הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הציבור בחר: הכלנית - הפרח של המדינה


בפרויקט של החברה להגנת הטבע ואתר ynet התחרו על התואר הנכסף 10 פרחים, שנבחרו על ידי שורה של אקולוגים ובוטנאים. אחרי הכלנית שזכתה ב-28 מהקולות, נבחרה הרקפת במקום השני ואירוס הארגמן במקום השלישי. הפרויקט התקיים לרגל שנת ה-60 של החברה להגנת הטבע, ומטרתו לחזק את המודעות לשמירה על שטחים פתוחים, המהווים את בתי הגידול של פרחי הבר של ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-11-2013



כלניות בשמורת פורה, צילום: רבקה אופנבך

הבחירות הסתיימו והציבור החליט: הכלנית זכתה בתואר 'הפרח של ישראל'. במסגרת הפרויקט של החברה להגנת הטבע בשיתוף עם ynet זכתה הכלנית ב-28% אחוזים מהקולות, לעומת 23% שבחרו ברקפת ו-12% אחוזים שקיבל אירוס הארגמן, שהגיע למקום השלישי.

לרגל שנת ה-60 של הארגון הסביבתי, ו-48 שנים אחרי שהובילה החברה להגנת הטבע את הקמפיין למען שמירת פרחי הבר - "צא לנוף, אך אל תקטוף", הושקה בשבוע שעבר תחרות פתוחה לבחירת הפרח של המדינה. במשך שמונה ימים רצופים התחרו על התואר 10 פרחים, שנבחרו על ידי שורה של אקולוגים ובוטנאים. שלשום (א') נסגרה ההצבעה, נספרו הקולות ואחרי הכלנית, הרקפת ואירוס הארגמן, נבחרו - במקום הרביעי: חצב מצוי עם 11.4 אחוזים, במקום החמישי: דם המכבים האדום 6 אחוזים, במקום השישי: נרקיס מצוי 5.3 אחוזים, במקום השביעי: שושן צחור 5.3 אחוזים, במקום השמיני: חבצלת החוף, 3.6 אחוז, במקום התשיעי: צבעוני ההרים, 3.4 אחוז, ובמקום העשירי והאחרון: אדמונית החורש עם 2.4 אחוזים מקולות הבוחרים

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן: "מדינת ישראל אולי קטנה בשטחה, אך היא משופעת במגוון רחב של ערכי טבע רבים וייחודיים, שחלקם בסכנת הכחדה ברמות שונות. ישראל אף נמצאת ב - 1.4 אחוז של השטחים בעולם המוגדרים כ - hot spots, כלומר בעלי חשיבות אקולוגית ונופית גבוהה ביותר. לכן, חובה עלינו, כמדינה, לשמור על השטחים הפתוחים, המהווים את בתי הגידול של אותם פרחים, שטחים שלצערנו הולכים ומצטמצמים בעקבות לחצים גוברים של פיתוח".

10 מבין המצביעים הרבים בתחרות, זכו בסוף שבוע באחד מבתי ספר שדה של החברה להגנת הטבע. שמות הזוכים: קרן חלפון, עדית קוסטי, שמוליק שרפמן, מינה ויטמן, יערה הררי, נורית הורביץ עמית, שרון אקשטיין, איתמר בבאי, נורית ברגמן ויסמין דהן.

צוות השופטים שבחר את עשרת הפרחים המועמדים, מנה 13 איש, אנשי החברה להגנת הטבע, כולל המנכ"ל, קושה פקמן, אקולוגית החברה להגנת הטבע, ד"ר עפרי גבאי, לצד מומחים חיצוניים, ביניהם בוטנאים ואקולוגים מהבכירים בישראל: ד"ר גדי פולק, ד"ר לבוטניקה, מכותבי הספר האדום של הצמחים בסכנת הכחדה בישראל, ד"ר יובל ספיר, ד"ר לאבולוציה, סיסטמטיקה ואקולוגיה והמנהל המדעי של הגן הבוטני בתל אביב, ד"ר אורי שיינס, ראש המחלקה לסביבה באוניברסיטת חיפה - אורנים וד"ר ירון זיו, המחלקה למדעי החיים, אוניברסיטת בן גוריון.

החברה להגנת הטבע, הארגון הסביבתי הגדול והוותיק בישראל, שהחלה את פעילותה בשנת 1953, מציינת השנה 60 שנה להיווסדה. החברה פועלת לשמירת ערכי הטבע והנוף בישראל, להכרת וידיעת הארץ ולחיזוק הקשר שבין הציבור לצומח ולחי, במגוון רחב של כלים, בהם חינוך, ניהול והובלה של מאבקים סביבתיים, פעילות מול מקבלי ההחלטות, פעילות משפטית, פעילות במוסדות תכנון, הסברה, טיילות ועוד. במהלך שישה עשורים של פעילות, קיבלה החברה להגנת הטבע הכרה בינלאומית, זכתה בשורה של פרסים ורשמה הישגים סביבתיים רבים, שבזכותם ניצלו חבלי ארץ ושטחים פתוחים בכל רחבי המדינה, נמנעה פגיעה בערכי טבע ונוף ייחודיים ונותרו לציבור אתרי פנאי, טיול ונופש, נגישים ופתוחים.