הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: משלוח של פומליות מהנגב לדרום קוריאה


פרדס הפומלית של חברת מושבי הנגב ליד העיר נתיבות, נמצא כיחידי בישראל שעומד בתקנים המחמירים של דרום קוריאה. היבול כולו נרכש ע''י הקוריאנים והמשלוח הראשון יוצא השבוע. יאיר מנע מנכ''ל חברת מושבי הנגב: ''בחקלאות כמו בעסקים אסור אף פעם להתייאש ותמיד צריך לחשוב 'מחוץ לקופסה' ולחתור לשווקים חדשים''. סיפור שהחל לפני שנתיים בעקבות ביקוש נמוך לפרי בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-11-2013



יאיר מנע מנכ''ל חב' מושבי הנגב בפרדס הפומלית. צילום: מרב רחף-בת מור

משלוח ראשון של פומליות ייצא השבוע מצפון הנגב לדרום קוריאה, מהפרדס היחידי בישראל שעומד בתקנים המחמירים של המדינה. לפני שנתיים, עקב הביקוש המועט לפומליות בישראל ומחירן הנמוך,  נאלצו בחברת מושבי הנגב להשאיר את הפרי על העצים. יאיר מנע, מנכ"ל חברת מושבי הנגב שמגדלת את הפומליות בפרדסים המשתרעים על פני כ-120 דונם, לא הרים ידיים והחל לחפש אפיקי שיווק חדשים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחר שבחן שווקים שונים בעולם וגילה כי בדרום קוריאה ישנו ביקוש לפומלית, יצר מנע קשר עם נציגי חברת הפצה גדולה והציע להם את הפרי. אך המענה שקיבל היה, כי בשל 'זבוב הים התיכון', המזיק שפוגע בפרי ההדר בישראל, אסור לקוריאנים לייבא מכאן פירות. מנע הסביר לקוריאנים, שפרדס מושבי הנגב אינו נגוע במזיק והזמין אותם לבדוק אותו בעצמם.

לפני כשבועיים הגיעו מדרום קוריאה מומחים חקלאיים כדי לבדוק את הפרדס שאכן נמצא נקי מהמזיק. מיד עם קבלות התוצאות, חתמו הקוריאנים על עסקה ורכשו את כל יבול הפומלית הצפוי העונה. בימים אלה, החלו במושבי הנגב בקטיף אינטנסיבי על מנת להדביק את הביקוש הגבוה לפרי בקוריאה.

במושבי הנגב צופים יבול של כ-600 טון פומלית מהפרדס שבבעלות החברה.  "בחקלאות כמו בעסקים אסור אף פעם להתייאש ותמיד צריך לחשוב 'מחוץ לקופסה' ולחתור לשווקים חדשים". אומר מנע ומספר שהמחיר שמשלמים הקוריאנים עולה בהרבה על המחיר שהמגדלים מקבלים בישראל. יו"ר הנהלת החברה איציק איליה, אומר כי הוא גאה בחברה שלא קופאת על שמריה "הראייה שלנו כיום היא אסטרטגית כלכלית, המגמה שלנו היא להתאים גידולים לצרכי השוק העולמי וכך לחתור לגידולים שמשיגים תשואה גבוהה יותר".