הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מעבדה חדשנית בנגב תסייע להפיק שמן זית באיכות גבוהה


המעבדה לחקר שמן זית ואיכותו, היחידה מסוגה בארץ, תאפשר לחקלאים לחזות את מועד מסיק הזיתים ולאמוד את איכות שמן הזית. המעבדה תפעל במרכז המחקר בגילת מטעם מכון וולקני. יצחק ציפורי, מהנדס מחקר במכון וולקני: ''ענף הזית מוכיח שניתן לעשות בחקלאות את הבלתי אפשרי. הפוטנציאל של הנגב מבחינת נטיעות מטעי זית הוא כמעט אין סופי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-10-2013



המרכז לחקר חקלאות על סף המדבר. הדמייה: גריבנלד עיצוב ואומנות

מעבדה חדשנית לחקר שמן זית ואיכותו, יחידה מסוגה בארץ, תאפשר לחקלאים לחזות את מועד המסיק כדי להשיג את היבול המירבי וכמו כן לאמוד את איכות שמן הזית שיופק ממנו. גידול זיתים לשמן הנו ענף בן אלפי שנים אשר עבר התפתחות מואצת בשנים האחרונות בישראל. הענף התפתח גם באזורים צחיחים דוגמת רמת נגב ובקעת בית שאן ובהשקיה במים שוליים, כל זאת הודות למחקרים שנערכים בתחום ומאפשרים לגדל את עצי הזית באזורים 'עויינים' בעזרת שיטות גידול מתקדמות.

"ענף הזית מוכיח שניתן לעשות בחקלאות את הבלתי אפשרי'' אומר יצחק ציפורי, מהנדס מחקר במכון וולקני ומומחה לטעימות שמן זית. ''הפוטנציאל של הנגב מבחינת נטיעות מטעי זית הוא כמעט אין סופי. כיום יש ברמת הנגב לבדה כ-6000 דונם כרמי זית. בזכות המחקר שנעשה עד כה הצלחנו 'ללמד' את הזית לגדול בקרקע מדברית ולצרוך מים מליחים. למדנו עם הזמן להתנהל בעדינות עם כמות ההשקיה, שכן השקיית יתר פוגמת באיכות שמן הזית מחד, ומאידך עקת מים פוגעת בעץ וביבול''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המעבדה החדשה שתוקם במרכז החדש לחקר המדבר בגילת, תהיה היחידה מסוגה בארץ, והיחידה שעוסקת באיכות שמן הזית בדרום. על המעבדה מספר ד"ר ארנון דג, העומד בראש קבוצת המחקר במרכז מחקר גילת, מכון וולקני: "המעבדה מאפשרת הפקת שמן בכבישה קרה מדוגמאות פרי קטנות, בתהליך המהווה סימולציה לבית בד מסחרי ובכך מאפשרת למגדל לקבל מידע על איכות השמן אותה הוא יקבל במסיק המסחרי ולכלכל את צעדיו בהתאם, מבחינת מועד המסיק ואופן הטיפול במטע. זאת ועד- במעבדה מכשור NIR המאפשר תוך דקות ספורות למגדל ולחוקר לדעת את תכולת המים והשמן בדוגמת הפרי. כלים אלו מאפשרים קבלת יבול גבוה באיכות טובה לטובת המגדל והצרכן הישראלי".

התקינה לגבי איכויות השמן כוללת גם בדיקות אורגנולפטיות, שמן הנמכר ככתית מעולה, שאסור לו להכיל פגמים. במעבדה פועל פאנל טעימות לשמן זית המוסמך על ידי ארגון שמן הזית העולמי, פאנל זה פועל באופן אינטנסיבי יחד עם ענף הזית לזהות שמנים פגומים אורגנולפטית הנמכרים לצרכן הישראלי בכדי להבטיח את איכות השמן הנמכרת לצרכן''.

בהקמת 'המרכז לחקר חקלאות על סף המדבר' שותפים מינהל המחקר החקלאי - מרכז וולקני, הנהלת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, קרן יק"א, קק"ל ומועצה אזורית בני שמעון. יוקם מבנה חדש לטובת המחקר, מספר התקנים יוגדל ב-40% ויקוצו תקציבים למחקרים ייעודיים.