הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אורחת נדירה מאד הגיעה לעמק החולה: קנית האורז


זו הפעם ה-12 בלבד שבה נצפית ציפור השיר הזעירה בישראל. הקנית טובעה בתחנת הטיבוע באגמון החולה, במסגרת תכנית של מרכז הצפרות לניטור אוכלוסיות הציפורים בעמק, ושוחררה לדרכה. בגליל ובגולן נערכים בימים אלה לפתיחתו של פסטיבל 'חורף של ציפורים' שיתקיים בחודשים נובמבר-דצמבר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-10-2013



קנית האורז, צילום: יח''צ

קנית אורז, אורחת בלתי צפויה ונדירה למראה בישראל נלכדה היום ברשת של תחנת הטיבוע באגמון החולה. לדברי נדב ישראלי, מנהל מרכז הצפרות בעמק החולה, זו הפעם ה-12 בלבד שהמין הזה נצפה בישראל. ברוב המקרים היא נצפתה באזור אילת ובשלושה מקרים בלבד באזור הצפון. הקנית היא ציפור שיר ממשפחת הקניות, מקננת במרכז אסיה במישורי עשב וסבכי קנה ונודדת בחורף לפקיסטן והודו. ''אנחנו בכלל לא בדרך שלה בדרך כלל ומדובר בטעות בניווט'' אומר ישראלי.

הקניות נמצאות לרוב בין צמחים על גדות ביצות, אגמים, נחלים ומקורות מים אחרים, אולם המקום המועדף עליהן הוא חישות הקנה ומכאן שמן העברי. צבעי גופן של רוב הקניות תואם את צבע הקנה. הן ניזונות בעיקר מחרקים וחסרי חוליות ולעתים גם מפירות קטנים. מינים רבים נודדים, בעיקר אלו המתרבים באזורים בעלי אקלים ממוזג.

קנית האורז שהגיעה לאגמון החולה טובעה בתחנת הטיבוע באגמון, במסגרת תכנית של מרכז הצפרות לניטור אוכלוסיות הציפורים בעמק החולה ושוחררה לדרכה. תחנת הטיבוע פועלת בשיתוף החברה להגנת הטבע וקק"ל ובימים אלה ידי המטבעים עמוסות בעבודה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בגליל נערכים בימים אלו לפתיחתו של פסטיבל "חורף של ציפורים" שיתקיים זו השנה הרביעית. הפסטיבל שיתפרש על פני ארבעה שבועות ויציע לטייל הישראלי שפע של אטרקציות בבואו לצפות בציפורים באתרים השונים, והציבור מוזמן גם השנה לבוא ולחוות בצורה קצת אחרת את נדידת הציפורים.

פסטיבל "חורף של ציפורים" הוא יוזמה משותפת של הרשות לפיתוח הגליל, משרד התיירות, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז הנחלים קישון וכנרת ועמותות התיירות בגליל בגולן ובעמקים.

במהלך ארבעה שבועות בחודשים נובמבר ודצמבר יתקיימו אירועים מיוחדים באתרים המרכזיים בגליל ובגולן: באגמון החולה בשמורת החולה, בשמורת גמלא , בשמורת שניר, באזור הכינרת, בכפר רופין, בעמק המעיינות, במאגר ברוך ובשמורת עין אפק והמרחב שבניהם. במהלך הפסטיבל יתקיים מרוץ העגור - מרוץ במקצים שונים סביב אגמון החולה, שייט צפרות וסיורי היסטוריה באזור הכנרת, סיורים וטיולים באתרי הצפרות המובילים- סיורים מומחזים, סיורי דמדומים בשמורת החולה, סיורי זריחה ועוד.

לצד האטרקציות הרבות שיוצעו לקהל יתקיים גם כנס צפרים בינלאומי בגליל אותו מקיימת החברה להגנת הטבע לכבוד הפסטיבל ואליו יגיעו עשרות צפרים מאירופה וארה"ב. כמו כן, המבקרים יוכלו ליהנות מהטבות וחבילות לינה אטרקטיביות בבתי המלון וחדרי האירוח, תפריטים מיוחדים במסעדות ועוד מגוון אטרקציות תיירותית שונות.