הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


במכון וולקני מפתחים את התאנים הגדולות בעולם


במינהל המחקר החקלאי שבבית דגן משביחים זני תאנים המותאמים לדרישות הצרכנים בכל העולם, כמו למשל לסינים שאוהבים אותן גדולות ומתוקות, לאירופאים שמעדיפים קטנות לאריזות שי, או לקוריאנים והיפנים שאוהבים אותן בהירות. מדינת ישראל היא היחידה בעולם בה מתנהל פרויקט השבחה בתאנים, עם למעלה מעשרת אלפים דוגמאות של זנים חדשים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-09-2013



תאנת 'סוכריה' של מכון וולקני. צילום: ד''ר רעות פאר

במינהל המחקר החקלאי (מרכז וולקני) בבית דגן, פותחו לאחרונה זנים חדשים של תאנים המיועדות לשוק המקומי ולגידול בחו"ל, בהם "תאנת ג'מבו" במשקל של 150 גרם. מכון וולקני הוא המקום היחידי בעולם בו מתנהל פרוייקט השבחה בתאנים, ומצויים בו למעלה מעשרת אלפים דוגמאות של זנים חדשים.

לדברי מנהל המחלקה לעצי פרי במכון וולקני ד"ר משה פליישמן, העומד בראש פרוייקט ההשבחה, מטרת הפרוייקט היא ליצור מגוון שממנו ניתן יהיה להציע לכל אחד פרי על פי טעמו, וגם ליצור מגוון תאנים שיגיע לשווקים כמעט לאורך כל השנה. ד''ר פליישמן מספר כי במכון חותרים לכך שאפילו בט"ו בשבט נוכל לחגוג עם תאנים טריות.  ריבוי התאנים נעשה על ידי ייחורים: גוזרים ענף, תוקעים אותו באדמה והוא משתרש בקלות. באופן כזה עץ אחד יכול להפוך למטע שלם, ובתוך שנה מהשתילה העץ מניב פרי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''כיום נמצאים במכון וולקני עשרת אלפים דוגמאות של עצי תאנה מהם ייבחרו הזנים הטובים ביותר'' אומר ד''ר פליישמן. ''ב'חלקת המצטיינים' נטועים 30-40 זנים משובחים שהחלו כבר להניב פרי. קניינים מכל העולם מגיעים למטע, כדי לטעום ולבחור את הזנים המתאימים ביותר לטעם הצרכנים בארצותיהם. הסינים למשל אוהבים תאנים גדולות ומתוקות. האירופאים מעדיפים קטנות לאריזות שי ובונבונירות. במקסיקו, כמו גם בישראל, אוהבים את ניגודי הצבע - ירוק בחוץ ואדום בפנים. הקוריאנים והיפנים אוהבים אותן בהירות - צהובות מבחוץ ולבנות מבפנים''.

במטע התאנים במכון וולקני קיים מגוון תאנים בשלל צבעים וצורות: ירוקות מבחוץ ואדומות מבפנים, סגולות בחוץ ואדומות מבפנים. צהובות בצורת אגס ולבנות בפנים. ישנן אף תאנים ענקיות בגודל של כדור טניס בצבע סגול עז ובפנים אדום בוהק. לעובדי המכון אין ספק כי אלו התאנים הגדולות בעולם, למרות שעדיין לא נשלחו לבדיקת "שיא גינס". זנים נוספים הם "פנטה", תאנה מפוספסת בצורת אגס בצבע שחור, ובפנים צבעה אדום. זן "סתוונית הדבש" שמבשיל כבר בסוף ספטבמר בצבע סגול כהה בחוץ וצבע דבש בפנים. שם המותג של הזנים החדשים הוא "פיגרו".

עוד מוסיף ד''ר פליישמן, כי בתהליך ביסוס גידול התאנים בקרב החקלאים הישראלים, פותחו במכון וולקני גם צורות עיצוב חדשות לתאנים. אם בעבר גידלו תאנים בצורת גביע ועל עצים בגבהים של שמונה מטרים, בתהליך החדש העצים מגיעים לגובה של 1.70-1.80 מטר, ובצורה שבה שבה הענפים גדלים באופן המקל על האריה (קטיף התאנים).