הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פילה אסיאתית נולדה בספארי ברמת גן


הפיל האסיאתי הוא בעל החיים היבשתי השלישי בגודלו בעולם. במשך אלפי שנים עבד בשירות האדם בעיקר בתעשיית העץ ובעת העתיקה ככלי מלחמה אימתני. ציד והתיישבות הביאו לכך שבתי הגידול של הפילים האסיאתיים נפגעו בצורה דרסטית, וכיום הם בסכנת הכחדה חמורה. דוברת הספארי: ''ההמלטה מרגשת ומשמחת מאוד. כל המלטה כזו מסייעת למין המיוחד והנכחד הזה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-08-2013



ההורים המאושרים עם הגורה, צילום: טיבור יגר - הספארי ברמת גן

בשעה טובה! לאחר 22 חודשים של ציפיה דרוכה, 'לה בל' בת ה-7 המליטה אתמול גורה בחצר הפילים האסייתים בספארי ברמת גן. האב המאושר 'מותק' בן 53, ויש גם סבתא מאושרת, לה פטיט בת ה- 25, אמה של לה בל, שנכון לעכשיו קצת משתלטת על העניינים ואף מנסה להיניק את הגורה. מכיוון שזוהי ההמלטה הראשונה של הבת, יתכן והסבתא מנסה רק לעזור. ''הפילונת במצב טוב, ומרגישה מצוין, אנו מקוים שתחל לינוק מאמה בקרוב וכך לא נאלץ להתערב בסאגה המשפחתית'' אומרת דוברת הספארי שרית הורוביץ. ''ההמלטה של לה-בל מרגשת ומשמחת מאוד, הפילים האסיינים נמצאים על סף הכחדה וכל המלטה כזו מסייעת למין המיוחד והנכחד הזה''

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפילים האסייתיים הם בעלי החיים היבשתיים השלישים בגודלם, אחרי שני מיני הפיל האפריקני. הם צורכים עד כמאתיים ק"ג צמחייה ביום על מנת לשרוד, ותוחלת החיים שלהם יכולה להגיע לכ-80 שנים. מהירות התנועה של הפילים האסייתים היא 40 קמ"ש, גובהם מגיע עד לכ-3.5 מטרים, ומשקלם עד לכ-5 וחצי טון. נקבת הפיל האסייתי חסרת חטים. צבע הפיל האסייתי הוא בין חום לאפור. לפיל האסייתי נחיר אחד בחדק (בניגוד לפיל האפריקני שלו יש שני נחירים).

לפיל האסייתי כמה תת-מינים, והנפוצים שבהם: פיל סומטרי, פיל הודי ופיל אסייתי מצוי. הם נפוצים באזורים תחומים בדרום-מזרח אסיה, מספרם בטבע נע כיום בין 28,000 ל-42,000 והם נחשבים לבעל חיים בסכנת הכחדה. הפיל היה נפוץ בעבר מהרי ההימלאיה ועד לנהר יאנגצה בסין, אך ציד והתיישבות הביאו לצמצום תחומי המחייה שלו. במשך אלפי שנים עבדו הפילים האסיאתיים בשירות האדם. הם שימשו ככוח עבודה, בעיקר בתעשיית העץ. בעת העתיקה הם שימשו ככלי מלחמה אימתניים ונשאו על גבם משאות כבדים. הראשונים שהשתמשו בהם לצורכי מלחמה היו הפרסים.

בתי הגידול של הפילים האסיאתיים נפגעו בצורה דרסטית ושטחי המחייה שלהם צומצמו. חלקם נמצאים באחזקה פרטית, שם הם משמשים ככוח עבודה ואחרי "פרישתם" הופכים להיות מעמסה על בעליהם. באסיה, אין אפשרות לשחרר את הפילים לטבע, מכיוון שכמות השטחים שאינם מיושבים באופן רציף קטנה במיוחד. הפילים נודדים למרחקים גדולים בחיפוש אחר מזון, ומשאירים נזק לצמחיה טבעית ולשטחים חקלאיים.


צילום: טיבור יגר - הספארי ברמת גן