הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכל ניסיון להברחת זרעי עגבניות ע''י נציג יצרנית קטשופ


בודקי המכס בנמל התעופה בן גוריון תפסו תייר צרפתי כשברשותו 4 מיליון זרעי עגבניות, ששווים מוערך בכ-250 אלף שקלים עליהם לא הצהיר בכניסתו ארצה. הסיכון בכניסת זרעים שלא עברו ביקורת של משרד החקלאות גדול, היות שבאמצעותם יכולים להכנס נגעים שעלולים לגרום נזק לגידולים חקלאיים, משקי בעלי חיים, זיהום סביבתי, נזקים אקולוגיים ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-07-2013



הזרעים שנתפסו במזוודה, צילום: מכס נתב''ג

ניסיון להברחת ענק של 4 מיליון זרעי עגבניות סוכלה לאחרונה על ידי בודקי המכס בנמל תעופה בן גוריון, כך נמסר היום ממשרד החקלאות. הזרעים שהוכנסו ארצה ללא אישורי יבוא נתפסו במסלול הירוק במזוודה של תייר צרפתי שהגיע בטיסה לישראל.  משקלם הכולל של מליוני הזרעים מסתכם ב-17 ק"ג ושווים מוערך בכ-250,000 שקלים.

הנושא הועבר לפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר פתחו בחקירה. מתשאול ראשוני עולה כי מדובר בנציג חברה המייצרת קטשופ, אשר חשוד בהברחת זרעי העגבניות עבורה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר משקיעים מאמצים גדולים במניעת חדירת נגעים חדשים שלא קיימים בישראל העלולים לגרום נזק לחקלאות ולצומח בישראל. כניסת נגעים חדשים מתבטאת בנזקים ישירים לחקלאות, משקי בעלי חיים ומדגה, ובעקיפין פגיעה בתשתיות, פגיעה באדם, נזקים אקולוגיים, חסימת שווקי ייצוא קיימים, מניעת שווקי ייצוא חדשים, זיהום סביבתי וזיהום תוצרת חקלאית.

כניסה של נגעים לארץ יכולה להתבצע בשלוש דרכים שונות: הנגעים יכולים לעבור ממקום מושבם במדינות השכנות לסביבתם הקרובה בצורה אקטיבית (תעופה) או פסיבית (רוחות, זרם מים, סחף באמצעות גורם משני כמו חיות בר וכדומה); בהכנסת מטען צמחי מסחרי, או בהכנסת צמחים בצורה לא מבוקרת על ידי נוסעים. לכן, מקפידים במשרד החקלאות לבדוק כל משלוח מסחרי של צמחים, או זרעים המגיע לישראל לפחות שלוש פעמים.