הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיתוח ישראלי חדש להדברה אורגנית בצמחי הקנאביס


התכשיר יאפשר להרחיק את המזיקים מעלי הקנאביס ללא חומרים כימיים שעלולים להזיק לחולים שצורכים אותו. הפיתוח כבר מעורר ענין בקרב מגדלי קנאביס בהולנד. במדינת ישראל ישנם כיום 11 אלף מטופלים שצורכים את התרופה מ-8 חוות גידול בארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-06-2013


צרכני הקנביס הרפואי נמצאים במצב בריאותי רגיש, ולכן חלות על גידולו הגבלות בשימוש בחומרים כימיים. בישראל עדיין לא קיים תכשיר מורשה להדברה ולכן מגדלי הקנביס מחפשים אחר דרכים שונות ואורגניות, כדי להצליח במלחמה נגד המזיקים המעוניינים בעלי המריחואנה.
  
תכשיר חדש בשם "תמר-טק" שפותח ע''י שני חקלאים צעירים מעין יהב, יאפשר הדברת מזיקים בחממות קנביס בהתבססות על חומרים אורגנים. הפיתוח אושר על ידי משרד החקלאות לאחר סדרת ניסויי שדה בשיתוף מינהל המחקר החקלאי - מכון וולקני. בנוסף לבדיקת יעילות החומר כנגד מזיקים, נבחן יבול הקנביס שגדל עם התחליב כדי לוודא שהשימוש בו אינו פוגע באיכות המרכיב הפעיל של הצמח.

ענף הקנביס נתפס כתחום פרוץ, זאת מאחר ובהשוואה לשאר ענפי חקלאות לא ניתן לבצע בו את אותן בדיקות הבקרה שנעשות לפירות וירקות, בכדי לוודא שהתוצרת נקיה מריסוסים כימיים. לדברי אורי יפה מחברת אגרו שלף, מפתחת תחליב התמר-טק, הקנביס חביב על סוגי המזיקים אקרית אדומה מצויה, עש הטבק וכנימות עלה שיונקים את רקמות הפרחים העסיסיות ומסוגלים לחסל יבול שלם בזמן קצר מאוד. הקנביס הוא צמח רגיש שלא נותן יבול גדול להבדיל מענפים אחרים, לכן המגדלים בענף מתמודדים עם לחצים כבדים לשמירה על בריאות היבולים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נוזל ההדברה החדש מבוסס על השאלת נוגדנים מזני צמחים אחרים, שפיתחו לאורך האבולוציה חומרי הדברה טבעיים שאינם רעילים לאדם ולצומח אך קטלניים לחרקים. כך למעשה בחממות הקנביס משלבים את חומרי ההדברה המצויים בטבע שמשמשים את עולם הצומח כמנגנון הישרדות נגד המזיקים ומרססים בתחליב צמחי במקום ריסוס של תערובות כימיות.

מקשרים משותפים של מגדלי קנאביס רפואי בישראל עם מגדלים בחו"ל, נודע לחקלאים פעילים בארגון NCSM (האגודה ההולנדית לקנאביס רפואי) על הפיתוח החדש. ההולנדים כבר הביעו ענין בתחליב ולדברי יפה ''תוצאות הניסוי המוצלח בישראל הן קריצה לאמסטרדם הירוקה שתומכת במוצרים אקולוגים. יש בהולנד פוטנציאל כלכלי גדול וענף הקנביס מכניס למקומיים כסף רב''.

לגידול קנביס בשטחי ישראל ישנה חשיבות רבה בשל העובדה שהעלות הכלכלית של התרופה בגידול מקומי הינה 7 שקלים לגרם ואילו עלות של תרופה מיובאת מסתכמת ב-70 שקל לגרם. לכן אם לא תימשך ההשקעה בענף, חלק ניכר מהחולים לא יוכל לעמוד בעלות התרופה המיובאת ובשלב שמדינת ישראל תצטרך להכניס תרופה זו לסל התרופות תגדל העלות למשק הישראלי. בנוסף יצוא של מוצרי מחקר ופיתוח בענף מכניס כסף לישראל.

מיקומם של שטחי הגידול בישראל אסורים לפרסום מחשש לגניבות. כיום יש במדינת ישראל 11 אלף מטופלים בקנאביס הצורכים את התרופה מ-8 חוות גידול. מספר הרופאים המאשרים שימוש בתרופה צפוי לגדול ל-20 עד סוף שנת 2013.