הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עגבניית ''האדמוניה'' עושה קאמבק


העגבנייה שאינה מגירה נוזלים שווקה עד כה ברובה לאירופה. הרחבת שטחי הגידול שלה במושב תקומה מאפשרת להחזיר אותה לצרכנים הישראלים. האדמוניה מזכירה בגודלה את עגבניית התמר, היא אינה מרטיבה את הכריכים, את הסלט או את סביבתה למרות שכמות הנוזלים בה זהה לכמות בעגבניה רגילה. חיי המדף שלה ארוכים והיא שומרת על צורתה גם בבישול ובאפיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-06-2013



האדמוניה ממשק טרבלסי במושב תקומה

אותה כמות המיץ, רק בלי השפריץ: לפני שלוש שנים הכרנו לראשונה את עגבנית ה'אדמוניה' ומאז היא קצת נעלמה. עכשיו היא חוזרת בתקווה שתישאר לתמיד. האדמוניה היא עגבנייה קטנה ומוארכת המזכירה בגודלה את עגבניית התמר, אך קליפתה דקה יותר. היא אינה מרטיבה את הכריכים, את הסלט או את סביבתה למרות שכמות הנוזלים בה זהה לכמות הקיימת בעגבנייה רגילה. הסיבה היא, שהמיץ פשוט מרוכז בצורה מתוחכמת יותר בבשר הפרי ולא בחללים כמו בשאר העגבניות. האדמוניה נוחה מאוד לחיתוך אף לפרוסות דקות, חיי המדף שלה ארוכים - עד שלושה שבועות מחוץ למקרר, והיא שומרת על צורתה גם בבישול ובאפיה.  השימוש באדמוניה שומר על רעננות הסלט גם לאחר מספר ימים במקרר ואפשר להשתמש בה לעיצוב מבלי לחשוש שהיא תאבד את המרקם היפה שלה לאחר כמה דקות.

זרעי האדמוניה פותחו על ידי חברת זרעים הולנדית, ללא שימוש בהנדסה גנטית אלא בהכלאות רגילות. על גידול האדמוניה חתומה "RT-Fresh" חברה משפחתית ממושב תקומה בנגב המערבי, שעוסקת בגידול וייצוא תוצרת חקלאית טרייה. החברה השייכת למשפחת טרבלסי, נוסדה לפני כעשרים שנה ומגדלת בנוסף לאדמוניה קו מוצרי פרימיום הכולל זנים ייחודיים של פירות וירקות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אבישי טרבלסי מסביר כי לאחר השקת הזן החדש התקבלו פניות רבות מאירופה לרכישת האדמוניה והדבר כמעט גרם להיעלמותה מהשוק המקומי. העונה הורחבו שטחי הגידול שלה על מנת לאפשר שיווק רציף גם לשוק הישראלי.  הביקוש בחו''ל לעגבניות שגדלות כאן, נובע מהעובדה שישראל ידועה כבעלת ניסיון מצטבר בגידול עגבניות בעלות נמוכה ובטכנולוגיות גידול מתקדמות. ישראל זכורה בתחום המקצועי כמפתחת זן עגבניות השרי והראשונה לייצר זני עגבניות המבשילות באיטיות ומאפשרות שיווק נוח לצרכנים. כך גם האדמוניה מחממות מושב תקומה, שזכתה להצלחה בינלאומית. 

ומהיכן הגיע דווקא השם העברי "אדמוניה" ? מסתבר שכאשר אליעזר בן יהודה המציא לירק את השם "עגבנייה" הוא נתקל בהתנגדות תקיפה מצד הרב קוק שטען כי המקור הוא מהמילה "לעגוב" ולכן אינו מתאים למזון. הרב קוק וחסידיו בחרו לקרוא לעגבנייה "אדמוניה", אך לאחר כמה שנים השם פשוט נעלם.

את האדמוניה ניתן להשיג בסניפי "מגה", שופרסל ו"טיב טעם" ברחבי הארץ.