הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מהערבה לחלל: פרויקט של נאס''א בשיתוף עם חקלאי עין יהב


נאס''א החלה לשתף פעולה עם אנשי חקלאות מסביב לעולם במסגרת פרויקט האירופוניקה, המבוסס על גידול צמחים בסביבת 'ערפל תזונתי' עדין המזין את שורשי הצמחים ללא אדמה. לאחרונה הצטרף מושב עין יהב בערבה לפרויקט, במטרה לאתר זני ירקות עמידים המאפשרים ליצור מזון בתנאים קיצוניים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-06-2013




משימות ארוכות טווח בחלל העמוק תלויות גם ביכולת לייצר חלק מהמזון במהלך הטיסה. להתפתחות בריאה של הצומח דרושים אדמה, מים ואור, אך בכדי לאפשר את יצור המזון בתנאי מעבורת צריך למצוא דרך יציבה לוותר לחלוטין על האדמה ולצמצם את כמויות המים באופן משמעותי.

כך החלה נאס"א לשתף פעולה עם אנשי חקלאות מסביב לעולם במסגרת פרויקט האירופוניקה, שמבוסס על גידול צמחים בסביבת "ערפל תזונתי" עדין המזין את שורשי הצמחים ללא אדמה. השיטה חוסכת עד 90% מכמות המים בהשוואה לגידול באדמה ומאיצה את התפתחות המזון משמעותית כתוצאה מחשיפת השורשים ליותר חמצן.

לאחרונה החל שיתוף פעולה בין מושב עין יהב שבערבה למרכז החלל "קנדי", במטרה לאתר זני ירקות עמידים המאפשרים לייצר מזון בתנאים קיצוניים. לדברי דניאל לב, מנכ"ל אגודת "יופי של ירקות" המשווקת תוצרת חקלאית ממושב עין יהב, חקלאי המושב מוכרים בעולם בזכות היכולת שלהם להפוך את שממת הערבה הצחיחה לאזור חקלאי משגשג, זאת למרות התנאים הקשים של עומסי חום כבדים ושינויי אקלים קיצוניים המאפיינים את האזור המדברי. ''החלנו בדיאלוג עם נציגי נאס"א מכך שהחקלאות במושב מובילה ברף איכות ובריאות השתילים, למרות כל התנאים הקשים סביב. לכן הזנים מהערבה יוצרים ענין אצל נאס"א כמתאימים לצורכי הפרויקט וגם חקלאי המושב ישמחו לחלוק מהידע החקלאי הנצבר עם אנשי החקלאות של הפרויקט''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במחלקת החקלאות של מרכז קנדי מסבירים שהאירופוניקה נקיה וסטרילית לעומת אדמה ובכך מקטינה משמעותית את הסיכויים להפצת מחלה או זיהום בין הצמחים. מה שיכול לגרום לאובדן של מקור המזון ולאובדן המשימה בחלל. יתרון נוסף הוא ששורשי הצמחים מתפתחים באוויר ולכן ניתן להעביר אותם בקלות לאזור גידול אחר מבלי לגרום לצמחים 'שוק'.

לדברי לב, במידה והזנים מהערבה יסומנו כראויים למחקר הם יצטרכו להתמודד עם השפעות של חוסר כבידה. מה שמשבש את מנגנוני הצמח וגורם לו לחשוב שהוא נמצא בתנאי התייבשות. לכן דרושה לנאס"א מערכת צמחית חזקה לתנאים קיצוניים ובעלת כושר הסתגלות והישרדות. אנו במושב מקווים שיבוא יום ויאכלו את ירקות הערבה מחוץ לכדור הארץ.''