הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ניסוי מוצלח להקסה-קאבר בכיסוי מאגרי מים לחקלאות


פיתוח ייחודי של החברה הדנית לכיסוי מאגרי מים באמצעות אלמנטים צפים, זוכה להצלחה ומוטמע במאגרי מים בכל העולם. כעת מקווים, כי הפתרון יוטמע גם במאגרי המים בישראל, רובם של חברת 'מקורות'. הפיתוח זוכה גם להתעניינות רבה גם בקרב הרשויות המקומיות שמעוניינות למגר את זיהום מי השופכין ומפגעי הריח בתחומן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2013



כיסוי מאגר מים של של Hexa-Cover, צילום: יח''צ

פיתוח ייחודי בתחום מאגרי מים של חברת Hexa-Cover הדנית בישראל, זוכה להצלחה ומתקבל בחיוב על ידי בכירי תעשיית המים הישראלית. מדובר באלמנטים צפים לכיסוי מאגרי מים המשמשים למניעת התפתחות אצות במים (באמצעות חסימת אור השמש), מניעת ריחות ובפרט התפשטות אמוניה, הקטנת האידוי של המים בכמעט 100% ובידוד חלקי של מעבר חום בין מאגרי המים והאוויר.

נסיונה של החברה בכיסוי מאגרי מים הוא עצום: מאגרים רבים כוסו ברחבי העולם מאז שנת 2004 ולפחות 3 מאגרים בשטח של 20,000 עד 30,000 מ"ר כוסו ביבשת אמריקה בהצלחה מאז שנת 2009. בישראל נעשה כיום שימוש באלמנטים של Hexa-Cover בתשלובות ברום, של חברת כי"ל ברמת חובב. בנוסף, מבוצע מזה כמעט שנה פרויקט של חברת מקורות עם חברת Hexa-Cover בשטח של 3,500 מ"ר במאגר זהר 2 ליד קריית גת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חברת מקורות מחזיקה בישראל במערך של כ-90 מאגרי מים הבנויים מעפר. כ-65 מהם משמשים לאגירת מי קולחין ומים המיועדים להשקיה. נפחם של מאגרים אלו נע בין 2,000 ל-4.200.000 מ"ק וייעודם הוא לויסות אספקת המים או חסכון בצריכת חשמל. החיסכון בחשמל נעשה על ידי מילוי המאגרים באמצעות משאבות בשעות בהן מחירי החשמל נמוכים והזרמת המים בכוח הגרביטציה בשעות בהן מחירי החשמל גבוהים.

לדברי זאב רונן, נציג חברת Hexa-Cover בישראל, "מקורות מבצעת כל הזמן בדיקות של איכות המים בפרויקט הראשון במאגר זהר 2 ואנו רואים תוצאות מדהימות של איכות המים בבריכות שכוסו באלמנטים המיוחדים. הפתרון שמציעה החברה מביא למניעה מלאה של התפתחות אצות במאגרים, דבר הפותר לחלוטין את בעיות החקלאים בתחום זה ובעיקר, נשמר המשאב הכלכלי החשוב של מדינת ישראל - המים. בימים אלה אנו מסכמים את תוצאות הפיילוט ומקווים מאוד כי המדינה וחברת מקורות יחליטו להשקיע בפתרון של בעיית האצות".



הפיתוח זוכה להתעניינות רבה גם בקרב הרשויות המקומיות

הפיתוח החדשני של הקסה-קאבר מעורר עניין רב גם בקרב הרשויות המקומיות בישראל המעוניינות למגר את תופעת זיהום מי השופכין שבשטחיהן ונערכות לטיפול מקיף בבעיית הריחות ומטרדי הסביבה. האלמנטים הצפים האוטמים את בריכות מי השופכין, מונעים התפתחות של בקטריות, אצות וריחות המהווים מטרד סביבתי ואי נעימות לתושבים.

מקורם של שפכים ומי ביוב נובע ממספר רב של מקורות מזהמים וביניהם פסולת תעשיתית, פסולת אורגנית אנושית, דליפות של בורות ספיגה, מים משימוש ביתי, מי גשמים שנאספים בגגות וחצרות שמזדהמים על ידי כתמי שמן ודלק ומגיעים למערכת הביוב, נוזלים תעשייתיים עודפים, שמנים מסוגים שונים, פסולת תעשייתית מוצקה וחומרים רעילים שונים.

בישראל נעשה כיום שימוש באלמנטים של Hexa-Cover בתשלובות ברום של חברת כימיקלים לישראל ברמת חובב. בעולם הרחב נעשה שימוש באלמנטים כבר כעשר שנים למניעה של ריחות משפכים תעשיתיים וחקלאיים, כיסוי בריכות בקרבת שדות תעופה נגד ציפורים, מניעה של הופעת אצות במאגרי השקיה והקטנת האידוי ממאגרים כמעט לאפס.

זאב רונן מציין כי בריכות מי השופכין נמנות על מפגעי הסביבה הנפוצים ביותר, וכיום כמעט ולא נמצא אזור מיושב בישראל שאינו סובל מהבעיה. ''אנו שמחים על ההתעניינות הגוברת מצד גורמים ברשויות המקומיות, המבקשים למגר תופעה בו בעיקר לקראת הקיץ הקרב ובא'' אומר רונן.