הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות הטבע והגנים: פרויקט מסילת הרכבת לאילת יגרום לפגיעה אנושה בנגב


רשות הטבע והגנים ביחד עם המשרד להגנת הסביבה עבדו במשך חודשים, תוך שיתוף פעולה עם צוותי התכנון של הרכבת ומומחים מהארץ ומחו''ל על תוואי חלופי למסילת הרכבת לאילת. ''התוואי ידידותי לסביבה ומאפשר חיים בצוותא - טבע ואדם'' אומרים ברשות הטבע והגנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2013



סרטון הסברה, מוגש מטעם רשות הטבע והגנים

אחרי שנים רבות של הצהרות ותכנונים, ביום שני הקרוב צפויה ועדת התכנון של משרד הפנים לאשר את תוואי הרכבת מתל אביב לאילת. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והיקרים שבוצעו בישראל בעשרות השנים האחרונות. עלות תוואי הרכבת שייסלל לאורך 260 קילומטרים מוערכת בכ-30 מיליארד שקלים.

פרויקט מסילת הרכבת לאילת יוביל לפגיעה אנושה בנגב. כך עולה מדו"חות אקולוגיים של מומחי רשות הטבע והגנים ומדו"ח כלכלי של פרופ' עזרא סדן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. ''לפרויקט הענק ועתיר הממון, מתווסף מחיר כבד גם לטבע ולנוף של אזור הנגב.''

רשות הטבע והגנים ביחד עם המשרד להגנת הסביבה עבדו במשך חודשים, תוך שיתוף פעולה עם צוותי התכנון של הרכבת ומומחים מהארץ ומחו"ל על תוואי חלופי שיוצג ביום שני בפני ועדת התכנון של משרד הפנים. ''התוואי ידידותי לסביבה ומאפשר חיים בצוותא - טבע ואדם'' אומרים ברשות הטבע והגנים.

הנגב הוא מפלטם האחרון של בעלי חיים רבים מפני הפיתוח והתיעוש המסיביים, גם מפלט אחרון למיליוני מטיילים, החפצים להתחבר לפשטות וליופי הבראשיתי של ואדיות הנגב, גבעות הסלע הרכות ולמכתשים היחידים בעולם. במסגרת סלילת המסילה לאילת, יחצבו הרים, יוקמו סוללות בגבהים של עד 50 מטרים (כגובה בניין בן 17 קומות) לאורך קילומטרים רבים, יבנו גשרים וישוטחו מרחבים. המסילה תוקף גדרות ולאורכה יוצבו כ-14,000 עמודי חשמל. לטבע לא תהיה דרך חזרה, ההרס יפגע לנצח בערכי טבע נדירים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כדי למנוע בכיה לדורות, אומרים ברשות הטבע והגנים, מוצע תוואי חלופי שהוא הרסני פחות לטבע. שתי ההצעות הקיימות דומות במרבית התוואי אך יש ביניהן הבדל משמעותי בקטע שאורכו 40 ק"מ בין ממשית לכביש הערבה. ע"פ החלופה הירוקה, בה ניתן דגש להיבט הסביבתי, מציעה רשות הטבע והגנים חציבת מנהרה תת קרקעית ארוכה שתותיר את פני השטח ללא שינוי ולא תפגע בשטחי המדבר הפתוחים. הרכבת תצא מהמנהרה לשטחי כרייה הרוסים תמשיך בגשר עילי ותשוב למנהרה נוספת מתחת לפני הקרקע, ממנה היא תצא רק ליד כביש הערבה. המסילה המוצעת תחסוך כ-50 ק"מ מתוואי הנסיעה אך עשויה להעלות את מחיר הפרויקט. לדברי רשות הטבע והגנים, המחיר הזה כדאי.

''פרויקט הקמת הרכבת הוא פרויקט למאה שנים. אסור ששיקולים זמניים יגרמו לנו לאבד ולהרוס את הטבע והנוף לנצח. בסופו של תהליך, מטרתנו היא לאזן בין צרכי הפיתוח לבין שמירה על הטבע והנוף. רכבות יש הרבה – נגב יש רק אחד''. אומרים ברשות הטבע והגנים.

פרופ' אורי מרינוב, המשמש יועץ סביבתי לנתיבי ישראל, טוען כי ההצעה אינה ישימה: "מנהרה לא תמיד עדיפה מבחינה סביבתית. ההערכה היא שהפרויקט יתייקר ביותר מחמישה מיליארד שקלים בעקבות כך". בחברת נתיבי ישראל טוענים כי ייקור הפרויקט בחמישה מיליארד שקלים נוספים יביא לביטולו, כך או כך עד שנוכל לעלות על הרכבת לאילת יחלפו לפחות עוד הרבה שנים, זאת במידה והפרויקט אכן יצא לפועל.

עוד בנושא - הערכה: הרכבת לאילת תגרום לנזק של מילארדי שקלים למשק