הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות סיכל כ-7,500 ניסיונות הברחה מחו''ל במהלך 2012


פקחי המשרד בשיתוף אנשי המכס והביטחון סיכלו בשנה החולפת אלפי ניסיונות של הברחת צמחים וחומרי ריבוי בשלושת מסופי הגבול העיקריים - נתב''ג, גשר אלנבי ונהר הירדן. הסכנה בכניסתם לישראל היא חדירת נגעים חדשים שגורמים לנזקים בחקלאות, משקי בעלי חיים ומדגה, ובעקיפין גם לפגיעה בתשתיות, פגיעה בבני אדם, נזקים אקולוגיים, חסימת שווקי ייצוא, זיהום סביבתי ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2013


סיכול הברחת 100 יונים מירדן, אתמול בגשר אלנבי.  צילום: זהבה זינגר
סיכול הברחת 100 יונים מירדן, אתמול בגשר אלנבי.  צילום: זהבה זינגר

פקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, משקיעים מאמצים גדולים במניעת חדירת נגעים חדשים לארץ, שעלולים לגרום נזק לחקלאות ולצומח בישראל. רק אתמול, במהלך בדיקה שגרתית לכבודה אישית של שלושה נוסעים שהגיעו מירדן דרך גשר אלנבי, נתפסו כ-100 יונים שהוחבאו בתוך חמישה ארגזים בעלי תחתית כפולה, בתוך מיכל פלסטיק. הנוסעים, תושבי חברון, עוכבו לחקירה. ושבוע שעבר נמנעה הברחת שני משלוחים ענקיים של יותר מ-1,000 בעלי חיים ימיים שיובאו לישראל בתור משלוחים תמימים לכאורה, של דגי נוי.

במהלך שנת 2012 סיכלו פקחי המשרד בשיתוף עובדי המכס ואנשי הביטחון כ-7,500 ניסיונות של הברחת צמחים וחומרי ריבוי מחו"ל בשלושת מסופי הגבול העיקריים: נתב"ג, גשר אלנבי ונהר הירדן. יש לציין, כי חדירת נגעים חדשים מתבטאת בנזקים ישירים לחקלאות, במשקי בעלי חיים ובמדגה, ובעקיפין גם לפגיעה בתשתיות, פגיעה בבני אדם, נזקים אקולוגיים, חסימת שווקי ייצוא קיימים, מניעת שווקי ייצוא חדשים, זיהום סביבתי וזיהום תוצרת חקלאית.

חדירת נגעים לארץ יכולה להתבצע בשלוש דרכים שונות: מהמדינות השכנות - מעבר ממקום מושבם לסביבתם הקרובה בצורה אקטיבית (בתעופה) או פסיבית (רוחות, זרם מים, סחף באמצעות גורם משני כמו חיות בר וכדומה); עם מטען צמחי מסחרי - משלוחים אלה נבדקים כולם על ידי גורמים מקצועיים שלוש פעמים לפחות; ודרך נוספת באמצעות הכנסת צמחים על ידי נוסעים - צמחים אלה לא נבדקים והם מהווים את האמצעי העיקרי להחדרת נגעים. החרמת צמחים מתבצעת בכל ימות השנה, אך ישנן שתי תקופות שיא שבהן הנוסעים מנסים להכניס יותר צמחים לארץ, חופשת חג פסח וחופשת הקיץ.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו בפייסבוק

במסוף נתב"ג בוצעו 3,415 החרמות בשנת 2012, לעומת 4,033 בשנת 2011, ירידה של כ-15% וירידה של למעלה מ-100% בהשוואה לשנת 2005, שבה תועדו 8,023 אירועים. בשנת 2012 הנוסעים שעברו דרך נתב"ג הביאו איתם אבטיחים, דלעת, אבוקדו, בצל, שום, עלי פטרוזיליה, נענע, עגבניות, מלפפונים, תפוחי אדמה ועוד. בין המקרים המשמעותיים ביותר בשנת 2012 - נסיון הברחה של כ-4,000 שתילי אפרסק, משמש ונקטרינה על ידי חקלאי מזיכרון יעקב. הצמחים מגיעים לארץ ממדינות שונות בעולם. המובילות בהן: תאילנד, פיליפינים, צ'ילה, הודו, מצרים, אוקראינה, ארה"ב.

במסוף גשר אלנבי סוכלו כ-3,600 הברחות בשנת 2012, עלייה של 12% בהשוואה ל-2011. המוצרים העיקריים שהוחרמו היו תרופות וחיסונים וטרינריים, בעלי חיים ובעיקר יונים וציפורים וחומר ריבוי של עץ התמר. במסוף נהר הירדן בוצעו כ-450 תפיסות בדומה למספרן בשנת 2011, וכאן הוחרמו בעיקר פירות, פרחים וירקות.

מאיר מזרחי, מנהל השירות להסגר צמחים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "הרוב הגדול של הנוסעים שהביאו צמחים, עשו זאת מחוסר ידע ובורות. הסברנו לכל הנוסעים את חומרת מעשיהם והם הביעו נכונות לשתף פעולה אתנו בעתיד. הנוסעים קיבלו מכתב התראה, במידה שהם חוזרים על מעשה זה נפתח נגדם הליך משפטי. הצמחים שהחרמנו מהנוסעים הושמדו".