הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אוכל לא זורקים לפח?


עליית מחירים של מוצרי מזון בסיסיים, משבר מזון מתקרב, מגפות ורעב בעולם. כולנו מודעים, כולנו דואגים, אך האם אנחנו כציבור מגויסים לפתרון הבעיות? כנראה שלא, אחרת היינו מנסים למנוע את הקלות הבלתי נסבלת של זריקת סחורה חקלאית בשרשרת של תהליך היצור. אולי גם היינו זורקים פחות מזון מהמקרר של הבית. אז כמה אנחנו באמת זורקים? וכמה זה עולה לנו?

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-11-2012



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

עד שהיא מגיעה לצלחת שלנו, העגבנייה עוברת מסע מפרך. על תווי פניה המבריקים, האדמדמים והמושלמים לא ניכרות צלקות מבית הגידול, מתהליך היצור ומהמגורים ברשתות השיווק. עגבניות אחרות לא שרדו את המסע. חלק ניכר מהן נפסלו במהלך השרשרת בגלל גודל לא מספק, צבע לא משכנע, שריטה קטנה או גבשושית בזווית העיגול.

האם משבר המזון העולמי, המתקרב אלינו בצעדי ענק, יגרום לנו לבדוק את שרשרת היצור מחדש? בכנס "משבר המזון העולמי", שיתקיים בראשית דצמבר במכון וולקני, ידונו מיטב המומחים בעולם בדרך בה הפכנו את הסחורה החקלאית לקורבן של הפנטזיות הצרכניות שלנו - ובעליית המחירים הצפויה לנו בעקבות זאת.

בכנס ידונו מיטב החוקרים בזריקת סחורה חקלאית בכל שלבי שרשרת היצור:
גידול חקלאי: מחלות, עשבים ומזיקים גורמים לאובדן של התוצרת החקלאית ב-35%.
קטיף, אחסון והובלה: המיכון המכאני שבו עושים שימוש גורם לאובדן של 40%-30% מהיבולים.
מיון ראשוני: היבולים נמדדים על פי פרמטרים של יופי ונפסלים לשיווק בגלל קריטריונים שאינם קשורים בהכרח לטעם הפרי או לתקינותו. על פי ההערכות מדובר באובדן ערך של כ-50%.
רשתות השיווק: עודף הזמנות של פרי וירק מביא לזמן המתנה ארוך מן הרצוי, דבר הפוגע באיכות הפרי ומביא לזריקת בין 10% ל-20% מהסחורה.

''מחירי התשומות המשתנים ומשבר המזון העולמי מחייבים אותנו להתמודד עם הנושא בראייה לטווח ארוך'' אומרת שרת החקלאות אורית נוקד. ''לפיכך החלטתי לפני מספר חודשים על מינוי צוות בראשותו של פרופסור יורם קפולניק, שיבחן ויציע המלצות כיצד להתמודד עם הבעיה. אני מאמינה שההתמודדות עם הבעיה צריכה להיות נחלת הכלל ולא להישאר בתוך כותלי המעבדות ומכוני המחקר.''



רשמו ביומנים: כנס "משבר המזון העולמי" יתקיים במכון וולקני
בין התאריכים ה-2 וה-5 בדצמבר, 2012
לתכנית המלאה של הכנס לחצו כאן