הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד יצרניות טחינה גולמית


לטענתם המבקשים, בבדיקת מעבדה התגלה כי הטחינה המלאה של הנסיך, בארכה, אלודי, המותג ושופרסל, מכילה ערכים פחותים אף יותר מאלו של טחינה רגילה. הקבוצה מבקשת לפסוק לה פיצוי כספי שהועמד בשלב זה על 17 מליון שקלים

מערכת אתר פסקדין  15-10-2012


לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד יצרניות הטחינה הגולמית, 'הנסיך', 'המותג', 'בארכה', 'שופרסל' ו'אלודי', המשווקות בין היתר טחינה משומשום מלא.

בבקשה נטען, כי בעוד שטחינה משומשום מלא צריכה להיות עשירה בסידן, כמות הסידן בה פחותה אפילו מטחינה רגילה. המבקשים טענו, כי הם נוהגים לצרוך טחינה משומשום מלא, בין היתר של המותגים המוכרים 'הנסיך' ו'בארכה', למרות שהיא טעימה פחות מטחינה רגילה, וזאת משום שהטחינה המלאה בריאה הרבה יותר מטחינה רגילה, בין השאר בשל כמות הסידן המצויה בקליפת השומשום המלא.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

בבקשה נטען, כי טחינה משומשום מלא אמורה להכיל לפחות 800 מ"ג סידן ל-100 גר' וטחינה רגילה אמורה להכיל 200 מ"ג סידן ל-100 גר', אולם למרות זאת, בבדיקת מעבדה התגלה, כי הטחינה המלאה של הנסיך, בארכה, אלודי, המותג ושופרסל, מכילה ערכים פחותים אף יותר מאלו של טחינה רגילה, כך למשל, טחינת ה'נסיך' מכילה 188 מ"ג סידן, טחינת 'המותג' 194 מ"ג ו'בארכה' מכילה כמות מזערית של 77 מ"ג סידן.

לטענת המבקשים, הערכים הללו מראים, כי ייתכן שהיצרניות נוהגות להוסיף לטחינה המלאה מיני רכיבים זרים, דוגמת שמנים, ונראה כי היא מכילה בעיקר שומשום מקולף (שאינו מלא) ורק הוסיפו לה קליפות של שומשום על מנת שתקבל את הצבע הכהה יותר של הטחינה המלאה.

המבקשים טענו, כי על טחינת הנסיך, למשל, מצוין כי היא משובחת ועשירה בסידן למרות שכמות הסידן המוצהרת בה נופלת משמעותית מזו שהייתה אמורה להיות בה, אילו הייתה באמת עשויה משומשום מלא, ואילו על הטחינה של יתר החברות מצוין ברשימת הרכיבים כי הטחינה מכילה סידן בכמות גדולה יותר מזו שהיא מכילה בפועל. לפיכך, טענו, כי היצרניות מפרות את החוק ומטעות את הצרכנים.

קבוצת הצרכנים הוגדרה בבקשה ככל מי שרכש מהיצרניות במהלך 7 השנים האחרונות מוצרי טחינה משומשום מלא או טחינה משומשום מלא.ביהמ"ש התבקש לקבוע כי היצרניות הפרו את הוראות הדין, להורות להן להימנע מהמשך הפרת הדין ולציין על גבי המוצר את כמות הסידן האמתית המצויה בו. כמו כן, התבקש ביהמ"ש לפסוק לטובת הקבוצה פיצוי כספי שהועמד בשלב זה על 17,000,000 ש"ח.

לבקשה בעניין בלה גלינקין ואח' נגד הנסיך מפעל לייצור טחינה בע"מ ואח'

הידיעה פורסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"


למידע נוסף במדור דיני צרכנות