הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו התקנות המגדירות מהי תוצרת אורגנית מן החי


משרד החקלאות הגדיר בתקנות חדשות את אופן הייצור, ההצגה והשיווק של תוצרת אורגנית מן החי. בין המוצרים מן החי עליהם יפקחו התקנות החדשות: ביצים, חלב ומוצרי חלב, בשר בקר, עוף וצאן שיסומנו באופן ברור ואחיד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-8-2012


"עושים סדר" באורגני: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ה') את תקנות משרד החקלאות, המסדירות את שיווק התוצרת האורגנית מן החי. התקנות ייכנסו לתוקף בינואר 2013.

עם הגשת התקנות, השלים משרד החקלאות את היערכותו  לפיקוח על התוצרת האורגנית המקומית מן החי ומן הצומח משלב טרום הגידול ועד להגעת המוצר הסופי לצרכן. בין המוצרים מן החי עליהם יפקחו התקנות החדשות: ביצים, חלב ומוצרי חלב, בשר בקר, עוף וצאן.

במסגרת ה"תקנות להסדרת תוצרת אורגנית (תוצרת מן החי – ייצורה ומכירתה)" הגדיר משרד החקלאות את אופן הייצור, ההצגה והשיווק של תוצרת אורגנית מן החי, את תנאי הגידול של בעלי חיים בממשק אורגני ואת התכשירים המותרים לשימוש בייצור תוצרת אורגנית מן החי. בנוסף מגדירות התקנות כיצד ניתן להסב משק "קונבנציונאלי" לאורגני, כיצד יש לארוז, לאחסן ולשנע את התוצרת החקלאית האורגנית, איך יש להציג את התוצרת האורגנית בנקודות השיווק, כיצד עליה להיות ארוזה ומה צריך להיות מסומן עליה, איזה פיקוח ובקרה נעשה על תוצרת אורגנית ועוד.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "התקנות מהוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי. הן יעלו את רמת השקיפות והבהירות בתחום, ויאפשרו לקונים ברשתות בשיווק ובנקודות הממכר לדעת בוודאות מהו מוצר אורגני ואיזה מזון מן החי עונה על התנאים הנדרשים כפי שקובע החוק".

כללי אצבע לצרכני המזון האורגני

מה צריך לחפש? יש לחפש את הסמל האורגני האחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) על אריזת המוצר (חלב, ביצים, בשר).

היכן תמצאו? כאשר התוצרת בתפזורת (כדוגמת: בשר טחון, גבינות במעדנייה וירקות ופירות) יש לדאוג שהתוצרת האורגנית תהיה מופרדת באופן ברור מהתוצרת הרגילה. כלומר, אם חנות מוכרת גם תוצרת אורגנית וגם תוצרת רגילה, הן חייבות להיות מופרדות האחת מהשנייה על מנת למנוע בלבול מיותר. בכל חנות צריך להיות אזור נפרד למוצרים האורגנים, בין אם מדובר בפירות וירקות, ביצים, חלב, בשר, ובין אם מדובר במוצרים מעובדים, כדוגמת: פסטה, קטשופ, רטבים וכו'. בחנויות המוכרות תוצרת אורגנית בלבד אין צורך להפריד בין המוצרים השונים. ובכל מקרה במדפי המכירה חייב להיות מוצב שלט שרשומות בו המילים "תוצרת אורגנית".

על איזה מוצרים מפקח החוק? החוק והתקנות האורגנים משלימים את היערכות משרד החקלאות ופיתוח הכפר לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של תוצרת חקלאית טרייה לשוק המקומי מן החי ומן הצומח.

כיצד מוודאים שהתוצרת אכן אורגנית? כניסת החוק והתקנות לתוקף, יאפשרו למשרד החקלאות לאכוף על פי חוק את ייצור התוצרת האורגנית ובמקרה הצורך לנקוט בהליכים משפטיים. מפקחי המשרד יבדקו את התוצרת האורגנית, כך שתעמוד בקריטריונים של מוצר אורגני, יעקבו אחר השינוע והאריזה של התוצרת, וידאגו כי תוצרת אורגנית תשווק בנפרד מתוצרת רגילה. כמו כן, מפקחי המשרד ימשיכו לבדוק אותה במעבדה על מנת להבטיח שלא נעשה שימוש בחומרים ורכיבים אסורים במוצרים אורגניים.

הארגון לחקלאות אורגנית: נמשיך להוביל כניסת תחומי ייצור אורגני נוספים''

מהארגון לחקלאות אורגנית נמסר היום כי בכוונת הארגון להמשיך ולהוביל את כניסת תחומי ייצור אורגני נוספים תחת מסגרת חוקית בינהם: קוסמטיקה, יין ועוד. לדברי ד"ר אורנית רז, מנכ"ל הארגון לחקלאות אורגנית, תקנות אלה מובילות לנקודת איזון חשובה בין דרישות הצרכנים לתוצרת בטוחה ובריאה ובין צרכי יצרני המזון האורגני, וכי יש לפעול כי תוצרת המזון האורגני תמשיך להוביל את תעשיית המזון בתחום בטיחות המזון ואיכותו. עוד ציינה ד"ר רז בפני חברי וועדת הכלכלה כי יש לאכוף בתקיפות יבואני תוצרת אורגנית, המציפים את השוק בתוצרת באיכות ירודה שאיננה עומדת בסטנדרטים האורגנים המקומיים.

''כדי לדעת אם מוצר הוא באמת אורגני, יש לחפש עליו את סמל משרד החקלאות ואת סמל חברת הפיקוח, המעיד כי התוצרת מפוקחת על פי הסטנדרטים המקומיים. בקשו גם לראות תעודת פיקוח עדכנית, שמפרטת את מגוון התוצרת האורגנית שהמגדל או המשווק רשאי למכור. אל תשכחו לבדוק את התאריך של התעודה על מנת לוודא שהיא בתוקף. בנוסף, מומלץ גם לחפש את סמל הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית "טוב השדה", המעיד כי תהליך גידול התוצרת לווה על ידי מדריכים אורגנים מוסמכים וכי יצרן המזון פועל בהתאם לאתיקה האורגנית.''

אז מה בתקנות שאושרו היום ?

על פי התקנות, מוצר אורגני יסומן בשני סמלים: סמל אורגני אחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות), וסמל גוף הבקרה שפיקח על ייצור המוצר.

התקנות החדשות מסדירות את ההיבטים השונים הנוגעים לייצור תוצרת אורגנית וקובעות כי אין לייצר במקביל באותו משק תוצרת אורגנית ושאינה אורגנית, ויש לעמוד בכל הדרישות הנוגעות למניעת מחלות בעלי חיים.

פרק חשוב בתקנות נוגע לתנאים המתבקשים במתקני גידול אורגניים. המשקים יכללו חלקות מרעה שבהן שטחים מוצלים, שהגישה אליהן חופשית, מזון ומים נגישים לבעלי החיים ובמתקן בו מוחזקות תרנגולות יהיו גם תאי קינון (הכוונה לתאים בהן מוטלות הביצים) ומדפי לינה.

התקנות אף קובעות מהו גודל השטח המינימאלי הנדרש לגידול צאן, בקר ועופות בממשק האורגני: פרות חלב - מבנה 15 מ"ר לראש ועוד 4.5 מטר מ"ר לחלקת מרעה; תרנגולות מטילות - 6 מטילות למ"ר ו- 3 מטילות למ"ר בחצר; צאן - 3 מ"ר לראש צאן במבנה ו- 2.5 מ"ר לראש צאן בחלקת מרעה. חלקת המרעה תהיה מגודרת.

עוד קובעות התקנות כי משך מנוחת הלילה של העופות תמשך 8 שעות ללא תאורה מלאכותית. התקנות אוסרות החזקת בעלי חיים בכלובים (במבנה בעלי החיים חופשיים), וכן מחייבות לרפד את רצפת המבנים במצע יבש.

גם בנוגע להזנה נקבעו כללים ברורים: אין להזין בעלי חיים בהזנה מאולצת, תינתן עדיפות להזנה בחלקת המרעה, ולפחות 90% מתכולת המזון המוגש ליונקים ו- 85% מהמזון המוגש לעופות יכלול תוצרת מן הצומח.

גם נושא הטיפול בבעלי חיים במשק אורגני מוגדר לפרטים: יש למנוע הדבקות בעלי חיים במחלות, ולטפל בבעל חיים שנפצע בחומר ממקור צמחי.

התקנות מהוות בשורה ירוקה גם בכל הנוגע לאריזה. הן קובעות כי יש לתת עדיפות לאריזה בחומרים הניתנים למחזור. הובלת תוצרת אורגנית תעשה בנפרד מתוצרת שאינה אורגנית.

התקנות קובעות את הביקורת על התוצרת ומגדירות הבדיקות שיבוצעו בתוצרת על ידי גוף אישור ובקרה. הפיקוח על המגדלים יעשו על ידי גופים שיוסמכו על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות.

מנהלת תחום סטנדרטים והאחראית על התחום האורגני במשרד החקלאות, פנינה אורן-שנידור: "התקנות נוסחו בהשראת הנעשה באירופה, אך תוך התחשבות בתנאי הארץ שאינה משופעת בשטחי מרעה. עם כניסת התקנות לתוקף יעוגן בחקיקה סטנדרט הייצור של תוצרת אורגנית, ויתאפשר להעמיד לדין את העוברים עליו. עד כניסת החוק, הפיקוח הוא מנדטורי רק על תוצרת אורגנית צמחית. התקנות הללו משלימות תקנות שכבר נכנסו לתוקף והגדירו מהי תוצרת אורגנית צמחית (ירקות ופירות)".