הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרי הממשלה החליטו: תיאסר הרעבת תרנגולות; כלובי הסלולה יוגדלו


בתום שנתיים של דיונים והתערבות בג''ץ, הרפורמה בלולים הגיעה לשולחן הממשלה. השרים החליטו לאסור את הרעבת התרגולות ככלי להגדלת תנובת הביצים, וקבלו את הצעת משרד החקלאות בנוגע לגודל הכלובים לה התנגדו המשרד להגנת הסביבה וארגוני צער בעלי-חיים. התרנגולות יועברו בתוך ארבע שנים לתאים בגודל של 750 סמ''ר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-7-2012


שרי הקבינט החברתי-כלכלי הכריעו הבוקר (ג') במחלוקת בין משרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה בנוגע לרפורמה המתוכננת בלולים ובתנאי המחייה של מיליוני התרנגולות המטילות בישראל והחליטו כי החל מ-2013 תאסר הרעבת התרנגולות כאמצעי להגברת תנובת הביצים, וכן יוגדלו תאי כלובי התרנגולות ל-750 סמ''ר למטילה.

הצעת ההחלטה בעניין הרפורמה בענף ההטלה הובאה לממשלה לנוכח המחלוקות בין המשרדים ובהתאם להחלטת בית המשפט העליון מחודש יוני השנה. בספטמבר 2009 עתרו ארגוני בעלי החיים לבג"ץ בדרישה לעצור את הרפורמה בלולים שיזם משרד החקלאות. לטענת העותרים (עמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי-חיים, "נח", ארגון הגג של העמותות למען בעלי-חיים והעמותה למען חיות משק), הרפורמה שתכנן משרד החקלאות מנוגדת לחוק צער בעלי חיים.

בעקבות העתירות, ניסח משרד החקלאות טיוטת תקנות חדשה, ואף ערך בה מספר שינויים, אך עדיין לא נמצא לה רוב בקרב חברי ועדת החינוך של הכנסת ב-7 דיונים שהוקדשו לנושא, בעיקר בשל מרחב המחייה המוצע לכל מטילה בגודל של 750 סמ''ר. בעמותת אנונימוס שהובילה את המאבק טענו כי התקן המוצע נמוך אף יותר מאשר התקן האירופי המינימלי, שהוא הנמוך בעולם להחזקת תרנגולות. בנוסף לכך, המשרד להגנת הסביבה דרש לאכוף את ביצוע התקנות תוך שנתיים מיום אישורן בניגוד לעמדת משרד החקלאות ולעמדת המגדלים שטענו כי נדרשת להם תקופת מעבר של 7 שנים.

יוקם צוות בינמשרדי שיגבש המלצות בנוגע לסוגיית ההנשרה

לאור המחלוקות ופסיקת בג''ץ התכנס הבוקר הקבינט החברתי-כלכלי והחליט בשתי הסוגיות שהיוו את סלע המחלוקת. החל משנת 2013 תאסר הרעבת התרנגולות ("הנשרה כפויה") הנהוגה בישראל כיום, כאמצעי להגברת תנובת הביצים. מדובר בהליך הכולל הפסקת מזון לזמן מוגבל, אשר מאריך את משך ההטלה בכשנה נוספת. ''לפרקטיקה זו יתרונות וחסרונות'' אומרים במשרד החקלאות. ''מחד גיסא, איסור הנשרה יוביל לגידול ניכר במספר המטילות והאפרוחים הזכרים המומתים, כיוון שעל מנת לשמר את כמות הביצים המיוצרות מדי שנה (בהתאם לביקוש המקומי), תידרש כמות כמעט כפולה של מטילות, דבר שיוביל להמתה כפולה של מטילות ואפרוחים זכרים. בנוסף, ביטול ההנשרה ייקר את מחיר הביצה לצרכן בכ-6 אגורות. מאידך גיסא, הליך ההנשרה פוגע ברווחת המטילה ולפיכך קיימת גישה כי יש לאסור פרקטיקה זו, או להחליפה בפרקטיקות פוגעניות פחות.''

החלטת הקבינט מהיום קובעת כי יש למנות צוות בינמשרדי המשותף למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגנת הסביבה והאוצר, שייבחן ויגבש המלצות בנוגע לסוגיית ההנשרה תוך 80 יום, תוך ביצוע האיזונים הנדרשים, ובכלל זה לעניין היבטי רווחת בעלי חיים והשלכות על הצרכנים ועל המגדלים. ובינתיים התקנות יותקנו כהוראות מעבר שיהיו בתוקף עד ליום 31.12.12.

אנונימוס: צעד חשוב בדרך לאיסור על כל סוגי הכלובים

במחלוקת לגבי כלובי הסוללה, החליט הקבינט כי יש לאסור על כליאת תרנגולות בכלובי-סוללה המותקנים כיום ברוב הלולים בישראל. השרים אישרו את עמדת משרד החקלאות על פיה יוגדל תא המטילות ל-750 סמ"ר למטילה, ויועשר באביזרים. בישראל רוב התרנגולות חיות כיום בשטח של כ-450-300 סמ"ר למטילה, ללא אביזרים. המחלוקת בין המשרדים נסובה על גודל וסוג הכלובים ומשך הזמן בו תתבצע הרפורמה. ארגוני בעלי החיים קראו להקמת לולי מעוף - לולים ללא כלובים הבנויים לגובה בכמה מפלסים, כהצעת פשרה בין כלובי הסוללה לבין לולי החופש (שבהם יש חצר). המשרד להגנת הסביבה ביקש לקצר את פרק הזמן להקמתם לשנתיים. משרד החקלאות דרש כי יתאפשר ללולים החדשים פרק זמן היערכות של שבע שנים והקבינט הכריע על ארבע שנים.

עמדת משרד החקלאות ופיתוח הכפר היא, כי אמות המידה הקבועות בהצעה מגלמות שיפור ניכר בהיבט רווחת המטילות אך תוך מתן משקל גם להיבטים נוספים, אינטרס הצרכנים, בריאות הציבור, יוקר המחייה והמשך תנאים הולמים לפרנסת המגדלים. ''כל עיכוב באישור התקנות בוועדת החינוך של הכנסת, אשר ממילא כבר מתעכבות מעל שנתיים, יגרור השארת המצב הקיים, אשר בלשון המעטה אינו מיטיב עם בעלי הכנף.'' אומרים במשרד החקלאות.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן אמר בתום הדיון: "שמנו היום סוף להתאכזרות נוראית ומיותרת שבוצעה בתרנגולות במשך שנים רק כדי להגדיל רווחים כלכליים".

רונן בר, אנונימוס: "אנו מברכים את השר גלעד ארדן, שהוביל את ההתנגדות להרעבת תרנגולות וכליאתן בכלובי-סוללה, ומודים לשר האוצר וחברי הקבינט על תמיכתם. ההחלטה היא צעד חשוב בדרך לאיסור על כל סוגי הכלובים. כיום יותר מ-40% מייצור הביצים באירופה הוא בלולים ללא כלובים, ונמשיך לפעול לאימוץ תקן שאוסר על כל סוגי הכלובים גם בישראל".

פעילי
פעילים מול משרד רה''מ היום, צילום: עמותת אנונימוס