הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כמות שיא של ברווזים משוישים נצפתה במאגרים לאורך נחל הקישון


112 ברווזים של אחד המינים היפים והנדירים ביותר בישראל נספרו על ידי האקולוג ואיש הסביבה שי אגמון במאגרי המים לאורך הקישון. בשנות ה-90 נצפו בכל אזור העמקים 4 ברווזים משוישים בלבד והוא נחשב למין בסכנת הכחדה חמורה. אגמון: ''בגלל החום הכבד לא הגענו לכל המאגרים; יתכן שהמספרים אפילו גבוהים יותר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-7-2012


התאוששות מדהימה במספר הפרטים של אחד המינים היפים והנדירים בישראל - הברווז המשויש. בסקר שערכו השבוע אנשי רשות ניקוז ונחלים קישון, במאגרי עמק יזרעאל אשר לאורך נחל הקישון, איתר האקולוג ואיש הסביבה שי אגמון, מספר שיא של ברווזים משוישים, שכמותו לא נצפה כבר שנים רבות. אגמון הופתע לגלות בספירה השיגרתית שקיים במהלך סוף השבוע לא פחות מ-112(!) ברווזים ממין זה, כולל 79 פרטים במאגר בודד.

הברווז המשויש הינו מין יפהפה ונדיר מאוד, אשר נתון בסכנת הכחדה חמורה באזורנו (לפי נתוני הספר האדום של החולייתנים בישראל). עד לאמצע המאה שעברה, היו באיזור הגליל העליון מאות זוגות דוגרים של ברווזים משוישים, אולם מאז יבוש ביצת החולה הלכה אוכלוסייתם ונעלמה מן הנוף.

"בגלל החום הרב לא ביצענו ספירה במאגרים אחרים, כך שיתכן שהמספרים אפילו גבוהים יותר", סיפר בסיפוק שי אגמון. "בספרות המקצועית בישראל מופיעה ספירה שהתקיימה בשנות ה-90' בכל אזור עמק יזרעאל, כולל עמק חרוד, ונצפו אז רק ארבעה ברווזים". להערכתו של אגמון, המספרים הגבוהים הם תוצאה של עונת קינון מוצלחת במיוחד שהיתה השנה בעמק יזרעאל. משפחות רבות שנצפו השבוע כללו אפרוחים בשלבי גדילה שונים.

רשות ניקוז ונחלים קישון היא הגוף האחראי על הטיפול באגן ההיקוות של נחל הקישון (1,100 קמ"ר מאזור ג'נין עד למפרץ חיפה, אחד הגדולים בישראל). במסגרת תפקידיה היא שומרת על ניקוז סדיר ומניעת הצפות באיזור אגן ההיקוות; באחריותה לשמור על איכות המים בערוצי הזרימה השונים שבתוך אגן ההיקוות; וכמו כן, מטפחים אנשי הרשות את "מתנות הטבע" בסביבת הנחלים. הפרוייקט החשוב ביותר שמנהלת כיום רשות ניקוז ונחלים קישון הוא "פרוייקט הנפתול", שבמסגרתו נחפר ומטוהר קטע הקישון הסמוך למפעלים במפרץ חיפה. זהו פרוייקט בסדר גדול לאומי, שתקציב התפעול שלו מוערך בכ-220 מיליון שקל.