הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל - מגדלים כותנה במדבר


בחלקה ניסיונית של חברת מושבי הנגב נשבר בשנה שעברה השיא העולמי של יבול כותנה לדונם באדמה חולית ובהשקיה במים מליחים. בעקבות הניסוי המוצלח קיבלה החברה פניה לגדל 1200 דונם כותנה בשטח המועצה האזורית רמת נגב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-4-2012


1200 דונם של כותנה נזרעו השבוע בחלקה מדברית בשטח המועצה האזורית רמת-נגב בקרקעות לס מדבריות בין ירוחם לשדה בוקר. זאת לאחר הניסיון המוצלח שנערך בשנה שעברה בחלקה ניסיונית בשטח של 138 דונם. הקרקע והזרעים בחלקה שנזרעה השבוע יושקו במים מליחים שרמת הכלור בהם היא 1000 מיליגרם לליטר.

בחלקת הכותנה מהזן ''גדרה 236'' בה בוצע הניסוי בשנה שעברה, נשבר השיא העולמי של יבול כותנה - 276 ק"ג לדונם. המיוחד בחלקה זו הוא המיקום הדרומי מאוד שלה, האדמה החולית וההשקיה במים מליחים. בעקבות הניסוי המוצלח קיבלה חברת מושבי הנגב פנייה לגדל 1200 דונם של כותנה בשטח המועצה האזורית.

ברמת נגב מגדלים כיום שני סוגי כותנה - פימה ואקלה. זו הפעם הראשונה שמגדלים את זן הפימה בתנאים אלה. מחיר הכותנה בבורסה העולמית עלה בשנה שעברה בכ- 80% והגיע ל - 2.30 $ לליברה (450 גרם). לכשיגיע זמן הקטיף מחיר הכותנה טרם יהיה ברור, אך לאחר בחינת המצב בשוק העולמי כיום, מאמינים במושבי הנגב שהמחיר הגבוה ישמר גם השנה.

בשל המליחות הגבוהה של המים להשקיה, הנשאבים ממאגרי מים תת קרקעיים, יש לשטוף את שכבות הקרקע העליונות אשר ממליחות בהדרגה, כדי למנוע ירידה ביבול. השטיפה מבוצעת לפני כל זריעה במים המליחים בהם מושקית הכותנה. המים המליחים דוחקים את שכבות המלח מהשכבות הרדודות של הקרקע לשכבות העמוקות יותר ובכך מבטלות את השפעת עודפי המלח על הגידולים החקלאיים.

יאיר מנע, מנכ"ל מושבי הנגב אומר שהחברה עוקבת אחרי רמות המחירים של הגידולים השונים בארץ ובעולם ויש לזה, לא אחת, השפעה על הגידולים בהם מחליטים לעסוק "במשק מודרני חייבים להיות יעילים, לדעת להתנייד ולהגיב במהירות לצרכי השוק המשתנים" הוא אומר.

ענף הכותנה בישראל מתאושש לאחר תקופה קשה של שנים רבות. עד לפני שנה, היקף גידולי הכותנה בישראל ירד לשפל של פחות מ-40 אלף דונם, כולל סגירת מנפטות והשבתת מערכי קטיף. בשנה החולפת נאמד הגידול בהיקף של כ-80,000 דונם.

חברת מושבי הנגב הוקמה בשנת 1958 וכיום היא החברה החקלאית הגדולה ביותר בארץ. החברה משותפת ל- 34 מושבים השייכים למועצות האזוריות מרחבים ושדות נגב, ומתמחה בגידולי שדה, פירות הדר, רימונים ועוד.