הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חבל לכיש: הצלחה לפרוייקט הדברת זבוב הפירות באמצעים ביולוגיים


כחלק מהתפיסה הכוללת של חקלאות בת קיימא, שם לו למטרה משרד החקלאות להפחית משמעותית את השימוש בחומרים כימיים בהדברת זבוב הפירות הים תיכוני, הגורם לנזקים קשים לחקלאות. ''הטמעת שיטות הדברה משולבת, והפחתת השימוש בחומרי הדברה בחקלאות הישראלית הינם יעדים מרכזיים וחשובים של המשרד'' אמר מנכ''ל משרד החקלאות במהלך סיור בפרוייקט המבוצע בכרמי הענבים בלכיש, וכולל גם את עצי הפרי בגינות התושבים ובבוסתני הבר

מערכת פורטל החקלאות  26-9-2011


מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי ביקר השבוע בחבל לכיש, על מנת לעקוב מקרוב אחר פרויקט SIT (שיטת הדברה ביולוגית של זבוב הפירות הים תיכוני) המשותף לענבי טלי, ביופליי והשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות. הפרויקט בלכיש שהחל לפני 3 שנים, משתרע על כ-7000 דונם, והוא גם הראשון בארץ שמבוצע בענבים וכולל גם את עצי הפרי בגינות התושבים ובבוסתני הבר.

פרויקט הטיפול בזבוב הים התיכון באמצעים ביולוגיים ידידותיים ע''י זבובים עקרים, מתקיים שנים רבות על שטחים נרחבים בערבה וגם בפרוייקטים משותפים לרשות הפלסטינית ולירדן. החידוש בשנים האחרונות הוא הקמה של פרויקטים בהיקף מצומצם על מספר אלפי דונמים בגידולים כמו הדרים ומנגו שממוקמים באזורים צפופים ומיושבים.

זבוב הפירות הים תיכוני נחשב למזיק מפתח הגורם לנזקים קשים ביותר בחקלאות הישראלית והעולמית. נהוג להדבירו בין היתר באמצעות ריסוסי פיתיון מהאוויר ובתוספת ריסוסים מהקרקע, בעיקר בתכשירים מבוססים על זרחנים אורגניים. השימוש בריסוסים מהווה בעיה אקולוגית ומטרד ציבורי וסביבתי, בעיקר בחלקות מטע וכרם הסמוכות ליישובים.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו למטרה, כיעד מרכזי, להפחית משמעותית את השימוש בחומרי הדברה, ובימים אלו קובע עקרונות מנחים לתהליך שבו תופסק כליל התמיכה בפעולות הדברה כימיות של זבוב הפירות, ויושקעו משאבים בתמיכה בפעולות הדברה ירוקות וסביבתיות, כחלק מהתפיסה הכוללת של חקלאות בת קיימא.

''הטמעת שיטות הדברה משולבת, והפחתת השימוש בחומרי הדברה בחקלאות הישראלית הינם יעדים מרכזיים וחשובים של המשרד'' אמר יוסי ישי במהלך הסיור בלכיש. המשתתפים עלו לנקודת תצפית הממוקמת בראש תל לכיש וצפו בפיזור הזבובים העקרים מהמטוס, שלווה גם בסקירה הסטורית על שלבי הקמת הפרויקט.

בשנת 2009 מופה ומוחשב השטח המיועד, נפרסמו רשת מלכודות ניטור, נעשו נסיונות פיזור עקרים ולימוד דגם ההתפשטות שלהם במרחב הכרמים, הוטמע ביצוע סניטציה (הורדת כל שאריות הפרי לאחר גמר הבציר). וטיפול בגינות תושבי לכיש וכו'.

בשנת 2010 החל פיזור קרקעי של זבובים עקרים – 4 מליון זבובים בשבוע , הופחתו טיפולי ההדברה לרמה של פחות מ 50 % , וחלה ירידה באוכלוסיית זבובי הבר.

שנת 2011 – מעבר לפיזור אווירי של 6 מיליון זבובים עקרים בשבוע בעקבות פיתוח מכונת פיזור ייעודית הנישאת על גבי מטוס קל. חל שיפור ביחס האוכלוסיות זבובים עקרים מול זבובי בר. ירידה נוספת נרשמה באוכלוסיית זבובי הבר.

הפרויקט מטפל בשטח מורכב והטרוגני מאוד – בלכיש מגדלים למעלה מ 20 זני ענבי מאכל וזני ענבי יין. הבציר בלכיש נמשך על פני כ-7 חודשים. בנוסף לכרמים יש באזור מטעי פירות נוספים כמו אפרסק שזיף רימון וכו'. חלק מהכרמים מכוסים בניילון או רשת. פרויקט מסוג זה דורש שליטה טובה מאוד בשטח ולכן בכל שבוע מפיקים מפה ממוחשבת של לכידות הזבובים תוך כדי הפרדה בין נקבות, זכרים וזכרים עקרים (המיון מתבצע במעבדה ייעודית לנושא). שיטת הזבובים העקרים היא היחידה שמטפלת באוכלוסיית הזבובים במשך כל השנה ולכן מסוגלת להוריד את צפיפות המזיק משנה לשנה והפחתה ניכרת של הדברה כימית או שימוש במתקני לכידה שמגנים רק על היבול במשך עונה קצרה .

קצת על לכיש – שהייתה העיר השנייה בחשיבותה (אחרי ירושלים) בממלכת יהודה בימי מלכות חזקיהו – כ 700 שנה לפני הספירה. תבליטים המתארים את כיבוש לכיש ע"י סנחריב מלך אשור נמצאים היום בחדר מס 10 במוזיאון הבריטי בלונדון – חדר שלם המוקדש לסיפור הקרב. בתבליטים הנ"ל ניתן להבחין בגפנים ובאשכולות ענבים – כורמי מושב לכיש היום ממשיכים את מסורת גידול הענבים מלפני 2700 שנה.