הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דגים טרופיים מסוכנים נתפסו בנתב''ג


ביקורת שגרתית של משרד החקלאות גילתה במשלוח דגי נוי מסינגפור, דגיגים ''זברה טילפיה'' מסוכנים שמוצאם באפריקה ואסורים לייבוא. הדגים עלולים לפגוע באוכלוסיות הדגים המקומיות ובערכי טבע שונים, ולהסב נזק אקולוגי רב כפי שכבר קרה בעבר במקומות שונים בעולם. פקחי אגף הדיג הגבירו לאחרונה את פעולות הביקורת והאכיפה במסופי הכניסה לישראל

מערכת פורטל החקלאות  29-8-2011


פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שערכו ביקורת שגרתית במסוף המטענים של נתב"ג, הופתעו לגלות במשלוח של דגי נוי מסינגפור, גם דגים מסוג זברה טילפיה (zebra tilapia) האסורים בייבוא.

דגי הזברה טילפיה נכללו בתוך המשלוח של דגי הנוי ה"רגילים" המותרים בייבוא, אך נרשמו ברשימת הייבוא תחת שם אחר, ככל הנראה במטרה להטעות את הרשויות. הדגים הועברו לבדיקה למעבדת הדגים של משרד החקלאות בניר דוד, שם אובחנו כדגי זברה טילפיה.

יבואן הדגים הותיק, המוכר בענף מזה עשרות שנים, הודה בחשדות המיוחסים לו ונפתחה נגדו חקירה. צפויים להינקט נגדו אמצעי ענישה כספיים בהתאם לחוק.

דגי הזברה טילפיה הם דגים טרופיים שמוצאם מאפריקה ונחשבים לאגרסיביים ביותר לאחר שהם גדלים. הדגים שנתפסו במשלוח מסינגפור, הגיעו כדגיגונים בגודל 3-4 ס"מ, ועשויים להגיע לגודל של עד חצי מטר. הדגיגים השקטים הופכים לסוערים ותוקפניים לאחר שהם גדלים. הם נחשבים לדגים טריטוריאליים מאוד שתוקפים גם את בני מינם, ואף נוטים לנשוך את ידי המגדלים שלהם, שמכניסים יד לאקווריום לצורך ניקוי והאכלה.

הברחת סוגי דגים האסורים ליבוא וכניסתם למארג הביולוגיה הימי של ישראל, עלולה לפגוע באוכלוסיות הדגים המקומיות ובערכי טבע שונים, ולהסב נזק אקולוגי רב כפי שכבר קרה בעבר במקומות שונים בעולם.

פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הגבירו לאחרונה את פעילות הפיקוח והאכיפה, על מנת למנוע כניסת בעלי חיים ימיים שאינם מופיעים ב''רשימה הלבנה'' המפרטת את דגי הנוי המותרים לייבוא. במשרד החקלאות מציינים, כי במצב החוקי הבעייתי הקיים כיום ישנו אומנם איסור על ייבוא דגים שאינם ב''רשימה הלבנה'' אך אין כל איסור על החזקתם (למעט במקרים מיוחדים כמו במקרה של דג פירניה) ולפיכך קשה להילחם בתופעה במידה והדגים הוברחו לישראל.

לפיכך, פועל משרד החקלאות לקידום תיקון לחוק, שיאסור גם החזקת דגים האסורים בייבוא ובכך יאפשר לצמצם את התופעה המסוכנת.