הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אחוז הגיוס בהתיישבות החקלאית עומד על 93.4%


מנתוני חיל החינוך בצה''ל עולה: בני ובנות ההתיישבות הם המובילים במוטיבציה - באחוזי הגיוס לצה''ל, בהליכה ליחידה קרבית ובהתנדבות לקצונה. 1,400 נערים מקיבוצים ומושבים יצאו ביום ראשון למסע 'קרבי' בנגב כהכנה לגיוס לצה''ל ולשנת השרות למען הקהילה

מערכת פורטל החקלאות  7-12-2010


ביום ראשון החלו  1,400 בני י"ב - רובם בני קיבוצים מבתי ספר בהתיישבות הכפרית, ועמם לראשונה גם בני נוער מהמגזר הבדואי והדרוזי, במסע קרבי של של ארבעה ימים בנגב. המסע מאורגן על ידי אגף המשימות במטה התנועה הקיבוצית ומטרותיו הן עידוד בני הנוער לשרות משמעותי, לפיקוד ולקצונה בצה"ל, היכרות עם הנגב, ועם מצוקות ושסעי החברה הישראל.

לקראת המסע חושפת התנועה הקיבוצית את נתוני הגיוס לצה"ל של תלמידים הלומדים ב-31 בתי ספר בהתיישבות הכפרית. נתוני חיל החינוך בצה"ל מתייחסים למוטיבציה - אחוזי הגיוס, השרות ביחידה קרבית והליכה לקצונה של תלמידי בתי הספר ההתיישבותיים בשנים 2007 עד 2009.

מהנתונים עולה כי אחוז הגיוס המצרפי של בנים מבתי הספר בהתיישבות החקלאית עומד על 93.4% מקרב כלל המועמדים לשרות (האחוז הכלל ארצי- 74.8%).

גם בהליכה ליחידה קרבית מוביל המגזר החקלאי: המיצוי ללחימה הוא 63.7% (כלל ארצי רק 39%). בקרב הנשים עומד אחוז הגיוס בבתי הספר בהתיישבות על 91% (בכלל ארצי- 50.5%).

בהתנדבות לקצונה יתרון ניכר למגזר ההתיישבותי: 12% מהבנים מתנדבים לקצונה (8.3% כלל ארצי). בקרב הבנות כמעט שוויון - 8.7% מהנשים בבתי הספר בהתיישבות הכפרית הולכות לקצונה, ובכלל ארצי עומד שיעור המתנדבות לקצונה על 8.2%.

דוגמא לבתי ספר מובילים באחוזי גיוס: שיטים, עמק החולה, מנור כברי, עמקים-תבור ואשל הנשיא.

בהתגייסות ליחידות קרביות מובילים "עמק החולה" (71.6%), "עין גדי" (%73.1), ו"בקעת כנרות" (70.6%).

במיצוי לקצונה מובילים בתי הספר "כרמל זבולון" (19%), "עמקים- תבור" (16.7%), "מבואות הנגב" (15.8%).

מזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור: "הנתונים מראים לכל הספקנים - בני ההתיישבות העובדת הם המובילים במוטיבציה. בכך ממשיכים בני הדור השלישי והרביעי בקיבוץ מורשת מפוארת של תרומת אנשי הקיבוצים לביטחון המדינה".

מפקד מסע י"ב ורכז אגף המשימות בתנועה הקיבוצית, יואל מרשק אומר: ''אנו רואים את השרות בצה"ל ובשנת שרות למען הקהילה משימות לאומיות, מעודדים את בנינו ובנותינו להתנדב, ורותמים לכך גם בני נוער מהמגזר הבדואי והדרוזי שלראשונה ישתתפו עמנו במסע, כמסר של אחדות ושיתוף".

המסע שארגן ומוביל אגף המשימות במטה התנועה הקיבוצית החל מבית הספר לקצינים בה"ד 1 ויסתיים מחר (רביעי) סמוך לקיבוץ כרם שלום בהדלקת נר של חנוכה, בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי, ומזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור.  מטרות המסע הן עידוד בני הנוער לשרות משמעותי, לפיקוד ולקצונה בצה"ל, היכרות עם הנגב, ועם מצוקות ושסעי החברה הישראלית. בארבעת ימי המסע עברו הנערים 140 קילומטר ברכיבה על אופניים לאורך גבול ישראל-מצרים. בדרך עצרו בתחנות הסברה על צה"ל ויחידותיו, על סוגיות שונות כמו טוהר הנשק, זכויות אדם וזכויות מיעוטים, זכויות אנשים עם מוגבלויות, דו-קיום יהודי-ערבי, זכויות עובדים ומאבק בגזענות.