הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מורו - זן תפוזים אדום חדש


הוא מתוק, טעים, עשיר בסגולות בריאותיות רבות וצבעו אדום עז. תכירו את התפוז מורו שמוצאו מהאי סיציליה ועכשיו גדל גם בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-02-2019



תפוז המורו, צילום: שוקי קנוניץ - באדיבות משרד החקלאות

אוהבים טעם מתוק בפה אבל נמנעים מממתקים ? תשמחו בוודאי לגלות את ''מורו'' - זן חדש של תפוז שהגיע בימים אלו לשווקים. הוא נקרא בשמו המקצועי "מורו נוצלרי דמי", מקורו מהאי סיציליה שבאיטליה, ועכשיו גם גדל בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

המורו מכיל סגולות בריאותיות רבות. צורתו היא כמו של כל תפוז אחר, אך קליפתו אדומה. כאשר פותחים אותו מגלים תפוז בצבע אדום עז.

מלבד ויטמין c משובח שמעניק לנו התפוז, כמו כל פירות ההדר שאנו מכירים, צבעו המיוחד מכיל את הפיגמנט אנטוציאנין, המעניק לו את הצבע האדום - בדומה לפיגמנט בענבים וברימונים. האנטוציאנין המצוי בזן החדש עם כ- 150 מיליגרם לליטר, ידוע בסגולותיו הבריאותיות הרבות כנוגד חימצון ומעכב תהליכי הזדקנות.


פרדס תפוזי מורו, צילום: שוקי קנוניץ - באדיבות משרד החקלאות

בחודשים האחרונים עמלו מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות להתאים את הזן החדש לגידול בתנאי האקלים בישראל. התפוז האדום בעל תכונות ייחודיות התלויות במזג האוויר. כיום נטוע הזן החדש במישור החוף ועמק החולה, בעיקר באזורים נמוכים, בשל ההשפעה החיובית שיש לקור על רכיבי הזן. בשלב זה ניטעו כ-140 דונם, המספקים כ-500 טון תפוזים לשוק המקומי בעיקר בין החודשים ינואר עד מרץ.

במו"פ משרד החקלאות בלכיש נשתלה חלקת ניסוי של תפוז "מורו" במטרה לקבל קו חדש עם פירות גדולים יותר, מתוקים יותר, פוריים יותר ועם רמת אנטוציאנין גבוהה יותר. התפוז המיוחד, מגיע לשיא הבשלתו בימים אלו והחל כבר להגיע לשווקים הישראלים. הוא יישאר על המדף עד לחודש מרץ. פירותיו אינם גדולים, אך מכילים כמות מיץ רבה ומתאימים לסחיטה. לרוויה!