הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה הכריזה על רפורמה בשוק המזון


המטרה היא להפחית את המחיר לצרכן, שגבוה בישראל בעשרות אחוזים בהשוואה לאירופה וארצות הברית, החשש כעת הוא שרשתות השיווק הגדולות לא יתנו ליבואנים הקטנים להוריד מחירים. עיקר הרפורמה - הקלה בייבוא מוצרי מזון יבש

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2014




הממשלה אשרה היום (א') את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לרפורמה בייבוא מזון לישראל, זאת במסגרת מאמצי הממשלה להפחית את יוקר המזון בישראל. במסגרת הרפורמה - ישראל תאמץ את הנוהל הקיים באיחוד האירופי לייבוא מזון אשר יאפשר פתיחה של המשק לייבוא מאסיבי של מוצרי מזון תוך הגדלת מגוון המוצרים המיובאים. מטרת המהלך, להגדיל את התחרותיות ולהוזיל את המחירים לצרכן.

הרפורמה גובשה על ידי ועדת לוקר לבחינת הייבוא המקביל שבראשו עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר והיו חברים בה מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו ומנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג וראש אגף תקציבים, אמיר לוי. ההצעה הוגשה לממשלה בשיתוף עם שרי הבריאות, האוצר והכלכלה. ביצוע הרפורמה יהיה במסגרת פעילותו של משרד הבריאות. ראש הממשלה ושרת הבריאות יעל גרמן, ליוו את המהלך באופן אישי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הרפורמה תחול על מוצרי מזון שאינם רגישים דוגמת דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים, חטיפים, פסטות, אורז, קטניות ולא תחול על מזון שמוגדר רגיש (מזון מן החי, מזון לתינוקות ומזון שיש לגביו חשש מסיבות שונות - לגבי מוצגים אלה תיוותר דרישה לאישור פרטני). עוד סוכם כי רשימת המזונות הרגישים תעודכן מעת לעת ע"פ הצורך. על פי נתוני הלמ"ס, הקף הייבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה חצי מסך ייבוא מוצרי מזון לישראל, כשהייבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר.

כיום, קיימות מגבלות על ייבוא מזון והצוות בחן דרכים להקל משמעותית על הליכי היבוא ולהוביל לכניסת מזונות רבים, חלקם חדשים וחלקם כאלו שכבר נמכרים בארץ תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ורגולציה מתאימה בתחום הבריאות. עד כה משרד הבריאות דרש אישור פרטני לכל מוצר מזון מיובא. התהליך כלל דרישה להגשת טפסים רבים (תיק מוצר) וכרוך בהליך בירוקרטי נפרד לכל פריט מזון וכן בדיקות מדגמיות של המזון המיובא.

בפתח ישיבת הממשלה הדגיש ראש הממשלה נתניהו: "מאמץ נוסף שאנחנו עושים, הוא להוריד את יוקר המחייה במדינת ישראל, והיום אנחנו מביאים לממשלה החלטה משותפת שלי, של שר האוצר, של שרת הבריאות ושל שר הכלכלה, להפחית את מחירי המזון בתחומים מסוימים. אנחנו נביא הצעה לפשט את הבירוקרטיה על מנת לאפשר ייבוא של מזון שאין בו היבטים בריאותיים רגישים. הדבר הזה בוודאי יגביר את התחרות ויוריד את המחירים, זה חלק מאותו מאמץ מתמשך שאנחנו עושים כדי להוריד את יוקר המחייה במדינת ישראל."

אחרי שורה של ישיבות ועבודת מטה אינטנסיבית בחודשים האחרונים ששיאן סיכום עם האיחוד האירופי, ישראל תאמץ את השיטה האירופאית לייבוא מזון, לפיה ייבוא מוצרים שאינם רגישים מתקיים ללא הגבלה, והם נכנסים למדינות האיחוד "במסלול ירוק" ובלבד שהם עומדים בסטנדרטים שנקבעו מראש על ידי האיחוד האירופי Post Marketing Regulation. היבואנים בישראל יתחייבו לעמוד בסטנדרטים באמצעות הצהרת יבואן. המהלך יקל על היבואנים ומנגד ילווה בהחרפת הענישה על פי חוק ובאכיפה ופיקוח מוגברים כלפי יבואנים, משווקים וגורמים אחרים המעורבים בתהליך שלא יעמדו בסטנדרטים ובהוראות החוק.

יש לציין כי המנדט המקורי של צוות לוקר, אשר הוקם בינואר האחרון, היה לבחון חלופות ולהציע דרכי פעולה להקלה על יבוא מקביל של מוצרי מזון לישראל, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ורגולציה מתאימה בתחום הבריאות. בפועל המלצות הצוות לרפורמה נוגעות לכלל יבוא המזון ולא רק לייבוא מקביל . הסיבה לכך היא שככל שהצוות העמיק בעבודתו, הסתמן כי על מנת להגדיל את התחרותיות בתחום יבוא מוצרי המזון יש לשנות את ה"פרידגמה" הקיימת מקצה לקצה לטובת Post Marketing Regulation ללא הצורך בבקשה לאישור פרטני לכל פריט מזון בנפרד.

במסגרת אימוץ ההחלטה בממשלה, הוטל על שרת הבריאות לגבש בתוך 45 ימים תזכיר חוק לשינוי חקיקה לטובת יישום הרפורמה יחד עם ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה. עוד המליץ הצוות כי תוקם יחידת אכיפה מיוחדת , ייעודית לנושא ייבוא המזון, ולקראת גיבוש תזכיר החוק תתבצע עבודת מטה של משרדי הבריאות והאוצר להקמתה.

עד להשלמת החקיקה, ועל מנת להקל על יבואני המזון באופן מיידי, המליץ הצוות כי משרד הבריאות יקל בעניינים מסויימים הנוגעים לייבוא של מזון רגיל במסגרת החוק הקיים ולפיכך במסגרת החלטת הממשלה מודיע משרד הבריאות כי יפרסם הנחיות לייבוא מזון באמצעות ספקים ולא רק מהיצרן במישרין.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר הדגיש כי "ההישג הנדרש, המניע שהניע אותנו להקמת הצוות היה הסרת חסמים בייבוא מוצרי מזון. אין להקל ראש בצעד הזה שהוא לא פחות מדרמטי לצרכן הישראלי. הממשלה עושה פה צעד שמציב אותה בשורה אחת עם האיחוד האירופאי מבחינה רגולטורית. המשמעות לתחרות בשווקים היא אדירה ואת זה ירגיש כל אחד ואחת מאזרחי ישראל בסל הקניות שלו. המדיניות של ראש הממשלה ושל הממשלה כולה היא הן להקל ברגולציה והן לעודד את התחרות והפחתת יוקר המחייה והמהלך הזה משיג את שתי התוצאות האלו."

שר הכלכלה ויו״ר ועדת יוקר המחייה נפתלי בנט: הורדת יוקר המחיה מתחילה ממוצרי המזון הבסיסיים ביותר ובהם טיפלנו היום. זהו צעד חשוב נוסף לצרכן הישראלי בפתיחת הסתימות בכלכלה.
״המסלול הירוק״ שיפתח בעקבות הרפורמה יאפשר למאות מוצרי מזון להיכנס ביתר חופשיות לארץ . המוצרים הם: קורנפלקסים, עוגיות, פסטות, אורז, ריבות, חטיפים ועוד. כך יגדל ההיצע, תגדל התחרות שתביא לירידת מחירים. מדובר על סדרי גודל של מיליארדים בשנה.
אנחנו נמשיך ונפעל בממשלה ובמשרד הכלכלה כדי להמשיך ולפתוח סתימות לצרכן בישראל''.