הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שני זנים חדשים של בננות ייחודיות ממטעי קיבוץ חניתה ישווקו בישראל


הבננות החדשות הגדלות במטעי קיבוץ חניתה, הן בעלות תכונות פרי שניתן למתגן כייחודיות, בעלות טעם משופר, ארומה ומראה שונה מאלה של הזן המוכר בישראל. כניסתן לשוק הישראלי תסייע בפיתוח שוק נישה והגדלת נפח הייצור של הענף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-12-2019


Responsive
מטע בננות מזן פיסאנג מאס, צילום: באדיבות מו''פ צפון

שני זני בננה חדשים שיובאו לישראל ונבחנים על ידי חוקרי מו"פ צפון ושה"מ במשרד החקלאות לאורך ארבע השנים האחרונות, בחלקת מחקר של 10 דונם במטעי חניתה, ישווקו בקרוב בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר ב'זני טעם' של בננה שטרם גודלו בארץ, בעלות איכות פרי משופרת, שתשווקנה מאוחר יותר מזני הבננות בישראל, ובכך יצרו יתרון כלכלי עבור המגדלים בשווקי הארץ. הבננות החדשות מיועדות לשוק נישתי וייחודי .

הזן הראשון, פיסאנג-מאס (Pisnag mas), בננה שמקורה בדרום מזרח אסיה, מקבוצת זני 'ליידי-פינגר', בה כל הזנים בעלי פרי קטן מתוק מאוד. הזן השני הוא הפראתה-אנה (Prata Ana) שהיא הבננה המועדפת על הברזילאים, ארץ מוצאה, בעלת טעם חמצמץ-מתוק.

את המחקר מוביל ד"ר נבות גלפז ממו"פ (מחקר ופיתוח צפון) יחד עם גל אור משה"מ (שרות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות) ואוהד אברבוך, מגדל בננות מקיבוץ חניתה.

"ענף הבננה בישראל מבוסס על הזן 'גרנד-ניין' וכן מגדלים כמויות קטנות יחסית של הזנים המקומיים: גל, זליג ועדי'' אומר ד"ר נבות גלפז. ''המראה והטעם של זני הבננה המשווקים בישראל דומה אחד לשני ומבחינת הצרכן הישראלי כאילו מדובר בזן אחד. הפרי משווק רק בארץ ובשטחי הרשות הפלסטינית ולכן הצמיחה של ענף הבננה בארץ מוגבלת כיום לקצב הגידול הדמוגרפי בישראל ובקרב שכנינו הפלסטינים. אין ספק, כי כניסה של זני בננה חדשים, בעלי תכונות פרי שניתן למתגן כייחודיות, בעלות טעם משופר, ארומה ומראה שונה מאלה של זני הקבנדיש, תסייע בפיתוח שוק נישה והגדלת נפח הייצור של הענף''.

Responsive
מטע בננות מזן פראתה-אנה, צילום: באדיבות מו''פ צפון

ד''ר גלפז מוסיף, כי שני זני הבננה החדשים 'פיסאנג מאס' ו'פראתה-אנה', נבחנים בחלקת מבחן במטעי קיבוץ חניתה. ''בננות מזן 'פיסאנג מאס' נמכרות במחיר גבוה, בזכות טעמן הייחודי והמעולה והיכולת למתגן כ"בננת ביס", השונה מאד במראה החיצוני מהזן המוכר המשווק בישראל. בננה מזן 'פראתה-אנה' הינה בעלת איכות פרי גבוהה, טעמה המיוחד נובע משילוב חמצמצות ומתיקות, אך המראה החיצוני דומה לבננה רגילה ולכן נדרשת עבודת מיתוג כזן טעם ייחודי. החוקרים אף בודקים את הארכת עונת קטיף ושיווק הבננה מעבר לעונה הקיימת, מצב שייצור רווח נוסף לחקלאי".

מחקר נוסף של מו"פ צפון לקראת עונת החורף יתרכז בבחינת שימוש ברשתות תרמיות להגנה על מטעי הבננות כנגד קרה בחורף.

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם, בה נבחן השימוש ברשתות תרמיות כאמצעי להגנת גידולי מטעים בכלל, ומטעי הבננה בפרט, מפני קרה בעונת החורף. הקרה הינה אירוע אקלימי בו יורדת הטמפרטורה אל מתחת לנקודת הקיפאון של המים ברקמות הצמח וגורמת לתמותת צמחים, הפסדי ענק ועוגמת נפש לחקלאים, שנאלצו לעקור שטחי בננה רבים בארץ, במספר אירועי קרה בעונות חורף קשות.

Responsive
סיור במטעי הבננות בקיבוץ חניתה, צילום: באדיבות מו''פ צפון

ד"ר גלפז מציין כי "ניסיונות עבר להגנה על מטעי הבננות מהקרה בחורף, כללו שימוש באמצעים שונים: חימום המטע באמצעות הבערת לבני דלק או צמיגים, הסעת אוויר חם משכבה חמה יחסית באמצעות טורבינות רוח ומסוקים והמטרה במתזים. האמצעי היחיד שנמצא יעיל הוא השימוש במסוקים, אולם שיטה זו נפסלה עקב עלותה הגבוהה לחקלאי. בחורף 2015-16 פתחנו במחקר בקיבוץ יחיעם, שמטרתו בחינת יכולתן של רשתות תרמיות מסוג אלומינט, להגנת מטעי הבננות מפני קרה. רשתות האלומינט מיוצרות מפוליאתילן ומצופות אלומיניום, המונעים את יציאת קרינת infra-red הנפלטת מעצמים חמים (קרקע ומים) לרקיע ובכך גורמים לטמפרטורה גבוהה במבנה, ושומרים על חום הצמחים והקרקע. הרשתות התרמיות נפרשות מעל מטעי הבננה בעונה המועדת לקרה, בחודשים דצמבר-מרץ".

מחקרים אלו ונוספים מתבצעים בשבעה אתרים, בחלקות הניסוי והמחקר של מו"פ צפון בגליל המערבי, אזור גידול משמעותי בישראל, בו משתרעים מטעי הבננה על פני כ-6,000 דונם. המחקרים מנוהלים על ידי ד"ר נבות גלפז ממו"פ צפון וגל אור משה"מ, בסיוע הטכנאים יעל בר נוי ואייל משה ובשיתוף פעולה עם החקלאים, אשר חלקות הניסוי מתבצעות במטעים שלהם.

רוב מטעי הבננה בישראל גדלים באזורים מתאימים מבחינה אקלימית, עמק הירדן, חוף הכרמל והגליל המערבי. את הפרי נוהגים לקטוף בעודו ירוק ומבחילים ואורזים אותו בבתי אריזה ברחבי הארץ.

הבננה מזן 'מוז ערבי', הובאה לפני מאות שנים לישראל, ככל הנראה במאה ה-15. כיום מגדלים זן זה בכמויות קטנות. מטעי הבננה בישראל משתרעים על פני כ-27 אלף דונם המניבים בממוצע כ- 160 אלף טון בשנה, השיווק נמשך רוב חודשי השנה, אך השיא באביב ובחורף, והיבול מיועד לשוק המקומי.

Responsive
בננות פראתה-אנה לשיווק, צילום: באדיבות מו''פ צפון

הבננה (המכונה גם תְּאֵנַת חַוָּה) הינה צמח טרופי חד פסיגי השייך למשפחת המוזיים והיא מוגדרת מבחינה בוטנית כ"עשב", מאחר ולצמח יש גבעול מעובה שכבות ולא גזע מעוצה, כמו לכלל העצים. הגבעול בנוי משכבות של נדנים. לבננה זנים רבים הגדלים בעיקר באזורים חמים בעולם כמו מרכז ודרום אמריקה, מזרח אפריקה ועוד. במדינות המזרח הרחוק וביניהן הודו, אוכלים גם את קליפת הבננה, המכילה ערכים גבוהים מאוד של ויטמיניםB6 ו- B12, מגנזיום ואשלגן, סיבים, פרוטאין ואנטי אוקסידנטים.

במרכז הבינלאומי ביוברסיטי בלגיה ITC (Transit Center Musa), קיים אוסף גנטי הכולל למעלה מ-1,000 זני בננה, מתורבתים, וזני בר מכל העולם. זהו גוף בינלאומי בתמיכת האו"ם, שהתחייב עם ממשלת בלגיה לתמוך עד שנת 2020 בפעילות מחקרית בתחום ענף הבננות, מאחר והבננה הינה הגידול הרביעי החשוב ביותר בעולם, התורם לביטחון המזון והתזונה בהווה ובעתיד ומספק הכנסה למאות מיליוני אנשים. שמירה על מגוון הבננות היא קריטית כדי להפוך את גידול הבננות למזין, פרודוקטיבי ועמיד יותר. שימור החומרים הצמחיים למשך אלפי שנים מתבצע באמצעות תהליך- Cryopreservation, כאשר החומר נשמר בחנקן נוזלי, ב- 196 מעלות צלזיוס. טכניקה זו חיונית לשמירה בטווח הארוך על כל אותם גידולים שלא ניתן לשמור באמצעות זרעים, כמו בננות, קסבה, טארו ורבים אחרים.

ההערכה היא, כי שינויי האקלים והעלייה בטמפרטורה בעולם, צפויים להפחית את הגשמים ולהגדיל עוד יותר את דרישת המים ביבול בעולם בכ-12-15%. המכון בוחן זני בננה משופרים לאקלום בתנאי בצורת ואקלים קיצון הצפוי בעולם.

פורסם בחדשות












החקלאים בצפון: מוכנים לחורף ומתפללים לגשם - עבודות שימור הקרקע בגליל ובגולן 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים בצפון: מוכנים לחורף ומתפללים לגשם


ברחבי הגליל, הגולן ועמק הירדן נשלמות העבודות לשימור הקרקע בשדות החקלאיים ובתעלות והנחלים בסביבתם - זאת במסגרת ההערכות לחודשי החורף. ועכשיו נותר רק לקוות שיביא עמו גשמי ברכה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2017



עבודות שימור קרקע בעמק הירדן, צילום: רשות הכינרת

בגליל ובגולן נשלמות בימים אלו עבודות ההיערכות לחודשי החורף, בתקווה שיביא איתו גשמי ברכה. לצד הכנת חופי האגם הלאומי, מתבצעות עבודות נרחבות של 'שימור הקרקע' ברחבי הגליל, הגולן ועמק הירדן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

העבודות מתבצעות על-ידי אגף ניקוז ברשות הכינרת ובשיתוף פעולה עם המשקים החקלאיים ומשרד החקלאות, אשר מממנים יחד את העבודות, שעלותם עומדת על כ-1.5 מיליון שקלים.


צילום: רשות הכינרת

העבודות מתבצעות בכלל מרחב הגליל והגולן, סאסא, מלכיה יישובי דרום הגולן, לרבות בקעת יבניאל, בקעת ארבל, עמק הירדן, המושבה כינרת ועוד. ראוי לציין, כי פעולות אלו נעשות בנוסף לשגרת הפעילות האינטנסיבית של רשות הכינרת, המתבצעת לרוב בתעלות ובנחלים הנמצאים בקרבת השדות ומטעי הפרי.

מטרת פעולת 'שימור הקרקע', הינה להיערך מבעוד מועד לאירועי מזג אויר קיצוניים, במטרה למנוע סחף של קרקע מהשדות החקלאיים לתוך מערכות הניקוז האזוריות, ובנוסף לטפח את טיב הקרקע שנשחקה עקב העבודות האינטנסיביות השוטפות בשטחים החקלאיים.


צילום: רשות הכינרת

במסגרת העבודות מותקנים, בין היתר, גם מעבירי מים, מתבצעת חפירה ודיפון בולדרים לתעלות הניקוז, מוסדרים שיפועי הקרקע למניעת הצטברות נגר עילי ומותקן מעבר אירי ע''י יציקת בטון המשמשת למעבר כלי רכב ולזרימת נגר עילי. כמו כן, מוסדרות תעלות ניקוז אזוריות, מותקנים מעבירי מים, גבשושיות דרך לסילוק ולפיזור הנגר העילי.

אושרי ילוז, מהנדס באגף ניקוז של 'רשות הכינרת': "עבודות 'שימור קרקע' מטיבות עם האדמה והן בעלות חשיבות רבה לחקלאים באזורים אלו. עיבוד הקרקע לאורך זמן מקטין את תנובת השדה ולכן מדובר בנקיטת פעולות המשפרות אותה. רשות הכינרת אף משקיעה משאבים רבים בניקיון הסחף המגיע מהשדות החקלאיים למערכות הניקוז האזוריות ולכן פעולת 'שימור קרקע' הינה אחת הדרכים למנוע עד כמה שניתן סחף זה בעיקר ימי החורף. בפועל, החקלאי נהנה מקרקע מניבה ואנחנו מצמצמים את היקף עבודות התחזוקה של ערוצי הניקוז".












אזהרה לציבור: משקאות אלכוהלים רעילים ומסוכנים נמצאו בחנויות - חריגה ברמת המתנול 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזהרה לציבור: משקאות אלכוהלים רעילים ומסוכנים נמצאו בחנויות


בביקורת שערך מינהל התקינה של משרד הכלכלה והתעשייה בחנויות ובפיצוחיות, נמצאו משקאות כוהליים עם חריגות חמורות בתכולת המתנול. משקאות אלה הם רעילים ומסכנים את בריאות הצורכים אותם עד כדי סכנת מוות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2017



ברנדי קרמלין גולד, צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מתריע: בביקורת שערך מינהל התקינה בחנויות ופיצוחיות, נמצאו משקאות כוהליים עם חריגות חמורות בתכולת המתנול.  משקאות אלה הם רעילים ומסכנים את בריאות הצורכים אותם עד כדי סכנת מוות!

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משקה כוהלי בשם: ברנדי קרמלין גולד
תכולת מתנול : פי 365 מהערך המותר
הקבוע בתקן ישראלי 1572
נמכר בבקבוק מזכוכית של 0.2 ליטר
נושא סימון בר-קוד 7290010910694
על גבי תווית קדמית רשום:
BRANDY KREMLIN GOLD
כוהל: 40% בנפח, תכולה: 200 מ"ל ( ML200)
ערך קלוריות ל 100 מ"ל - 212 קק"ל
" יצרןIA , עבור אלקומפני בע"מ"
אין תווית אחורית

משקה כוהלי בשם: ספירט לשתייה
תכולת מתנול : פי 340 מהערך המותר
הקבוע בתקן ישראלי 309
נמכר בבקבוק מזכוכית של 0.2 ליטר
ללא סימון בר-קוד
על גבי תווית קדמית רשום:
FINE QUALITY SPIRT
"כהל עשוי מחיטה איכותית מובחרת, מיוצר בשיטה טכנולוגית חדשנית"
כוהל: 96% בנפח, תכולה: 200 מ"ל ( ML200)
על גבי תווית אחורית רשום:
"מיוצר ע"י ברוקן בע"מ, רחוב האיזמל 4, א.ת. ב', נס ציונה, טל 03-9300490 www.baracodrinks.com"
0786
משקה כוהלי בשם: ספירט לשתייה
נמכר בבקבוק מזכוכית של 0.2 ליטר
ללא סימון בר-קוד
על גבי תווית קדמית רשום:
FINE QUALITY SPIRT
"כהל עשוי מחיטה איכותית מובחרת, מיוצר בשיטה טכנולוגית חדשנית"
כוהל: 96% בנפח, תכולה: 200 מ"ל ( ML200)
על גבי תווית אחורית רשום:
" מיוצר ע"י ברוקן בע"מ, רחוב האיזמל 4, א.ת. ב', נס ציונה, טל 03-9300490 www.baracodrinks.com"


משקה כוהלי בשם: ספירט לשתייה, צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

הממונה על התקינה, יעקב וכטל: "אנו נגביר פעילות המפקחים ולא נהסס לנקוט ביד קשה נגד יצרנים ומפיצים שעוברים על החוק ומסכנים את בריאות הציבור. אנו נמשיך לפקח על שוק האלכוהול על מנת לאתר ולעצור את ייצורם ומכירתם של משקאות מסוכנים לבריאות. אנו קוראים לציבור הצרכנים לשים לב לאזהרות המתפרסמות בהתאם לצורך, ולאמץ את הכללים לאיתור אלכוהול שאינו מתאים לדרישות התקן".

עוד יודגש, כי מוכרי המשקאות הכוהליים חייבים להחזיק בעסק את המסמכים המעידים על מקור הספקת הסחורה לעסק ולהימנע מקליטת סחורה זולה שמקורה לא מזוהה. יודגש כי על-פי הדין אסורה מכירת משקאות חריפים למי שטרם מלאו לו 18 שנים. היצרנים של משקאות כוהליים חייבים להחזיק ברישיון היצרן בר תוקף מטעם משרד הבריאות.

במשרד הכלכלה והתעשייה מזכירים כי ניתן לזהות משקאות כוהליים חשודים במידה ועל גבי האריזה אין שתי מדבקות- בחזית ובגב האריזה. התווית בחזית האריזה חייבת להיות מסומנת בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מ"ל או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח. התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית; תאריך היצור או מנת היצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה; ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן. גם מחיר הנמוך מעבר לסביר יש בו משום להחשיד.












בפעם השנייה בתוך חודש: סלמונלה בביצים - יש מעוף 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בפעם השנייה בתוך חודש: סלמונלה בביצים


תוצאות בדיקות המעבדה שנמצאו חיוביות לחיידק גרמו לעצירה מידית של שיווק הביצים מתחנת המיון 'יש מעוף'. ''חשד כי הביצים שווקו בישראל באופן פיראטי תוך זיוף שם החברה'' נפתחה חקירה בנושא

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2017



צילום: אסף בלחסן

שוב סלמונה בביצים: משרדי הבריאות והחקלאות הורו לעצור באופן מיידי את שיווק הביצים מתחנת המיון ''יש מעוף', לאחר קבלת תוצאות בדיקות מעבדה חיוביות לחיידק הסלמונלה. הביצים נדגמו בעקבות תחלואה בבני-אדם

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המשווק הונחה להוציא הודעה לציבור שלא לצרוך את הביצים המסומנות:
וז 98 - תאריך אחרון לשימוש במקרר 7-11, וביצים המסומנות
וק 67 - תאריך אחרון לשימוש במקרר 14-11.

צרכנים שרכשו ביצים אלו מתבקשים שלא להחזירן לחנות אלא להשליכן לפח. ממשרד החקלאות נמסר, כי כמות הביצים החשודות כנגועות, מהוות פחות מאחוז אחד מסך הביצים המשווקות בארץ.

לגבי יתר הביצים של המשווקים האחרים, המשרדים מבקשים מהציבור להמשיך ולהימנע מאכילת ביצים שאינן מבושלות היטב. בישול משמיד את הסלמונלה.

נבדק חשד לזיוף חותמת המכון

משרדי הבריאות והחקלאות ממשיכים לערוך בדיקות וניטור לשמירה על בריאות הציבור, כולל לעניין החשד אשר הועלה על ידי המשווק כי שם המשווק זויף ומדובר למעשה בביצים שאינן של המשווק "יש מעוף". השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הנחו את יחידת האכיפה והחקירות המרכזית של משרד החקלאות (פיצו"ח) לפתוח בחקירת החשד.

''סלמונלה הנו חיידק שכיח בעולם, ומדינת ישראל עושה מאמצים כדי למזער את הימצאותו. במסגרת התוכנית לניטור סלמונלה בלולי ביצים למאכל (מטילות) ובמשחטות עופות, שיזם משרד החקלאות במטרה להפחית את כמות חיידקים בביצים ובבשר העוף המגיעים לצרכן, נבדקו כ 90% ממשקי המטילות במדינת ישראל ונמצא כי שכיחות הסלמונלה אנטיריטידיס וטיפימוריום בלולי ההטלה בישראל עומד על פחות מ- 3% אחוז, שיעורים דומים לשיעורים שנמצאו במדינות אירופה וארה"ב'' נמסר ממשרד החקלאות.












קרטל הלחם: ירון אנג'ל ירצה עד 6 חודשי מאסר בפועל - נחתם הסדר טיעון 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרטל הלחם: ירון אנג'ל ירצה עד 6 חודשי מאסר בפועל


במסגרת הסדר טיעון, המנכ''ל ומבעלי המאפייה ירון אנג'ל יישב בכלא בגין הסדר כובל עם בעלי מאפיות אחרות, שנועד למנוע תחרות במחירי הלחם בפיקוח. יתר הנאשמים ירצו את עונשם בעבודות שירות ויישאו גם בקנסות כספיים. המאפייה תישא בקנס של 1.4 מיליון ₪

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2017



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

רשות ההגבלים העסקיים הגיעה להסדר טיעון עם ירון אנג'ל, מנכ''ל ומבעלי מאפיית אנג'ל, שירצה בין 5-6 חודשי מאסר בפועל בפרשת קרטל הלחם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד נמסר מרשות ההגבלים, כי הסדר הטיעון הוגש לפני ימים ספורים לבית המשפט המחוזי בי-ם, שם הודו הנאשמים בהיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות.

על פי ההסדר, עונשו של רון אנג'ל ייגזר על ידי בית המשפט בתוך הטווח שבין 5-6 חודשי מאסר בפועל. יתר הנאשמים יישאו בעונשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות. כל הנאשמים יישאו גם בקנסות כספיים, והמאפייה תישא בקנס של 1.4 מיליון ₪.

על פי כתב האישום המתוקן בו הודו הנאשמים, המאפיות הגדולות תיאמו ביניהן להעלות את המחירים בהם נמכרים לצרכן הלחם האחיד הפרוס והחלה. בנוסף, הסכימו המאפיות הגדולות להימנע מתחרות על לקוחות שבאותו מועד אחת המאפיות האחרות סיפקה להם מוצרים.

כתב האישום בפרשת קרטל הלחם הוגש באוגוסט 2012 נגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל – קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן, קבוצת דוידוביץ' ומאפיות מרחבית ודגנית עין בר.

התובעים בתיק הם עוה"ד אסף מוזס, איל פרזון ועפר מעוז.












מתחמי זולות לא חוקיות פונו מחוף האון בכינרת - רשות הכינרת 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתחמי זולות לא חוקיות פונו מחוף האון בכינרת


הפולשים שהקימו ארבעה מתחמי זולות ברצועת החוף בכינרת התפנו בכוחות עצמם, אך הותירו אחריהם במקום ציוד, פסולת, לכלוך וזוהמה. רשות הכינרת: ''המתחמים היוו מפגע סביבתי ועבירה על החוק. נמשיך לאכוף את הסדר סביב האגם הלאומי לאורך השנה כולה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2017



זולה לא חוקית בחוף האון בכינרת, צילום: רשות הכינרת

מבצע פינוי זולות לא חוקיות מחופי הכינרת: צוותים בהובלת יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכינרת ובשיתוף משטרת טבריה, יחידת עיטם ומג"ב, השלימו היום את פינויים של ארבעה מתחמי זולות באזורים נרחבים ברצועת חוף האון, שהפכו על פי החשד למגורי קבע בניגוד לחוק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפולשים בחרו להתפנות בכוחות עצמם, בעקבות התרעות שחולקו על ידי צוותי הפיקוח ברשות הכינרת והמשטרה בשבוע שעבר, אך הותירו אחריהם במקום ציוד רב, פסולת, לכלוך וזוהמה.  לא מדובר בפינוי ראשון של פולשים לחוף. רק בתחילת השנה פונו 11 זולות בלתי חוקיות שהוקמו לאורך של חצי קילומטר בסבך הקנים שברצועת חוף האון.

חגי לוין, מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכנרת אומר, כי המתחמים שהוקמו על ידי פולשים, היוו מפגע סביבתי ועבירה על החוק ולראייה כמות האשפה שפונתה מהם. ''הפולשים בנו מבנים שצוידו במיטות, מזרונים, חפצי מטבח, מכשור ועוד, הלכלוך והזוהמה ב"זולות" הבלתי חוקיות ובסביבתן בעייתיות מאוד, כמו גם השירותים המאולתרים שעשו לעצמם בין השיחים שהיוו מוקד לסכנה בריאותית ממשית וזיהום הסביבה. נמשיך לאכוף את הסדר והחוק סביב האגם הלאומי לאורך השנה כולה" אומר לוין.

מרשות הכינרת נמסר: ''מטרת שביל סובב כינרת הינה להוות שביל גישה פתוח לקהל הרחב ומבנים ארעיים בלתי חוקיים מסוג אלה על תכולתם, מזהמים את הסביבה ואף מפריעים למהלכו של השביל. ברשות הכינרת ימשיכו לשתף פעולה יחד עם כלל גורמי החוק במדינת ישראל, על מנת לשמור על השביל וחופי הכינרת נקיים מלכלוך ומפגעים, לטובת ציבור המטיילים והנופשים''.












מחקר בתחום הזית: שיתוף פעולה בין מכון וולקני לאוניברסיטאות בגרמניה - ביקור ראש ממשלת ריינלנד-פפאלץ בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר בתחום הזית: שיתוף פעולה בין מכון וולקני לאוניברסיטאות בגרמניה


הגדרת זני זיתים עתיקים וזיתי בר, הם חלק מהמחקרים שנעשו במסגרת שיתוף פעולה בין אוניברסיטאות בגרמניה ומכוון וולקני, במימון קרן DFG של משרד המדע הגרמני. היום הגיעה ראש-ממשלת מדינת ריינלנד-פפאלץ בגרמניה למכון וולקני, ובמהלך ביקורה הוצגו בפניה מחקרים שונים בתחום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2017



מימין:  ראש ממשלת ריינלנד-פפאלץ, שגריר גרמניה בישראל ד"ר קלמנס פון גטצה,מנהל מרכז מחקר גילת ד"ר אורי ירמיהו, צילום: באדיבות מכון וולקני

משלחת בראשותה של הגב' מאלו דרייר, ראש-ממשלת מדינת ריינלנד-פפאלץ בגרמניה, ביקרה היום (א') במרכז מחקר גילת של מכון וולקני.  Rhineland-Pfalz היא אחת מ-16 המדינות של גרמניה המשתרעת על כ-20,000 קמ"ר ובה כארבעה מיליון תושבים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ביקורה במרכז מחקר גילת של מכון וולקני נערך על רקע שיתוף הפעולה בין אוניברסיטאות במדינה זו למכון וולקני, במימון קרן DFG של משרד המדע הגרמני. במסגרת זו הופעלו שתי תכניות מחקר יחד עם שותפים מהרשות הפלשתינאית.

בתוכנית מחקר אחת בשיתוף אוניברסיטת מיינץ, עסקו החוקרים בהגדרת זני זיתים עתיקים וזיתי בר והכרת האיכויות שלהם בשטחי ישראל והרשות הפלשתינאית. בתוכנית השנייה בשיתוף עם אוניברסיטת לנדאו, נערך מחקר שמטרתו לעמוד על צמצום הנזקים שבפיזור הפסולת הנוזלית במטעים הנוצרת כתוצאה מתהליך הפקת שמן הזית והגדרת התועלת שלה.  במסגרת שיתוף הפעולה הגיעו סטודנטים גרמנים למרכז מחקר גילת וביצעו מחקרים במסגרת הפרויקטים המשותפים.

ראש הממשלה לוותה במשלחת של כ-50 איש,  ובמהלך ביקורה הוצגו בפניה מחקרים בתחום הזית ובכלל זה - חלקת אוסף זנים עתיקים אשר הוקמה במסגרת המיזם, חלקת מבחן לבחינת השפעת פיזור שפכי בית בד על הקרקע והעץ, עבודת בית הבד המעבדתי, טעימות שמן ועוד. הביקור נחתם בטקס נטיעות של עץ זית בחלקת אוסף עצי הפרי של מרכז מחקר גילת.

ד"ר ארנון דג, חוקר מרכז מחקר גילת: "שיתוף הפעולה עם הסטודנטים הגרמניים היה מוצלח. אנו מקווים כי ביקורה של ראש ממשלת ריינלנד-פפאלץ יוביל להרחבת שיתוף הפעולה בנושאים מדעיים נוספים ולשילוב סטודנטים נוספים מגרמניה."












למה מחירי החלב בישראל גבוהים בעשרות אחוזים מאשר באירופה? - שוק החלב בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


למה מחירי החלב בישראל גבוהים בעשרות אחוזים מאשר באירופה?


בעוד מחיר ליטר חלב מפוקח בישראל עומד על 5.75 שקלים, בסופר באנגליה תוכלו לקנות חלב במחיר שני שקלים לליטר. שש שנים אחרי המחאה החברתית, המצב לא השתנה בהרבה. מחירי החלב בישראל עדיין גבוה בעשרות אחוזים מהמחירים באירופה

אבי עמית, המגזין ערוץ 10  22-10-2017














סוכלה גניבת ענק: 67 פלסטינים קטפו עשרות טונות של תוצרת חקלאית - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכלה גניבת ענק: 67 פלסטינים קטפו עשרות טונות של תוצרת חקלאית


67 פלסטינים, בהם 40 ילדים ונערים, קטפו עשרות טונות של ענבים ועגבניות מחממות במושב שקף שבחבל לכיש בדרום הארץ. 27 לחקירה נעצרו לחקירה ע''י לוחמי מג''ב. ''מדובר במבצע של ממש במסגרתו עסקו עשרות פלסטינים במה שנראה כאחת הגניבות הגדולות שהתרחשו בשנים האחרונות בגזרת הדרום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2017



התוצרת החקלאית שנגנבה בישוב שקף, צילום: דוברות המשטרה

לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל הפועלים בגזרת הדרום, סיכלו הערב (שבת) את מה שנראה כניסיון גניבת התוצרת הגדול ביותר בשנים האחרונות בדרום - גניבה של עשרות טונות של תוצרת חקלאית מחממות היישוב שקף שבחבל לכיש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

67 פלסטינים, שוהים בלתי חוקיים, עסקו על פי החשד בשעות האחרונות בגניבת טונות של ענבים ועגבניות מחממות היישוב שקף הסמוך לקו התפר. חוקרי מג"ב מעריכים בשלב זה, כי נקטפו בין 20-24 טון ענבים ובין 5-7 טון עגבניות אותם ניסו לגנוב.


נזקים לחממות ולציוד, צילום: דוברות המשטרה

אל המקום בו זוהו הפלסטינים מהכפר בית עווא, שעסקו בגניבת התוצרת, הוקפצו כוחות מג"ב רבים שהופתעו לגלות מבצע לגניבת ענק - קבוצה שמנתה כ-40 פלסטינים קטינים ועוד כ-27 פלסטינים בגירים אשר קטפו את התוצרת החקלאית והעבירו אותה בארגזים ובדליים חזרה למספר כלי רכב שהמתינו בשטחי יו"ש. משם, על פי החשד, נסעו למכור את התוצרת בשוק המקומי שבכפר הפלסטיני בית עווא השוכן בסמוך לשקף, מצידה השני של הגדר.

בנוסף לכמות הענקית של התוצרת שנקטפה, ביצעו החשודים נזקים גדולים לחממות ולרכוש החקלאי שהיה במקום מתוך כוונה על פי החשד להשחית ולהסב נזק רב.


התוצרת החקלאית שנגנבה בישוב שקף, צילום: דוברות המשטרה

לוחמי מג"ב עצרו לחקירה כ-27 חשודים בגירים והקטינים הוחזרו לכפר ושוחררו במקום. בנוסף הוחרמו 4 כלי רכב ששימשו על פי החשד את הגנבים.

חוקרי מג"ב שהגיעו למקום עסוקים כעת באיסוף ממצאים, ראיות, עדויות ובגיבוש תמונת מצב מלאה לגבי הנזקים שנגרמו במקום ולגבי כמות התוצרת שנקטפה ונמצאה במקום. עוד נבדק מהיכן וכיצד הצליחו הפלסטינים לחצות את גדר הביטחון בגזרת התפר.


החשודים שנעצרו ע''י לוחמי מג''ב, צילום: דוברות המשטרה

במשמר הגבול משבחים את התגובה המהירה של הכוחות שהביאה לסיכול הגניבה, למציאה ככל הנראה של מרבית התוצרת שנקטפה ולמעצר החשודים. ''מדובר במבצע של ממש במסגרתו עסקו עשרות פלסטינים במה שנראה כאחת הגניבות הגדולות שהתרחשו בשנים האחרונות בגזרת הדרום ושכאמור סוכלה על ידי הכוחות''.

במג"ב כבר החלה חקירת האירוע במטרה לגבש תשתית ראייתית כנגד העבריינים ולהעמידם לדין.

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, התייחס הבוקר לגניבת התוצרת החקלאית: "המקרה בשקף מחזק את מה שאנחנו זועקים כבר הרבה זמן, מדובר בטרור חקלאי - לא פחות, אשר יכול להיגמר בהרבה יותר מנזק כלכלי, ולשם אנחנו לא רוצים להגיע. נתוני הטרור הפלסטיני כנגד החקלאים ואדמות ישראל, האמיר בצורה אדירה בשנים האחרונות ואם מדינת ישראל לא תיקח על כך אחריות ותתייחס לזה כטרור, אנחנו נשמע על עוד המון מקרים שהסוף שלהם עלול להיות טראגי.

"מישהו צריך להתעורר ולפעול ביד קשה למיגור והרתעה. אנו מתכוונים לנסח חוק לחיזוק ההרתעה, כך שברגע שמישהו נתפס, רכושו יעוקל אוטומטית עד תום ההליכים. כמו כן, אנו קוראים לשקול בשנית את בקשתנו לפצות את החקלאים במקרים מסוג זה על ידי מס רכוש, כפי שהוחלט בהצתות המכוונות בכרמל'' אומר אמיתי.












מחר: הממשלה תחליט על האצת השימוש בגז הטבעי - חיבור הגז למפעלים בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחר: הממשלה תחליט על האצת השימוש בגז הטבעי


הצעת מחליטים שתביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל תוגש מחר (א') לממשלה. מעבר מהיר יותר לגז היה יכול לחסוך כסף רב ולצמצם את זיהום האוויר בצורה ניכרת. אדם טבע ודין: ''תיקון היתרי הפליטה בשל העיכוב באספקת הגז יביא לפגיעה בבריאות תושבי חיפה והאזור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2017



ראשון מגדלי הקידוח בשדה הגז נועה, צילום: רן ארדה - אורי כפיר, מתוך ויקיפדיה

מחר (א') תוגש לממשלה הצעת מחליטים על ידי משרדי ראש הממשלה, האנרגיה, הגנת הסביבה והכלכלה, אשר תביא סוף לעיכוב בחיבור הגז הטבעי למפעלים בישראל. כך נמסר מהמשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בנוסף, המשק כולו יעבור לשימוש במזוט 0.5% גופרית - לעומת 1% גופרית כיום. בעשור האחרון צריכת דלק המזוט בישראל צנחה ב-90%, בהתאם להתבססות הולכת וגוברת על הגז הטבעי. כך, בשנת 2016 נרשם שימוש בכ-320 אלף טון מזוט בלבד, לעומת כ-2 מיליון טון מזוט בשנת 2006.

יחד עם זאת, בתעשייה חלו עיכובים בפריסת תשתית הגז הטבעי וכן בחיבור מפעלים בישראל לתשתית זו. עיכוב זה הביא להמשך צריכת מזוט, אשר הינו דלק מזהם ויקר יותר מגז טבעי. כך, המפעלים חרגו ממגבלת זיהום האוויר, אליה הם מחויבים על פי חוק.

על מנת להשלים את מעבר כלל המשק לצריכת גז טבעי, משרדי הממשלה הרלוונטיים גיבשו החלטה, הכוללת פתרון במסלול ירוק, למניעה של הפרת היתרי הפליטה, וכן האצה של פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי וחיבור צרכנים אליה.

עיקרי ההחלטה

 הממשלה תפרסם לראשונה תחזית להפחתה בצריכת המזוט במשק בעקבות הסבה לגז טבעי, כאשר שר האנרגיה ידווח לממשלה פעם בשישה חודשים על קצב התקדמות חיבור המפעלים לגז טבעי, ויציג תחזית מעודכנת באשר לחיבור צרכנים פוטנציאלים נוספים.

 צוות מיוחד שיוקם, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, ובהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יגבש תכנית להאצת חיבור מפעלים לרשת חלוקת הגז הטבעי. תכנית זו תכלול לראשונה לוחות זמנים מחייבים לחיבור מפעלים לגז, ואחריהם תחול אכיפה משמעותית.

התוכנית תכלול, בין היתר, תמריצים עבור מפעלים למעבר לגז טבעי, וכן פעולות לטובת הסרת חסמים שעומדים בדרך לפריסת רשתות החלוקה.

 תיקון היתרי הפליטה ורשיונות למפעלים, אשר חתומים על הסכמים עם חברות חלוקת הגז, וטרם חוברו לרשת החלוקה, בהתאם לצפי חיבורם לרשת (ולא יאוחר מסוף שנת 2019), כך שהפחתת הפליטות אמנם תידחה אולם המעבר שלהם לגז טבעי יובטח בלוחות הזמנים המובאים בהחלטת הממשלה. התיקון יתבצע על ידי המשרד להגנת הסביבה.

 הממשלה תקדם מעבר של כלל המשק לצריכת מזוט מסוג 0.5% גופרית במקום מזוט מסוג 1% גופרית עד סוף שנת 2019, בהתאם לבחינה כלכלית מעמיקה. מעבר זה יביא לחסכון של מאות מיליוני שקלים למשק בעלויות זיהום האוויר ויעמיד את ישראל בקו אחד עם תקינה אירופאית מתקדמת לאיכות הדלק.

העיכוב בחיבור המפעלים לגז הביא לכך שיעדי התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה לא יושגו במועד שנקבע, והממשלה מודיעה כעת כי הם יושגו שנתיים מאוחר יותר, בשנת 2020.

תיקון היתרי הפליטה למפעלים - פגיעה בבריאות תושבי חיפה

בעקבות ההודעה, פנה 'אדם טבע ודין' פנה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בהבהרה, ''יחד עם התמיכה בקידום וזירוז השימוש בגז, אין מקום לתקן את היתרי הפליטה והרישיונות למפעלים. בנוסף, אין מקום לעכב את התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה''.

''נראה כי המשרד להגנת הסביבה מוותר על המטרות שהוא אימץ, זאת למרות שבעיות זיהום האוויר במפרץ חיפה הן מן המפורסמות, ואין צורך להרחיב לגבי הסערה הציבורית שמלווה מזה שנים רבות את המחקרים והנתונים השונים בעניין איכות האוויר בחיפה. כמו כן, תיקון ההיתרים הנוכחי עלול להפוך לכר נוח ללחצים של גורמים שונים - כל זאת בלי מנגנונים של שקיפות ושיתוף הציבור. כמו כן, תיקון היתרי הפליטה יחייב תיקון נוסף לאחר השלמת החיבור לגז, דבר שעלול להפוך למנגנון למתן הקלות למפעלים' אומרים ב'אדם טבע ודין''.

ראש תחום משאבי טבע באדם טבע ודין, עו"ד לי-היא גולדנברג: "המשרד להגנת הסביבה מוותר על ההגנה על תושבי חיפה בשל שיקולים לא רלוונטיים. דווקא בשל העיכוב באספקת הגז על המשרד לפעול ביתר שאת כדי להגן על בריאותם של התושבים".

ראש תחום אוויר ואנרגיה, ד"ר אריה ונגר: "עם כל התמיכה במשק שפועל על גז טבעי, צעדים מעין אלה אינם רלוונטיים ואף חסרי תועלת. תיקון היתרי הפליטה עשוי להוביל להקלות נוספות בדרישות הסביבתיות ולהחמרה עתידית בזיהום האוויר".

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית מלכה: "בכל שנה מתים בישראל אלפי בני אדם בשל זיהום אוויר. אסור להשתמש בעיכובים החמורים בחיבור התעשייה לגז טבעי כאור ירוק למפעלים להמשיך ולזהם. לא נסכים שהציבור ימשיך לשלם את המחיר הכבד של המחדלים הממשלתיים באספקת הגז".












בדרך לכרות עץ בחצר ? חכו רגע ! - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדרך לכרות עץ בחצר ? חכו רגע !


אם אתם מתכננים לגזום או לכרות עץ שגדל אצלכם בגינה או בחצר, כדאי שתקראו את הכתבה הזאת. העצים השתולים ברחבי הערים מהווים חלק חשוב מהסביבה האקולוגית ואפילו מעלים את ערך הדירות. תנו לעצים זמן לשפר את איכות החיים שלכם

רחלי ווקס - זווית, סוכנות ידיעות למדע ולסביבה  21-10-2017



תנו להם זמן לשפר את איכות החיים שלכם, צילום: מתן קידר

הבניין בשכונת טלביה שבירושלים היה מוקף בחורשת עצים קטנה ויפהפייה, שהעניקה לתושביו צל ופרטיות בחינם, קישטה את החלונות בנוף ירוק ומשכה ציפורים ידידותיות שצייצו בעליזות בבקרים. אולם יום אחד הרעידו רעשי ניסור חזקים את הבניין.

צוות קטן וחרוץ של פועלים כרת כמה מהעצים וקיצץ משמעותית את האחרים, משמיד עוד ועוד מהחורשה הקטנה בכל מכת מסור חשמלי. כאשר כמה דיירים ניסו לברר למה כורתים את העצים שלהם, הם נענו בתשובות סתמיות כמו "טיפול שגרתי לקראת החורף" ו"מניעת מזיקים".

בתוך שעות ספורות השתנה הבניין ללא היכר. כמעט כל עצי החורשה המרהיבה הפכו לעירומים, גדמים מציצים מכל עבריהם, כתזכורת אילמת לענפים הרחבים ושופעי העלים שיצאו מהם פעם. הצל והפרטיות נעלמו כלא היו, והשאירו את הדירות חשופות לעיני השכנים, נתונות לחסדי השמש המסנוורת החל מהשעות המוקדמות של הבוקר. עם העצים נעלמו גם הנוף המרשים והציפורים המצייצות שהפכו בעבר את הבניין שבאמצע העיר הרועשת לאי שקט ופסטורלי.

גיזום עלול להזיק

העצים הם חלק חשוב מהסביבה שלנו: קשה לדמיין את ירושלים בלי עצי הזית, את תל אביב בלי הפיקוסים או את בקעת הירדן והערבה בלי עצי התמר. במערכת הביולוגית של העולם שסביבנו, שמבוססת כולה על יחסי הגומלין בין מרכיביה השונים, העצים הם מרכיב קריטי, שנמצא תמיד בקשרים הדדיים עם חיידקים, בעלי חיים וכמובן – האדם. העצים היו מאז ומתמיד חלק מהתרבות האנושית, והם שימשו את האדם לכל אורך ההיסטוריה: למאכל, כחומר גלם, או סתם לבילוי בסביבתם. אנחנו זקוקים לעצים, והם זקוקים לנו, לעתים שניטע אותם, לעתים שנטפל בהם – ולעתים פשוט שלא נפגע בהם.

בתקופה הזו של השנה, כשהסתיו הקצר כבר הכניע את הקיץ, ישראלים רבים מתכננים לגזום או לכרות עצים בחצר הפרטית של הבית הפרטי או הבניין המשותף – לרוב כדי להקדים תרופה למכות החורף. עם זאת, לא תמיד זה הדבר הנכון לעשות. גיזום לא נכון עלול לפגוע מאוד בעץ ואף להוביל למותו. כריתת עץ עלולה להיות מיותרת, ולגרום לנו להפסיד את התועלות הרבות שהעץ מביא לנו.

בעיני אנשים רבים, גיזום עצים הוא פעולה שגרתית, כמו תספורת לשיער או טיפול תקופתי לרכב. עם זאת, לא כך הדבר, וגיזום ללא צורך עלול להזיק מאוד לעץ. "לא צריך לגזום עץ אם אין בו שום בעיה", אומר האגרונום חנוך בורגר. "גיזום של ענף בקוטר של מעל חמישה-ששה סנטימטרים עלול לגרום לחדירה של מזיקים ומחלות לתוך העץ, שעלולים להרוג אותו". בורגר מסביר שגיזום לא נכון יכול גם לגרום לכך שיצאו מרקמת העץ שנגזמה ענפים חדשים, שיהיו מאוד חלשים כי הם יישבו על רקמה דקה מאוד. "הרבה פעמים כשזה קורה צריך להמשיך ולדלל את הענפים במשך מספר שנים כדי שלא ייווצר מצב שבו ענף כזה ייפול ויקרע את העץ. זה לא שלוקחים מסור וחותכים והכל בסדר, העץ מגיב לגיזום וצריך להיזהר", הוא אומר.

גם כאשר אכן יש סיבה אמתית לגזום עץ, כמו במקרים של עצים צעירים שזקוקים לעיצוב על מנת שיגדלו נכון או במקרים שבהם עץ עומד להישבר, מומלץ לבחור את בעל המקצוע שיבצע את העבודה בקפידה, ומובן שלא לגזום אותו בעצמכם – מה שעלול לפגוע בעץ ואף לגרום לכם להיפצע. ד"ר ארז ברקאי, מנהל אגף יער ואילנות ופקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות, מסביר: "באתר של פקיד היערות ניתן למצוא את מאגר המומחים שלנו. כל האגרונומים שבמאגר עברו הליך מיון על מנת להיכלל בו, ואנחנו רואים בהם אנשים איכותיים ומקצועיים בתחום. בנוסף, יש כמה מאות אנשי מקצוע שעברו קורס גיזום של משרד החקלאות ולא בהכרח נמצאים במאגר המומחים, וגם הם יכולים לתת מענה ופתרון לבעיות גיזום. לכן, לפני שמזמינים בעל מקצוע, כדאי לשאול אותו האם יש לו תעודה מתאימה של משרד החקלאות".


יחסי גומלין, צילום: משה לוי

קנס של 7,500 שקל

לעתים עלולות להיגרם בעיות בגלל עצים בסביבת הבית, כמו שורשים תוקפניים, שעלולים לפגוע בתשתיות תת-קרקעיות, כגון מים, חשמל וביוב. גם במצב כזה עדיין לא צריך למהר עם הגרזן. "לבעיה זו יש היום פתרונות טכנולוגיים, שכוללים יצירה נכונה של בתי גידול לשורשים, כך שמתאפשר לעץ מצד אחד לגדול ולמקסם את התועלות שלו ומצד שני להתממשק עם כל התשתיות התת-קרקעיות", אומר ברקאי. "אם אנחנו מוצאים שיש בעיה כלשהי אנחנו נמצא לה פתרון טכנולוגי-חקלאי, זה אפשרי. אנחנו מורידים עצים רק בלית ברירה", אומרת אביגיל הלר, ראש תחום גנים בוטניים במשרד החקלאות.

אם בכל זאת תחליטו לכרות עץ בשטח הבית שלכם, הרי שבנוסף לפגיעה המיותרת (ברוב המקרים) בעץ עצמו, תסתכנו גם בביצוע עבירה פלילית. החוק אוסר על כריתת עץ בוגר ללא אישור מפקיד היערות, כשבחצר הפרטית הכוונה לעץ שקוטר הגזע שלו בגובה 1.30 מטר מהקרקע הוא 20 סנטימטר ומעלה, והגובה שלו הוא לפחות שני מטרים.

"אנחנו נתקלים בהרבה מצבים שבהם אנשים לא מיומנים מגישים בקשה לכריתה, כי הם חושבים שהעץ שלהם מת או בתהליכי גסיסה. הבקשות האלה מסורבות, כי האדם הפרטי לרוב לא יודע לזהות אם עץ מת או שמדובר רק בשלכת, במחלה או במזיק", אומר ברקאי.

בקשת כריתה יש להגיש לפקיד היערות האזורי, שישלח איש מקצוע מוסמך שיבדוק את מצבו של העץ ויחליט האם באמת יש צורך לכרות אותו.

אם אתם נתקלים בעץ שייתכן ונכרת ללא אישור, תוכלו לפנות למחלקת פניות הציבור של פקיד היערות בטלפון 03-9485816 או במייל . במקרה הצורך, הסיירת הירוקה תישלח באופן מידי למקום האירוע. הקנס על כריתה בלי רישיון עומד על 7,500 שקל לאדם פרטי ו-15 אלף שקל לתאגיד, ויכול גם להוביל לרישום פלילי.

עצים נגד זיהום אוויר

"אנחנו מורידים עצים רק אם אין כל ברירה אחרת. אם נוצרה סיטואציה שבה אנחנו חוששים שעלול להיות כשל ושבר או נזק לסביבה. ברגע שמורידים עץ גורמים לנזק לסביבה, בגלל אובדן התרומה המשמעותית שלו, אומרת הלר.

התרומה הברורה ביותר של העצים היא כמובן בהצללה הטבעית שהם יוצרים. "על פי מחקרים, עץ מפחית את הטמפרטורה בסביבתו ב-4-1 מעלות צלזיוס, תלוי בתנאים הסביבתיים. במדינה חמה כמו שלנו יש לזה משמעות עצומה", אומר בורגר. ברקאי מוסיף שלעצים מהמרחב הפרטי יש השפעה אדירה גם על המרחב הציבורי: "כ-60 אחוז מהצל במרחב הציבורי הוא תוצר של עצים בחצר הפרטית, בעיקר בגוש דן ובערי המרכז הצפופות".

תרומה ידועה אחרת של העצים היא בהשפעתם על האוויר סביבנו: עץ אחד מייצר בשנה 700 קילוגרמים של חמצן וקולט 20 טון של פחמן דו חמצני. העצים גם עוזרים לנו כנגד זיהום האוויר בבית שלנו. "העצים שבקרבת הבית סופחים אליהם מזהמים רבים – העץ יודע לספוח אליו ערפיח מהכבישים וכך לסנן את האוויר כך שהזיהום הזה לא יגיע אלינו הביתה", מסביר בורגר. "למעשה, מחקרים מהשנים האחרונות מראים שהאפקט של עץ או גדר חיה בבית הפרטי על קליטת מזהמים הרבה יותר משמעותי מאשר זה של עץ ברחוב".

יתרון ברור אחר של העצים הוא ביצירת הפרדה בין הבית לסביבתו: עצים נותנים לנו פרטיות מהשכנים שמסביבנו, ומתפקדים כמחסומי רעש טובים בסביבה האורבנית ההומה.

כמה שווה עץ?

עצים יוצרים פינה ירוקה של טבע בלב העיר הצפופה והאפורה. "העץ הוא נישה אקולוגית מדהימה שיש בה הכול, שחיה בסימביוזה ויוצרת שיווי משקל בסביבה", מסביר בורגר. "זה לא רק העץ עצמו, העץ מביא אתו גם בעלי חיים כמו ציפורים ופרפרים, מגוון שלם של חיים שמאוד חשובים באווירה האורבנית, שהטבע בה הולך ונעלם. כריתה או גיזומים לא טובים מפרים את הנישה הזאת ומחזקים גורמים פולשניים ומזיקים שמאבדים את המתחרים שלהם. כך, לדוגמה, אם יש לטאה או חרדון שאוכלים תיקנים, יכול להיות שאם כבר לא יהיה להם מקום מסתור מתחת לעץ או את הפרי של העץ אז הם כבר לא יהיו, לא יאכלו את המקקים – והמקקים יתרבו".

את ערך העצים ניתן לכמת גם באמצעים כלכליים. כך למשל, על פי מחקר שנערך בבית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, ערך דירה הסמוכה לפארק גבוה ב-9 אחוזים, וקל יותר למכור אותה. ניתן אף לחשב מתמטית את הערך הכספי הרב שנותן לנו עץ במרחב הפרטי רק מעצם קיומו, בזכות תועלותיו הרבות.

"העיקר פה הוא התועלות הרבות שהעצים נותנים לנו", מסכם ברקאי. "בשינוי האקלים שאנחנו צפויים לחוות בשנים הקרובות ועם העלייה בצפיפות אנחנו חייבים כמה שיותר עצים במרחב העירוני, שיהיו כמה שיותר בריאים וגדולים, על מנת שנהנה מהתועלות שלהם ונוכל להמשיך ולקיים חיים בסביבה העירונית. צריך לשמור על העצים".

הכתבה התפרסמה באתר "זווית" - סוכנות ידיעות למדע וסביבה













השר אריאל: הפחתת המסים - מהלך פתאומי - מכתב שר החקלאות לראש הממשלה ושר האוצר 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר אריאל: הפחתת המסים - מהלך פתאומי


במכתבו לראש הממשלה ולשר האוצר טוען שר החקלאות כי ההחלטה על הפחתת המע''מ אינה עולה בקנה אחד עם הנתונים שהוצגו בפני חברי הממשלה בעת הצגת ואישור תקציב המדינה. השר אריאל מבקש להביא את הנושא לדיון מהיר בממשלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-09-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

יממה לאחר הודעת ראש הממשלה ושר האוצר על הפחתת המע"מ ב1% והפחתת מס החברות ב 1.5% פנה שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל לשניים במכתב דחוף, בו הוא מבקש להביא את הנושא לדיון מהיר בממשלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במכתבו מביע השר אריאל פליאה לנוכח ההחלטה וטוען כי לאחר ההודעה ברור כי לא כל הנתונים הובאו בפני שרי הממשלה בעת אישור התקציב. לאור הדברים הללו, דורש אריאל לפתוח את נושא הקיצוץ הרוחבי לו נדרשו השרים על מנת לעמוד ביעד הגרעון ולהצביע על ביטולו.

מצ"ב נוסח המכתב המלא:

מכובדיי שלום

1.כשאר חברי הממשלה הופתעתי לשמוע בכלי התקשורת על החלטתכם להפחית מיסים באופן פתאומי: ב 1% את המע"מ ו ב 1.5% את מס החברות, וזאת בשל הצטברות של עודפי גבייה בקופת המדינה.

2.לפי הערכות, משמעות ההפחתה היא אובדן הכנסות המדינה של כ-6.5 מיליארד שקל בשנה.

3.החלטתכם זו, אינה עולה בקנה אחד עם הנתונים שהוצגו בפני חברי הממשלה בעת הצגת ואישור תקציב המדינה לשנים 2015 ו 2016, בו נדרשו משרדי הממשלה לבצע קיצוץ בשירות הניתן לאזרחים.

4.לאור זאת, ולאור אחריות התקציבית של שרי הממשלה, הסכמנו לביצוע "פלאט" של 4% בתקציב משרדנו בכדי לעמוד ביעד הגרעון שהוצג ע"י האוצר.

5.היום, לאחר הודעתכם, הרגשתי היא, כי לא כל הנתונים הובאו בפני חברי הממשלה בעת אישור התקציב, והסכמתנו לפגוע בשירות הניתן לאזרחים במשרדנו.

6.בנוסף, לאור עמדת והתנגדות נגידת בנק ישראל, כפי שפורסם בכלי התקשורת כי "על רקע אי הבהירות ביחס להתפתחויות הכלכליות בשנה הבאה, הפחתת המע"מ באחוז, שעלותה כ-4.8 מיליארד שקל, עלולה להביא לגידול נוסף בגירעון בשנה הבאה ולסכן את העמידה ביעד הגירעון של 2.9 אחוזים".

7.לאור העובדה כי לא ניתן לדעת אם ההוזלה תוביל לירידת מחירים לצרכן, מאחר ובעלי העסקים לא מחויבים לגלגל את הפחתת המע"מ לצרכנים, ולממשלה אין דרך לאכוף זאת.

אבקש להביא נושא זה לדיון מהיר בממשלה, לרבות פתיחת הדיון על הקיצוץ התקציבי במשרדי הממשלה לאור עודפי התקציב שנמצאו באופן פלא לאחר אישור התקציב בממשלה.












מכוורת דבורים ביו-דינמית נחנכת לראשונה בישראל - תופעת העלמות הדבורים בעולם 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכוורת דבורים ביו-דינמית נחנכת לראשונה בישראל


תנועת המשולש החברתי תחנוך בסוף החודש את המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל. המיזם נועד לעודד את עצירת תהליך התמוטטות המושבות שגרמה עד כה להעלמות של כשליש מהדבורים בעולם. הגישה הביו דינמית מתאפיינת ביצירת סביבת גידול הקרובה ביותר לטבע ולוקחת בחשבון את מכלול התנאים הסביבתיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-02-2014



המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל, צילום: ארז סרלין- קיבוץ הרדוף

תנועת המשולש החברתי בשיתוף קיבוץ הרדוף והקהילה השיקומית חירם תחנוך בסוף החודש את הקמת המכוורת הביו דינמית הראשונה בישראל. יוזמת התנועה היא בייזום טיפוח דבורת הדבש בישראל תוך יצירת מערכת אקולוגית ברת-קיימא, בדרך של פעילות סביבתית-חברתית עם חשיבות עולמית. לדברי היזמים, במקומות שבהם מגדלים בעולם דבורים באופן הביו דינמי לא קיימת תופעת התמוטטות מושבות הדבורים שגרמה עד היום להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם. מיזם זה מבקש לעודד את עצירת תהליך התמוטטות המושבות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הגישה הביו דינמית מתאפיינת ביצירת סביבת גידול הקרובה ביותר לטבע במסגרת האפשר ולוקחת בחשבון את מכלול התנאים הסביבתיים. בשיטת גידול זו מקיימים תנאים מיוחדים שהדבורה זקוקה להם בכדי להתחזק ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים שהקידמה מזמנת לה, בניהם - נמנעים מהאכלה בסוכר לבן, מאפשרים למלכה להתחלף בכוורת באופן טבעי, מאפשרים את יציאת הכוורת להתנחלות באביב, רודים 20%-30% מהדבש בלבד, מאפשרים לדבורים לבנו לעצמן את יערות הדבש, מאפשרים לכוורת להיות חלק מהאקוסיסטמה ולא מזיזים אותה ממקום למקום, משתמשים בתרופות ביו דינמיות, נמנעים משילוב חומרים כימיים מכל סוג שהו בבניית הכוורת והטיפול בה ועוד.


מכוורת ביו דינמית, צילום: ארז סרלין- קיבוץ הרדוף

המיזם ייצור מקורות תעסוקה והתנדבות לאנשים בעלי מוגבלויות ויהווה מוקד לפעילות גישור וקירוב לבבות בין יהודים וערבים. בין השאר מקדמת התנועה הקמת מכוורות ברשות הפלסטינאית ובמקומות נוספים בעולם. התנועה תקים מכוורות בגישה הוליסטית ביו-דינמית ברחבי הארץ ובמקומות נוספים.

את הפרויקט מוביל יוסי אוד העוסק מזה 30 שנה פרויקטים סביבתיים חינוכיים חברתיים ועסקיים. את הפרויקט מלווה מדעית ומחקרית דר' אליעזר פרנקנברג מאוניברסיטה העברית , אוספי הטבע הלאומיים, חוקר אורח בין שאר תפקידיו היה "המדען הראשי" של רשות שמורות הטבע והגנים.

האירוע יתקיים ביום שבת 1.3.14 בקיבוץ הרדוף.
פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק












מחקר חדש: הפרח מאותת לדבורה על כמות הצוף שנותרה בו - מחקרים בעקבות העלמות דבורים בעולם 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: הפרח מאותת לדבורה על כמות הצוף שנותרה בו


ממצאי המחקר המתפרסם בכתב העת היוקרתי Science מסבירים את היכולת הגבוהה של הדבורים לחוש מרחוק את צוף הפרחים, דבר המאפשר להן ללקט מזון ביעילות רבה יותר ומתוחכמת במיוחד. לאחרונה הורחבו המחקרים בעולם בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביק החשוב ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתו ולהצילו מהכחדה, זאת עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-03-2013


דבורת הדבש מזהה באמצעות השדות החשמליים הנוצרים מהחיכוך בין האוויר לבין גופה, את השדות החשמליים שמפיק הפרח בסביבתה, ואלה משדרים לדבורה נתונים על כמות הצוף שהפרח מכיל. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם בכתב העת Science, אשר בדק את רגישות הדבורים לשדות החשמליים שמפיקים הפרחים.

המחקר שנערך על ידי קבוצת חוקרים באוניברסיטת בריסטול שבאנגליה, ובראשם פרופ' דניאל רוברט, מצא כי פרחים מסוגלים לייצר שדות חשמליים שליליים כתוצאה מהקשר שלהם לאדמה, אותם מצליחות הדבורים לקלוט בעזרת השדות החשמליים שנוצרים על ידי הפעילות הגופנית שלהן. כאשר הדבורים מתעופפות, יוצר החיכוך של חלקי גופן עם האוויר טעינת חשמל באופן חיובי, המאפשר להן להגיע היישר לפרח עתיר הצוף, ובכך למנוע בזבוז זמן מיותר לפועלת החרוצה, כעין שלט "מלא" המוצב בחניוני מכוניות. לשדות החשמליים הללו מטרה חשובה נוספת, כמסייעים לאבקה הנאספת מהפרחים להידבק ולהיצמד לגופה של הדבורה לאורך כל מסעה חזרה לכוורת.

במסגרת המחקר, הכניסו החוקרים לחדר הניסוי פרחים מלאכותיים, אשר מחציתם נשאו חומר מתקתק כשלצדם הונח מטען חשמלי קטן, בעוד שהמחצית השנייה של הפרחים נשאה חומר מר במיוחד ללא כל מטען חשמלי לידם. נראה, כי הדבורים חשו בשדות החשמליים והגיעו ישירות לפרחים ששדרו אותם ולא בזבזו זמן בהגעה לפרחים שלא נטענו כלל. כאשר החשמל היה כבוי, הדבורים רחפו באופן אקראי סביב כל הפרחים. לפיכך, מוכיחים החוקרים, כי הדבורים נמשכות לשדות החשמליים, שסייעו להם להחליט על אילו פרחים לנחות.

החוקרים משערים, כי השערות הפלומתיות על גוף הדבורים "מסתמרות" תחת כוח אלקטרוסטטי, בדיוק כמו שיער מול מסך טלוויזיה וכך מזהות את השדות החשמליים שמשדר הפרח. עוד מצאו החוקרים, כי נחיתת הדבורה על פרח טעון הביא את המטענים השליליים של הפרח והחיוביים של הדבורה, להתחבר יחד ולשנות את השדה החשמלי של הפרח עצמו, עובדה שגרמה לשאר הדבורים להימנע מנחיתה על אותו הפרח שכבר ביקרה בו דבורה וליקטה את הצוף ממנו.

לדברי פרופ' דניאל רוברט שהוביל את המחקר, הקשר החשמלי בין הדבורים והפרחים הוא דוגמה נוספת ליופייה של האבולוציה המועילה לשני הצדדים, וכי הממצאים החדשים יפתחו חלון חדש לחקר מערכות החושים של החרקים בעולם כולו. החוקרים הדגישו, כי שדה החשמל המועבר מהפרח אינו הגורם העיקרי שמניע את דבורת הדבש לבחירת מקור הצוף שלה, אלא נוסף לשאר הגורמים הידועים כמו: טמפרטורה, ריח, מרקם ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, חושיה של דבורת הדבש מעולם לא נחקרו ברמה כה מדויקת. ממצאי המחקר מסבירים את היכולת הגבוהה של הדבורים לחוש מרחוק את צוף הפרחים, דבר המאפשר להן ללקט מזון ביעילות רבה יותר ומתוחכמת במיוחד. "לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביק החשוב ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתו ולהצילו מהכחדה, זאת עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם''. אומר אבידור.

אבידור מוסיף, כי ישנה חשיבות עליונה להמשך קיומו של ענף הדבורים, אשר אינו מתבטא רק בייצור דבש. ענף הדבורים בארץ משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. ללא האבקה, אין קיום לרוב הגידולים החקלאיים. כיום דבורת הדבש, הנמצאת בסיכון ממשי להמשך קיומה, משמשת כמאביק העיקרי ובהעדרה יגרם נזק חמור לענף החקלאות בישראל ולא יתקיים ייצור מזון מהצומח, ירקות ופירות. מנתוני מועצת הדבש: בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.












חשש להתפרצות שפעת העופות: לול נגוע התגלה במושב שלווה - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשש להתפרצות שפעת העופות: לול נגוע התגלה במושב שלווה


משרד החקלאות הטיל סגר על אזור מושב שלווה הסמוך לקריית גת, לאחר שבדיקות העלו חשד להתפרצות הנגיף. הלול שיושמד עם אור ראשון הבוקר (שישי) מונה 11 אלף עופות. במקביל נבדקים לולים נוספים ברדיוס של 3 ק''מ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-3-2012


מחלת שפעת העופות אובחנה בלול תרנגולי הודו במושב שלווה שמדרום לקריית גת. מדובר בלול המונה כ- 11,000 תרנגולי הודו בשלושה מבנים.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון, הטיל הסגר תנועת בעלי חיים על האזור, ברדיוס של 10 ק"מ מהמוקד. צוותי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות סימנו את השטח סביב החווה ונערכים להמתה של העופות במוקד שתחל עם אור ראשון הבוקר (שישי), וצפויה להסתיים עד כניסת השבת.

סביב הלול הנגוע יילקחו דגימות נוספות למעבדה, על מנת לבדוק את המשקים השכנים ולמנוע את התפשטות המחלה. ברדיוס 3 ק"מ מהמוקד ישנם 7 ישובים שבהם מספר משקים חקלאיים רובם ברמת בטיחות ביולוגית גבוהה. באף אחד מהם לא דווחה תמותה חריגה של עופות. גם בטווח שבין 3 ל- 10 ק"מ ישנם 20 ישובים שבהם משקים חקלאיים. גם בהם לא דווחה תמותה חריגה של עופות.

בלול שבו התגלתה המגיפה אותר המרכיב H5, אחד מתוך שניים שזיהויים מוכיח הימצאות עופות נגועים במחלה. בשירות הווטרינרי בוחנים את המרכיב השני, מרכיב ה-N. במרבית המקרים כשה-H מזוהה כ- H5, המרכיב השני הוא N1 - דבר המצביע בוודאות גדולה על מגיפה בלול. מעבדות השירות ימסרו תוצאות הבדיקה הסופיות בתוך כ-12 שעות.

בשנה שעברה התגלתה שפעת העופות בתקופה זו של השנה בקיבוץ ראש צורים וההערכה היא כי הנגיף הגיע לארץ עם העופות הנודדים שחולפים ברבבות בשמי ארצנו בימים אלו.

בעלי פינות חי או עופות חצר המעוניינים לשאול שאלות ביחס לעופות שברשותם, מוזמנים לפנות לרופא התורן במכון הווטרינרי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר במספר הטלפון 057-2223706 .

שפעת העופות התגלתה לראשונה בישראל בשנת 2006 במספר ישובים במערב הנגב. מאז מתגלים מקרים נוספים בתקופה זו כמעט בכל שנה. עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלת שפעת העופות. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים.












כלבת התגלתה בקיבוצים נוה איתן ומעוז חיים - מקרי כלבת בצפון 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כלבת התגלתה בקיבוצים נוה איתן ומעוז חיים


2 טליות בפינת החי של קיבוץ נוה איתן ועגלה ברפת של הקיבוץ, אובחנו כנגועים בכלבת. כמו כן נתגלה אובחן מקרה כלבת נוסף בעגל בקיבוץ מעוז חיים הסמוך. משרד הבריאות מבקש מכל מי שהיה במגע עם בעלי חיים אלו, לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה

מערכת פורטל החקלאות  2-5-2011


לפני מספר ימים התקבל בלשכת הבריאות הנפתית עפולה דיווח על טליה שנבדקה ונמצאה חיובית לכלבת, בפינת החי בקיבוץ נוה איתן שליד בית שאן. זהו המקרה השני באותו שבוע של טליה נגועה בכלבת מאותה פינת חי.

כמו כן אובחנה לפני יומיים גם עגלה נגועה בכלבת ברפת של הקיבוץ. בסך הכל 3 בעלי חיים מהקיבוץ אובחנו כנגועים בכלבת.

אתמול התקבלה תשובה נוספת חיובית לכלבת בעגל ברפת קיבוץ מעוז חיים הסמוך לקיבוץ נווה איתן.

שני הקיבוצים בתחום המועצה האזורית עמק המעיינות - בקעת בית שאן.

משרד הבריאות מודיע כי על תושבים והמטיילים באזור להימנע ממגע עם בעלי חיים משוטטים או לא מוכרים באזורים אלו. כמו כן, כל מי שהיה במגע עם בעלי חיים אלו, או שבעלי החיים שברשותו באו במגע באזור האירוע עם בעל חיים הנגוע או בעל חיים משוטט אחר, במהלך חופשת הפסח ואחריה, לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה, בטלפון 04-6099050 04-6099000 או לפנות ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו. לאחר שעות העבודה ובמהלך סוף השבוע יש לפנות למיון בבית חולים.

בעלי כלבים מתבקשים ליצור קשר עם הווטרינר הרשותי, לצורך וידוא מצב חיסון.

הורים לילדים מתבקשים לברר עם ילדיהם באם היה במגע עם בעלי חיים חשודים ולפנות ללשכת הבריאות בדחיפות.

משרד הבריאות מזכיר שוב למי שננשך או נשרט על ידי בעל חיים, לשטוף באופן מיידי את האזור במים זורמים וסבון, לחטא בחומרי חיטוי ולגשת ללשכת הבריאות לבדוק האם יש צורך בקבלת טיפול מונע נגד כלבת.












לראשונה בישראל: TerraOlivo - תחרות שמן זית בינלאומית - תחרות שמן זית בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: TerraOlivo - תחרות שמן זית בינלאומית


בעוד כחודש (29-25 ביולי), תתקיים זו הפעם הראשונה בישראל, תחרות שמן זית כתית בינלאומית - TerraOlivo 2010. בתחרות ישתתפו מאות מותגי שמן זית כתית - מותגי שמן הזית המובילים בעולם, וכן מרבית המותגים המוכרים והמובילים בשוק שמן הזית הישראלי

פורטל החקלאות הישראלי  30-6-2010


מאות מותגי שמן זית מהמובילים בעולם, עשרות שופטים - טועמי שמן זית החשובים בעולם, דמויות מפתח בתעשיית שמן הזית, הגורמה וסגנון החיים מכל העולם, ישתתפו באירועי TerraOlivo 2010 שיכללו תחרות בינלאומית, כינוס מקצועי, ערב גאלה וארוחת טעימות מפוארת לקהל הרחב.

בין התאריכים 25-29 ביולי תתקיים, זו הפעם הראשונה בישראל,
תחרות שמן זית כתית בינלאומית - TerraOlivo 2010. בכל העולם מתקיימות רק 8 תחרויות בסדר גודל וברמה כזו. תחרות TerraOlivo 2010 תמצב את ישראל כמובילה בתחום שמן הזית בעולם ותהווה נדבך מרכזי לקידום תחום שמן הזית בארץ.

התחרות תתקיים במלון ענבל בירושלים, המארח הרשמי של התחרות, ותכלול שלושה ימי שיפוט (27-25 ביולי); אירוע גאלה בו יוכרזו הזוכים ויחולקו הפרסים (27 ביולי), כינוס בינלאומי מקצועי בנושא מהפכת שמן הזית בישראל - איכות, קולינריה ובריאות, שיכלול גם סדנת טעימות שמן זית (28 ביולי); וארוחת טעימות מפוארת לקהל הרחב (29 ביולי).

בתחרות ישתתפו מאות מותגי שמן זית כתית - מותגי שמן הזית המובילים בעולם (מספרד, איטליה, יוון, ארה"ב - קליפורניה, ארגנטינה, צ'ילה, פורטוגל ועוד) וכן מרבית המותגים המוכרים והמובילים בשוק שמן הזית הישראלי. צוות השופטים ימנה כ-30 טועמי שמן זית מהחשובים בעולם וטועמי שמן הזית המובילים בישראל. עוד ייטלו חלק באירועי התחרות עיתונאי תיירות ודמויות מפתח בתעשיית שמן הזית, הגורמה וסגנון חיים מכל העולם, וכן יצרנים מובילים, אנשי מקצוע ועיתונאים ישראלים.

לקיום התחרות חברו יחדיו הגופים השותפים בארגון תחרות היינות הבינלאומית TerraVino, המתקיימת בישראל בארבע השנים האחרונות בהצלחה רבה: חברת VINAR S.A (חברה בינלאומית המתמחה בארגון אירועים ותחרויות בתחום היין ושמן הזית בעולם), יחד עם היזמים המקומיים - חברת איש הענבים, משה ספאק ואייל חסון.

חיים גן - איש הענבים: "בשוק העולמי והמקומי יש מאות מותגי שמן זית. כמו בכל תחום, ובמיוחד בשמן הזית, בשל רגישותו הרבה, נדרש ידע רב בכדי לדעת להעריך אותו נכונה. TerraOlivo באה לעשות סדר בתחום ולתת לצרכן את הידע והכלים הבסיסיים לבחירת שמן הזית שלו".

רשימת נותני החסות כוללת גופי מדיה וגופים מקצועיים מתחום הגסטרונומיה ושמן הזית בעולם ומיטב החברות הישראליות בתחום: Portal Olivicola ; Mercacei ; Placer ; Primolio; Regione Calabria; Olivinus; מלון ענבל - המארח הרשמי של אירועי התחרות; 2eat.co.il; אופיר טורס; משרד התיירות; עיריית ירושלים; וכן חברות מובילות מענף שמן הזית בארץ שנתנו את חסותן לאירועי הכינוס: זיתא, יד מרדכי, משק אחיה, Live-O, אוליה, דר' אגר וארץ גשור. מרום תקשורת קיבלו את תקציב היח"צ.

לפרטים ולהרשמה:
מלון ענבל - ריטה 02-6756692,
www.inbalhotel.com / איש הענבים 03-5180533, 054-6522655