הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל משרד האנרגיה: ''נמשיך לתת רישיונות לחיפוש גז בים''


הדברים נאמרו בפאנל שהתקיים בוועידת האקלים הישראלית שהתקיימה בתל-אביב, וזכו לקריאות בוז מקרב הקהל. מנכ''ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט: ''אם אני מסתכל על מדינת ישראל, בהיערכות לשינויי האקלים, אנחנו עם ציון של מספיק, או מספיק בקושי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-11-2019


Responsive
פאנל המנכ''לים בוועידת האקלים, פאנל המנכ"לים, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

על אף שמדינת ישראל מצהירה על כוונתה להגדיל את ההשקעה באנרגיות מתחדשות, היא אינה מתכוונת לעצור את חיפוש הגז הטבעי והנפט. בוועידת האקלים הישראלית שהתקיימה השבוע בתל-אביב, אמר מנכ''ל משרד האנרגיה אודי אדירי כי המדינה מתכוונת להמשיך ולתת רישיונות לחיפוש גז בים. ''אנחנו לא נגד עצירת פיתוח, אין שום דבר סביבתי בזה, שבתי זיקוק נסגרים באירופה, אבל נפתחים בהודו".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדבריו, השימוש בגז הטבעי איפשר לצמצם את פליטות גזי החממה, לעומת השימוש בפחם - שנחשב למזהם הרבה יותר. "בחמש שנים האחרונות, הפחתנו את פליטת ה-CO2 ב-20%''. עשינו את בצורה פשוטה – הפחתנו את השימוש בפחם ב - 50%. עד שנת 2025, נפסיק את השימוש בפחם בכלל. אני מאמין שיגיע יום, שבו נשתמש רק באנרגיות מתחדשות, אנרגיה מתחדשת היא העתיד - כמה שיותר אנרגיה מתחדשת, והשאר גז. אנחנו השנה ב-6.8% של ייצור של אנרגיה מתחדש, עד סוף השנה הבא נגיע ל-10%. ב-2030 היעד הוא 17%, אנחנו בודקים אם ניתן להגדיל את ל-25%-30%''.

לגבי אנרגיה סולארית, אמר אדירי: "זה שאין פאנלים סולריים על גגות משרדי ממשלה, זו תקלה, בעיקר שלנו, כממשלה. כל מבנה ציבור כיום, חייב להקים על הגג פאנלים סולריים, אנחנו נביא להצעת ממשלה את העניין הזה".

בתחילת החודש הודיע המשרד להגנת הסביבה כי ישראל מתחייבת להרחיב את מחויבותה להסכמים שהושגו בוועידת האקלים בפריז ולהעלות את היעדים ל-2030

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר בפאנל: "אם אני מסתכל על מדינת ישראל, בהיערכות לשינויי האקלים, אנחנו עם ציון של "מספיק", או "מספיק בקושי", אנחנו יכולים הרבה יותר ויש לנו עוד דרך ארוכה לעשות בתחום הזה".

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, אמרה: "היערכות לשינויי האקלים הוא בתכנית העבודה לקראת 2040, ולכן זה במקום הראשון מבחינתי. המועצה הארצית תמליץ לשר לאמץ את התקן לבנייה ירוקה לכל הארץ. צריך להעלות את התקציב של הקמת פאנלים סולריים על מבני ציבור ולבנייה ירוקה, אנחנו עובדים על זה כרגע ותוך פחות משנה נביא את זה להצעה. פאנלים סולריים יהיו נפוצים כמו דודי שמש".

ועידת האקלים הישראלית ה- 4, התקיימה השנה במוזיאון תל אביב לאומנות, בהשתתפות כ-1500 איש, ביוזמת קואליציית האקלים הישראלית, שחברים בה שורה ארוכה של ארגוני סביבה, בהם החברה להגנת הטבע, גרינפיס, מגמה ירוקה, מרכז השל לקיימות וחיים וסביבה.

הוועידה מתקיימת מזה ארבע שנים, מאז חתימת הסכם פריז לאקלים בשנת 2015, שעליו חתומה גם ישראל,. בשנה הבאה - 2020, יקראו המדינות החתומות לתת דין וחשבון על פעילותן ליישום ההסכם ונחישותן לעצור את ההתחממות ב - 1.5 מעלות צלזיוס.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי הוועידה היא הזדמנות להשפיע על תודעת הציבור המתרחבת בנושא האקלים בישראל ובעולם, ולדרוש מממשלת ישראל לאמץ יעדים שאפתניים לקראת הוועידה העולמית, שתתקיים ב - 2020.

פורסם בחדשות












הגנטיקה של סופות החול והאבק - מחקר של מכון ויצמן על סופות חול בישראל 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הגנטיקה של סופות החול והאבק


חלקיקי האבק הנישאים ברוח, נושאים עמם גם חיידקים, שכמה מהם יכולים להכיל גנים שמקנים להם עמידות כנגד תרופות וחומרים אנטיביוטיים, לגרום למחלות או לשנות את תפקודן של סביבות אקולוגיות. במכון ויצמן למדע מנסים לחפש אחר ה'חתימה' הגיאוגרפית של מקור הגנים העמידים לאנטיביוטיקה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-06-2017



סופת חול בפארק תמנע, צילום: באדיבות מכון ויצמן למדע  

מדי שנה מגיעות לישראל כעשר סופות חול ואבק ממדבר סהרה, ועוד כמה מערב הסעודית ומהמדבר הסורי. מדענים שחוקרים את התופעות האטמוספריות הללו, בוחנים את זרמי האוויר, הטמפרטורות, את הרכב המינרלים בחלקיקי האבק, ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

באחרונה נוסף לכל אלה היבט נוסף, שעשוי להסביר את השפעת האבק על בריאות בני-האדם ועל סביבות חיים טבעיות. מתברר שחלקיקי האבק הנישאים ברוח נושאים עמם גם חיידקים, שכמה מהם יכולים להכיל גנים שמקנים להם עמידות כנגד תרופות וחומרים אנטיביוטיים, לגרום למחלות או לשנות את תפקודן של סביבות אקולוגיות.

במכון ויצמן למדע בוחנים את המאגר הגנטי של החיידקים הנישאים ברוח, יחד עם חלקיקי האבק. המחקר נערך בהובלת פרופ' ינון רודיך וחברי קבוצת המחקר שלו, ובהם החוקרת הבתר-דוקטוריאלית ד”ר דניאלה גת, תלמיד המחקר בעבר ינון מזר, במחלקה למדעי כדור-הארץ וכוכבי הלכת, ובשיתוף עם אדי ציטרין ממרכז המחקר החקלאי על-שם וולקני ויגאל אראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים,

"מדובר, למעשה, במיקרוביום של האבק", אומר פרופ' רודיך. "מתברר שהמיקרוביום של סופת אבק שמגיעה מהסהרה, שונה מזה של האבק שמגיע מסעודיה או מהמדבר הסורי וקיימת התאמה מסוימת בין החיידקים שזוהו באבק לבין התנאים הסביבתיים השונים בכל אזור. בזמן סופות האבק, ריכוז החיידקים ומספר המינים שלהם אשר נמצאים באטמוספרה, עולים במידה ניכרת בהשוואה לימים שבהם אין סופות אבק. כתוצאה מכך, אנשים השוהים בחוץ נחשפים ליותר חיידקים''.

עד כה לא נבדקה נוכחות של חיידקים גורמי מחלות מסוימים בקרב החיידקים שנישאים בסופות האבק, אבל המדענים בודקים את הריכוז והשכיחות של גנים המקנים עמידות לאנטיביוטיקה, ואת ההבדלים בין הסופות שמגיעות ממקורות שונים.

עמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחד מהאתגרים הרפואיים הגדולים ביותר שעמם ייאלץ העולם להתמודד במאה ה-21. התפיסה הרווחת היא שהעמידות מתפתחת כתוצאה משימוש רב בתרופות ובחומרים אנטיביוטיים שונים. אבל למעשה, תכונה זו התפתחה גם באופן טבעי, בחיידקי קרקע שונים – מסוג אלו שנישאים בסופות האבק.

פרופ' רודיך אומר, שגנים המקנים עמידות עשויים גם לעבור מחיידק לחיידק, וכי אחת מתוצאות המחקר היא היכולת להבחין ב"חתימה" של מקור הגנים העמידים לאנטיביוטיקה, וזיהוי המקור שבו התפתחו: אם הוא בקרקע המקומית של חבל הארץ בישראל שמעליו מתחוללת סופת האבק – או שהם הגיעו מרחוק, מהמקום שממנו יצאה הסופה לדרכה. ''כך מצאנו, שככל שיש יותר עירוב בין אבק 'מקומי', לאבק שמגיע מרחוק – פוחתת השכיחות של הופעת הגנים המקנים עמידות לאנטיביוטיקה".

ומה לגבי זיהום עירוני ? זיהום אוויר עירוני הוא תופעה ידועה, בעלת השפעות על בריאות הציבור בכל רחבי העולם. רבים מייחסים חלק ניכר מהזיהום לפליטה מכלי רכב. פרופ' רודיך ומדענית הסגל ד"ר מיכל פרדו-לוין, בחנו מקורות נוספים לזיהום, והראו שחלק ניכר מזיהום האוויר אינו קשור דווקא לפליטה ממנועי המכוניות, אלא דווקא לחומרים המשתחררים כתוצאה משחיקת צמיגים וממערכות הבלימה של כלי הרכב השונים. כלומר, גם אם נצליח לבנות מערכות שיפחיתו במידה רבה את הפליטה מהמנועים, עדיין חלק ניכר מחשיפה לזיהום יתחולל כמקודם. ככל הידוע, את שחיקת הצמיגים ומערכות הבלימה, קשה למנוע.












הטבע מתייבש: מצב מקורות המים הטבעיים של ישראל הולך ומתדרדר - תהליך מידבור בישראל 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטבע מתייבש: מצב מקורות המים הטבעיים של ישראל הולך ומתדרדר


מקורות המים הטבעיים בישראל ממשיכים להתדלדל ובארבע השנים האחרונות המצב הוא הקשה ביותר מאי פעם. מנגד, לתעשיית ההתפלה עלולות להיות השלכות על בריאות הציבור. ''המחקר ההידרולוגי בישראל ברמה נמוכה מאוד, הכל נסמך על דוחות של שעה – שעתיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-06-2017



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  

ישראל עוברת בשנים האחרונות תהליך מדבור שההשלכות שלו כבר נותנות את אותותיהן בשטח. בדיון שהתקיים אתמול (ג') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא הבצורת ושימור מאגרי המים בישראל, עולה תמונה עגומה על מצב מקורות המים הטבעיים של המדינה שמצבם ממשיך להידרדר. הדיון התקיים לציון יום הסביבה הבינלאומי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור הזהיר מפני ההשלכות הבריאותיות של מי ההתפלה ויו''ר הועדה אורי מקלב קרא לגיבוש תוכנית כוללת בתחום המים הטבעיים. '' ישראל אינה יכולה לשים את כל יהבה על התפלה, הן בפן הביטחוני והן בשל הנזקים לטבע ולבריאות. ייש צורך בצעדים מעשיים, חיזוק ודחיפה בתחום. התחושה היא של שאננות לבצורת והאקלים בישראל. אנשים מחברים 'בצורת' ל'יהיו מים או לא', ומכיוון שהשאלה פחות קיימת נוכח ההתפלה, נחה דעתם. הציבור לא מספיק מודע לכך שלהתפלה ישנן הרבה השלכות על הסביבה ועל המשק, ושאיכות המים פחות טובה''.

ח"כ דב חנין הזהיר מפני תהליך המידבור המסוכן שעוברת ישראל: "מדובר בנושא חשוב ומרכזי בהתמודדות הסביבתית שלנו. בצורות תהיינה הרבה יותר שכיחות וההתמודדות איתן תהיה חלק מהשגרה שלנו. נכון ההתפלה נותנת תשובה מסוימת אך יש לה גם הרבה חסרונות, היא לא יכולה להיות מסך שמאחוריו אנחנו ממשיכים להזניח את משק המים הטבעי שלנו. בנוסף, בצורת היא לא רק מחסור במקור מים לשתייה אלא גם הטבע והמרחב הטבעי שלנו שבמקומות רבים הולכים ומתייבשים, הארץ עוברת הליך מידבור מסוכן ועצוב".

ח"כ יעל כהן פארן: "זה שמסתכלים פה על המים רק מהחור של הגרוש ולא שנים קדימה - זו אחת הבעיות שלנו. הנושא לא על סדר היום הציבורי, עוד מעט לא תהייה כנרת, לא יהיה בניאס ולא ירדן. מדברים על הפריפריה וחיזוקה, שעה שהבסיס הכלכלי שלה נשמט תחת רגלנו".

ד"ר סיניה נתניהו, מדענית ראשית, המשרד להגנת הסביבה: "כמדינה אנחנו חייבים להיערך לשינוי האקלים. הבצורת משפיעה על משק המים בכללותו.בתגובה לבצורת בנתה ישראל התפלה יעילה ומנוטרת בצורה הטובה ביותר, יחד עם זאת יש סיכונים - תפעוליים, זיהום ים, סייבר. לצד התפלה יש צורך לפעול גם בגיזרת המים הטבעיים ומי התהום. יש גם השלכות סביבתיות להתפלה שאנחנו חוקרים".

ישראלה נתונה במצב החמור ביותר מאז 1921

רני אמיר, המשרד להגנת הסביבה הזכיר לנוכחים כי בשנה האחרונה היו שני אירועים בהם נסגרו מתקני התפלה. מקרה אחד בקע שנוצר בצינור הובלת דלק תת ימי של חברת החשמל באשדוד. השמן חדר ל-3 מתקני התפלה באשדוד וסורק. בשל ריכוז שמן גבוה במים, היה צורך לסגור את פעילותם למשך יותר מ-3 ימים. סדרת אירועים נוספת קרתה כאשר בעקבות הזרמה של קולחים, בעיקר מנחלי סורק, נוצר עומס זיהום רב במתקני ההתפלה, לאורך הים ובמתקן ההתפלה בסורק.

ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים: "צריך לתכנן את כל הנושא של המשק החקלאי, יש שם כמויות אדירות של מים שלא מתוכננות נכון. בכל מקום יש אצלנו קידוחי מים והטבע מתייבש. צריכים לעצור את כל הקידוחים החדשים ולעשות חישוב מחדש. צריכים לצמצם, כולל במשקי בית".


צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ד"ר יואב לוי מהשירות המטאורולוגי ציין, כי לפי כמות הגשם המצטברת בעשור האחרון ישראלה נתונה במצב החמור ביותר מאז 1921. ''למרות שאי אפשר לדעת מה יהיה בשנה ספציפית נראה לפי המודלים שעד סוף המאה יהיה לנו עוד פחות גשם ממה שיש לנו היום".

ד"ר עמיר גבעתי, רשות המים: "תפקידנו הוא למדוד את כמויות המים שעל הקרקע. אנחנו מזהים שב-4 שנים האחרונות המצב הוא הקשה ביותר אי פעם, מבחינת זרימת מים לכנרת, בצפון, הגליל המערבי. ההשפעה דרמטית על הנחלים והתייבשות מעיינות. יש צורך בתגבור האזור במים נוספים. בשנים האחרונות יותר מים מתאדים בשמש מאשר זורמים בירדן. אלה דברים שלא חווינו. אם עד לפני כמה שנים היינו שואבים 400 מיליון קוב מהכנרת היום אנחנו שואבים 30 מיליון והיא עדיין בנסיגה".

"תופעה נרחבת של שאיבה באגן הכינרת"

ד"ר הראל גל, רשות המים: "טיהור בארות הוא כלי חשוב מאוד אך הוא לא יכול לתת את הפתרון. יש 40 מתקנים שמטפלים במי תהום לצורך טיובם למי שתייה, עוד 20 מתקנים מספקים מי שתייה. יש עוד 20 בארות שאושרו לטיוב רובם במרכז והם בשלבי הקמה. ב-15 שנה האחרונות נסגרו בערך 200 קידוחים, הרבה מהם בשל חנקות, חלק מזה כי שינו את התקן המותר למי שתייה. בכל אופן הבארות יכולים לתת תוספת מים חשובה אך לא משמעותית מאוד, זה עדיין מעט לעומת הצריכה בישראל".

שרית כספי אורון, אדם טבע ודין: "מתקני התפלה יכולים להיפגע, אם זה זיהומים, תקלות טכניות, קשיים כלכליים, הם יכולים לזהם את הים. אסור להתלות רק בהם, אלא לשמור על מקורות המים הטבעיים שגם זולים הרבה יותר".

הראל גל, רשות המים: "המדינה תומכת בנושא של טיוב בארות. היו שינויים שונים בהיקפי התמיכה על הקמת מתקן והפקת מים, נקבע שהסיוע יהיה בהיקף של 4 ש"ח לקוב".

ד"ר אורית סקוטלסקי, החברה להגנת הטבע: "כשהתחלנו להתעסק עם ההתפלה חשבנו שיבוא האור לנחלים, יזרמו המים הטבעיים בטבע וזה לא קרה. הגיע הזמן לעדכן את תוכנית האב למשק המים. ברמה הלאומית לחשוב לאן הולכים, איך מתגברים את הזרמת המים המותפלים לצפון. לוקח כמה שנים לעשות זאת. צריך גם תקציבים".

ד"ר אלון רימר, החברה לחקר הימים והאגמים: "הנתונים שהובאו פה על בצורת שלא הייתה כדוגמתה לא מבוססים על אמירות אמת, היו שנים עם פחות גשם. הבעיה היא שיש תופעה מאוד רחבה של הגברת שאיבה באגן הכנרת, שואבים יותר מבעבר ואף אחד לא מדבר על זה. זה כאילו לא קיים. כל המחקר ההידרולוגי בישראל ברמה מאוד נמוכה, הכל על סמך דוחות של שעה – שעתיים". על כך הגיב ד"ר עמיר גבעתי מרשות המים: "הדברים משוללי כל יסוד, יש ירידה בכמות השאיבות".

ד"ר חגי לוין, מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור: "ההשפעות הישירות של תחום המים כבר כאן. אנשים בישראל ימותו בגלל גל החום ובגלל שלא ישתו מספיק ושהנגישות למים לא תהייה מספקת. באשר להתפלה, אנחנו תומכים בחלופות אך יש להן השלכות, יש במים האלה חוסר מגנזיום, ויש השלכות בריאותיות שבינתיים אנחנו לא יודעים מה היקפם כי הנושא לא נחקר מספיק. עשינו מחקר על חדירת התרופות שנשארות במי הקולחין. אני קורא להכריז על השקעה לאומית, אנחנו יכולים להוביל במחקר של בריאות בסביבה עם השלכה של מים".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "עלתה כאן תמונה רחבה, אך ברור שיש לפעול, בדחיפות גדולה ושיש מה לעשות. יש לטהר את בארות המים ולהחזיר את המשאב לציבור. אנחנו לא יכולים לשים את כל יהבנו על התפלה, הן בפן הביטחוני והן מול הנזקים לטבע ולבריאות שלא נחקרו עדיין עד הסוף. האדישות חלחלה, הנושא לא מצטייר כדחוף מספיק. אנחנו קוראים לתוכנית סדורה לא רק בנושא מי השתייה אלא גם סביבתית עם כל המשמעויות של המים על הסביבה. נפנה את הדברים לממשלה ונקרא לפעולה".












מגדל הביצורים במעיין הגיחון נבנה 1,000 שנה מאוחר יותר מכפי שסברו - ירושלים העתיקה - מעיין הגיחון 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדל הביצורים במעיין הגיחון נבנה 1,000 שנה מאוחר יותר מכפי שסברו


המגדל העצום בגודלו נבנה כדי להגן על מעיין הגיחון שהיווה מקור מים מרכזי לתושבי ירושלים העתיקה. מדעני מכון ויצמן למדע תיארכו מחדש את מועד הבנייה של המגדל בעזרת שרידי פחם, זרעים ועצמות. ''לתיארוך המדעי של המגדל יהיו השלכות על ניסיונות עתידיים לתארך בנייה והתיישבות בירושלים העתיקה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-06-2017



וריאציה על ציור מעיין הגיחון של דיוויד רוברטס - מתוך ויקיפדיה

האם ייתכן שמלכי יהודה ולא הכנענים הם שבנו את ביצורי מעיין הגיחון והפכו את ירושלים לעיר המשתרעת מהר הבית ועד למעיין ?

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מעיין הגיחון, הנמצא בשיפולי העיר העתיקה של ירושלים, היה בעבר אתר מרכזי וחיוני עבור תושבי העיר, וככל כנראה מהגורמים הראשיים לייסוד יישוב במעלה הגבעה המתנשאת מעליו - הגרעין של ירושלים הקדומה.

הגיחון, מהגדולים במעיינות הרי יהודה, חדל לפעום לפני עשרות שנים בעקבות שינויים שהתרחשו במבנה החללים התת-קרקעיים הקשורים אליו. מי המעיין שימשו את תושבי העיר לשתייה, וכמו כן הובלו דרומה בתעלה הכנענית על מנת להשקות את השדות החקלאיים שבנחל קדרון. מי המעיין שימשו גם לעבודת הקודש בבית המקדש, וליד מעיין זה הומלך שלמה, בנו של דוד למלך ישראל.

אחת העדויות לחשיבותו של המעיין התגלתה לפני יותר מעשור, כאשר ארכיאולוגים חשפו במקום שרידים של מגדל ביצורים עצום בגודלו שנבנה כדי להגן על מקור מים חיוני זה של העיר. על פי מה שידוע כיום, מגדל הביצורים הוא המבנה הגדול ביותר שנבנה בירושלים עד לימי הורדוס.

בהתבסס על כלי חרס וממצאים מקומיים אחרים, הארכיאולוגים תיארכו את המגדל לשנת 1,700 לפני הספירה – תקופת הברונזה התיכונה. ואולם מחקר חדש של מדעני מכון ויצמן למדע, מספק ראיות לכך שאבני המסד של המגדל הונחו רק בתקופת הברזל – 1,000 שנים מאוחר יותר.

ממצאים חדשים אלה מדגישים, בין היתר, כיצד שיטות תיארוך מתקדמות יכולות לתרום להבנת ההיסטוריה של האזור.

מדוע בכלל נדרש לתארך מחדש בכלים מדעיים את גילו של מגדל הביצורים? מאז 2012, התחדשו החפירות באזור מעיין הגיחון בהובלת ד"ר ג'ו עוזיאל ונחשון זנטון מרשות העתיקות. השניים גילו כי הבסיס של המגדל לא נבנה על סלע-אם ופנו בעקבות זאת לד"ר אליזבטה בוארטו – ראש מעבדת D-REAMS לתיארוך בשיטת פחמן-14 וראש מרכז מקס פלנק-ויצמן לחקר ארכיאולוגיה ואנתרופולוגיה אינטגרטיבית – כחלק משיתוף הפעולה המתמשך בין מכון ויצמן למדע לרשות העתיקות.

ד"ר בוארטו מסבירה כיצד היא, והחוקרת הבתר-דוקטוריאלית שלה, ד"ר יוהנה רגב, ניגשו למשימה: "בתור מדענים, גושי האבן האדירים שבבסיס המגדל אינם יכולים לספק לנו מידע כלשהו לגבי תאריך הבנייה מלבד העובדה שמי שהניח אותם היה בוודאי בעל יכולת להזיז אבנים כה כבדות. עם זאת, מתחת לאבנים, ניתן לזהות שכבות ארכיאולוגיות שיכולות לשפוך אור על מועד היישוב האחרון של מקום זה לפני בניית המגדל".


צילום: באדיבות מכון ויצמן למדע

הגישה הארכיאולוגית הייחודית של צוות המעבדה של ד"ר בוארטו מתחילה כבר בתכנון ובהוצאה לפועל של הדגימות בשטח ושל החפירות – במשותף עם הארכיאולוגים הפועלים באתר החפירות. "ללכלך את הידיים זה חלק מלבנות תיארוך אמין", מבהירה ד"ר בוארטו. במהלך עבודת השטח עם הארכיאולוגים, ולאחר מכן במעבדה שלה, ד"ר בוארטו וד"ר רגב זיהו כמה שכבות מובחנות ביותר. משכבות אלה, ליקטו החוקרים בקפידה שרידים של פחם, זרעים ועצמות – חומרים אורגניים שניתן לתארך באמצעות שיטת פחמן-14.

הדגימה הראשונה הורכבה ממשקעים שנלקחו משכבות בגובה נמוך עד בינוני, ובהתאם לכך התיארוך עלה בקנה אחד עם ההשערה המקורית של הארכיאולוגים. "אבל בין אבני המסד הגדולות לחומרים שדגמנו בתחילה היו עוד חצי מטר של משקעים", מספרת ד"ר בוארטו. הנוכחות של שכבות נפרדות ורציפות שזוהו באמצעות כלים מיקרו-ארכיאולוגיים ותיארוך פחמן-14, איפשרו לחוקרים לתארך גם את השכבות הסמוכות ביותר למגדל.

שיטת פחמן-14 מתבססת על מדידת הריכוז של פחמן רדיואקטיבי 14C בדגימה ארכיאולוגית. אטומי פחמן אלה נמצאים בכל יצור חי ביחס קטן מאוד אך יציב לזה של פחמן רגיל. עם זאת, להבדיל מאטומי פחמן רגילים, אטומים אלה מתפרקים בקצב ידוע, כך שריכוזם פוחת לאחר מותו של האורגניזם. במכון ויצמן למדע, מדידת הריכוז של אטומי הפחמן הרדיואקטיבי מבוצעת בעזרת מאיץ, כך שהתוצאות המתקבלות מדויקות ביותר גם כאשר מדובר בדגימות זעירות, למשל של זרעונים במשקל מיליגרמים בודדים.

התאריך שהתקבל באמצעות שיטה זו הוא 800-900 לפני הספירה – כלומר כ-1,000 שנה מאוחר יותר ממה שהעריכו הארכיאולוגים. תיארוך זה משייך את המגדל לתקופה היסטורית שונה בתכלית – תקופת הברזל להבדיל מתקופת הברונזה התיכונה.

כדי לא להשאיר אף אבן שלא נהפכה, ד"ר בוארטו והצוות שלה ניסו להעלות הסברים מתקבלים על הדעת לכך שהתוצאה אינה מייצגת את תאריך הבנייה המקורי, למשל עבודות שיפוצים שנערכו במועד מאוחר יותר. עם זאת, החוקרים סבורים כי העובדה שאבני המסד מונחות על שכבות קרקע המכילות שרידים של חיי יומיום היא ראייה מכרעת לכך שהתאריך המאוחר יותר הוא הנכון.

ד"ר בוארטו מסכמת: "לתיארוך המדעי של בניית מגדל אדיר-ממדים זה יהיו השלכות על ניסיונות עתידיים לתארך בנייה והתיישבות בירושלים העתיקה".












האוצר יקצה 10 מיליון ₪ לתמיכה במשק המים החקלאי בצפון - הבצורת בצפון - קיצוץ במים לחקלאות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האוצר יקצה 10 מיליון ₪ לתמיכה במשק המים החקלאי בצפון


בעקבות פגישה שקיים מזכ''ל התנועה הקיבוצית בתיווכו של יו''ר האופוזיציה יצחק הרצוג עם שר האוצר, הורה כחלון להקצות את הסכום כדי לאפשר ניהול נכון של הקצאות המים לחקלאים, זאת לנוכח הקיצוץ במכסות המים ובעקבות הבצורת המתמשכת באזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר האוצר משה כחלון הורה להקצות 10 מיליון שקלים לתמיכה במשק המים החקלאי בצפון, זאת על מנת לסייע לחקלאים להתמודד עם ההשלכות של הקיצוץ שחל במכסות המים, ולאור העובדה כי האזור סובל זו השנה הרביעית מחורף שחון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ממשרד האוצר נמסר, כי התקציב יאפשר ניהול נכון של הקצאות המים וימנע פגיעה בחקלאות בצפון הארץ בכלל ובמטעים בפרט, וכי המשרד ימשיך לפעול לסיוע לחקלאים בצפון.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "בתיווכו של יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ישבתי עם שר האוצר במשך שעה ארוכה בנוגע לנזקים שנגרמו לחקלאות, בעיקר לחקלאי הצפון, הן בעקבות הבצורת והן בעקבות תיקון 27 לחוק המים. היה לי חשוב ששר האוצר יקבל כי לא ניתן לכרוך את אלו באלו. אני מודה לשר כחלון שהבהיר לאנשי המקצוע כי יש לשלם לחקלאים על הנזק בעקבות הבצורת הקשה, בלי קשר לדיונים אחרים. התנועה הקיבוצית תמשיך לעשות למען החקלאים ממרום גולן ומנרה ועד נחל עוז ואילות". מאיר הודה ליו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, יצחק הרצוג על פועלו ותיווכו.

מזכ''ל התנועה הקיבוצית אף הכריז כי יתמוך ביו"ר המפלגה והאופוזיציה, יצחק הרצוג, לראשות מפלגת העבודה. הוא אף קרא לחברי הקיבוצים בארץ לעשות כמותו. "הרצוג סייע להגיע להבנות עם שר האוצר בנושא העברת פיצוי על קיצוץ מכסת המים לחקלאי הגליל ללא תנאי, ואני יודע להעריך את המאמץ ואת יכולת השכנוע שהושקעו במהלך הזה. מבין המועמדים ישנם חברי כנסת נוספים שהפגינו מחויבות לתנועה הקיבוצית במשך שנים רבות, אבל בחרתי להעניק את תמיכתי למי שהביא את התוצאות".












הוחלט: מחקר הניטור האפידמיולוגי של מפרץ חיפה יופסק - הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לבין תחלואה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוחלט: מחקר הניטור האפידמיולוגי של מפרץ חיפה יופסק


המחקר הבוחן את הקשר בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לבין תחלואה הופסק ע''י משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה בהמלצת הוועדה המדעית המלווה למחקר - בטענה כי המתודולוגיה שלו בעייתית. אדם טבע ודין: ''גם אם המחקר ייעלם בעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה לא תעלם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2017



מפרץ חיפה צילום: אורן אדלשטיין

שרי הבריאות יעקב ליצמן והשר הגנת הסביבה זאב אלקין הוציאו הודעה משותפת בה הם מודיעים  על הפסקת המחקר שבדק את הקשר בין זיהום לתחלואה במפרץ חיפה, ובכך הם מקבלים את המלצות הוועדה המדעית המלווה למחקר ניטור אפידמיולוגי לאזור מפרץ חיפה בראשות פרופ' סיגל סדצקי – יו"רית הוועדה המדעית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ב-3 באוגוסט 2016 המליצה הוועדה המדעית לשרים להגנת הסביבה והבריאות, על הפסקת ביצוע שלושה מודולים במחקר הבוחנים את הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לבין התפתחות סרטן, אסטמה ילדים ואסטמה של מיועדים לשירות ביטחון, וכן על עריכת תיקונים בשלושת המודולים האחרים: הערכת חשיפה למזהמי אוויר, ניטור ביולוגי והקשר בין החשיפה לבין מצב בריאות ילודים.

במהלך החודשים האחרונים, מאז אוגוסט 2016, התקבלה תגובת החוקרים להתייחסות הוועדה וכן חברי הוועדה שקלו הצעות ותגובות לשיפור מודול החשיפה, מדדי גדילה בילודים וניטור ביולוגי.

לאחר שנשקלו אופנים שונים להמשך עבודת המחקר במודולים, הוועדה המדעית מסרה לשרים את ההמלצות הבאות: לקבל את תיקוני החוקרים לגבי מודול הניטור הביולוגי ולהמשיך במחקר של מודול זה ; לקבל את תיקוני החוקרים במודול הבוחן את מצב בריאותם של ילודים ולהתנות את המשך המחקר במודול זה בהצבת מומחה בתחום איכות האוויר וקבלת התייחסות להערות הוועדה בקשר למודל החשיפה.

היות שצוות המחקר לא צירף מומחה ומשלא הוטמעו הערות הוועדה לגבי השיטות במודול החשיפה, הוועדה המליצה שלא להתקדם עם מודול החשיפה לזיהום אוויר ומודול מדדי גדילה בילודים. כלומר, להמשיך אך ורק במודול הניטור הביולוגי.

עקב המלצות הוועדה החד-משמעיות, המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות נערך לפרסום קול קורא חדש לצורך תמיכה במחקרים חדשים בנושאים אלה.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין' בתגובה להחלטה: ''מזה כמה שנים שהמשרד להגנת הסביבה חוזר ומספר לציבור על ירידה בזיהום האוויר במפרץ חיפה וכעת ועדת המומחים מטעמו עוצרת מחקר בריאותי, משום שקיים מחסור בנתונים על איכות האוויר באזור. בכך מתמשך המחדל שבו מצד אחד אין מספיק נתונים רלוונטיים ומפורטים על זיהום האוויר באזור ומצד שני מקודמות תכניות הרסניות להגדלת הזיהום במפרץ חיפה. ברצוננו לחדש למשרד להגנת הסביבה – בעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה לא תעלם גם אם המחקר ייעלם וייגנז, שכן בעיה אינה נפתרת גם אם מתעלמים ממנה. על השר להגנת הסביבה לשדרג לאלתר את מערך הניטור במפרץ חיפה ולתת לציבור תשובות מוסמכות מה מצב הזיהום והתחלואה באזור. עד אז – יש להקפיא כל תכנית עם השלכות על הגדלת פליטת הזיהום במפרץ חיפה''.

לאור הודעה המשרד להגנת הסביבה מצוות החוקרים באוניברסיטת חיפה נמסרה תגובה: ''הדו"ח המלא בהובלת חוקרים מאונ' חיפה, נכתב על ידי טובי המומחים בארץ, בהם מומחים מאונ' חיפה, הטכניון, אונ' תל אביב ואונ' בן גוריון. הדו"ח עצמו מורכב ממחקרים שונים, שבוצעו על ידי חוקרים מאוניברסיטאות שונות, ומבוסס על מאגרי נתונים חיצוניים ממספר גורמים- משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והצבא. למרות שמדובר בחוקרים שונים, ומחקרים שונים ומאגרי נתונים שונים, כל התוצאות הן עקביות, וקיימת התאמה גבוהה בין המחקרים השונים בכל הנוגע ל"מוקדים החמים" של התחלואה שהתגלו''.

''זאת ועוד'' מוסיפים החוקרים, ''מחקר אשר מבוסס על מתודולוגיית הדו"ח, פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Environmental Research, שמפרסם מדי שנה רק עשרות בודדות של מחקרים הנבחנים בקפידה ונבחרים מבין מאות שמוגשים לכתב העת. עובדה זו מעידה על כך שמדובר במחקר בין המובילים בתחומו, וכי המתודולוגיה שבה השתמשו החוקרים עומדת בסטנדרטים מדעיים בין-לאומיים גבוהים. ביקורת על הדו"ח או על המתודולוגיה שלו היא דבר לגיטימי ומקובל. לנגד עינינו עומדת רק האמת המדעית והמחקרית, ואין לנו אינטרסים אחרים מלבדה.

במשרדי הבריאות והגנת הסביבה מציינים ''כי לנגד עיני הוועדה עמד לאורך כל הדרך האינטרס של תושבי מפרץ חיפה לדעת את תמונת המצב האמיתית: אם קיים קשר בין זיהום אוויר לבין בריאות האוכלוסייה. כזכור, מטרת המחקר הייתה לחקור את הקשר בין זיהום סביבתי במפרץ חיפה לבין בריאות התושבים באזור, והוא כלל שישה תתי נושאים: היארעות סרטן ריאות ולימפומה שאינה הודג'קין; בריאות ילודים; תחלואת אסטמה בקרב ילדים; תחלואת אסטמה בקרב מתגייסים לצה"ל; ניטור ביולוגי של השפעת זיהום אוויר וניטור איכות אוויר. חשוב לציין, כי ללא הערכה תקפה של חשיפה למזהמי אוויר אין אפשרות לבצע הערכה של אף אחד מהתוצאים (Outcomes) הבריאותיים שצוינו.''

עוד נאמר בהודעה המשותפת למשרדי הבריאות והגנת הסביבה, כי ''באוגוסט 2016 הוועדה סברה פה אחד, כי שיטות המחקר שהוצגו בסיום שנת המחקר הראשונה אינן מהוות תשתית מחקרית מבוססת, ולכן לא ניתן להתייחס לממצאים שהתקבלו עד כה והם אינם יכולים להוות בסיס להערכת התחלואה ולקשר שבין זיהום האוויר ומצב התחלואה באזור מפרץ חיפה. חברי הוועדה טענו כי המחקר רצוף בבעיות מתודולוגיות מהותיות, המעוררות ספק בנוגע למהימנות ותוקף השיטות בהן השתמשו החוקרים ומכאן, שגם לגבי תוקף ומשמעות התוצאות שהוצגו''.

ואלו נימוקי הוועדה, לאחר שבחנה את תגובות החוקרים באשר למודול ניטור איכות האוויר (הערכת החשיפה למזהמי אוויר באזור):

היעדר מומחה בתחום איכות אוויר: מחקר הבודק את קיומו של קשר בין חשיפה למזהמי אוויר ותחלואה חייב להתקיים בהשתתפות פעילה של מומחה בתחום איכות האוויר.

אי התאמה של השיטה המוצעת על-ידי החוקרים: החוקרים מציעים לבצע את הערכת החשיפה באמצעות אינטרפולציה מרחבית של נתוני תחנות הניטור בכל טרימסטר קלנדרי עבור 4 מזהמי אוויר וזאת כחלופה לשימוש במודל נומרי לפיזור והסעת מזהמים.  הוועדה סבורה, כי לשיטה המוצעת מספר חסרונות בולטים: עבור אזור מורכב כמו מפרץ חיפה (הן מבחינת מקורות הזיהום והן מבחינת הטופוגרפיה והמטאורולוגיה המקומית הנגזרת מפני שטח מגוונים אלה), שיטות אינטרפולציה לבדן אינן יכולות לתת הערכה אמינה של החשיפה למזהמי אוויר. נדרש לבצע מודל פיזור מזהמי אוויר.

מגבלות תוצרי האינטרפולציה להערכה אמיתית של החשיפה למזהמים במפרץ חיפה, כפי שצוין לעיל, נותנות את ביטוין ביתר שאת כאשר מדובר במזהמים הנמדדים בתחנות ניטור בודדות כגון תרכובות אורגניות נדיפות. עקב מיעוט המדידות והמידע הספרותי לגבי השפעות בריאותיות חמורות לקבוצת מזהמים זו, קיים הצורך בהערכת החשיפה באמצעים אמינים יותר וזאת באמצעות השימוש במודלים לפיזור והסעה באטמוספרה.

מאחר ועבור כל ילוד תקופת הטרימסטר נמדדת בהתאם לתאריך הלידה, הערכה של החשיפה על פי טרימסטר קלנדרי כפי שמציעים החוקרים תגרום לטשטוש בהערכת החשיפה האינדיבידואלית לכל ילוד. שיטה מועדפת ונכונה היא הפקה של מפות חשיפה המחושבות לפרקי זמן קצרים יותר המתאימים להתפתחות העובר וחישוב מותאם ומדויק יותר של החשיפה בהתאם לתאריך הלידה הפרטני של כל ילוד.

מדובר בוועדה מקצועית, מתחומי התמחות מדעית מגוונים הרלוונטיים לבחינת המחקר, בראשות פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה, מכון גרטנר, שיבא.  חברי הוועדה: פרופ' אמריטוס אורי דיין, המחלקה לגיאוגרפיה, האוניברסיטה העברית בירושלים; ד"ר אילן לוי, מרכז מודלים לאיכות אוויר, אגף איכות אוויר ושינוי אקלים, המשרד להגנת הסביבה; פרופ' ליאת לרנר גבע, מנהלת היחידה לחקר בריאות האישה והילד, מכון גרטנר; פרופ' רונית ניראל, המחלקה לסטטיסטיקה, האוניברסיטה העברית בירושלים; ד"ר סיניה נתניהו, המדענית הראשית, המשרד להגנת הסביבה; ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית, משרד הבריאות; פרופ' תמי שוחט, מנהלת המרכז הישראלי לבקרת מחלות, משרד הבריאות; גב' נורית שטורך, סגנית מנהלת המחוז ומתכננת סביבתית, מחוז חיפה, המשרד להגנת הסביבה.












אוסף תכשיטי נשים בני כאלף שנה התגלה במצודה צלבנית במודיעין - חפירות ארכיאולוגיות בגבעת התיתורה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אוסף תכשיטי נשים בני כאלף שנה התגלה במצודה צלבנית במודיעין


טבעות, צמידים ועגילים מברונזה וכסף נמצאו במהלך חפירה ארכיאולוגית במטבח של מצודה עתיקה בגבעת התיתורה במודיעין. ''הבשלניות הקדומות לא נזהרו עם התכשיטים שענדו בזמן הבישול, והם נשמטו להן באקראי במהלך העבודה במטבח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-06-2017



צילום: EYECON - באדיבות רשות העתיקות

מצבור יוצא דופן של תכשיטי נשים בני כ-900 שנה התגלה בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות במודיעין. המצבור כולל טבעות, צמידים, עגילים וסיכות שיער והוא נמצא במטבח של מגדל מצודה צלבנית בגבעת התיתורה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גבעת תיתורה הוא אתר ארכיאולוגי ייחודי ומרתק בתחומי העיר מודיעין-מכבים-רעות. בחפירות ארכיאולוגיות שהתקיימו בגבעה בעבר, התגלו עדויות לחיים בה מהתקופה הכלקוליתית (לפני כ- 6,000 שנה) ועד לעת החדשה. מיקום הגבעה אסטרטגי - על הדרך הראשית שעלתה ממישור החוף לירושלים, והיא מוקפת בעמקים פוריים ששימשו לחקלאות, והיה באפשרותם לכלכל את תושבי הגבעה לאורך הדורות. בחפירה הארכיאולוגית משתתפים תלמידים, גמלאים ומתנדבים תושבי העיר מכל הגילאים, והיא מעניקה להם את ההזדמנות לחשוף את המורשת התרבותית של העיר שלהם באופן ישיר ובלתי אמצעי.


החפירות בגבעת תיתורה במודיעין, צילום אווירי: יצחק מרמלשטיין - רשות העתיקות

''כאן, בחצר הפנימית של המצודה הצלבנית, בישלו ואפו לתושבי המצודה לאורך מאות שנים במהלך ימי הביניים – לפני כ-900 שנים'' אומר אברהם טנדלר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות. ''במטבח הקדום נחשפים תנורי חרס קדומים (טבונים), סירי בישול, קנקנים, כלי הגשה ושולחן, שרידי מזון רב כגון גלעיני זיתים, קטניות, חרצני גפנים מפוחמים, וכן עצמות בעלי חיים. נראה שהבשלניות הקדומות לא נזהרו דיין עם התכשיטים שהן ענדו בזמן הבישול והאפייה, שכן בחפירה נמצאים תכשיטים רבים, חלקם עשויים ברונזה וכסף".


תכשיטי ננשים שנמצאו במטבח המגדל הצלבני. צילום: ורד בוסידן - רשות העתיקות


תכשיטי נשים שנמצאו במטבח המגדל הצלבני. צילום: ורד בוסידן, - רשות העתיקות

מרבית התכשיטים נמצאו על ידי מתי יוחננוף – ארכיאולוג מתנדב שמתמיד להגיע לחפירה. "באתר כולו מצאנו חפצי מתכת רבים, ביניהם מטבעות, טבעות, צמידים וכלי איפור. ממצאים אלו מעידים על אופי פעילות המשויך באופן מסורתי לפעילות נשית ביתית. תושבי העיר הוותיקים ומתנדבים נוספים המגיעים לחפירה, חוקרים את יסודות המצודה וחושפים בשיטתיות מבנה גדול ממדים מהתקופה הרומית, החבוי מתחת למצודה הצלבנית''.


תלמידת בית ספר שמשתתפת בחפירות עם עגיל שנמצא במטבח המגדל הצלבני. צילום: ורד בוסידן - רשות העתיקות

"התרגשתי לגלות קהילה מעורבת, מגובשת ואכפתית בעיר מודיעין, מספרת ורד בוסידן, רכזת הפרויקט מטעם רשות העתיקות. "הקשר של התושבים אל גבעת התיתורה מיוחד, ואני בטוחה שילך ויתחזק בעקבות החפירה הארכיאולוגית. ההתלהבות מתחילה בקרב הדור הצעיר, בפעילויות שמועברות ע"י רשות העתיקות בבתי הספר, ועושה דרכה אל הבתים - אל ההורים והמשפחה המורחבת. שם, למעשה, נטמנים הזרעים שיובילו לפיתוח המודעות לשמירה על העתיקות".


תכשיט שנמצא במטבח המגדל הצלבני. צילום: ורד בוסידן - רשות העתיקות

עיריית מודיעין-מכבים-רעות שוקדת על הקמת פארק טבע עירוני בגבעה, שינגיש ויקרב את האתר לקהל. זאת, בשאיפה שהפרויקט יימשך לאורך השנים, כך שתושבי העיר יוכלו להמשיך ולקלף את השכבות הקדומות של התל, לחקור את אוצרותיו, ולהתחבר לעברם בצורה חווייתית ומרגשת.


כ-2,500 תלמידי בתי ספר ומתנדבים מכל הגילאים ממודיעין השתתפו בחפירה. צילום: ורד בוסידן - רשות העתיקות

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "גבעת התיתורה היא סמל החיבור בין מודיעין הקדומה וההיסטוריה המפוארת של חבל הארץ הזה לבין העיר הקיימת היום. בגבעה ישנם ממצאים היסטוריים וארכיאולוגים רבים, ואני מאמין כי מגיע למטיילים הרבים שמגיעים אליה להיחשף אליהם, לצד הנאתם מהפינה הירוקה והייחודית של העיר. נמשיך לעבוד בשיתוף עם כל הגורמים הרלוונטיים, בכדי שגבעת התיתורה תהפוך לאתר טבע עירוני נגיש לכולם ותהווה מקור ללמידה על האוצרות של האזור."












צפו בתעוד: מפגש מרגש עם כריש לווייתן באילת - שמורת הים הדרומי באילת - שמורת האלמוגים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפו בתעוד: מפגש מרגש עם כריש לווייתן באילת


כריש לווייתן צעיר באורך של כמעט שבעה מטרים, הגיע השבוע לביקור במפרץ אילת, ותועד על ידי פקחי רשות הטבע והגנים כשהוא שוחה לידם במשך כחצי שעה. ''תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם''. כרישי הלווייתן שנחשבים לדג הגדול בעולם, מצויים בסכנת הכחדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-06-2017



מפגש עם כריש לוויתן בשמורת הטבע הדרומי באילת, צילום: זיו נדר - רשות הטבע והגנים

​פקחי רשות הטבע והגנים, האמונים על שמירת הטבע בישראל, נחשפים לא מעט לחוויות ומראות מרתקים, מרהיבים ונדירים של חיות הבר והטבע במיטבו, וזאת גם כמעט תמיד באופן בלתי אמצעי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לחוויה מיוחדת כזו זכו השבוע פקחי השמורות הימיות באילת, כשבמהלך  עבודות צלילה תת-ימיות לשמירת טבע וערכי טבע מוגנים בשמורת האלמוגים, נתקלו באופן נדיר יחסית בכריש לווייתן עוצמתי, שהגיח לעברם ושחה בקרבתם במשך כחצי שעה.

למרות גודלם העצום ושמם 'המאיים', כרישי הלווייתן הם בעצם דגים גדולים ועדינים - וליתר דיוק הגדולים בעולם, ואורכם מגיע כ-12 מטרים ולעתים אף ל-18 מטרים. הם ניזונים מפלנקטון - צבר של אורגניזמים השוכנים במימי האוקיינוסים והימים.


כריש לוויתן בשמורת הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

צוות הפקחים היה בדרכו חזרה מהמשימות התת-ימיות בשמורת הים הדרומי באילת, כשלפתע נשמעו דיווחים ברשת הקשר של הספינות המסחריות באילת על תצפית של כריש לווייתן גדול. הצוות כבר היה ערוך עם ציוד צלילה וצילום מקצועי, מה שאיפשר לתעד את המפגש באופן די נדיר, מעל ומתחת למים.

"מדובר בחוויה יוצאת דופן ומלהיבה ביותר שמעטים זוכים לה'' אומר זיו נדר, פקח מרחב וימי וחוקר מרחב אילת ברשות הטבע והגנים''. היה קשה לאמוד את המרחק שהיינו בו מהחוף, אך העומק נע בין 25 ל 30 מטר, כך שאנו מעריכים שהמפגש היה במרחק של 150 מטר מהחוף הדרומי באילת, צפונית לקו מלון הנסיכה. להערכתי הכריש שחה לידנו קרוב לחצי שעה ואורכו היה לערך 6-7 מטר, כך שמדובר בכריש לווייתן צעיר יחסית".


כריש לוויתן בשמורת הטבע הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

נדר מוסיף כי בעבר כבר היו מפגשים בין צוללנים באילת לכריש הלוויתן, שחלקם גם תועדו בצילום , אך התיעוד כאן הוא בהחלט יוצא דופן לאור ההיערכות מבחינת ציוד הצילום והצלילה. ''מדובר ללא ספק בטבע במיטבו שמתאפשר בין היתר בזכות הגנה ושמירה על שמורות הטבע הימיות באילת ובכלל. תיעוד מלהיב מסוג זה מצביע על החשיבות בשימור מפרץ אילת, שהינו ללא ספק מהיפים בעולם" אומר נדר.

ברשות הטבע והגנים מציינים, כי כרישי הלוויתן מגיעים לקרבת החוף בתקופה זו של השנה, בחיפוש אחר מזון. מדובר בבעל חיים עדין וידידותי יחסית והוא אינו נחשב כמסוכן לבני האדם, אך יחד עם זאת, ידוע גם על מקרי תקיפה נדירים שקרו מחוץ לישראל, כתוצאה מהתגרות יתר בכרישים. עוד מציינים ברשות, כי מדובר בבעל-חיים מוגן, שמצב השימור שלו מוגדר כיום על ידי ה- IUCN - האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, כמין בסכנת הכחדה.


כריש לוויתן בשמורת הים הדרומי באילת, צילום: עמרי יוסף עומסי - רשות הטבע והגנים

בשל כך, מסבירים ברשות הטבע והגנים, אסור להתקרב אל הכריש לוייתן יתר על המידה, לחסום את הנתיב שלו, לגעת בו, או לעשות כל פעולה שפוגעת בו בדרך זו או אחרת ומפריעה לו לנוע בחופשיות. במקרה שנתקלים בו, אפשר לצלם אותו וליהנות מהרגע ומהחוויה אך לא מעבר לכך. כמו כן חשוב למנוע כל פגיעה עם הכריש במגע עם כלי שייט ומנועי סירות.












כתובת עברית 'בלתי נראית' מימי בית ראשון נחשפה על חרס - חפירות ארכאולוגיות תל ערד 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כתובת עברית 'בלתי נראית' מימי בית ראשון נחשפה על חרס


מעט הכתובות העבריות ששרדו מימי התנ''ך נכתבו בדיו על גבי שברי חרס, ורובן נמחקו במשך הזמן. עכשיו, בעזרת טכנולוגיה חדשה, הצליחו חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב לקרוא כתובת דיו על גבי חרס שנחשב עשרות שנים לנקי מכתב. ''זיהינו מילים חדשות שלא מוכרות למחקר ואינן מופיעות בתנ''ך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-06-2017



הכתובת החדשה מתל ערד שנתגלתה על ידי החוקרים, צילום: מיכאל קורדונסקי, אוניברסיטת תל אביב

​צוות בינתחומי של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, הצליח לקרוא כתובת דיו עברית מימי ממלכת יהודה, על גבי שבר חרס (אוסטרקון) שהתגלה בחפירות ארכאולוגיות בשנות ה-60 בתל ערד ונחשב במשך עשרות שנים לנקי מכתב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

את המחקר הבינתחומי המיוחד ערכו הדוקטורנטים שירה פייגנבאום-גולובין, אריה שאוס וברק סובר מהחוג למתמטיקה שימושית וד"ר ענת מנדל-גברוביץ' מהחוג לארכיאולוגיה, תחת הנחייתם של פרופ' אלי פיסצקי מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה ופרופ' ישראל פינקלשטיין מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב. למחקר היו שותפים גם מיכאל קורדונסקי ופרופ׳ מורי מוינסטר מהחוג לפיסיקה, פרופ׳ אלי טורקל ופרופ׳ דוד לוין מהחוגלמתמטיקה שימושית, ופרופ׳ בנימין זאס מהחוג לארכיאולוגיה.

המאמר מתפרסם הערב (רביעי 14.6.17) בכתב העת PLOS ONE. למחקר המלא לחצו כאן.

"רמת האוריינות בסוף בית ראשון הייתה גבוהה מאוד, אולם הטקסטים המשמעותיים של התקופה נכתבו על גבי פפירוסים – שלא שרדו את הלחות הארצישראלית", אומרת הדוקטורנטית שירה פייגנבאום-גולובין. "מעט הכתובות העבריות ששרדו מימי התנ"ך, מאות בודדות בסך הכול, הן תכתובות יומיומיות בדיו, שנכתבו על גבי שברי חרס".

בראשית שנות ה-60, הארכיאולוג יוחנן אהרוני ז"ל, לשעבר ראש החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, חשף 91 שברי חרס כאלה במצודת תל ערד – הקורפוס הגדול ביותר של כתובות עבריות מימי בית המקדש הראשון.

"בתל ערד הייתה מצודה צבאית בגבולה הדרומי של ממלכת יהודה", מסבירה ד"ר מנדל-גברוביץ'. "מדובר במבצר בשטח של כשני דונם, ששירתו בו כ-20 עד 30 חיילים. הכתובות מתוארכות לתקופה קצרה בשלב האחרון בתולדות המבצר, ערב חורבן הממלכה בידי נבוכדנצר בשנת 586 לפנה"ס. חלק מכתובות ערד מופנות אל אדם בשם אלישיב בן אושיהו, שהיה ככל הנראה אפסנאי המצודה. אלו תכתובות לוגיסטיות שמדברות בעיקר על אספקה של קמח, יין ושמן ליחידות צבא שפעלו באזור".


A - צילום באור נראה. B- צילום מולטיספקטראלי משופר. C- פענוח של הכתובת. צילום: מיכאל קורדונסקי, אוניברסיטת תל אביב

"כל כתובות ערד נחקרו ביסודיות מאז שנות ה-60 וחלקן מוצגות בקביעות במוזיאון ישראל", אומר הדוקטורנט ברק סובר. "אנחנו פיתחנו שיטת צילום מולטיספקרטלית חדשה, שמחלקת את אורכי הגל הנראה לפלחים עדינים ומדויקים יותר, ומוסיפה אורכי גל שמחוץ לתחום הנראה, כמו אור אינפרה אדום. רצינו לבדוק מחדש את הכתובות הדהויות ולוודא שהעין האנושית לא פספסה דבר. חשבנו שיש לנו שיטה נחמדה ביד, אבל מסתבר שחיפשנו אתונות ומצאנו מלוכה: כתובת חדשה לגמרי, שישבה חמישים שנה במוזיאון ואף אחד מהמומחים לא ראה שהיא שם".

באמצעות שיטת הצילום שפיתחו, החוקרים הצליחו לקרוא אותיות ומילים נוספות בכתובת על צדו האחד של אותו חרס – ושלוש שורות "חדשות" על צדו האחר, שנחשב לריק. שורות אלה עוסקות במשלוח אספקה ליחידה צבאית.

"אנחנו סבורים שהמכתב שחשפנו בצד ב' הוא המשך ישיר של הכתוב בצד א'" אומר הדוקטורנט אריה שאוס. "זה מכתב בקשה להנפקת יין ומזון ממחסני מצודת ערד לאחת מהיחידות הצבאיות. נמען המכתב הוא אלישיב, אותו קצין לוגיסטיקה של מצודת ערד שמככב בכתובות הללו, ואילו המוען, חנניהו, יושב במקום אחר, יתכן בבאר שבע. בנוסף, מוזכר פה גם שליח בשם גאליהו, שנשלח לערד עם משלוח יין".

"החשיבות אינה בטקסט עצמו, שהוא טקסט מנהלתי", אומרת ד"ר מנדל-גברוביץ'. "החשיבות היא בכך שיש לנו מעט מאוד טקסטים מימי בית ראשון, וכל סימן נוסף מספק לנו עולם ומלואו. בשלוש השורות האלו ובצידה הקדמי של הכתובת זיהינו מילים חדשות שלא מוכרות למחקר ואינן מופיעות בתנ"ך, מילים שהתווספו עתה למילון העברי''.

כעת, בכוונת החוקרים לצלם בשיטה שפיתחו את כל הכתובות העבריות מימי בית ראשון. "אנחנו רוצים לוודא שהעין האנושית לא פספסה אף כתובת נוספת", אומר שאוס. "אני מאמין שבעתיד צילום מולטיספקטרלי יהיה חלק בלתי נפרד מכל חפירה חדשה. כואב הלב לחשוב על כתובות שאולי הושלכו לפח פשוט כי לא ניתן היה להבחין בהן בשטח".












הטורבינות שמעמידות בסכנה ממשית את אוכלוסיית הנשרים בגולן - חוות טורבינות רוח עתידה לקום ברמת הגולן 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הטורבינות שמעמידות בסכנה ממשית את אוכלוסיית הנשרים בגולן


החברה להגנת הטבע קוראת שלא להמשיך בהליכי התכנון של החווה שעתידה לקום במרכז רמת הגולן, בשל הסיכון המשמעותי שנשקף ממנה לאוכלוסיית הנשרים והרחמים באזור. ''בעולם יש כבר עדויות לפגיעה נרחבת בבעלי כנף. זו פגיעה קטלנית בדורסים בסכנת הכחדה מקומית ועולמית - ואין שום דרך לפצות על אבדן זה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2017



טורבינות בגובה 150 מטרים - הדמייה: תומר הררי , צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

​חברת 'אנלייט' שבשליטת 'יורוקום תקשורת' ובבעלותו של שאול אלוביץ', מקדמת בימים אלה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), חוות טורבינות רוח בתל פארס וסביבתו, ברמת הגולן. הדיון בועדה צפוי להתקיים בקרוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בחווה שתמוקם במרכז הגולן, בסמוך ליישובים יהונתן וקשת, בליבו של אזור חיפוש המזון והקינון של הנשרים בגולן. החווה כוללת 42 טורבינות ענק בגובה 150 מטרים כל אחת - כגובה בניינים בעלי חמישים קומות, בהספק כולל של כ-130 מגה וואט.

החברה להגנת הטבע יוצאת למאבק לביטול התכנית, וקוראת שלא להמשיך בהליכי התכנון של החווה, בשל הסיכון המשמעותי שנשקף ממנה לאוכלוסיית הנשרים והרחמים בגולן ובישראל בכלל. הנשרים כידוע, הם מין בסכנת הכחדה ונותרו מהם בצפון הארץ עשרות בודדות בלבד. חוות דעת של רשות הטבע והגנים, קובעת כי הקמת החווה תגרום לפגיעה קטלנית בדורסים המצויים בסכנת הכחדה מקומית ועולמית, ואין שום דרך לפצות על אבדן זה.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי ''על אף שאנרגיות מתחדשות ובהן טורבינות רוח, תורמות להפחתת פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר, לטורבינות הרוח ישנן גם השפעות שליליות על הסביבה, ובראשן הסכנות לציפורים ולעטלפים. תחום פיתוח טורבינות הרוח נמצא בישראל בחיתוליו, אך במדינות רבות בעולם, בהן הותקנו טורבינות רוח בהיקפים גדולים, הולכות ומצטברות עדויות לפגיעות נרחבות ומשמעותיות בבעלי כנף. בפרט נמצא כי עופות דואים ועופות דורסים, כנשרים, הם פגיעים באופן מיוחד''.

"הנשרים, אשר פעילים במרחב החווה המוצעת ברמת הגולן, הם מין בסכנת הכחדה בישראל, אשר נותרו ממנו עשרות פרטים בודדים בגולן ומאות בודדות בישראל כולה'. לכן, מדינת ישראל משקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לשמור עליהם ולמנוע את הכחדתם'' אומרים בחברה להגנת הטבע. ''על אף ניסיונות שיקום אוכלוסיית הנשרים, לאור מיקום החווה והניסיון בעולם שנשרים הם מין פגיע במיוחד מטורבינות רוח, הקמתה עלולה להוביל להכחדת הנשרים בגולן. בנוסף לנשרים, טורבינות הרוח בחווה עתידות לפגוע קשות גם ברחמים, עופות דורסים אשר מוגדרים גם הם בסכנת הכחדה אזורית ועולמית חמורה EN. ישראל היא אחת המדינות היחידות שבה אוכלוסיית הרחמים יציבה ב-20 השנה האחרונות. ישראל גם מהווה ציר נדידה ראשי לרחמים שנודדים מאזורי הקינון באירופה דרומה לאפריקה''.

"ישראל חתומה על אמנת המגוון הביולוגי ומחויבת למנוע פגיעה במינים בסכנת הכחדה. החברה להגנת הטבע סבורה כי יש לפעול להקמת טורבינות רוח במיקומים שאינם מסכנים מינים בסכנת הכחדה ושלא יובילו לקטל נרחב של בעלי כנף. לדעת החברה להגנת הטבע, אין להקים טורבינות רוח במיקום אשר יוביל לקטל ואף להכחדה של הנשרים והרחמים מהגולן''.

בחברה להגנת הטבע מוסיפים, כי במידה והתכנית תאושר בוות"ל, החברה היא תמשיך ותפעל בכל דרך העומדת לרשותה לביטול התכנית.

בעצומה הציבורית, עליה חתומים למעלה מ-60 מדענים ופרופסורים, תחת הכותרת "קריאה דחופה לביטול התוכנית להקמת הטורבינות במרכז הגולן ולמניעת הכחדת הנשרים בישראל", נכתב: "אנו, אנשי אקדמיה, אנשי רוח ואישי ציבור מכל רחבי הארץ, פונים אליכם בבקשה לבטל את תכנית טורבינות הרוח שמקודמת בימים אלה במרכז הגולן באזור תל פארס ( תת"ל 78). אזור זה מהווה אזור פעילות חשוב ביותר לנשרים, והקמתן של עשרות טורבינות ענק עלולה לפגוע קשות בנשרים ואף לגרום להכחדתם. הנשרים בישראל נמצאים בסכנת הכחדה חמורה, ואוכלוסייתם כיום מונה פחות מ-200 נשרים, זאת בעיקר בגלל הרעלות והתחשמלויות. בשל כך ישראל משקיעה משאבים ומאמצים רבים בכדי לשמור ולשקם את אוכלוסיית הנשרים.'

"הקמת חוות טורבינות במיקום זה עלולה להוביל להכחדת הנשרים מישראל כולה ואולי אף מהאזור, מאחר והגולן מהווה אזור שיחור מזון גם עבור נשרים מאזור הבלקן  וטורקיה. גם הרחם המדברי, עוף דורס המצוי בסכנת הכחדה עולמית, מאוים קשות על ידי הקמת הטורבינות.'

"חוות הדעת של רשות הטבע והגנים מונה פגיעה של לפחות חמישה נשרים ושל שבעה רחמים בשנה מהטורבינות, מה שיוביל להכחדה של הנשרים מהגולן. הנשר היה ועודנו חלק בלתי נפרד מנופי הארץ הזו. הוא היווה השראה לנביאינו, ועקבותיו ניכרים היטב בתנ"ך, בו הוא מוזכר עשרות רבות של פעמים.  אנו קוראים לכם לבטל את קידום התוכנית. אל לנו לעצור את הנשר ממעופו".













חברת תש''ן החלה במיגון מכלי הדלק בקרית חיים - חברת תשתיות נפט ואנרגיה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת תש''ן החלה במיגון מכלי הדלק בקרית חיים


מיגון המכלים מגיע בסופו של הליך משפטי ארוך, שהחל בעצם מבקשה לרישיון עסק, שהגיש מועדון לילה סמוך לחוות מכלי הדלק. חברת תש''ן החלה בימים האחרונים בעבודות המיגון ותסיים אותן עד ינואר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2017



עבודות המיגון בחוות מכלי הדלק של חברת תש''ן, צילום: המשרד להקנת הסביבה

​מיגון חוות מכלי הדלק של חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) בקריית חיים החל בימים האחרונים, במהלך שיסיר את הסיכון מאירועי חומרים מסוכנים לאוכלוסייה, כך נמסר היום מהמשרד להגנת הסביבה. המהלך יושלם עד חודש ינואר 2018.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהתאם ליישום מדיניות מרחקי ההפרדה מחומרים מסוכנים, דרש המשרד להגנת הסביבה מתש''ן לבצע מיגון של שני מכלים שנמצאו כי הם מסכנים מבנים מסחריים קולטי קהל מסביב לחוות מכלי הדלק בקריית חיים.

במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי ''בשל הליכים שהתנהלו בבית המשפט העליון, הגיעו הצדדים להסכמה על-פיה עיריית חיפה תוציא לחברת תש"ן את היתר הבניה הנדרש לצורך בניית המיגון וחברת תש"ן תתחיל בעבודות המיגון ותסיים אותן בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בהיתר הרעלים שהוציא המשרד להגנת הסביבה - עד ינואר 2018.''

הדיון בבית המשפט נסוב סביב בקשה לרישיון עסק של בעלי מועדון לילה במפרץ חיפה. העסק החל לפעול ללא רישיון ובעליו ביקשו בשנת 2012 היתר לשימוש חורג מהוועדה המקומית לתכנון ולבניה, שזו ביקשה שהמשרד להגנת הסביבה ייתן את האישור. תשובת המשרד הייתה, כי לא יינתן אישור, לאור מיקום המועדון בסמוך לחוות המכלים.  עירית חיפה עתרה לבית המשפט העליון ודרשה את מיגון המכלים של תש''ן. ההליך המשפטי הממושך הוביל לסיכום של המשרד להגנת הסביבה עם תש"ן למגן את חוות המכלים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי המשרד ממשיך לעקוב אחר התקדמות עבודות המיגון של המכלים, כדי להבטיח שהעבודות יסתיימו כראוי, ובהתאם לדרישותיו.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "בית המשפט העליון אימץ את הדרישות להפחתת סיכון של אוכלוסייה מחומרים מסוכנים, וחייב את עיריית חיפה להוציא היתר בנייה לנושא. לאחרונה החל הקבלן לבצע את הפעולות במקום. המשרד ימשיך לפעול בנחישות לצמצום סיכונים במפרץ חיפה – גם בהתאם לתוכנית הלאומית שאושרה בממשלה להפחתת זיהום אוויר וסיכוני חומרים מסוכנים בחיפה"

סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז: ״אני מברך על החלטת בית המשפט העליון, שתביא להסרת החומרים המסוכנים מחוות המכלים ותסיר את הסיכון מאירוע חומרים מסוכנים. כבר לפני חצי שנה ירדתי לשטח במטרה לראות את הבעיה בעיניים, כאשר לשולחני הגיעו מקרים רבים בהם בשל סחבת בירוקרטית מפעלים אינם מקבלים היתרי בנייה בזמן, מה שמביא לכך שחייהם של אלפי אזרחים נמצאים בסיכון. כולי תקווה שפסיקה זאת היא תמרור אזהרה, לכל המעכבים והמתעכבים, שכן חיי אדם קודמים לכל הליך ארוך וממושך״












המשרד להגנת הסביבה מציג: תוכנית הפעולה הלאומית למפרץ חיפה - אזור אוויר נקי - חיפה ומפרץ חיפה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה מציג: תוכנית הפעולה הלאומית למפרץ חיפה


התכנית מוצגת להתייחסות ותגובות הציבור, והיא כוללת פעילות אינטגרטיבית מול כל מקורות זיהום - מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם 'אזור אוויר נקי' בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-08-2015


מפרץ חיפה, צילום: אורן אדלשטיין
מפרץ חיפה, צילום: אורן אדלשטיין

המשרד להגנת הסביבה הציג אתמול (ג') להתייחסות ותגובות הציבור, את תכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה: בחמש השנים הקרובות יושקעו כ-330 מיליון שקלים בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור.  התכנית נעשתה בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, ואיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה

תכנית הפעולה הלאומית צפויה להביא להפחתה נוספת של 50% בזיהום האוויר במפרץ חיפה וכוללת פעילות אינטגרטיבית מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "אזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתעשייה צפויה הפחתה של כ 80% בפליטות המזהמים העיקריים עד שנת 2018 על ידי מעבר לשימוש בגז טבעי, שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות בכל אחד מהמתקנים והארובות של המפעלים העיקריים, הגברת הפיקוח, הגדלת מספר הסיורים והביקורות, והרחבת בדיקות הפתע בארובות והבדיקות לדליפות לא מוקדיות. המשרד יקצה תוספת של 60% בכוח האדם המוקצה לפיקוח באזור. יורחב מערך ניטור איכות האוויר למזהמים שלא נוטרו או נדגמו עד כה ויוכפלו מספר נקודות הדיגום.

חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל עם 'אזור אוויר נקי', ובכך תצטרף למאות ערים מובילות באירופה, אשר בתחומן קיימים אזורים נקיים מעשן דיזל (Low Emission Zones), תוגבל כניסת רכבי דיזל מזהמים לאזור שייקבע ויופחתו בכ-40% תעריפי הנסיעה למשאיות במנהרות הכרמל. משאיות האשפה של העירייה יוסבו לגז טבעי וייושם פרויקט החלוץ הראשון של אוטובוסים המונעים בגז טבעי. תסובסד התקנת אמצעי הפחתת זיהום לבעלי רכבים כבדים ובתחנות דלק יותקנו מערכות ייעודיות לצמצום פליטות אדי דלק בעת תדלוק כלי רכב בבנזין. עוד במאבק לצמצום זיהום האוויר בתחבורה יקבעו תקני פליטה לכלי שייט כמקובל בעולם בתחום זה והטלת מגבלות על תכולת הגופרית בדלק ימי ותוקם תשתית לחיבור ספינות למקור חשמל על החוף בעת עגינה בנמל החדש בחיפה באופן שיצמצם את הצורך להפעיל את מנועי הספינות המזהמים בעת עגינה.

בשיתוף עם משרד הבריאות יבוצעו סקרים ומחקרים לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה בהם סקרים אפידמיולוגים, וסקרים להערכת השפעת זיהום האוויר, הקרקע והנחלים על המערכות האקולוגיות השונות.


מהנהלת המשרד להגנת הסביבה מציגה את תכנית הפעולה הלאומית. צילום: דרור עינב

יישום התכנית יביא להפחתת סיכוני חומרים מסוכנים בעת תקריות חירום על ידי יציאה של מפעלים ומתקנים אל מחוץ למפרץ חיפה תוך מתן חלופות מתאימות לתעשייה: פינוי מֵכל האמוניה, קביעת לוחות זמנים לקבלת החלטה לגבי פינוי חוות מֵכלי הדלק מקרית חיים, אלרואי וחוף שמן. יבוצע סקר סיכונים סביבתיים מחומרים מסוכנים שיאמוד את הסיכונים, העלולים להתרחש באחד המפעלים או במהלך שינוע חומרים מסוכנים וכן בתרחישי מלחמה ורעידת אדמה.

​השר אבי גבאי: "לתושבי מפרץ חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי. אנו מתניעים תוכנית עבודה מלווה בתקציבים מתאימים בכדי לממש את זכותם".

שר האוצר משה כחלון: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. מטרופולין חיפה הוא מטרופולין ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים. אנו נחושים להוציא את תכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי הנדרשים."

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים מעמותת אזרחים למען הסביבה: "התכנית הלאומית מראה לציבור עד כמה הוא צדק במחאה הגדולה שלו, ועד כמה הממשלה לא עשתה מספיק עד היום למנוע את הזיהום, ולשמור על חיהם ובריאותם של התושבים. יש לנו הערות מקצועיות לתכנית ונעבירן ישירות למשרד. חשוב לציין, שכל התכנית המפורטת חייבת להיות מלווה בשקיפות מלאה, פרסום מלוא המידע הגולמי לציבור ולא כפי שמתקיים כעת".

ליאורה אמיתי, מנהלת בעמותת אזרחים למען הסביבה: "גם היום כשאנו מעיינים בפרטי התכנית, אנחנו עדיין מטילים ספק בביצוע שלה בפועל, וממתינים לראות את הדברים המובטחים - מתרחשים במציאות. מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה מהעבר, שלא התקיימו עד עצם היום הזה. יחד עם הספקות המוצדקות הללו - אנחנו מברכים את השר אבי גבאי על ההתייחסות הרצינית שלו כשר להגנת הסביבה הראשון, שנותן לנושא מדרגת חשיבות לאומית".

מהתאחדות התעשיינים נמסר היום בתגובה: "אנו שמחים כי המשרד להגנת הסביבה בתוכניתו החדשה, מכיר לראשונה בעומס התחבורה הכבד במפרץ חיפה, כאחד ממקורות הזיהום המרכזיים באזור. המפעלים במפרץ, אשר הנם עוגן כלכלי משמעותי לחיפה ולצפון ומקור תעסוקה ללמעלה מ 10,000 עובדים במישרין ובעקיפין, ימשיכו בשיתוף הפעולה עם המשרד להגנת הסביבה להפחתת רמת הפליטות'

בהתאחדות התעשיינים מצפים כי המשך תהליך הפחתת הפליטות בתעשייה, ייעשה בשיתוף פעולה ולאחר בחינה מקצועית הן לגבי היכולות הטכנולוגיות והן לגבי הישימות הכלכלית. ''כבר בשנים האחרונות המפעלים הפחיתו באופן דרמטי את רמת הפליטות בלמעלה מ- 60%, וכיום כל המפעלים עומדים בתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר של המדינות המערביות והחוק בישראל. זאת באמצעות השקעה כוללת של המפעלים בלמעלה מ- 3 מיליארד שקלים ברכישה ויישום של טכנולוגיות ירוקות מתקדמות. אנו קוראים לממשלה לפעול על מנת לאפשר המשך פעילות של התעשייה בכפיפה אחת עם מרכזי תעסוקה ושכונות מגורים, כפי שמתקיים בערים בולטות במדינות מפותחות בעולם. כמו כן, על הממשלה לעזור למפעלים להמשיך ולחזק את המגמה הירוקה במפרץ, באמצעות קידום אינטנסיבי של חיבור הגז הטבעי לכלל המפעלים והמוסדות הציבוריים באזור חיפה, ובכך להפחית אף עוד יותר את רמת הפליטות".












חולות חולון יוכשרו למטיילים - שיקום החולות באזור חולון 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חולות חולון יוכשרו למטיילים


רשות מקרקעי ישראל תעביר כ-5 מליון ₪ לפיתוח החולות, תוך שמירה על הטבע והסביבה הייחודית באזור. בלב החולות יוקם שביל הליכה חוויתי ויסלל שביל אופניים, האזור יפונה מפסולת ומפגעים, תיאסר כניסת כלי רכב ותשוקם הצמחייה הטבעית המקומית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-02-2014



הדמיית שביל האופניים, צילום: רשות מקרקעי ישראל 

רשות מקרקעי ישראל, באמצעות הקרן לשטחים פתוחים, תשקם יחד עם עיריית חולון, את אזור החולות בחולון ובפעם הראשונה תנגיש אז האזור למטיילים ולקהילה תוך שמירת הטבע והסביבה במקום. עלות הפרויקט נאמדת ב- 5,032 מליון שקלים. אזור החולות בחולון נמצא זה שנים רבות תחת איומים מתמידים של כריית חולות פיראטית, שפיכת פסולת בנייה, השתלטות מינים פולשים והריסת האזור על ידי רוכבי טרקטורונים.

על פי הפרויקט, יוקם שביל הליכה חוויתי בלב החולות, ייבנה שביל אופניים באורך 3.5 ק"מ לקהל הרחב, האזור יפונה מפסולת ומפגעים, תיאסר כניסת רכבים לחולות ותשוקם צמחייה טבעית מקומית. בנוסף, יוקמו שלטי מידע והמחשה על הסביבה והסיפור ההיסטורי על המקום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אזור חולות חולון משתרע בדרומה של העיר וגבולותיו הם שטחים עירוניים בנויים. התוכנית תשמר מרחבים גדולים של שטחים פתוחים ובכך יישמרו בעלי החיים והצמחייה הייחודים לאזור. פרויקט פארק חולות חשוב ביותר לשמירה של נוף ובית גידול של חולות החוף המצויים בסכנת הכחדה בישראל ועמם המגוון הביולוגי הייחודי להם.

מטרות הקרן לשטחים פתוחים היא לממן פעילות פיתוח סביבתי, תחזוקה, שיקום, טיפוח ושמירה על השטחים הפתוחים והמגוון הביולוגי במדינת ישראל לתועלת הציבור. בראש הקרן עומד מנהל רשות מקרקעי ישראל , בנצי ליברמן וחברים בה בין היתר נציג משרד השיכון, נציג המשרד להגנת הסביבה, נציג משרד האוצר, נציג הרשות לשמירת הטבע והגנים ועוד. רשות מקרקעי ישראל מפרישה אחוז אחד מהכנסותיה מדי שנה לקרן לשטחים פתוחים.  עד כה השקיעה הרשות באמצעות הקרן מאות מיליוני שקלים בטיפול ושמירה על שטחים פתוחים

שר השיכון אורי אריאל, המשמש גם כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אומר: התכנית החדשה שלנו מצליחה גם לשמור על החולות המיוחדים וגם לפתח את המקום שיהפוך לאזור אטרקטיבי במרכז הארץ שימשוך מבקרים ומטיילים רבים. באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים ועם תקציב של כ 60 מליון ₪ בשנה אנחנו דואגים לא רק לבנייה אלא גם לשטחים ירוקים לטובת צרכי אזרחי המדינה"

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן : אנו שמחים להפריש אחוז אחד מהכנסותינו לשמירה ולטיפוח השטחים הפתוחים. עד כה הקצתה הקרן כ 91.5 מליון ₪ לטיפול בפרויקטים שונים ביניהם שיקום פארק הכרמל , פארק אריאל שרון, פארק באר שבע ושורת פרויקטים סביבתיים נוספים ועוד ידינו נטויה. אנו פונים לרשויות ולגופים המעוניינים להקים מיזמים לפיתוח הסביבה ולשמירה על שטחים פתוחים להגיש לנו בקשות תמיכה שידונו בהנהלת הקרן"












ה-BBC חושף: פינגווין רובוטי שהסתנן ללהקה - סרט תעודה של ה-BBC 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ה-BBC חושף: פינגווין רובוטי שהסתנן ללהקה


רשת הטלויזיה הבריטית מפרסמת קטעי וידאו מתוך פרויקט ייחודי במסגרתו תועדו פינגווינים בסביבתם הטבעית במשך שנה שלמה. התיעוד נעשה באמצעות מצלמות רובוטיות משוכללות ששולבו גם בתוך פינגוונים רובוטיים שהפכו לחלק מהלהקה מבלי לעורר חשד. צפו בסרטונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-02-2013

















הכנסת מקדמת חוק לייקור אגרת הרישום לכלבים שאינם מסורסים - סרור ועיקור כלבים וחתולים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכנסת מקדמת חוק לייקור אגרת הרישום לכלבים שאינם מסורסים


מטרת החוק לעודד עיקור וסירוס כלבים. בועדת הכלכלה שאישרה את החוק לקראת העלתו לקריאה ראשונה התקיים דיון טעון בנושא והדעות לגביו היו חלוקות. עמותת צער בע''ח: ''אנחנו ממיתים כל יום עשרות כלבים וחתולים ואי אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-2-2012


לרגל יום זכויות בעלי החיים, אישרה אתמול (ג') הכנסת בקריאה טרומית ארבעה חוקים המיועדים להגן על חיות מחמד ומשק. בנוסף, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת חוק נוסף לקראת העלתו לקריאה ראשונה, שמטרתו לעודד עיקור וסירוס כלבים.

הצעתו של חה"כ איתן כבל נולדה לדבריו מהעובדה שמידי שנה נזרקים לרחוב עשרות אלפי כלבים שחלקם סובלים מהתעללות וחלקם אף מוצאים את מותם. "אנחנו מחפשים דרך להפחית את הסבל הזה מאחר שהמדינה לא נותנת מספיק רוח גבית לסירוסים ועיקורים". לדברי חה''כ כבל הוא הגיע לסיכום עם משרד החקלאות לפיו מי שלא יעקר או יסרס את כלבו יצטרך לשלם אגרת רישוי שנתית שגבוהה ב-300 שקלים מהאגרה שישלם מי שכן עשה זאת. בהצעה המקורית עמד ההפרש על 700 שקלים בשנה, אולם הוסכם להפחיתו כדי שלא לגזור גזירה קשה מידי על הציבור כבר בשלב ראשון.

ח"כ רונית תירוש ציינה כי בכנסת הקודמת העבירה הצעת חוק לפיה משרד החקלאות מחויב להעביר 4.5 מיליון שקל בשנה לשירותים הוטרינריים, כדי שיבצעו סירוס ועיקור. עם זאת, לדבריה קשה לבדוק שהתקציב אכן הועבר. היא הוסיפה כי המשטרה כלל אינה מנסה לאכוף זאת. "כמנכ"לית משרד החינוך לשעבר ראיתי בהתעללות סימפטום בדי.אן.איי של האדם, שכן מי שיכול לעקור עין לחתול יכול לעשות זאת גם כבן אדם ולכל מי שנשמה באפו''. תירוש ציינה התייחסה שהיה לה קשה לחתום על הצעת החוק, אך עשתה זאת כדי לתמרץ סירוס ועיקור.

עו"ד גבי הייק מההתאחדות הישראלית לכלבנות אמר כי העלאת האגרה עלולה לפספס את המטרה ואולי להביא לתוצאה הפוכה, שתיצור מצב בו יהיו יותר כלבים ללא רישיון. יו"ר ההתאחדות, איתן אטינגר, אמר כי צריך להחריג מהחוק את הכלבים הגזעיים כדי לאפשר להם להמשיך להתרבות. לדבריו, בספרי העמותה נרשמים מידי שנה כ-2,600 גורים ואחריהם מנוהל מעקב רצוף.

לדברי הוטרינר ד"ר אבי צרפתי ישראל קרובה למשבר בנושא אחזקת בעלי חיים, ואין ספק שחובה להקטין את הילודה של כלבים בישראל מהטעם הפשוט של מחסור בביקוש. הוא בירך על הצעת החוק, אך אמר כי העלאת האגרה צריכה להיות הדרגתית.

"אנחנו ממיתים כל יום עשרות כלבים וחתולים ואי אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח". אמר גדי ויטנר מצער בעלי חיים. עם זאת, לטענתו ההפרש של 300 שקל לא יעשה את השינוי הדרוש וצריך להעלות את האגרה ל-1,000 שקל. יונתן שפיגל, יועץ משפטי של תנו לחיות לחיות, אמר כי כל שנה הורגים בכלביות כ-100 אלף כלבים ועוד כ-100 אלף מתים בגלל התנאים בכלביות. "כל אמירה נורמטיבית של הכנסת שמעודדת עיקור וסירוס היא אמירה טובה".

ד"ר רפי שחף מאיגוד הוטרינריים הפרטיים לחיות בית אמר כי החוק לא נכון, מאחר שיש בארץ כ-300 אלף כלבים כאשר יותר מחצי מהם הם מתחת לרדאר וללא רישיונות. "החוק מטיל קנסות על האנשים הלא נכונים", אמר, "זה כמו לתת קנס למי שנוסע כחוק ולא לתת קנס לעבריין התנועה". הוא הציע שהמדינה תממן סירוס ועיקור בחינם. ח"כ כבל הגיב לכך ואמר כי הוא נלחם להשיג תקציבים שהמדינה לא מוכנה להקצות והוסיף בציניות: "אנחנו גם רוצים שלום בהזדמנות הזאת".

נציגת משרד החקלאות, עו"ד אודליה אסולין דגני, ביקשה כי גובה האגרה לא ייקבע בחוק אלא בתקנות. היא ציינה כי כיום האגרה לכלבים לא מעוקרים או מסורסים עומדת על 116 שקלים בשנה, בעוד האגרה על כלבים מעוקרים ומסורסים על 37 שקלים לשנה. גם נציגות משרדי האוצר והמשפטים הביעו התנגדות לקבוע בחוק את גובה האגרה וביקשו שהדבר יקבע בתקנות. למרות זאת הוועדה אישרה את הצעתו של ח"כ כבל, לפיה השר יקבע את גובה האגרה בתקנות אך האגרה על כלבים לא מסורסים או מעוקרים תהייה גבוהה בפחות 300 שקלים מהאגרה על כלבים מסורסים ומעוקרים.












מילגות מחקר מקרן יאיר גוראון ז''ל הוענקו לסטודנטים בערבה - מחקר ופיתוח ערבה תיכונה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מילגות מחקר מקרן יאיר גוראון ז''ל הוענקו לסטודנטים בערבה


מילגות מחקר מהקרן ע''ש יאיר גוראון ז''ל הוענקו לולריה הוכמן ועודד קינן מהמו''פ המדעי. כל אחד מהם קיבל מילגת מחקר ע''ס 10,000 ₪ שהוענקה ע''י ראש המועצה, עזרא רבינס. מטרת הקרן, לעודד מחקר ברוח פועלו של יאיר בתחומי החקלאות, מים, אנרגיה וביוטכנולוגיה והיא מיועדת לסטודנטים בערבה

מערכת פורטל החקלאות  15-4-2011


קרן המילגות ע"ש יאיר גוראון ז"ל הוקמה לאחרונה במלאת 20 שנים למותו, על ידי משפחתו, להנצחת זכרו ותרומתו הרבה למפעל ההתיישבות בערבה. יאיר היה מנהלו הראשון של המו"פ ועל שמו נקראת תחנת יאיר. מטרת הקרן, לעודד מחקר ברוח פועלו של יאיר בתחומי החקלאות, מים, אנרגיה וביוטכנולוגיה והיא מיועדת לסטודנטים בערבה.

הקרן על שם יאיר גוראון ז"ל מעניקה מלגות מחקר לתלמידים אשר לומדים מתואר שני ואילך באחד ממוסדות המחקר וההשכלה הגבוהה המוכרים בישראל. הקרן מעניקה מלגות מחקר בסכום עד 10,000 ₪ לתלמידי תואר שני וסכום שלא יעלה על 20,000 ₪ לתלמידי תואר שלישי או Post doc. המלגות הן אישיות למקבל המלגה והן לצרכי מחקר ובאות לעודד מחקר רלוונטי לאזור הערבה אשר יתמקד באחד או יותר מהתחומים הבאים: סביבה, חקלאות, ביוטכנולוגיה, מדעי הסביבה, יחסי סביבה וחקלאות, מים, אנרגיה ומגוון המינים בחי והצומח בערבה. מקבלי המלגות לשנת 2011 הם ולריה הוכמן ועודד קינן.

ולריה הוכמן-אדלר, סטודנטית לתואר PhD גרה במועצה אזורית תמר. ולריה חוקרת את הממשק הקיים בין אזורי החקלאות לבין הסביבה הטבעית בהקשר של שני מזיקים של החקלאות: טריפס קליפורני וכנימת עלה. ולריה עמדה בכל הקריטריונים של הקרן: ציונים טובים בתואר שני, פרסומים מדעיים, מגורים בערבה, מחקריה מתבצעים בערבה. המחקר שלה קשור לנושאים חיוניים מאד לקיום חקלאות בערבה ויש לו פוטנציאל ליצור תשתית ידע לגבי שרידות חרקים אלו בתקופת הסניטציה שבין עונות גידול. ידע זה יעזור בקבלת החלטות לגבי צמחית נוי מותרת, התייחסות לעשביה, אויבים טבעיים ועוד.

עודד קינן, סטודנט לתואר PhD , תושב ספיר. עודד מבצע מחקר הקשור בנושא תקשורת חברתית בין בעלי חיים במודל של ציפורים. מחקרו יעסוק בזנבנים. עודד עמד בכל הקריטריונים של הקרן: ציונים טובים בתואר שני, פרסומים מדעיים, מגורים בערבה התיכונה. מחקריו של עודד מתבצעים בערבה התיכונה. המחקר של עודד יוביל בין היתר ליצירת תשתית ידע ממוחשבת לגבי ציפורים אלו (ידע שנצבר עשרות שנים) ולהקמת מרכז צפרות. עבודתו זו מהוה נדבך חיוני מאד לאזור הן בנושאי חינוך ובר-קיימות והן לפיתוח התיירות באזור.












חשד לקרטל ותיאום מחירים בין רשתות השיווק - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד לקרטל ותיאום מחירים בין רשתות השיווק


מחירי פירות הקיץ עלו לאחרונה בכ-20% בשל החורף החם, תנאי השרב בימים האחרונים ומחסור בעובדים בחקלאות - אולם עתה טוען האוצר כי לעליות המחירים סיבה נוספת - פערי תיווך אדירים בשוק הפירות והירקות וחשד לקרטל ותיאום מחירים

 23-6-2010


נזקים של עשרות מליוני שקלים שנגרמו בחורף לחקלאים, גרמו לעליה חדה במחירי פירות הקיץ, ואלה עוד צפויים לעלות בעקבות גלי החום האחרונים שפקדו את ישראל, והמחסור בידיים עובדות בחקלאות.

אולם עתה מסתבר, כי לא רק מזג האויר אחראי למחירי הפירות והירקות הגבוהים. נתונים רשמיים של משרד החקלאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלים פערי תיווך של עשרות ולעתים גם מאות אחוזים בשוק הירקות והפירות.

הפירות והירקות עוברים דרך ארוכה לאחר שהם נקטפים בשדות ובחממות, עד שהם מגיעים לצרכן. בתחנות שונות בדרך נמצאים מתווכים רבים, אשר כל אחד מהם גוזר את הקופון שלו. רשתות המזון, שלהן כוח עצום, רוכשות את הסחורה במחירים נמוכים במיוחד, ובמקרים רבים הן גם הבעלים של הרשתות הסיטונאיות שקונות את הסחורה מהחקלאים. במשרד האוצר חושדים גם, כי חלק מהסיטונאים מתאמים ביניהם מחירים.

את המחיר הגבוה משלם כרגיל הצרכן. מחירי האפרסק ברשתות השיווק הגיעו בימים האחרונים ל-20-25 שקלים לק"ג - כפול ממחיר הפרי בעונה שעברה.

כעת מציע משרד האוצר להטיל את חוק ההגבלים העסקיים על אותם הסיטונאים, צעד שהממשלה והכנסת יצטרכו לאשרם בקרוב, כך שאפשר יהיה לבדוק את החשד לתיאום מחירים וקרטל.