הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות אורי אריאל: ''הקופוקסון הבא של ישראל נמצא באילת''


במסגרת התוכנית הממשלתית לפיתוח העיר אילת, אישרה הממשלה השקעות בפרויקט הדגיגים, בחלבון מן הים ובפרויקטים נוספים בתחום החקלאות הימית באילת ובסביבתה. שר החקלאות אריאל: לעיר אילת יש פוטנציאל אדיר לצד משאבי טבע מיוחדים, אשר יכולים להביא לשגשוג הכלכלה הישראלית בעזרת החקלאים הנפלאים שלנו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-08-2019


Responsive
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו, ושר החקלאות אורי אריאל במרכז הלאומי לחקלאות ימית, צילום: באדיבות דוברות שר החקלאות

בישיבת הממשלה המיוחדת שהתקיימה אתמול (ב') באילת, אושרה התוכנית הממשלתית לפיתוח העיר אילת בעלות של של 530 מיליון ₪. התוכנית כוללת את שיפור שירותי הבריאות, קידום מנועי הצמיחה - תיירות, הנגשת שטחים לציבור, פיתוח חקלאות ימית ותעשיות מהים ונגישות תחבורתית למרכז הארץ. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתחום החקלאות הועלו שלושה נושאים עיקרים: תקצוב 'המרכז הלאומי לחקלאות ימית' (מלח''י) לצורך קידום ומחקר; בחינת אפשרות העברת המכון לחברה ממשלתית (עסקית); והקמת פארק חקלאות ימית באזור ה"משתלות" ו"עין עברונה", בו ישוקעו 29 מליון ש''ח על מנת לאפשר ליזמים להקים מפעלים לייצור בתחום החקלאות ימית.

תקצוב מלח''י - העוסק בפיתוח טכנולוגיות לגידול דגי ים ויצורים ימיים אחרים, בעלי ערך כלכלי. מחקרי מלח"י יוצרים תשתית לפיתוח של חקלאות ימית בישראל כענף חקלאי חדשני המנצל מי-ים ומים מליחים ולהקמתן של תעשיות ביוטכנולוגיות נלוות, בהן חוקרים זנים ועמידות במחלות. בישיבת הממשלה הוחלט כי מלח''י תתוקצב ב-24 מיליון ש''ח בתשתיות, לצורך קידום מחקר בפרויקט הדגיגים (ובניהם דגי טונה), אשר יביא להגדלת הענף והמסחר. בנוסף, יוקם צוות של מנכ"לי המשרדים שיבחנו את העברת מלח''י לחברה ממשלתית עצמאית (עסקית).

הקמת פארק חקלאות ימית תעשייתית, השקעה באתר "המשתלות" ו"עין עברונה" - בהמשך להחלטת ממשלה משנת 2012, האזור מיועד לפיתוח הקרקע וגידול מוצרים מן הים. בין השאר, יוקמו מפעלי תעשייה לטיפול בדגים, מפעלי אצות, בריכות לגידול דגים וחלבון מן הים וכו'. הפרויקט הינו בשיתוף פעולה של משרדי החקלאות והכלכלה בו יושקעו בשנים 2019-2023 כ-29 מיליון ש''ח, כל זאת על מנת לאפשר ליזמים ליצור חקלאות ימית ולפתח את קרקע בשימוש במי- ים. פארק תעשיות זה יביא לשגשוג הכלכלה הישראלית וליצירת מקומות עבודה לתושבי האזור.

Responsive
ראש הממשלה בביקור במרכז הלאומי לחקלאות ימית, צילום: באדיבות דוברות שר החקלאות

היום (ב') ביקרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החקלאות אורי אריאל במרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת, בהמשך לישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול, במסגרתה אושרה התוכנית לביסוס מעמדה של אילת כמרכז מחקרי-יישומי בינלאומי בתחומי המזון מן הים, החקלאות הימית והביוטכנולוגיה הימית.


המרכז הלאומי לחקלאות ימית (מלח"י) השייך למכון לחקר ימים ואגמים לישראל, ממוקם בחוף הצפוני של אילת ועוסק בפיתוח טכנולוגיות לגידול של דגי ים ויצורים ימיים אחרים בעלי ערך כלכלי. מחקרי מלח"י יוצרים תשתית לפיתוח של חקלאות ימית בישראל כענף חקלאי חדשני המנצל מי-ים ומים מליחים ולהקמתן של תעשיות ביוטכנולוגיות נלוות.

שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל :"הקופוקסון הבא של ישראל נמצא ביצור חלבון מן הים באזור אילת. לעיר אילת יש פוטנציאל אדיר לצד משאבי טבע מיוחדים, אשר יכולים להביא לשגשוג הכלכלה הישראלית וזאת בעזרת החקלאים הנפלאים שלנו שמצמחים ומיישבים את דרום הנגב. אנו בישיבת הממשלה העלנו תוכניות חשובות אשר יסייעו לפיתוח העיר אילת ולשגשוגה. משרד החקלאות פועל בכל המישורים על מנת להוציא תוכניות אלו לפועל ובהקדם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זה מזון העתיד. הטכנולוגיה היא פנטסטית. החלטנו להשקיע כאן כמה עשרות מיליוני שקלים, קודם כל כדי להזניק את המחקר, וגם בהמשך, יחד עם השר אורי, לחבר עוד חברות כלכליות עולמיות. הרבה מדינות רוצות את זה. תחשבו על זה כ-8200 שאנחנו רוצים להרחיב ולהצמיד לו סטארטאפים."

פורסם בחדשות













החל מהשבוע הבא: ירידה בתעריפי המים - תעריפי המים לחקלאות ולתצרוכת הביתית - רשות המים 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל מהשבוע הבא: ירידה בתעריפי המים


מחירי המים לתצרוכת הביתית יורדים בכ-14.5% ומחירי המים לחקלאות מחברת מקורות יורדים בכ-20%. שר האנרגיה שטייניץ: על פי התיקון, היטלי הפקת המים בגובה של כ-300 מיליון ₪ מדי שנה, יחזרו למשק המים, ולא לקופת המדינה כפי שהיה עד כה, ויאפשרו את ההוזלה המתוכננת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2017



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בהמשך לתיקון 27 לחוק המים שהוביל שר האנרגיה יובל שטייניץ עם יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ דוד אמסלם, שאושר בכנסת בינואר 2017, אישרה היום רשות המים את התעריפים המעודכנים, שמבטאים הוזלת תעריף המים למשקי הבית ולחקלאות. אישור זה מגיע בסיומו של הליך שימוע ציבורי ויכנס לתוקף החל מה-1 ביוני 2017.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההפחתה בשיעור של 14.5% לצרכני משקי הבית בישראל מתאפשרת בשל השבת התקבולים בגין הפקת מים על ידי מפיקים פרטיים לטובת משק המים. התעריף החדש יעמוד על 6.54 ₪ לקוב מים עבור 3.5 קוב לנפש בתעריף הראשון (כמות מוכרת).

מרשות המים נמסר, כי הפחתה זו מסכמת הוזלה של כ-30% בתעריפי המים בארבע השנים האחרונות, יחד עם רפורמת התאגידים, מאפשרים לנהל את משק המים באופן יעיל המצמצם את העלויות הנדרשות לאספקת שירותי המים והביוב.

בנוסף, תעריפי החקלאות של חברת מקורות יופחתו בכ-20% מ-2.51 ₪ לקוב ל-1.98 בשלב הראשון. בעוד כשנתיים יופחתו התעריפים בעוד כ-10% ל-1.81 ₪ לקוב, ובסך בכל בכ-30%. הפחתה זו בתעריפי המים לחקלאות של צרכני מקורות הינה חלק ממהלך משולב של העברת התמורות בגין הפקת מים, מאוצר המדינה למשק המים.

''מהלך זה הינו חלק מאסדרה כוללת ושלובה של אסדרת כלל התעריפים בגין הפקת מים לבית ולחקלאות והכנסתם תחת קורת גג אחת במועצת רשות המים. גביית התעריפים במועצת הרשות היום נעשתה לאחר עבודה מקצועית מעמיקה שכללה שימועים ציבוריים רבים כמתחייב מצעד משמעותי זה'' אומרים ברשות המים.

שר האנרגיה דר' יובל שטייניץ, ציין כי על פי התיקון, היטלי הפקת המים בגובה של כ-300 מיליון ש"ח מדי שנה, יחזרו למשק המים, ולא לקופת המדינה כפי שהיה עד כה, ויאפשרו את ההוזלה המתוכננת.

"בזכות התיקון לחוק המים שהובלנו, יוזלו באופן משמעותי חשבונות המים לכלל המשפחות בישראל וההוצאה החודשית של כל משפחה עבור צריכת המים תקטן. אני גאה בתיקון חוק זה, ומודה לחבריי, ח"כ דוד אמסלם שעמל באופן יסודי ומעמיק במשך חודשים, בכדי לאפשר את קידומו של התיקון והוצאתו לפועל לטובת כלל הציבור, וכן ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, על מאמציו הרבים ונחישותו לפעול למען התיקון בוועדה", אמר השר שטייניץ.


צילום: מאיה גורדון - באדיבות החברה לפיתוח הגליל

תיקון 27 לחוק המים משנה את שיטת התעריפים הנהוגה מאז קום המדינה - לפיה חלק מהחקלאים שקבלו את המים ממקורות שילמו 3 ₪ לקוב מים והחקלאים שקיבלו את המים מאגודות המים שילמו 1.04 ₪. משמעות התיקון לחוק - הורדת מחיר המים עבור חלק קטן מהחקלאים, אך מאידך יועלה מחירם עבור מספר גדול יותר של חקלאים.

בחברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, מוחים על החלטת מועצת רשות המים. ''מדובר על שטחי חקלאות של 130 אלף דונם בעמק החולה המושקים במים שפירים (באין מים מושבים או מותפלים) ממפיקי מים פרטיים. ייקור מחיר המים על פי ההחלטה, הינו ב- 40 מיליון שקלים בשנה. באדמות הכבול המשתרעות על שטח של 25 אלף דונם, מתייקרים המים מ- 1.04 אג' ל- 45 אג' לדונם. בשאר השטחים יתייקרו המים לחקלאות ב- 88 אג' לדונם'.

בחברה לפיתוח הגליל אומרים, כי המשמעות של ייקור תעריפי המים הינה פגיעה קשה בגידולי הצומח וברווחיות ענף החקלאות בעמק החולה, בעיקר בגידולים החד שנתיים שאינם יכולים לשאת מחירי מים בסדר גדול כזה.

''זוהי הפרה בוטה מצד המדינה, באמנה שנחתמה בין רשות המים לחקלאים ומועצת הגליל העליון, לניהול ממשק שטחי קרקעות הכבול בעמק. עשרות מיליוני שקלים כבר הושקעו בפרויקט החולה, פרויקט לאומי, שהושק בתחילת העשור הראשון של שנות ה-2000. קיימת כאן פגיעה קשה במרקם העבודה המשותפת של ארגונים חקלאים, טבע סביבה ומדינה, הפרת אמנת פרויקט לאומי זה, עליו התחייבה מדינת ישראל, תביא לנזקים בחקלאות וכן בתחום האקולוגי, זיהום מי התהום ומי הכינרת, פגיעה בלתי הפיכה אשר תוריד לטמיון עבודה משותפת של עשרות שנים, אומרים בפיתוח הגליל, שם מתארגנים לכינוס דחוף בנושא ייקור המים לחקלאות''. אומרים בחברה לפיתוח הגליל.












המצב של רשתות השיווק מסכן את החקלאים - הצורך בשיווק משותף של תוצרת חקלאית 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המצב של רשתות השיווק מסכן את החקלאים


הסדר החובות המסתמן ברשת מגה וחוסר היציבות ברשתות נוספות עלולים לגרום לקריסה כלכלית של חקלאים שמתנהלים בחוסר זהירות. ההתדרדרות בשוק הקמעונאי היא איתות נוסף לחקלאים על הצורך והחשיבות בהתארגנות לשיווק משותף

דניאל לב, מנכ''ל אגודת עין יהב  24-06-2015



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשנים האחרונות פתחו רשתות השיווק חנויות חדשות ברחבי הארץ מעל ומעבר ליכולת הקניה של הצרכן הישראלי. צריכת המזון בישראל היא די קבועה ואין שום הצדקה לפריסה כה רחבה של חנויות בצפיפות גדולה. כעת מגיע הזמן לשלם את החשבון, וצריך להיזהר שחלקו לא יגיע גם למגזר החקלאי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המשבר העצום במגה שמחייב מכירת סניפים, פיטורי אלפי עובדים וכפי הנראה גם הסדר חובות חלקי הוא לדעתי רק ההתחלה. אני מקווה שאתבדה, אבל להערכתי בקרוב נחזה בהתמוטטות כלכלית של רשת נוספת. בעבר כבר שילמו חקלאים מחיר יקר עם קריסת קלאב מרקט והתסריט עלול לחזור על עצמו. חקלאים שנוהגים בחוסר אחריות, עובדים ישירות מול רשתות ללא ביטחונות מספיקים ו"שמים את כל הביצים בסלסלה אחת", כלומר עובדים בעיקר מול רשת אחת, עלולים למצוא את עצמם מפסידים בבת אחת את מפעל חייהם ומקור הפרנסה של משפחותיהם.

חקלאי שרוצה להגן על עצמו צריך לפעול במהירות, שכן אין לדעת אם ומתי תבוא קריסה של רשת או סיטונאי גדול. המפתח הוא רכישת ביטוח טוב שמגן מפני מגוון של תרחישים. חלק מתהליך הכניסה לביטוח הוא בדיקת הסיכונים של הלקוחות בעזרת מידע עסקי מסודר ופיזור נכון של הסיכונים ביניהם. אין לראות את התהליך הזה כמטלה בירוקרטית מעיקה, אלא תהליך חיובי שמסייע לאתר גורמי סיכון. אצלנו באגודת עין יהב כל לקוח חדש וקיים נבדק בשבע עיניים על ידי חברת ביטוח חקלאי בטרם הוא יקבל סחורה וכך צריך לפעול כל גוף חקלאי.

ההתדרדרות בשוק הקמעונאי היא איתות נוסף לחקלאים על הצורך והחשיבות בהתארגנות לשיווק משותף. הממשלה נתנה למגזר החקלאי בונוס ענק בפטור מחוק הגבלים עסקיים שרבים אחרים היו מייחלים אליו. זאת מתוך הכרה בחולשתו של החקלאי הבודד מול השוק. אי אפשר לצפות מחקלאי שעל כתפיו מוטלת מעמסה של ניהול המשק החקלאי לבצע חקירות על מצבן הכלכלי של הרשתות והוא גם חסר את יכולת המיקוח להבטיח תשלום ותנאים הוגנים. השיווק המשותף הוא מפתח להגנה על החקלאי ומעניק שקט נפשי בכל הקשור לקבלת התמורה על התוצרת, שמאפשר להתרכז בעבודה החקלאית עצמה.

הכותב - דניאל לב מנכ''ל אגודת חקלאי עין יהב












הממשלה תאשר הקלות משמעותיות ליבואני המזון הרגיל - רפורמה להורדת מחירי המזון 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה תאשר הקלות משמעותיות ליבואני המזון הרגיל


ביום א' הקרוב תאשר הממשלה את הצעת החוק המעניקה הקלות משמעותיות ליבואני המזון הרגיל, למעט יבוא מזון המוגדר כ'רגיש' כמו בשר, מוצרי חלב, דגים, ירקות ופירות, מזון לתינוקות וכדומה. שר האוצר משה כחלון: ''רפורמה שתביא להוזלה דרמטית של מחירי המזון''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-05-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הממשלה תאשר ביום א' הקרוב את הצעת החוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) שתאפשר מתן הקלות משמעותיות ביבוא המזון הרגיל. זאת לאחר עבודת מטה משותפת של משרדי הבריאות, האוצר, המשפטים, הכלכלה ומשרד ראש הממשלה. ההקלות לא יחולו על יבוא מזון המוגדר כ"רגיש" על-ידי משרד הבריאות: בשר, מוצרי חלב, דגים, ירקות ופירות, מזון לתינוקות וכדומה.

ממשרד הכלכלה נמסר,] כי המהלך מצטרף לצעדים רבים שבוצעו להורדת מחירי המזון והגדלת מגוון מוצרי המזון. תחום הייבוא מתאפיין בריכוזיות גבוהה שנגרמת בעיקר בשל מגבלות על יבוא מקביל ולוחות זמנים ארוכים לשחרור סחורות מהנמל. רפורמה בתחום צפויה להביא לשינויים משמעותיים בהסדרי יבוא המזון בישראל, להוזלה נוספת במחירים והגדלת מגוון המוצרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השינויים המרכזיים הנכללים ברפורמה הינם מתן אפשרות ליבוא מקביל וקיצור משך זמן שחרור הסחורות מהנמל ל-24 שעות בלבד. בנוסף, במסגרת הרפורמה, תתבצע הסדרה מקיפה של רישיונות היצרן והיבואן הניתנים על-ידי שירות המזון הארצי. לאחר השלמת החקיקה, יידרשו יבואני מזון רגיל לספק הצהרה על עמידת המזון בדרישות הדין ויתבטל הצורך באישור מקדים פרטני על כל מוצר, וזאת בדומה למנגנון אישורי היבוא המקובל במדינות המפותחות. בהתאם לכך, יתוגבר מערך האכיפה והפיקוח של משרד הבריאות אשר יורשה לבצע בדיקות מזון בשווקים.

כמו כן, הרפורמה תבטל באופן הדרגתי את "בדיקות המשנה" על מוצרי בשר, עופות ודגים המייצר עלויות גבוהות ליצרני המזון אשר מגולגלות בסופו של דבר לצרכן. כחלופה, יוקם מודל פיקוח חדש ואחיד אשר יקטין את העלויות ליצרנים.

שר האוצר, משה כחלון: "הורדת החסמים וקידום התחרות בתחום המזון הם תנאי הכרחי לפיתוח הענף שסובל מריכוזיות רבה. הרפורמה מאמצת את הכללים של האיחוד האירופי ומאפשרת לייבא בייבוא מקביל מוצרים שהייתה עליהם בעבר בלעדיות, מצב שיצר מונופולים וקרטלים בענף. התחרות הוא ידידתו הטובה ביותר של הצרכן והיא הדרך הטובה ביותר להוזיל באופן דרמטי את סל המזון של הצרכנים, להגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם ולהביא לצמיחה של המשק. הריכוזיות בשוק המזון פוגעת בעיקר בעשירונים התחתונים ובשכבות החלשות."

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן: "אישור חוק המזון יביא לרפורמה חשובה ולשינוי מהותי בהליכי ייבוא המזון, כמו גם להוזלת מחירים והגדלת המגוון. זהו מהלך חשוב שמטרתו, בין היתר, הקלה בבירוקרטיה והפחתת עלויות המזון, כחלק ממדיניות חברתית ומניעת יוקר המחיה בישראל."












משרד החקלאות מזהיר: אין לאסוף הביתה כלבים משוטטים - שני מקרי כלבת התגלו לאחרונה בישראל 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מזהיר: אין לאסוף הביתה כלבים משוטטים


לאור שני מקרי הכלבת שהתגלו בימים האחרונים בצפון ובמרכז, שב משרד החקלאות ומדגיש כי אין לאסוף הביתה כלבים משוטטים. אימוץ כלבים ניתן לעשות דרך כלביות מוסדרות בלבד. בנוסף, קורא המשרד לבעלי הכלבים להקפיד ולחסנם מדי שנה על פי חוק, ולטייל עמם כשהם קשורים ברצועה כדי שלא יחשפו לכלבים חולים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה AgriSupportOnline

לאור שני מקרי הכלבת שהתגלו בימים האחרונים בחיפה ובתל-אביב, משרד החקלאות ופיתוח הכפר שב וקורא לציבור שלא לאסוף הביתה כלבים משוטטים. ניתן לאמץ כלבים אך ורק מכלביות מסודרות של רשויות מקומיות ועמותות. בנוסף, על-פי חוק, בעלי כלבים נדרשים להקפיד ולחסנם מדי שנה נגד כלבת ולטייל עמם קשורים ברצועה. שחרור כלבים עלול להביא אותם במגע עם בעלי חיים אחרים החולים בכלבת, ובכך נשקפת סכנה לכלב ולכל בני המשפחה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מתחילת השנה עד היום, התגלו 8 אירועי כלבת: 5 בכלבים, 2 בזאבים ואחד בחתול.  שני מקרי הכלבת האחרונים התגלו בכלבה מעורבת בת שנה וחצי, אשר נמצאה בתוך מערה בסמוך להר מירון ונאספה על ידי תושב חולון. לאחר הגעתו הביתה השתנתה התנהגות הכלבה, ובעקבות זאת החליט למסור אותה לאימוץ לעמותת s.o.s חיות בהרצליה. טרם האימוץ, הועברה הכלבה לבדיקה במרפאה וטרינרית וכעבור שעתיים היא מתה. גופתה נשלחה למעבדת הכלבת במכון הווטרינרי במשרד החקלאות, שם נמצא כי היא נגועה בכלבת.  במקרה השני, מדובר בגור בן שלושה חודשים, אשר נמצא בפארק אדמית בגליל המערבי, נאסף על ידי אנשים ושהה במקומות שונים שהיו בהם כלבים וחתולים עד שהגיע לתחנת ההסגר בחיפה. במהלך שהותו במקום, הגור גילה סימנים עצביים ולאחר מותו נמצא שגם הוא נגוע בכלבת.

בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מנהלים תחקיר במטרה לאתר אלו בעלי חיים באו במגע עם שני הכלבים החולים, ובמקביל משרד הבריאות מטפל בבני אדם שבאו במגע עם בעלי החיים.

בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר רואים באימוץ כלבים פעילות מבורכת, אך קוראים לעשותה באמצעות כלביות מסודרות של רשויות מקומיות ועמותות, בהן מקפידים שכלבים ללא שבב והיסטוריה של חיסון כלבת שוהים בכלבייה בטרם העברתם לאימוץ, כדי לעקוב אחר מצבם הבריאותי, וכן מחוסנים ומסומנים בשבב כחוק לפני מסירתם.

מחלת הכלבת היא סופנית, וחשוכת מרפא. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי ומוחלט. כל 10 דקות(!!) מת בן אדם בעולם ממחלת הכלבת. מחצית מהם הם ילדים מתחת לגיל 15. לפחות 55,000 בני אדם מתים בכל שנה מהמחלה, בעיקר כתוצאה מחשיפה לכלבים נגועים. במקרה של חשש להדבקה ניתנת לבני-אדם סדרה של זריקות חיסון, המגינות מפני המשך התפתחותה של המחלה.

פרטים נוספים ומידע עדכני על המחלה ניתן למצוא באתר האינטרנט של משרד החקלאות












משרד החקלאות: שיפור בחריגות חומרים כימיים במזון מן החי - שאריות תרופות וטרינריות וחומרי הדברה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: שיפור בחריגות חומרים כימיים במזון מן החי


על-פי תוצאות הסקר השנתי להמצאות שאריות תרופות וטרינריות, חומרי הדברה ומזהמים סביבתיים במוצרים מן החי, חל שיפור מתמיד בכמות החריגות שנמצאו בבשר עוף, הודו, בקר ודגים. כמו כן חל שיפור בחריגות שנמצאו בביצים ובחלב בקר. בדבש לא נמצאו חריגות ובבשר חזיר וצאן נרשמו חריגות גדולות יותר לעומת אשתקד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2015



רפת חלב בדרום, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מפרסמים היום (ה') את תוצאות סקר שאריות חומרים במוצרים מן החי לשנת 2014.  מתוצאות הסקר עולה כי ישנו שיפור מתמיד בכמות החריגות שנמצאו בבשר עוף, הודו, בקר ובדגים. כמו כן חל שיפור בחריגות שנמצאו בביצים ובחלב בקר. בחלב צאן ובדבש התוצאות היו זהות לתוצאות השנה הקודמת. בבשר חזיר וצאן נרשמו חריגות גדולות יותר לעומת אשתקד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקיים פיקוח שוטף על הימצאות שאריות כימיות במוצרים מן החי באמצעות סקר מדגמי ארצי המתקיים בכל ימות השנה, אשר בודק הימצאות של שאריות תרופות וטרינריות, חומרי הדברה ומזהמים סביבתיים במוצרים מן החי.  מטרת הסקר הינה להבטיח שהמזון המשווק בישראל אינו מכיל חומרים אסורים, העשויים לפגוע בבריאות הציבור בטווח הארוך או הקצר, ואינו מכיל רמות חריגות של חומרים מותרים בשימוש. כמו כן, לזהות מגמות של שימוש בלתי נכון או בלתי חוקי בתרופות או בחומרי הדברה, לאסוף נתונים לצורך ביצוע הערכת סיכונים ולהתריע על חריגות ברמות השאריות ולאפשר ביצוע פעולות מתקנות. הסקר מתקיים מאז שנת 1991, ונעשה בתיאום בין משרדי החקלאות והבריאות.

להלן תמצית הסקר לשנת 2014 בהשוואה לשנה הקודמת


המדגם בישראל לוקח בחשבון את היקף הייצור המקומי ואת שיעור הצריכה של הישראלים. דגימת המוצרים נעשית במשקים החקלאיים, במכוני המיון, בבתי המטבחיים והמשחטות ובדיקתם נעשית במעבדות המשרד. בשנת 2014 בוצעו 23,087 בדיקות מעבדה במוצרים לעיל. על פי התקן האירופי ישראל הייתה צריכה לבצע כ- 3,000 בדיקות בשנה בלבד ביחס להיקף הגידול המקומי, אך המדינה בחרה להגדיל את המדגם על מנת להעלות את המובהקות הסטטיסטית של תוצאותיו, על פי השיטה המקובלת בארצות הברית ובמדינות מפותחות נוספות.

המושג "שאריות" (residues) מתאר הימצאות של תרופות וטרינריות, חומרי הדברה ומזהמים סביבתיים, או תוצרי הפירוק שלהם, שנותרו במוצרים שמקורם מן החי. מקורם של החומרים בנסיבות טבעיות או כתוצאה מפעילות חקלאית או תעשייתית. "הרמה המרבית המותרת" (MRL) נקבעת בהתאם לתקנים בינלאומיים, ונשענת על תקן מחמיר הקובע אילו חומרים מותרים בשימוש ובאיזו רמה. הרמות המרביות המותרות שנקבעו לוקחות בחשבון, בין היתר, את סל המזון שאותו צורך אדם ממוצע, וכוללת גם טווח ביטחון שבא לידי ביטוי בסיכון אפסי.

תכנית הסקר נקבעת ומפוקחת על ידי ועדת היגוי עליונה לשאריות במוצרים מן החי המשותפת למשרדי החקלאות והבריאות. במהלך השנים הונהגו שיטות סקר שונות בהתאם לנהוג במדינות מפותחות. בתחילה על פי הגישה האמריקאית אשר מבוססת על עיקרון של הערכת סיכונים ומובהקות סטטיסטית, כפי שנקבעה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון האו"ם למזון וחקלאות (FAO) הגוף הבינלאומי לתקינה בנושא מזון, (ה- Codex alimentarius). על פי שיטה זו נבדק מספר גדול של דוגמאות למגוון מצומצם של חומרים. מאוחר יותר, על פי הגישה האירופאית שבה גודל המדגם מבוסס על היקף הייצור (מספר דוגמאות קטן ומגוון גדול של חומרים נבדקים).

החל משנת 2012, לאחר בחינה מעמיקה של הנושא, הוחלט לשלב בין שתי הגישות. גודל המדגם החדש נקבע בהתאם לעקרונות סטטיסטיים מקובלים, אך מבלי לצמצם את מגוון החומרים הנבדקים. השיטה החדשה מגדילה את מספר הבדיקות באופן דרמטי ומגדילה את המובהקות הסטטיסטית בזיהוי ממצאים חריגים. עקרונות הסקר והמדגם הסטטיסטי מבוססים על חשאיות ואקראיות הדגימה.

ד"ר סרחיו דולב, רופא וטרינר ראשי לפיקוח על מוצרים מן החי בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "הטכנולוגיה הקיימת כיום מאפשרת זיהוי רמתם של החומרים הנמדדים בכמויות מזעריות. תוצאות מעבדה שערכן חורג מהרמה המרבית המותרת, מדווחות לאחראים על ביצוע הסקר ולגורמים המקצועיים האמונים על ביצוע תחקיר, לצורך איתור מקור הזיהום וצמצום או מניעה של המשכו".












נחשף קטע מאמת המים העתיקה של ירושלים - רשות העתיקות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחשף קטע מאמת המים העתיקה של ירושלים


אמת המים שהייתה אחד ממקורות המים המרכזיים של העיר, התגלתה במהלך עבודות להנחת קו ביוב בשכונת אום טובא, ליד הר חומה בירושלים. אמת המים התחתונה לירושלים, שהוקמה לפני יותר מאלפיים שנה על ידי המלכים החשמונאים על מנת לספק מים לירושלים, פעלה לסירוגין עד לפני כ-100 שנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2015



אמת המים התחתונה של ירושלים, צילום: אסף פרץ - באדיבות רשות העתיקות

קטע מאמת המים התחתונה של ירושלים שהובילה מים לעיר לפני יותר מ-2,000 שנה, נחשף לאחרונה בשכונת אום טובא, ליד הר חומה בירושלים. האמה התגלתה במהלך עבודות להנחת קו ביוב בשכונה ע"י חברת הגיחון, וזאת במסגרת פרויקט רחב היקף שמוביל מנכ"ל הגיחון, זהר ינון, להתקנת רשת ביוב מודרנית לרווחת תושבי אום טובא וצור באהר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות גילוי האמה, החלה רשות העתיקות בחפירה ארכיאולוגית במקום. לדברי יעקב ביליג, מנהל החפירה, אמת המים התחתונה לירושלים, שהוקמה לפני יותר מאלפיים שנה על ידי המלכים החשמונאים על מנת לספק מים לירושלים, פעלה לסירוגין עד לפני כ-100 שנה. תחילתה של האמה בעין עיטם, בקרבת בריכות שלמה שמדרום לבית לחם, ואורכה כ-21 ק"מ שלמרבית אורכה, היא זורמת עם שיפוע קטן מאד, כשהמים יורדים מטר אחד בכל קילומטר. תחילה, זרמו המים בתוך תעלה פתוחה, ולפני כ-500 שנה, בתקופה העות'מנית, הניחו בתוכה צינור חרס, כדי שהמים יהיו שמורים יותר.

תוואי האמה נבנה בעבר בשטחים פתוחים, אך עם הרחבתה של ירושלים בעידן המודרני, היא עוברת בתחומן של מספר שכונות: אום טובא, צור בחר, מזרח תלפיות ואבו תור. מכיוון שמדובר באחד ממקורות המים המרכזיים לירושלים, דאגו שליטי העיר לדורותיהם לשפץ ולשמר אותה במשך כאלפיים שנה, עד שהיא הוחלפה לפני קרוב למאה שנה, במערכת מודרנית הפועלת על חשמל.
מפאת חשיבותה ההיסטורית והארכיאולוגית, רשות העתיקות דואגת למנוע פגיעה בה, ופועלת לחשוף חלקים משרידיה, לחקור אותם ולהנגיש אותם לציבור הרחב.

מרשות העתיקות נמסר, כי קטע האמה תועד, נלמד, וכוסה לטובת הדורות הבאים. קטעים אחרים מהאמה הארוכה עברו שימור לרווחת הציבור הרחב וניתן לראותם במנהרת ארמון הנציב, בטיילת שרובר, וסביב בריכת הסולטן, ומתוכננים פרויקטים נוספים שנושאם אמת המים.

רשות העתיקות ציינה לטובה את ההתייחסות המקצועית והיסודית של הגיחון בכל הקשור למאמצי החפירה וגילוי העתיקות.












הברקוד שיחשוף את המזון שאנחנו אוכלים - ברקוד לירקות פירות ובשר - פיתוח ישראלי חדש 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הברקוד שיחשוף את המזון שאנחנו אוכלים


במכון לחקר הגולן ברמת הגולן מנסים לשלב בין חקלאות להייטק ועובדים בימים אלו על פיתוח חדש שישנה את הדרך בה אנחנו קונים מזון. ברקוד מיוחד שיוצמד לירקות, לפירות ואפילו לבשר ישלח לנו ישירות לסמארטפון את כל מה שאנחנו צריכים לדעת על האוכל שלנו

גיא ורון, כתב חדשות 2 בצפון  21-05-2015














מנכ''ל משרד החקלאות הבא: עו''ד שלמה בן אליהו - הודעת משרד החקלאות ופיתוח הכפר 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל משרד החקלאות הבא: עו''ד שלמה בן אליהו


עם החלפת הממשלה, ביקש שר החקלאות הנכנס אורי אריאל מעו''ד בן אליהו לשקול שנית את הודעת פרישתו מהשירות הציבורי ולהמשיך אתו למשרד החדש. השר אריאל: ''אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת שבה נוביל רפורמות משמעותיות בענף המזון ויוקר המחיה, לצד שמירה ופיתוח של החקלאים והחקלאות במדינת ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-05-2015



צילום: באדיבות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

לאחר מספר שבועות של התלבטות הודיע היום מנכ"ל משרד הבינוי היוצא עו"ד שלמה בן אליהו לשר החקלאות אורי אריאל כי הוא מקבל את בקשתו לעבור ולכהן כמנכ"ל משרד החקלאות.

עו"ד בן אליהו אשר שימש בשנתיים האחרונות הוביל את משרד הבינוי כמוביל שינוי מרכזי בשוק הדיור בישראל תוך הובלת רפורמות בשוק הנדל"ן בראשן "מחיר מטרה" ושבירת שיא השיווקים בכל הזמנים בשנת 2014.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עם החלפת הממשלה ומעבר השר אריאל למשרד החקלאות, ביקש השר אריאל מעו"ד בן אליהו לשקול שנית את הודעת פרישתו מהשירות הציבורי ולהמשיך איתו למשרד החדש. עו"ד שלמה בן אליהו (60) נשוי פלוס 4 כיהן כמנכ"ל משרד הבינוי, מ"מ מנכ"ל חברת מוריה, מנכ"ל החטיבה להתיישבות ומנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל.

השר אורי אריאל ברך את עו"ד שלמה בן אליהו: "שלמה הוא נכס אדיר למערכת הציבורית ואני שמח שהוא נענה לבקשתי להמשיך ולכהן כמנכ"ל משרד החקלאות. אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת בענף החקלאות שבה נוביל רפורמות משמעותיות בענף המזון ויוקר המחיה לצד שמירה ופיתוח של החקלאים והחקלאות במדינת ישראל. אני בטוח שהוא יצעיד את המשרד בצורה הטובה ביותר כפי שעשה במשרד הבינוי".












שנת 2014: עלייה בצריכת חלב ומוצריו בשיעור של כ- 0.8% - נתוני משרד החקלאות לקראת חג השבועות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שנת 2014: עלייה בצריכת חלב ומוצריו בשיעור של כ- 0.8%


הישראלי צורך בממוצע כ-174 ליטר חלב בשנה כחלב ניגר, מעדני חלב, גבינות וכד'. תנובת הפרה הישראלית עדיין הגבוהה בעולם ועומדת על 12,083 ליטרים בשנה. מספר הרפתות בארץ עמד בסוף 2014 על 810 לעומת 1,026 בסוף שנת 2005 - ירידה של 21%. לעומת זאת הייצור הממוצע לרפת עלה באותה התקופה בכ-59%

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-05-2015




ענף החלב בישראל עובר בשנים האחרונות שינויים רבים שחלקם קשורים לתהליכים המתרחשים בארץ, וחלקם קשורים לשינויים גלובליים בענף, כגון שינויים במחירי מספוא מיובא ומקומי ובמחירי אבקות החלב, שינויים בשערי החליפין, כניסה של מדינות חדשות לענף כדוגמת סין, ושינויים אקלימיים המובילים להתחממות גלובלית ועלייה בתדירות פגעי הטבע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי נתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומועצת החלב, שנת 2014 התאפיינה בעלייה בביקוש לחלב ומוצריו בשיעור של כ- 0.8%. צריכת מוצרי החלב מייצור מקומי לנפש בשנת 2014 הייתה שקולה לכ- 174 ליטר חלב בשנה. הצריכה לנפש של מוצרי חלב נחלקת בישראל לחלב שתייה ומשקאות - כ- 54 ליטר, תוצרת ניגרת ומעדנים – כ- 23 ליטר, גבינות לבנות – כ- 12 ק"ג (השקולים לכ-51 ליטר) וגבינות קשות - כ-4 ק"ג (השקולים לכ- 46 ליטר).

תנובת החלב לפרה בישראל היא הגבוהה ביותר בעולם. הישג זה יש לזקוף בראש ובראשונה לרפתני ישראל, וכן למערכות המחקר וההדרכה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר המלוות אותו ולמערכות המרכזיות האחרות: מועצת החלב, התאחדות מגדלי בקר וספר העדר, האגודות להזרעה מלאכותית ולשירותים וטרינריים. שנת 2014 התאפיינה בעלייה מתונה בתנובה הממוצעת לפרה אשר עמדה על 12,083 ק"ג. מספר הרפתות בארץ עמד בסוף 2014 על 810 (כ- 3,000 רפתנים), לעומת 1,026 בסוף שנת 2005 ירידה של 21%. לעומת זאת, על פי נתוני משרד החקלאות, הייצור הממוצע לרפת עלה באותה תקופה בכ- 59%.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל: ״תפוקת החלב הישראלי היא מהגבוהות בעולם. מדובר בתוצאה ישירה של יעילות לצד טכנולוגיה ישראלית מתקדמת פרי פיתוח מכוני המחקר הישראליים המתקדמים. נמשיך לפתח ולקדם פיתוחים כאלה, וכן בכוונתי לפעול על מנת להגביר את ההשקעה במחקר, וכן לפעול להגברת הייצוא שלה לעולם הרחב״.












תעלומה בירושלים: מי חשף גת בת 1400 שנה ? - גת עתיקה בשכונת נווה יעקב 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעלומה בירושלים: מי חשף גת בת 1400 שנה ?


הגת העתיקה נמצאה כשהיא חשופה בשכונת נווה יעקב בירושלים ע''י עוברת אורח. ''הופתענו, שכן הגת נחפרה בשיטתיות, אך חפירה שכזו במקום הזה, לא בוצעה מעולם על ידי ארכיאולוגים שלנו'' אמרו ברשות העתיקות. חידת היד העלומה שחפרה את הגת המשיכה להעסיק את הפקחים שפתרו לבסוף את התעלומה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2015



הגת העתיקה בנווה יעקב, צילום: אלכס ויגמן - באדיבות רשות העתיקות

גת עתיקה ששימשה לייצור יין לפני 1400 שנה, נחשפה לאחרונה באורח מסתורי בשכונת נווה יעקב בירושלים. תמר סימון, תושבת נווה יעקוב, יצאה לפני כשבוע עם הכלב שלה לריצת ערב שגרתית ביער הקהילתי המקיף את השכונה, כשלפתע הבחינה בשרידים עתיקים בשטח, שלתחושתה נחפרו לאחרונה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כמעשה של אזרחות טובה, דיווחה על החפירה לפקחי רשות העתיקות, שהגיעו למקום במהירות והופתעו לגלות גת עתיקה לייצור יין, חצובה בסלע. הגת שאורכה 5 מטרים ורוחבה 5 מטרים, מורכבת ממשטח דריכה גדול מרובע, עליו הונחו הגפנים אשר נדרכו ברגליים יחפות. בקצה המשטח נמצא צינור חצוב בסלע, אשר הוביל את מיץ הענבים אל בור שיקוע מרובע, וממנו לבור האיגום בו נאסף התירוש הנקי. גת זו, כמו גם מתקנים חקלאיים רבים נוספים שהתגלו באזור נווה יעקב ופסגת זאב, מעידה על פעילות חקלאית ענפה בתקופות הקדומות בצפון ירושלים.

עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים ברשות העתיקות, "הופתענו, שכן הגת נחפרה בשיטתיות, אך חפירה שכזו, במקום הזה, לא בוצעה מעולם על ידי ארכיאולוגי רשות העתיקות".

חידת היד העלומה שחפרה את הגת המשיכה להעסיק את הפקחים, ובסיור שגרתי שערכו באתר לאחר גילויה, הבחינו בנער בגיל מצווה, תושב השכונה, אשר בחן אותה מקרוב. הנער סיפר למפקחי רשות העתיקות, בתום לב ובהתלהבות רבה, כי הוא וחבריו אחראים לחפירה. הוא סיפר, כי חבורתו חובבת ארכיאולוגיה, ויחד החליטו לחפור את הגת.

"הסיפור נגע לליבנו ואף הזכיר לנו את ילדותנו שלנו.'' אומר עמית ראם. ''יחד עם זאת, חשוב לדעת שחפירה לא מסודרת של עתיקות גורמת לאובדן מידע ארכיאולוגי יקר ערך, ולכן על כל אזרח שמוצא ממצא ארכיאולוגי לפנות אל רשות העתיקות. הסברנו לנערים את הבעייתיות בביצוע חפירה כזו, והזמנו אותם לתעל את מרצם לטובת העשייה הקהילתית שנעשית ביער נווה יעקוב''

רשות העתיקות מזמינה בני נוער שמתעניינים בארכיאולוגיה לפנות אליה באמצעות אתר האינטרנט שלה, על מנת לשלב אותם בחפירות.












עשרות כלבים וחמורים הוחרמו מעמותת 'חבר על ארבע' - משרד החקלאות ועמותת 'תנו לחיות לחיות' 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות כלבים וחמורים הוחרמו מעמותת 'חבר על ארבע'


משרד החקלאות החרים בצו של בית המשפט 46 כלבים שהוחזקו בתנאים קשים מאוד במבנה פרטי של העמותה במושב קדרון. ''הכלבים היו במצב קשה וחיו בתנאי זוהמה וצחנה קשים'' אומרים במשרד החקלאות. בנוסף, פונו מהמקום 21 חמורים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-05-2015



אורי אריאל ויאיר שמיר בטקס חילופי השרים במשרד החקלאות, צילום: נירית ציפורי-ברקי, משרד החקלאות

מפקחי משרד החקלאות בשיתוף עם עמותת 'תנו לחיות לחיות' פינו בסוף השבוע האחרון 46 כלבים שהוחזקו במבנה פרטי של בעלי עמותת "חבר על ארבע" במושב קדרון ו-21 חמורים שנמסרו לרשותו על ידי בעלי המקום, בעקבות צו שניתן על ידי בית המשפט השלום בראשון לציון.

לאור תלונות רבות שהתקבלו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר נגד בעלי העמותה אודות כלבים המוחזקים בביתם הפרטי במצב קשה ובתנאי זוהמה וצחנה, נערכו במקום מספר ביקורות בחודשים האחרונים בהן הממצאים היו קשים במיוחד. על אף הפניות החוזרות ונשנות לבעלים בדרישה לתקן את הליקויים, הם לא תוקנו עד היום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בביקורות התגלו ממצאים חמורים הכוללים לכאורה הפרה בוטה של חוק צער בעלי חיים, ביניהם: כלבים שוכבים בתוך צואה ושתן שלא נוקו במשך ימים, אוכל מפוזר על הרצפה המזוהמת, מעורב עם מים מלוכלכים, ורקוב בחלקו. חלק מהם סבלו מבעיות עור קשות, פגיעות ברגלים ובאגן ללא יכולת לעמוד או לזוז. המבנה בו הוחזקו הכלבים לא הותאם להחזקת בעלי חיים וסיכן את שלומם. בתוך המבנה נמצאו גם חולדות ועכברים שהסתובבו בין הכלבים. כמו כן, הכלבים הוחזקו ללא רישום וללא תיעוד רפואי כלשהו על טיפולים וחיסונים שניתנו להם.

לאור זאת, ובהתאם לצו שניתן על ידי בית משפט השלום בראשון לציון, נכנסו בסוף השבוע מפקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר לבית במושב קדרון, ביחד עם צוות של עמותת "תנו לחיות לחיות", ופינו מהמקום את הכלבים והחמורים, שהועברו לטיפול במתקן מוגן של המשרד. על פי החוק לרשות הבעלים שלהם עומדים 20 יום לדרוש אותם בחזרה. אם לא יידרשו, יוצעו לאימוץ עם סיום הטיפול. במידה שהבעלים יבקשו את הכלבים בחזרה במסגרת פרק הזמן העומד לרשותם, יועבר הנושא להכרעת בית המשפט. בעניין החמורים, בעלת העמותה הסכימה לוותר עליהם, והם הועברו כבר בסוף השבוע למשפחה מאמצת.












סוכל נסיון הברחה של צפרדעים נדירות ואסורות בייבוא - מכס נתב''ג רשות המסים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכל נסיון הברחה של צפרדעים נדירות ואסורות בייבוא


במזוודתו של נוסע ישראל שהגיע מטיסה מניו יורק, נמצאו קופסאות עם 18 צפרדעים נדירות שאינן קיימת בישראל ואף טרם הוגדרו כאן. מקורן ככל הנראה בדרום אמריקה. הכנסת מינים שאינם קיימים בישראל ואסורים בייבוא הינה עבירה על החוק, בשל היותם בעלי פוטנציאל לפגיעה קשה באיזון האקולוגי של החי והצומח בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-01-2014



צילום: רשות המסים

נסיון הברחה של  18 צפרדעים נדירות האסורות ביבוא לישראל, סוכל ביום שישי האחרון ע"י בודקי המכס באולם הנוסעים בנתב"ג.  תושב צופית, בשנות ה- 40 לחייו, שחזר בשעות הצהריים בטיסה מניו יורק, עבר במסלול הירוק ועורר את חשדם של הבודקים. בבדיקה בחפציו התגלו שלושה מכשירי סמארטפון מסוג נקסוס 5, עליהם לא להצהיר. שווי המס בגינם עומד על כ- 2,000 ₪.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

למגינת לבו של הנוסע, חשיפת הסמארטפונים הובילה לבדיקה מעמיקה בחפציו, שאף היא היתה בעלת תוצאות. במזוודתו של הנוסע נמצאו קופסאות שהוסתרו בין הבגדים, בתוכן 18 צפרדעים נדירות. המדובר בזן של צפרדעים שאינו קיים בארץ ואף טרם הוגדר כאן. מקורן של הצפרדעים ככל הנראה בדרום אמריקה.

הצפרדעים הועברו לידי מפקחי משרד החקלאות בנתב"ג, להם סיפר הנוסע כי הביא את הצפרדעים כדי למכור אותן. שוויו של כל אחת מהן מוערך במאות שקלים.

הכנסת מינים שאינם קיימים בישראל ואסורים בייבוא הינה עבירה על החוק, בשל היותה בעלת פוטנציאל לפגיעה קשה באיזון האקולוגי של החי והצומח בישראל ולנזק באוכלוסיית מקורות המים. כמו כן, סכנה נוספת טמונה בהעברת מחלות מבעלי החיים לבני האדם ולבעלי חיים אחרים.












ציפור חופשיה - ניר ממושב עידן הציל ציפור בשטפונות בערבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ציפור חופשיה


ניר בן ה-10 ממושב עידן שבערבה הבחין בציפור שעומדת לטבוע במהלך טיול משפחתי בנחל ערבה. ללא היסוס, נכנס למים הקפואים, שחה לעברה והציל את חייה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-01-2013


ניר מציל את הציפור מנחל הערבה
המשימה הוכתרה בהצלחה, צילום: עודד קינן

תושבי הערבה התעוררו השבוע לימים חורפיים וגשומים, אמנם לא בעוצמה כמו זו שהיתה במרכז הארץ, אך מספיק על מנת שחלק מנחלי האזור יחלו לשטוף. נחל הערבה, המנקז את נחלי הערבה הישראלית והירדנית, שטף בעצמה ביום רביעי השבוע והחל למלא את המאגרים באזור.

משפחת פרידמן ושלושת ילדיה המתגוררים ממושב עידן בערבה, החליטו להקדיש את אותו הבוקר לטיול באזורי השיטפונות, ולחזות במאגר חצבה המתמלא. ניר, אחד מילדי המשפחה, הבחין לפתע בציפור שנפלה למים העכורים ולא הצליחה לצאת. המשפחה הזעיקה את עודד קינן, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע והמועצה האזורית בערבה התיכונה, שזיהה את הציפור כנקבה של קורא מדברי, עוף ממשפחת התרנגולאים וקרוב של החוגלה. קינן מניח כי הקוראת התבלבלה כי חשבה שהקצף על פני המים הוא חול יציב וכאשר נחתה החלה לטבוע.

בעודם מטכסים עצה כיצד ניתן למשות את הציפור המסכנה מהמים, החליט ניר לעשות מעשה. הוא פשט את בגדיו, נכנס למים העכורים והקפואים ולאחר שחייה קצרה הצליח להוציא את הציפור. למזלה של הציפור, אמו של ניר, ד"ר ענת פרידמן, היא ווטרינרית. הקוראת נלקחה לקליניקה ושם יובשה, התחממה והתאוששה. בימים הקרובים תשוחרר חזרה לסביבתה הטבעית.














שרידים מתקופת יונה הנביא נמצאו באשדוד - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרידים מתקופת יונה הנביא נמצאו באשדוד


בגבעת יונה, המזוהה כמקום קבורתו של הנביא, נחשפו חלקי מבנה עתיק המוכיחים כי במקום התקיימו חיים במאות ה-7-8 לפני הספירה. גבעת יונה, שנישאת לגובה של 50 מ' מעל פני הים, היא הגבעה הגבוהה ביותר באשדוד, ממנה ניתן לצפות לעבר הים, אל תל מור - בנקודת השפך של נחל לכיש שיתכן ששימש כנמל קדום, ואל תל אשדוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  7-2-2012


ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו ב"גבעת יונה" באשדוד, המזוהה כמקום קבורתו של יונה הנביא, מאששים את קיומם של חיים במקום בימי בית ראשון, התקופה בה חי יונה. המימצאים התגלו בחפירת בדיקה ארכיאולוגית שניהלה רשות העתיקות במקום, לפני עבודות הפיתוח של "חופית" - החברה לפיתוח התיירות בעיר.

בגבעה נמצאו שרידי קירות מסיביים ברוחב של יותר מ-1 מטר, המתוארכים לסוף המאה השמינית ותחילת המאה ה-7 לפני הספירה. לפי הערכת מנהל החפירה, דימיטרי יגורוב מרשות העתיקות, קירות אלו היוו מסד למבנה גדול, וזמנם מימי הבית הראשון - זמן פועלו של הנביא יונה, שחי במאה ה-8 לפנה''ס, ונודע כנביא שנבלע ע"י דג לאחר שסירב להביא בשורה קשה ליושבי נינוה. במסורות מוסלמיות, התקדשה "גבעת יונה" כנקודת ציון לקברו של יונה הנביא ("נבי יונה"), ולפני כעשור הכריזה על המקום "אתרא קדישא" כציון לקברו של יונה.

ממצא שרידי הקירות מצטרף לממצאים מחפירה שהתקיימה בסמוך לאתר זה בשנות ה-60. שעל פיהם יש לראות בשרידים מסד רציני של מבנה, ששימש כמיצד או מצודה מימי הבית הראשון.

גבעת יונה, שנישאת לגובה של 50 מ' מעל פני הים, היא הגבעה הגבוהה ביותר באשדוד, ממנה ניתן לצפות לעבר הים, אל תל מור - בנקודת השפך של נחל לכיש שיתכן ששימש כנמל קדום, ואל תל אשדוד. ''בשל המיקום האסטרטגי, אין להתפלא על מציאתם של שרידי מצודה שצפתה על האזור בתקופת הבית הראשון.'' אומר ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות. "קיימות שתי אפשרויות באשר למי שאכלס את המצודה בימים ההם: ישנה אפשרות שהיא נשלטה בידי האשורים - שליטי האזור בתקופת הברזל, ויתכן שישב בה יאשיהו מלך יהודה, שידוע כי כבש מהאשורים שטחים ושלט באשדוד- ים במאה ה-7 לפני הספירה.''

אדי בן ליש, מנכ"ל חברת "חופית" לפיתוח התיירות באשדוד מונה ע"י ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, כיו"ר ועדת היגוי בתחום הארכיאולוגיה, והוא פועל בשיתוף עם רשות העתיקות להעמיק את הטיפול באיתור ממצאים ארכיאולוגיים והפוך אותם למנוף מרכזי לקידום התיירות לעיר. "העיר אשדוד היתה יישוב מרכזי בימי קדם, ובורכה בממצאים שמטילים אור מרתק על החיים, התרבות והפולקלור באזורנו בעת הקדומה. אנו מקדמים בברכה כל תגלית ונפעל לשמר את הממצאים היטב, כחלק מעידוד התיירות לאשדוד וממיצובה כעיר בעלת שורשים הנטועים עמוק בתולדות העם היהודי וההתיישבות באזור".












הבחורות העבריות הראשונות: גם לידת 7 ילדים לא הרחיקה אותן מהרפת - יום האישה - חקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הבחורות העבריות הראשונות: גם לידת 7 ילדים לא הרחיקה אותן מהרפת


הן חוללו מהפכות והובילו מאבקים לשוויון בין המינים. הנשים החזקות של ראשית ימי היישוב היוו כוח משמעותי בבניית הכלכלה והפוליטיקה המקומית, אך משום מה נשכחו מדפי ההיסטוריה. הכירו את הנשים שלא זכו לכותרות

שני ליטמן, דה מרקר  11-3-2011


ברשימת האבות המייסדים של הציונות באתר האינטרנט של המרכז לטכנולוגיה חינוכית מופיעים 22 אישים. 21 מהם גברים, ורק אשה אחת נבחרה להימנות עמם - רחל כצנלסון שזר. טרומפלדור, בן גוריון, גורדון, דיזנגוף - כולם שמות מוכרים היטב בהיסטוריה הישראלית. אבל מה עם הנשים שעבדו לצדם בראשית ימי ההתיישבות בארץ ישראל? מי הן היו ולמה הן לא מוזכרות בנשימה אחת עם אותם שמות שכל ילד יודע לדקלם?

לכתבה המלאה ב-The Marker












הפרה היפה ביותר - נועה ממושב כפר יהושע - תחרות הפרה היפה ביותר 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הפרה היפה ביותר - נועה ממושב כפר יהושע


הפרה נועה ממשק פניני שבכפר יהושע זכתה בתחרות בתואר "הפרה היפה ביותר" ונקנתה מיד ב-30 אלף שקלים. מיד כשעלתה נועה לרחבה, היא זכתה למחיאות כפיים וגם לתואר "חביבת הקהל"

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  21-5-2010


בתחרות שנערכה ביום חמישי האחרון בבאר טוביה בהשתתפות אלפי אנשים, זכתה הפרה נועה בת השלוש, ממשק פניני במושב כפר יהושע בתואר הפרה היפה ביותר בישראל.

תחרות "הפרה היפה ביותר" נערכה ביזמת התאחדות מגדלי הבקר בישראל, חברת שיאון, תנובה, ורפתני באר טוביה.

יואב צור, ממארגני התחרות ותושב באר טוביה, סיפר כי מיד כשעלתה הפרה נועה לרחבה היא זכתה למחיאות כפיים ונבחרה גם כ"חביבת הקהל". נועה זכתה לתואר המכובד בשל מבנה ראשה המושלם והאצילי, יפי עטיניה, אופן הליכתה ופוריותה. מיד לאחר הזכייה נרכשה נעה בסכום של 30,000 שקלים על-ידי יואב צור, רפתן מבאר טוביה.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל אומר, כי הפרה הישראלית נחשבת לשיאנית העולם בייצור חלב שומן וחלבון חלב, וכי ייצור החלב בישראל עומד על 11,653 ליטר בממוצע לפרה. הפרה הישראלית עברה אף את הפרה ההולנדית והאמריקאית (ייצור החלב בארה"ב עומד על כ- 9,970 ליטר לפרה בשנה ובאירופה המערבית על 8,000 ליטר לפרה לשנה). פרת החלב ההולנדית המפורסמת בכל העולם מייצרת פחות מ- 90% מרכיבי חלב אלה בתנובתה השנתית בהשוואה לפרה הישראלית, זאת למרות העובדה שהיא מניבה בתנאי אקלים וסביבה נוחים יותר. בכר מוסיף, כי עדר החלב הישראלי מונה כיום כ- 120,000 פרות אשר תייצרנה בשנת 2010 כ- 1,255 מיליון ליטר חלב (עלייה של כ- 3% ביחס לשנה קודמת).