הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


במשקל 12 ק''ג ובאורך מטר - הדלעת שצמחה בערבה התיכונה


החקלאי גיורא אביהר שבחממות הגידול האורגניות שלו במושב חצבה מתבצע כעת הקטיף הראשון של דלעות מסוג נאפולי: ''נדהמתי מהגודל העצום ומיהרתי לשקול ולמדוד אותה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2022



החקלאי גיורא אביהר בחממות הדלעת במושב צופר. צילום: פרדי נפתלי

בערבה התיכונה החל בימים אלה הקטיף הראשון של דלעות מזנים שונים. גיורא אביהר, חקלאי ותיק ממושב חצבה, נדהם לגלות במהלך הקטיף דלעת ענקית מזן 'נאפולי', במשקל של 12 ק"ג ובאורך מטר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

"אנו החקלאים בערבה התיכונה נמצאים כעת בקטיף הראשון של הדלעת, ביניהן דלעת 'נאפולי' הייחודית שמקורה באיטליה, הקרויה גם 'דלעת כינורות' בשל צורתה הפנימית המזכירה מיתרי כינור'' אומר אביהר. ''נדהמתי לגלות כי אחת הדלעות הגיעה לגודל עצום, מיהרתי לשקול ולמדוד את הדלעת, שמשקלה 12 ק"ג ואורכה כ-מטר. דלעת כזו יכולה לספק כ- 12 פלחי דלעת לצרכנים בשווקים. מלאכת הקטיף של דלעת 'נאפולי' מתבצעת כעת ב-3 דונם חממות גידול אורגניות, כאשר מכל דונם ניתן לקטוף בשלב הראשון 1 טון דלעת, והצפי לחודשים הקרובים הוא כי הכמויות ילכו ויגדלו".

אביהר מוסיף כי, בשונה מאזורי גידול שונים בארץ ובעולם, בחממות במושב חצבה מגדלים דלעת לאורך כל עונות השנה, הודות לשיטות גידול מתקדמות ולתנאי אקלים מתאימים, וכך מספקים דלעת לשווקים כל השנה.

בשנים האחרונות עולה הביקוש בעולם לצריכת דלעת בעשרות אחוזים, בשל המודעות הגוברת לערכיה התזונתיים הגבוהים- הדלעת עשירה במיוחד בוויטמין A שאחראי על מערכת הראייה, בוויטמינים B וC- ובמינרלים כמו אשלגן, סידן ומגנזיום, עובדה המעודדת חקלאים רבים לגדל דלעת, ובימים אלה שותלים חקלאי הערבה, חלקות נוספות אשר יניבו החל מסוף חודש פברואר 2023.

גם במושב צופר בערבה התיכונה, החלו השנה בגידול הדלעת הענקית. כזכור עברו חקלאי צופר טראומה, כאשר נדרשו לנטוש את אלף הדונמים של חממות חקלאות חדישות, שעיבדו במשך 25 שנים, כאשר ישראל החזירה את השטח לממלכת ירדן. רק לאחר יותר משנה, קיבלו החקלאים שטחים חלופיים בשטח ישראל, והתחילו לעבד ולבנות הכול מחדש וכיום מגדלים חקלאי צופר על חלק מהשטח החדש, היקף 60 דונם, גם את הדלעות הבריאות והיפות.

דלעת 'נאפולי' בעלת טעם מעודן, מתוקה יותר מהדלעת המוכרת, בשרנית, עם מעט סיבים, ונימוחה מהרגיל. זן הדלעת נפוץ במטבח הדרום איטלקי, שם מכינים ממנה תבשיל ירקות ג'ימבוטה או צ'יאנפוטה. אביהר מציין כי, 'דלעת נאפולי' ודלעות בכלל, מצוינות לצריכה בימי החורף הקרים, הן מזינות ומשביעות, ניתן להכין מהן מרקים, פשטידות, לקלות או לצלות אותן, למעוך לפירה ועוד.

הירקות מהערבה נחשבים למובחרים, הודות לשילוב של התנאים האופטימליים לגידול ירקות בערבה. הירקות והדלועים (אליהם שייכים גם הקישוא, המלון והמלפפון) גדלים במבנים סגורים ומוגנים של חממות ובתי רשת. המים להשקיה הם משאיבה מקומית בלבד ברמת מליחות גבוהה יחסית למים בשאר הארץ, התורמת לאיכות ולטעם המיוחד של הירקות. עונת גידול הירקות בערבה הינה בעיקר בחודשי החורף, בתקופה בה בארצות הגידול אין גידול ירקות. החקלאים נעזרים לאורך השנים, במחקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, לניצול יתרונם היחסי ומיקומם בלב המדבר, בשעות אור רבות וטמפרטורות גבוהות רוב השנה, ומצליחים לגדל ירקות דווקא בחורף.

ב-1-2 בפברואר 2023 תצגנה החממות החקלאיות בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה, את מגוון הגידולים החקלאיים בערבה, כחלק מ"יום פתוח" ותערוכה של כלל החידושים בתחום החקלאות. הכניסה חינם.

» פורסם בחדשות
 













הוגשה עתירה לבג''ץ נגד הפעלת חוות הטורבינות ברמת הגולן - חוות טורבינות רוח בתל פארס 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוגשה עתירה לבג''ץ נגד הפעלת חוות הטורבינות ברמת הגולן


החברה להגנת הטבע מבקשת מבג''ץ לעכב את אישור הפעלתו של מיזם חוות טורבינות הרוח הענקית בתל פארס. העתירה מעלה טענות נגד הליך אישור הפרויקט והמנגנונים שלא הוכנסו בה להגנה על בעלי-הכנף ואשר יבטיחו את שלומם של הנשרים ברמת הגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2019



טורבינות בגובה 150 מטרים - הדמייה: תומר הררי , צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

לאחר שקבינט הדיור אישר לחברת אנלייט את הקמת חוות הרוח ברמת הגולן, הגישה החברה להגנת הטבע עתירה לבג"ץ, נגד הוועדה לתשתיות לאומיות וחברת אנלייט, בה היא מבקשת להורות על ביטול אישור התכנית להקמת חוות הענק בתל פארס.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרויקט 'רוח בראשית' צפוי לקום בקרבת תל פארס והוא כולל הצבה של 40 טורבינות בגובה של יותר מ-80 מטר. עלות ההקמה נאמדת בכמיליארד שקל.

בעתירה שהוגשה גם בשם פרופ' יוסי לשם, מומחה עולמי לציפורים, טוענת החברה להגנת הטבע, כי התכנית אושרה למרות שלא הוכנסו בה המנגנונים שיבטיחו את שלומם של הנשרים ברמת הגולן, הנמצאים בסכנת הכחדה וכי חוות טורבינות הענק תתחיל לפעול מבלי שבוצעו בה ניסויים "על יבש", שיבטיחו את שלומם של מעט הנשרים שעוד נותרו בישראל

"למעלה מ - 4,500 ישראלים, מכל הגילאים, מכל רחבי המדינה ומכל שדרות החברה, הגישו השגות על התוכנית", נכתב בעתירה לבג"צ של החברה להגנת הטבע. "בראש מעייניו של ציבור רחב זה, עמדה ההגנה על הנשר המקראי – מין דגל וסמל לטבע הישראלי. ציבור זה, כמו גם החברה להגנת הטבע, אינו מתנגד להקמתה של חוות הרוח, או לייצורו של חשמל באמצעות משאב מתחדש זה; דאגתו של הציבור היא לכך שעמידתה של ישראל ביעדים של שימוש באנרגיה מתחדשת וצמצום פליטתם של גזי חממה, תעלה בקנה אחד גם עם התחייבויותיה הבינלאומיות לשמירה על המגוון הביולוגי הייחודי שלה, ובמקרה זה - כולנו מבקשים להבטיח את שלומם של הנשרים שלנו, טרם שתוקם חוות הרוח".


נשר מקראי בכרמל, צילום: Artemy Voikhansky, מתוך ויקיפדיה

"החברה להגנת הטבע סבורה כי ייצור חשמל ממקורות מתחדשים, היא דבר ראוי והיא תומכת בכך, אולם זה חייב להיעשות תוך התחשבות בבעלי כנף ייחודיים, שהם ערכי טבע מוגנים, כמו הנשרים, על אחת כמה וכמה, אם תוצאה אפשרית היא פגיעה אנושה בהם, עד כדי הכחדה".

"המין המאויים ביותר על ידי פגיעתן של טורבינות רוח – הוא הנשר המקראי. ברמת הגולן, כ - 4 קילומטרים בלבד מאתר חוות הרוח המוצעת, קיימת מושבה של נשרים מקננים והם משחרים אחר מזון באזור זה. כמוהם, משחרים אחר מזון בשטח חוות הרוח המוצעת, גם נשרים מאזורים אחרים בישראל (ממושבות בכרמל ובנגב) וממדינות האזור (ירדן, סוריה וטורקיה).

"אוכלוסיית הנשרים בישראל סבלה וסובלת עדיין, מפגיעות קשות, שהובילו אותה לסף הכחדה; הרעלות משניות ופגיעות מהתנגשויות בקווי הולכה לחשמל, הורגות כל שנה נשרים. מדינת ישראל משקיעה זה שנים כספים ומאמצים רבים באישושה של אוכלוסיית הנשרים בישראל. אנו עושים זאת לא רק כיוון שהנשר הוא מין דגל וסמל – הנשר נזכר במקרא עשרות פעמים – אלא גם מכיוון שלנשרים תפקיד משמעותי במערכת האקולוגית ובעולם החי: הנשרים הם הסניטרים של הטבע. בפשטות, פעילותם של הנשרים מונעת הפצה של גורמים מזיקים ומחלות הפוגעים בבעלי חיים ובאדם. איזון עדין במיוחד נדרש, אם כן, כשישראל באה לשקול את תועלותיה של חוות רוח כזו המוצעת כאן, אל מול פגיעות אלה''.

"החברה להגנת הטבע הגישה את העתירה לאחר שהיא התרשמה שאיזון כזה לא היה בהליכי קידומה של תכנית זו, למרות שחזרו והתרענו על כך, פעמים רבות. על אף שאזהרותינו והשגותינו נמצאו נכונות, התוכנית אינה מבטיחה את הישרדותם של בעלי הכנף באזור".

"לכן, אנחנו מבקשים למנוע את אישורה של התוכנית בעת הזו, עד לאחר שיושלם "הניסוי היבש" – המדגים ומוכיח את כושרו של המערך שהוצע בידי יזמי התוכנית, לאתר, לזהות ולמנוע מראש, את הפגיעה בבעלי הכנף, מפעילותה של חוות הרוח ולחילופין, כי "הניסוי היבש", לימוד תוצאותיו, יישומן ועיגונן של התובנות הללו בתוכנית, יהיו, כולם, טרם מתן היתרי בנייה, וכי ייקבע בתוכנית במפורש, כי היתרי הבנייה מכוחה, יינתנו אך ורק בכפוף למסקנותיו של 'הניסוי היבש'".












לראשונה: פטל אדום מהערבה - גידולים חקלאיים בערבה 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: פטל אדום מהערבה


זן הפטל האדום מארה''ב שמאוקלם בחממות הערבה, אינו זקוק למנות קור ואינו נפגע מהחום הקיצוני של המדבר. הזן המיוחד יוצג בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בתחנת יאיר בחצבה בתחילת החודש הבא

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2017



פטל אדום בערבה, צילום: באדיבות תקשורות יעל שביט

בקרוב נוכל לאכול 'פטל אדום' שגודל במדבר דווקא.חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית הצליחו לאקלם זן פטל אדום מיוחד מארצות הברית, שאינו זקוק כמו שאר הזנים למנות קור גדושות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הזן החדש ישווק בשלב ראשון רק ישראל, וחקלאי האזור מקווים כי גידול הפטל האדום יהווה חלק נכבד מגידולי הערבה.  עם השלמת הכנת פרוטוקול הגידול, יעבירו אותו החוקרים לחקלאי האזור לגידול ושיווק מקומי נרחב.

פטל ופירות יער אחרים, גדלים בחו''ל ובארץ באזורים קרירים והרריים בלבד- הרי יהודה, בגולן ובגליל העליון. חוקרי המו''פ החלו באקלום זני פטל אדום ייחודיים שאינם זקוקים לקור ושאינם ניזוקים מחום, המאפשרים הגדלת היצע פרי זה בארץ.

רמי גולן, רכז איכות במו"פ ערבה תיכונה: "לאחר מחקר מעמיק באיתור זני פטל המותאמים לגידול בטמפרטורה המתאימה לערבה, כך שלא יפגעו מהחום הכבד ושאינם זקוקים למנות קור, אקלמנו את ה'פטל האדום' בחממות המחקר החקלאי בתחנת "יאיר" בחצבה, על מנת לגדל פטל משובח ומתוק". גולן מציין, כי לרוב הפטל המצוי בשוק המקומי, הינו פטל קפוא וישנו קושי להשיג פטל טרי ומשובח. על כן בשלב זה הפטל ישווק מהערבה לשוק המקומי בישראל - בו קיים ביקוש רב לפטל טרי.

בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שתתקיים בתחנת 'יאיר' בחצבה, ב- 1-2 בפברואר 2017, יוכלו המבקרים להתרשם מהפטל האדום ומגידולים חקלאיים נוספים. חוקרי תחנת 'יאיר' יפתחו את שעריה לביקור רבבות מבקרים  מהארץ ומהעולם, המגיעים ללמוד, לראות ולטעום את חקלאות הפלא שמתקיימת בערבה.

התערוכה משתרעת על פני 15 דונם, וניתן לחזות בה בחקלאות ההיי טק של ימינו - גידולי ירקות ופירות, פרחים, חקלאות ימית, מיכון חקלאי ועוד, בין הגידולים המיוחדים שיוצגו בחממות: הקיוואנו - מלפפון אפריקאי, דלעת יפנית, פפאיה ללא זרעים, סברס ללא קוצים, עלי תרד ענקיים, שלל זני פלפלים צבעוניים וחריפים או מתוקים, צורות וטעמים מגוונים, קישואים צבעוניים, עגבניות שחורות עגבניות טעם מתוקות ועוד. כמו כן יתקיים במקום שוק איכרים, בו ניתן יהיה לרכוש תוצרת חקלאית משובחת מהערבה.
הכניסה חופשית.
מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית-
08-6581083, www.aravaopenday.co.il












30 אלף איש ביקרו בתערוכה החקלאית בערבה - יום פתוח ערבה 2015 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


30 אלף איש ביקרו בתערוכה החקלאית בערבה


התערוכה ארחה במשך יומיים את הקהל הרחב, חוקרים, חקלאים, אנשי ענף החקלאות והתעשייה החקלאית, יצואנים ותעשיינים. שר החקלאות שמיר: ''על הממשלה להפנים את מה שהבין טרומפלדור ב-1921 - היכן שנעבד את הרגב האחרון, שם יקבע הגבול''. מנכ''ל המו''פ: ''נמשיך להניף את דגל הפיתוח החקלאי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-02-2015



שר החקלאות יאיר שמיר ורעייתו אלה, טועמים זני עגבניות חדשים, צילום: שניר יזביצקי

כ- 30 אלף מבקרים פקדו בשבוע שעבר את התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שהתקיימה בחצבה שבערבה. התערוכה שהשתרעה על שטח של 15 דונם, אירחה במשך יומיים את הקהל הרחב, חוקרים, חקלאים, אנשי ענף החקלאות והתעשייה החקלאית, מפגשים עסקיים בין חקלאים, חברות יצואנים ותעשיינים. בתערוכה הציגו 250 חברות מהארץ והעולם את החידושים העדכניים ביותר בתחום החקלאות ותחומים נושקים. המבקרים השתתפו בסיורים מודרכים שנערכו בחממות תחנת המחקר של מו''פ ערכה תיכונה וצפונית.

באירוע הפתיחה החגיגי שיבח שר החקלאות יאיר שמיר את פועלם של תושבי וחקלאי הערבה, ואמר כי על הממשלה להפנים את מה שהבין טרומפלדור ב-1921 - היכן שנעבד את הרגב האחרון, שם יקבע הגבול, וכי ישנה חשיבות עליונה בחיזוק החקלאות, המו"פים והפריפריה.  במהלך הסיור ביקר השר בחממות הפיתוח הייחודיות של הערבה וצפה במיטב הפיתוחים החקלאיים החדשניים בערבה, ביניהם זני עגבניות חדשות של חברת "זרעים טכנולוגיות"- עגבנייה שחורה בטעם אוכמניות ועגבנייה צהובה בטעם אגס העשירות בליקופן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר קק"ל אפי שטנצלר אמר באירוע: ''קק"ל רואה בחקלאות את נידבך היסוד של הציונות, תומכת ומממנת חלק ניכר מהמו"פ החקלאי בערבה, ברמת הנגב, בגליל וברחבי ישראל ומסייעת בערבה בקליטת משפחות צעירות חדשות. השנה החגיגה החקלאית מתנהלת באווירה קשה עקב המשברים הכלכליים כמו זה הפוקד את רוסיה. המשימה של קק"ל לחולל מפנה בערבה, בנגב ובפריפריה מאחר ובלי חקלאות אין ציונות''.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה אייל בלום: ''המילה ציונות הפכה שגורה בפי כל פוליטיקאי, אך מי שמקיים את הציונות בפועל הם תושבי הערבה. על הממשלה להחליט אם היא מעוניינת לחזק את הפריפריה והחקלאות על מנת ליצור עצמאות בייצור ושיווק מזון, כך שהמדינה לא תהיה תלויה במדינות זרות ובהחרמות כאלו או אחרות, המוטלות מידי פעם על ישראל. לחקלאות בישראל בגבולות המדינה קיימת חשיבות עליונה בהתיישבות בשולי המדינה, בביטחונה ובציונות הלכה למעשה" בלום קרא לכלל הארגונים החקלאיים להתארגן תחת גוף אחד על מנת לחזק את הפעילות מול הממשלה החדשה .


צוות חקלאות חברתית ישירה, צילום: שניר יזביצקי

צוות ארגון "חקלאות חברתית ישירה" קיים בתערוכה שוק למכירת ירקות מובחרים מהערבה התיכונה  - ישירות מהחקלאים לצרכנים שנמכרו ללא פערי תיווך. כרמית משיח וג'קו שיפמן הקימו את הארגון בעקבות 'מחאת הפלפלים' אותה יזמו לפני כחצי שנה, שהחלה כמכירה ישירה של תוצרת חקלאית לצרכנים וצברה תאוצה במשך החודשים האחרונים. בימים אלו, מקימים כרמית וג'קו שווקי חקלאים בנקודות מכירה בכל הארץ. בהמשך הם מתכוונים ליזום עם החקלאים שלבים נוספים של שיווק ישיר לצרכן.

כרמית שמגדלת פלפלים במשק החקלאי שלה בערבה אומרת: "בחרנו להמשיך את הורינו כדי לנסות להחיות את מה שנותר מהמשקים, אך אנחנו קורסים תחת הנטל של פערי התיווך. כולם גוזרים קופונים על החקלאי: רשתות השיווק, התאגידים והספקים שקובעים מחירי תשומות גבוהים מידי על חשבוננו, הוצאות יצור מהגבוהות בעולם. מס מועצת הצמחים ומס המעסיקים הנוסף שאנחנו נדרשים לשלם, כולם לוקחים נתח גדול מהחקלאי הקטן שבפועל עובד הכי קשה והכי הרבה זמן בחוליה הזו''

כרמית הוסיפה ואמרה כי בקצב הזה ובהעדר התערבות ממשלתית, לא יהיו יותר חקלאים צעירים והחקלאי יהיה מקצוע שהולך ונכחד. ''כבר עכשיו משקים סוגרים ברחבי הארץ. קיימים חוקים רבים של משפט חקלאי בארצות אחרות, המגינות על החקלאי ובמקביל מורידות את מחירי המזון הגבוהים וחלק מהחוקים האלו מאפשרים לחקלאים למכור בצורה ישירה. אנו מאמינים שניתן לשנות ומקווים, כי בכנסת הבאה, יהיה לזה יישום גם בישראל למען המשך החקלאות".


צילום: אלונה להב

במסגרת התערוכה נערך כנס מקצועי גדול בנושא "גישות לפתרון בעיית מליחות המים בערבה התיכונה", בהשתתפות עשרות חוקרים, מומחים, ראשי ארגונים, ראשי רשויות חקלאים ועוד. במסגרת הכנס הוצגו מגוון מחקרים ועשייה בתעשיית המים. כמו כן, הוענקו מלגות לימודים לסטודנטים למחקר מטעם הקרן ע"ש יאיר גוראון ז"ל.

מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית בועז הורויץ, בירך את מבקרי התערוכה וחקלאי הערבה והודה לכל החברות שהציגו בה. "זכינו השנה לעמוד בראש התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שזכתה להצלחה רבה, בהגיעם של למעלה מ- 30 אלף מבקרים מרחבי הארץ, משנה לשנה התערוכה גדלה ומתפתחת ומשמשת מפגש מיוחד בין החקלאים ואנשי המחקר, ההדרכה ותעשיית החקלאות ומביאה לשיתופי פעולה פוריים. אנו בתחנת "יאיר" נמשיך להניף את דגל הפיתוח החקלאי ולארח כל שנה חברות נוספות".

משרד 'תקשורות' בבעלות יעל שביט, טיפל זו השנה השמינית בתקציב יחסי הציבור של התערוכה החקלאית בערבה. משרד 'תקשורות' לייעוץ תקשורתי ואסטרטגי נוסד לפני 20 שנה ומייצג ארגונים חקלאיים, מלונות וכפרי נופש, יקבים, מסעדות, תעשיות היי טק, מכוני מחקר ועוד. בין לקוחות המשרד: חברת נתיבי ישראל-מרחב צפון, מועצת הדבש, גני התעשייה של סטף ורטהימר, המרכז הרפואי זיו, יקב הרי גליל, החברה לפיתוח הגליל (מפעלים בבעלות קיבוצי הגליל העליון), מלון מצפה הימים, תיירות עין גב, תיירות מרום גולן, מלון חוף נחשולים, כפר הנופש גונן, רשת מרינדו-הבשר מהגולן ועוד. בתקציב הפקת התערוכה והכנסים טיפל אייל שיראי, מפיק ובימאי.

בין המבקרים בתערוכה היו שר הרווחה היוצא ח"כ מאיר כהן, ראש המועצה האזורית תמר דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית חבל איילות אודי גת, ראש מועצה אזורית אשכול חיים ילין, מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, משלחות מחו"ל, שגרירים, ראשי ראשיות, מנכ"לי החברות המציגות, חקלאים וקהל רב. התערוכה הוכתרה בהצלחה רבה.












סוכל נסיון הברחה של אלפי ביצים משטחי הרשות הפלסטינאית - משרד החקלאות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכל נסיון הברחה של אלפי ביצים משטחי הרשות הפלסטינאית


במסגרת בדיקה שגרתית של יחידת הפיצו''ח במשרד החקלאות נעצר רכב פרטי באזור נחל עירון בו התגלו 6,500 ביצים שהוברחו מהרשות הפלסטינאית לשטחי ישראל. הביצים הובלו ללא קרור ולא נשאו חתימות המעידות על פיקוח. מתחילת השנה נרשמו 151 מקרים של הברחות, שבעקבותיהם הושמדו כ-1.7 מיליון ביצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2013



הביצים שנתפסו בביקורת בנחל עירון. צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

רכב פרטי שעשה את דרכו מהכפר ברטעה ברשות הפלסטינאית לשטחי ישראל, נעצר על יד פקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) של משרד החקלאות, במסגרת בדיקה שגרתית באזור נחל עירון. בבדיקה התגלו כ- 6,500 ביצים מוברחות, אסורות בשיווק, ללא חתימה של תחנת מיון המעידה על פיקוח וטרינרי. בנוסף, הביצים הובלו ברכב ללא קירור, בטמפרטורה העולה על 20 מעלות צלסיוס וללא תעודות בריאות. בחקירה ראשונית של המבריח, תושב הצפון בשנות ה- 30 לחייו, נמצא כי הביצים יועדו לשיווק בצפון הארץ. כנגד החשוד נפתחה חקירה, הביצים הועברו להשמדה והרכב הוחרם.

יחידת הפיצו''ח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר עוסקת 24 שעות ביממה לאורך כל השנה בפעולות לאיתור וסיכול הברחות של תוצרת חקלאית מהרשות הפלשתינאית לתחומי ישראל, זאת כדי לשמור על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים. מתחילת השנה ועד היום, נרשמו 151 מקרים של הברחות משטחי הרשות, שבעקבותיהם הושמדו כ- 1.7 מיליון ביצים. בכל האירועים נפתחו תיקים משפטיים כנגד המבריחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משרד החקלאות ופיתוח הכפר אוסר על שיווק ביצים שמקורן מחוץ לגבולות ישראל, בשל העובדה שמדובר במוצר רגיש מבחינה בריאותית, כאשר לא מקפידים על שמירתו בטמפרטורה מתאימה.

משרד החקלאות מבקש מן הציבור להקפיד לרכוש ביצים בנקודות ממכר מוכרות ומסודרות בלבד ובטמפרטורה שלא תעלה על 20 מעלות. כמו כן, יש לוודא כי הביצים נושאות חותמת עם תאריך תפוגה ושם מכון המיון .

"מתפיסה לתפיסה, אנו רואים כי המבריחים משכללים את דרכי ההברחה, ובכך עלולים לסכן את בריאות הציבור'' אומר מנהל יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, רואי קליגר. ''ביצים בפרט, ומוצרים מן החי בכלל, המיוצרים בשטחי הרשות הפלשתינאית אסורים לשיווק בישראל, כיוון שאיננו מקיימים פיקוח וטרינרי על אופן גידולם וייצורם, וכיוון שאין לנו כל יכולת לשלוט על התנאים הסניטאריים ועל שרשרת הקירור למוצר רגיש כזה".



שר החקלאות ופיתוח הכפר יאיר שמיר: "משרד החקלאות יילחם עד חורמה בהברחות של מזון, שמעבר לפוטנציאל הפגיעה שלו בבריאות הציבור, מהוות גם עבירות של פשיעה כלכלית"












סקר הלמ''ס: מכירת חומרי הדברה בישראל - הגבוהה מבין מדינות ה-OECD - חומרי הדברה בחקלאות בשנים 2010-2008 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סקר הלמ''ס: מכירת חומרי הדברה בישראל - הגבוהה מבין מדינות ה-OECD


הסקר שנערך ע''י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לאחר סדרת התייעצויות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, מתייחס לשנים 2008-2010 ומהווה חלק מסדרת פעולות המתבצעות במסגרת הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD. משרד החקלאות: ''הסקר אינו משקף את יישום המדיניות בשנים האחרונות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-10-2012


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בצעה בשנת 2011 סקר חומרי הדברה בחקלאות, בתברואה ובווטרינריה. הסקר נערך לאחר סדרת התייעצויות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, מתייחס לשנים 2010-2008 ומהווה חלק מסדרת פעולות המתבצעות במסגרת הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD.

סקר אחרון שעסק בחומרי הדברה לחקלאות נערך על ידי הלמ"ס בשנת 1998. בשלב זה מוצגים ממצאי הסקר המתייחסים לחומרי הדברה בחקלאות בלבד. כלל ממצאי הסקר יוצגו בפרסום שייצא בקרוב.

הסקר כולל את החברות המייצרות ו/או המייבאות חומרי הדברה בישראל, מספק מידע על כמויות המכירה והיבוא של חומרי ההדברה ונועד לסייע בזיהוי מגמות ותהליכים בשיווק חומרי ההדברה בארץ. בנוסף מאפשר הסקר השוואת נתונים עם מדינות אחרות. במסגרת הסקר נשלחו שאלונים אל כ-90 חברות לצורך קבלת כמויות מכירה של תכשירי חומרי הדברה בחקלאות המאושרים ע"י משרד החקלאות. לאחר קבלת המידע נערך ניתוח של הנתונים לפי כמויות והרכבים כימיים של התכשירים.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

בלמ"ס מציינים בהודעה, כי הסקר מייצג את היקף מכירות חומרי ההדברה המאושרים לשימוש על ידי משרד החקלאות, ולא את השימוש בפועל בשנים הנסקרות.

עיקרי הסקר: • בשנים 2008-2010 נמכרו בישראל בין 7.3 ל-6.6 אלפי טון חומר פעיל מתכשירי הדברה, בשנה. • בין השנים נרשמה מגמה מעורבת בכמות החומר הפעיל שנמכרה ליעדים השונים ובסך הכל, בשנת 2009 ירדה כמות החומר הפעיל בכ- 9% בהשוואה לשנת 2008 ואילו בשנת 2010 נרשמה עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה קודמת. • יעדי השימוש העיקריים לאורך השנים הם קטילת פטריות וחיידקים, אידוי קרקע , קטילת עשבים וקטילת חרקים ואקריות. מכירות החומר הפעיל בתכשירים ליעדים אלו מהוות מעל ל-90% מסך המכירות בשנים הנסקרות. • מספר התכשירים שנמכרו בשנת 2010 עמד על 569 סוגי תכשירים ליעדים השונים. מספר סוגי התכשירים הרב ביותר נמכר ליעדים הבאים: קטילת חרקים ואקריות (165), קטילת פטריות וחיידקים (141) וקטילת עשבים ומשלכים (129). • בכמות המכירות של החומר הפעיל לאידוי קרקע חלה ירידה חדה של 26% בשנת 2009 ועלייה של 8% בשנת 2010. בכמות מכירות של החומר הפעיל בקוטלי עשבים נרשמה עלייה חדה של 29% בשנת 2009 וירידה של 11% בשנת 2010. • היחס בין כמות החומר הפעיל (בחומרי הדברה) שנמכרה לבין שטח הגידולים החקלאיים עלה וירד בין השנים 1998,1980,1970 ו-2010. עם זאת, עבור שנת 2010 ערך זה גבוה משמעותית מהשנים הנזכרות. • בישראל, יחס כמות החומר הפעיל בחומרי הדברה לאלף דונם קרקע חקלאית עומד על 3.5 והוא גבוה יחסית למדינות OECD אחרות.

לסקר המלא לחצו כאן

תגובת משרד החקלאות: הסקר אינו משקף את יישום המדיניות בשנים האחרונות

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה כי הפיקוח על הימצאות שאריות חומרי הדברה בירקות ופירות מבוצע במספר רבדים. ''משרד החקלאות ופיתוח הכפר עוסק בפיקוח ברמת החקלאים בשדה ובבתי האריזה. התוצרת נבדקת מדגמית לאחר קטיפתה ולפני שיווקה לרשתות השיווק ולשווקים. קיום הפיקוח אצל החקלאים ובבתי האריזה מאפשר למשרד לכסות את כל צינורות השיווק האפשריים שמהם מגיעה תוצרת לשווקים ולרשתות השיווק. משרד הבריאות מפקח על התוצרת כאשר היא נמצאת כבר בשווקים וברשתות השיווק, הן בהיבטים של בדיקת שאריות חומרי הדברה והן בהיבטים נוספים.''

''אישור תכשירי ההדברה לשימוש חקלאי נעשה על ידי משרד החקלאות לאחר הערכה של השפעת החומרים לאדם ולסביבה. שותפים לתהליך ההערכה הם מומחים של משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התמ"ת (בריאות העובד). התקן הישראלי לשימוש בחומרי הדברה קובע אילו חומרים מותרים בשימוש בגידולים השונים ובאיזו רמה. התקנות שנקבעו לוקחות בחשבון בין היתר את סל המזון שאותו צורך אדם במדינת ישראל ורמת השאריות הנקבעת כמותרת לחומר הדברה היא רמה הכוללת גם טווח ביטחון שמונע כל מצב של סיכון.

מדיניות משרד החקלאות ופיתוח הכפר הנה צמצום השימוש בתכשירי הדברה בכלל והוצאת חומרים מהדור הישן (זרחנים אורגניים, טריאזינים, פחממנים כלוריים) מרשימת החומרים המותרים לשימוש. משרד החקלאות מעודד שימוש בחומרים "רכים" קרי ידידותיים לאדם ולסביבה וטכניקות המאפשרות הדברה משולבת.

הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינו משקף את יישום המדיניות בשנים האחרונות. נרשמה ירידה של 7-9% בשימוש בתכשירים בתקופה 2007-2009. יש לצפות שמגמה זו תעמיק בשנים הבאות עד שנת 2014 שבהן יתבטא ביטול השימוש של כ-30 חומרים פעילים הנמצאים בעשרות רבות של תכשירים מסחריים. כמו כן אנו מצפים שתתבטא ירידה נוספת בשימוש בשנים 2011-2012 כתוצאה מהכנסת שיטות ידידותיות שאינן צורכות חומרי הדברה שהמשרד תומך בהן כמו מלכודות ללכידה המונית ופיזור זבובים עקרים להדברת זבוב הפירות הים תיכוני במטעים ופרדסים ולהדברת זבוב הזית לזיתים לשמן. המשרד תומך במענקים לחקלאים העוברים להדברה ביולוגית בפלפל ובתות שדה.

מדי שנה, מבצע המשרד סקר הכולל בין 600 ל-1,000 בדיקות מדגמיות של תוצרת חקלאית טרייה להימצאות שאריות חומרי הדברה, בהתאם לתקנים ולרמות המאושרות. המדגם הנבדק בכל סקר שנתי לוקח בחשבון את היקף התוצרת, את שיעור הצריכה ואת מידת החריגות של הגידול בסקרים קודמים. בדיגום ישנה חלוקה לאזורים גיאוגרפיים ולחודשים הלוקחים בחשבון את העונתיות של הגידולים השונים.

יש לציין כי ישראל מייצרת תוצרת חקלאית שרובה מיוצאת לשוק האירופי, ארה"ב והמזרח, בדומה למדינות יצואניות של תוצרת חקלאית כמו איטליה, צ'ילה, יוון אשר גם חברות ב OECD. ההשוואה של ישראל לשוודיה נורבגיה ופינלנד מגמתית ושגויה. המדינות אינן חקלאיות וגם עם אקלים שאינו דומה לאקלים במדינת ישראל, מה שאומר שהנגעים והמזיקים שונים לחלוטין.

מדינת ישראל חתומה על פרוטוקול מונטריאול שמטרתו הגנה על שכבת האוזון תוך הגבלת שימוש בחומרים הפוגעים בו. עם יישום הפרוטוקול השימוש החקלאי במתיל ברומיד הופסק לפני כשנה. אין מכירה של תכשירים המכילים חומר זה.

בשנים האחרונות נרשמת ירידה בשימוש בחומרי הדברה, בכל סוגי הירקות והפירות הנבדקים. ניתן לזקוף זאת לפעילות אכיפה ובקרה מוגברת המתבצעת על ידי המשרד. במסגרת מדיניות המשרד להפחתת השימוש בחומרי הדברה מבוצעות פעולות אכיפה בגינן נפתחים הליכים משפטיים ומוטלים קנסות נגד חקלאים שחרגו. חקלאים חורגים נחקרים, ועם הוכחת העבירה, יש אפשרות למתן קנס מינהלי או העמדה לדין, בהתאם לנסיבות המקרה.

מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע של המשרד (שה"מ) הפזורים בכל הארץ מלמדים את החקלאים ומטמיעים בקרבם שיטות ותכניות להדברה משולבת, הכוללות, כאמור, שימוש באויבים ביולוגים, שימוש בחרקים מועילים ועוד.''












משוחררי צה''ל שמפריחים את השממה - עבודה מועדפת בערבה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משוחררי צה''ל שמפריחים את השממה


מה מביא קבוצה של עשרים צעירים וצעירות משוחררים טריים מצה''ל, לרדת לחצי שנה למדבר ולעסוק בעבודה חקלאית? מדובר בשילוב מעניין בין בריחה, פרנסה, ציונות וגם קצת הורמונים. חלוצים, מודל 2012

בועז עופרי, חדשות 10  10-10-2012














מגדלי הירקות: האוצר אשם בעליית מחירי המלפפונים - מחסור בעובדים בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הירקות: האוצר אשם בעליית מחירי המלפפונים


בעקבות הפרסום על העלייה הצפויה במחירי המלפפונים בשבועות הקרובים - קילו מלפפונים יגיע על פי ההערכות ל-18 שקלים - מפנים בארגון מגדלי הירקות אצבע מאשימה לעבר משרדי האוצר והפנים ותוקפים את התנהלותם. ''אין שום סיבה שזה יהיה המחיר. מזג האוויר לא אשם'' אמר הבוקר ראש ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח

חדשות 2 באינטרנט  9-10-2012














מסע טרקטורים - למען החקלאות - מסע של בני קיבוץ נירים לאורכה של הארץ 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסע טרקטורים - למען החקלאות


מעט אחרי כיבוש סיני, לפני 42 שנים, יצאו כמה קיבוצניקים מהדרום לטייל בחצי האי עם הטרקטורים שהיו במשק. בשבוע האחרון, בני דור ההמשך באותו קיבוץ, ששמעו על הסיפור, החליטו לשחזר את החוויה - ויצאו למסע שבו חרשו את הארץ מהצפון עד הדרום – על טרקטורים כמובן

יוסי מזרחי, חדשות 2  8-10-2012














מנחם הורוביץ מופתע: הקידמה הגיעה לרפתות - רפתות בישראל - תכנית שווה בדיקה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנחם הורוביץ מופתע: הקידמה הגיעה לרפתות


כדי לחלוב פרה, כבר לא צריך סרבל, מגפיים או כובע טמבל. מנחם יצא לבדוק את החידושים בענף החלב הישראלי והופתע

מנחם הורוביץ' ''שווה בדיקה''  4-10-2012














מפגש בין צרכן לרפתן - מחירי מוצרי החלב - שוק החלב 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפגש בין צרכן לרפתן


איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג', וארנון אושרי, רפתן מכפר ויתקין - מדברים על מחירי החלב. צפו בדיון בתוכנית ''סוגרים חשבון'' בהגשת עידן גרינבאום, בערוץ 23

''סוגרים חשבון'' ערוץ 23  4-10-2012














גובש מתווה לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא - פתיחת שוק החלב לייבוא גבינות ומוצרי חלב 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גובש מתווה לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא


ההחלטה שהוביל שר האוצר, אשר באה בתגובה להעלאת מחיר המטרה של החלב הגולמי, תבוצע בהדרגתיות עד שנת 2016. משרד האוצר: ''ההפחתה תוביל להגברת התחרותיות ועשויה להביא להורדת המחירים''. שרת החקלאות: ''צעד חד צדדי ופופוליסטי שעלול להביא לסגירת מאות רפתות ולייצר תלות במחיר העולמי''. ארגון מגדלי הבקר לחלב: ''נחדש המאבק''. מועצת החלב: ''יש לקרוא את שר האוצר לסדר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  4-10-2012


רשות המסים, בהנחיית שר האוצר יובל שטייניץ, גיבשה מתווה מקיף לפתיחת שוק החלב הטרי ומוצריו ליבוא. המתווה כולל הפחתת מכסים של עשרות אחוזים והגדלת מכסות יבוא על מגוון מוצרים שעד כה המכס מנע את יבואם.

על פי המתווה, הורדת המכסים תבוצע בהדרגתיות עד שנת 2016. המכס על גבינות טריות לדוגמא, יירד בהדרגה מ-60% ב-2013 ל-20% ב-2016. המכס על חמאה שולחנית יירד מ-10 שקלים לק"ג ל-4.5 שקלים לק"ג עד שנת 2016. המכס על חלב ניגר עד 10% שומן יירד מ-60% ב-2013 ל-40% ב-2016. המכס על שמנת מתוקה יירד מ-7 שקלים ולא יותר מ-60% לק"ג ל-5.5 שקלים ולא יותר מ-40%. כן יופחתו מכסים על אבקת חלב באריזה קמעונית ועל מגוון מוצרי יוגורט.

משרד האוצר החליט על הגדלת היבוא של מוצרי חלב והורדת מכסים על מוצרים אלו, כמהלך נגדי להחלטת משרד החקלאות להעלות את מחיר המטרה של החלב ב-20 אגורות לליטר, שבעקבותיה ביקשו המחלבות לייקר מוצרי חלב בפיקוח בשיעור של 5%. ההחלטה התקבלה ביום חמישי האחרון, במהלך ישיבה בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ, סגנו איציק כהן, הממונה על אגף התקציבים גל הרשקוביץ ובכירים נוספים. מחיר המטרה של החלב עלה ביום ראשון בלילה בשיעור של 20% ועומד על 2.34 שקלים. מחיר המטרה הוא המחיר שמקבל הרפתן עבור ליטר חלב גולמי ומחירו נקבע אחת לרבעון, בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק משק החלב. המחיר עלה הפעם בשל עליית מחירי המספוא לבקר. החלטת משרד האוצר התקבלה לאחר שמועצת החלב דחתה את הצעת נציגת משרד האוצר בוועדה, למתן את העליה לכ-15 אגורות.

ממשרד האוצר נמסר היום כי שר האוצר יובל שטייניץ הנחה את הדרג המקצועי במשרד וברשות המיסים לקיים שימוע ציבורי לפני קבלת החלטה להפחית את שיעורי המכס בייבוא מוצרי חלב וכן על הגדלת מכסות כמותיות לייבוא בשיעורי מכס מופחת מכל העולם. המוצרים שלגביהם יש כוונה להפחית את המכסים הם גבינות רכות, יוגורט, אבקות חלב, חמאה שולחנית, ושמנות. שיעורי המכס על מוצרים אלה הם גבוהים ביותר ונעים בין 120% ל-160%.

עוד מוסרים במשרד האוצר, כי ''הפחתת המכסים תיעשה בצורה הדרגתית, וזאת על מנת לתת לתעשייה המקומית זמן הסתגלות למהלך. הפחתת המכסים תוביל להגברת התחרותיות בתחום החלב, הגדלת מגוון מוצרי החלב לצרכנים, ועשויה לתרום להורדת מחירים בתחום.''

מועצת החלב: ''יש לקרוא לסדר את שר האוצר''

שרת החקלאות אורית נוקד הגיבה הערב בחריפות על החלטת משרד האוצר וכינתה אותה "מדובר בצעד פופוליסטי וחד צדדי, העלול לגרום לסגירת מאות רפתות וליצור תלות במחיר העולמי של מוצרי החלב. פתיחת השוק ליבוא, ללא גיבוש מדיניות משותפת עם משרד החקלאות, יגרום לכך שהנפגעים הראשונים יהיו ציבור הצרכנים שיהיו חשופים למחסור". עוד הוסיפה נוקד כי הדרך היחידה להגן על הצרכנים הייתה ונותרה הכנסת המוצרים לפיקוח.

ממועצת החלב נמסר הערב בתגובה: ''שר האוצר בניגוד להודעת המדינה לבית המשפט העליון, בניגוד לחוק החדש שחוקקה הכנסת ובניגוד לדו"ח מבקר המדינה בוחר באופן חד צדדי, בכוח ובמהירות לשנות את מדיניות הממשלה. דרך זו תוביל לפגיעה נוספת בצרכנים. מבקר המדינה קובע כי משרד האוצר הוא האשם בעליית מחירי מוצרי החלב בכך שהוריד את הפיקוח עליהם.''

במועצת החלב טוענים כי שר האוצר ''בוחר להמשיך לפגוע בצרכנים, ברור כי צעד פופוליסטי של פתיחת ייבוא החלב יגרום למוצרי החלב לעלות יותר ולסגירה של כ400 רפתות בפריפריה. עוד ממליצה מועצת החלב לפנות ליועץ המשפטי לממשלה במטרה לקרוא לסדר את שר האוצר ולמנוע פגיעה בצרכנים.''

תגובת ארגון מגדלי הבקר לחלב: "הרפתנים החליטו כי במידה ושר האוצר, יובל שטייניץ, לא יפסיק עם התוכנית לפתיחת השוק לייבוא, שיהרוס את הרפתות בישראל, הם יחדשו את המאבק נגד הייבוא".

מבקר המדינה מנסה לעכב התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח

בתוך כך דווח היום כי מבקר המדינה יוסף שפירא עשוי לעכב את ההתייקרות הצפויה במחירי מוצרי החלב שבפיקוח הנובעת מהעלייה במחיר המטרה של החלב. במשרד המבקר בוחנים צעד שבמסגרתו יתבע שפירא מהשרים הממונים לדחות את ייקור מוצרי החלב הצפוי לאחר חול המועד.  מבקר המדינה חושב שלא ראוי להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים "מבלי לדון קודם לעומק במסקנות דו"ח המבקר הנוגעות לפיקוח על מוצרי מזון שפורסמו רק לאחרונה". ביום שלישי הקרוב, מיד לאחר החג, צפוי שפירא לכנס את הגורמים המקצועיים הרלבנטיים במשרדו כדי לבחון את הצעדים שאותם ניתן לנקוט כדי שיתקיים "דיון רציני ומעמיק בטרם יועלו המחירים".

עוד בנושא: יבוא מוצרי חלב: לא מה שחשבתם מאת עמירם כהן, דה מרקר












מפלס ים המלח ממשיך לצנוח; הכנרת מתאוששת - דו''ח רשות המים לשנה ההידרולוגית 2011-2012 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפלס ים המלח ממשיך לצנוח; הכנרת מתאוששת


בשנה ההידרולוגית האחרונה ירד מפלס ים המלח ב-1.5 מטרים, לעומת 1.25 מ' בשנה הקודמת. זוהי הירידה החדה ביותר מאז שהחלו מדידות המפלס. הכנרת לעומת זאת מתאוששת תודות לחורף הגשום והפחתת השאיבה למוביל הארצי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-10-2012




מצבו של ים המלח הולך ומתדרדר: מדו"ח מעקב של השירות ההידרולוגי ברשות המים לשנה ההידרולוגית האחרונה (אוקטובר 2011 - אוקטובר 2012) עולה כי מפלס ים המלח מוסיף לרדת בחדות. בשנה ההידרולוגית האחרונה ירד מפלס ים המלח ב-1.5 מטרים, לעומת 1.25 מ' בשנה הקודמת. זוהי הירידה החדה ביותר מאז שהחלו מדידות המפלס. בעשורים האחרונים עמד קצב הירידה השנתי של הים על מטר אחד, אולם עתה הוא גבוה יותר.   

אל ים המלח אין כמעט זרימת מים ממקורות טבעיים. ישראל, ירדן וסוריה הקימו מערכות לסכירת מקורות המים העיקריים לים, בהם הכנרת ונהר הירמוך. בשנים האחרונות השלימו ירדן וסוריה הקמת מערכת סכרים שחוסמת כמעט לחלוטין את זרימת הירמוך - היובל העיקרי של הירדן בחיבורו אל ים המלח. ב-30 השנים האחרונות ירד מפלס ים המלח בשלושים מטרים, וכתוצאה מכך התייבשו בו שטחים גדולים שבהם נוצרו בולענים.

לעומת ים המלח, הכנרת נמצאת במגמת התאוששות לעומת 7 השנים האחרונות. במהלך חודש אוגוסט 2012 ירד מפלס הכנרת ב-30 ס"מ והגיע לרום 212.09- מ', זאת לאחר ירידה של  28 ס"מ בחודש הקודם. זו הפעם הראשונה בחמש השנים האחרונות שבה לא ירד מפלס האגם מתחת לקו האדום התחתון. מפלס הכנרת שנמדד אתמול (2 בספטמבר 2012) היה גבוה ב-1.10 מ' מרמתו בתחילת אוקטובר בשנה שעברה. נפח המים הזמינים שהתווספו לאגם גבוה בהרבה מהכמות הממוצעת, ומוערך ב-433 מליון מטרים מעוקבים. השנה האחרונה שהיתה גשומה באופן יחסי, והפחתת השאיבה בשיעור של 5% למוביל הארצי הודות למתקני ההתפלה באזור החוף, הביאו לשיפור במצב הכנרת.












סוד שעבר מפה לאוזן: מעיינות מים חמים בגליל - ערוץ הירדן ליד קיבוץ להבות הבשן 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוד שעבר מפה לאוזן: מעיינות מים חמים בגליל


אל המעיינות ומאגרי המים של הגליל העליון מצטרף עכשיו מקור נביעה ענק של מים חמים. החקלאים מקווים שהמים שהתגלו יימצאו מתאימים להשקיה, ובינתיים – המטיילים, נהנים מרחצה בטבע בטמפרטורה של 48 מעלות

גיא ורון, כתב חדשות 2 בצפון  3-10-2012














סוכות במשכן הנשיא ועשרות אלפי מטיילים בחיק הטבע - חול המועד סוכות 2012 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוכות במשכן הנשיא ועשרות אלפי מטיילים בחיק הטבע


כמדי שנה מארח הנשיא בסוכתו אלפי אזרחים. השנה הגיעה גם הרוח והעיפה עציץ גדול לכיוונו של הנשיא, במזל הוא לא נפגע, והארוע המשיך כמתוכן. 150 אלף מטיילים פקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-1-2012




נשיא המדינה שמעון פרס ארח השנה, כבכול שנה, אלפי אזרחים שבאו לסוכה המיוחדת במשכנו בירושלים. השנה הוכנו במיוחד דוכנים ובמות שהציגו תערוכה שעסקה בנושאי מדע וחדשנות. הבוקר בעודו מתכונן לקבלת הקהל, העיף משב רוח ענף אקליפטוס וסידור פרחים, שנפלו ליד הנשיא, אך לא פגעו בו. פרס הוציא מסרק מכיסו, סרק את שערו והטקס המשיך.

בדברים שנשא לפני קהל המבקרים, ברך את ילדי ישראל אשר הגיעו עם משפחותיהם אל סוכת הנשיא: "הדבר טוב בארץ אלו אתם, הילדים שלנו, יש לנו את הילדים הכי מקסימים בעולם, זהו תענוג לראות אתכם כאן היום". הנשיא ברך את אלפי המבקרים אשר הגיעו מכל רחבי הארץ ואמר: "אני מקווה כי השנה נעשה את הדבר החכם ביותר עבור עמנו והוא שלום. שלום בתוכנו, שלום עם שכנינו במזרח התיכון. האמינו לי כי את השלום נשיג כשם שהשגנו צבא נהדר, טילים נהדרים וחקלאות נהדרת, שלום של נביאים אשר מרומם את הרוח. אין לנו ברירה אלא לחיות על חוכמתנו ולא על חרבנו. בואו נתפלל יחד לישראל שאין בה עוני, אין בה אפליה, ושתתרום לכל העולם בחוכמתה".

בהמשך סקר הנשיא פרס את הישגיה של ישראל שהוצגו בתערוכה: "יש כאן את המלפפון הכי קטן, מריח כמו בושם והכי טעים בעולם תוצרת ישראל ואת הטיל החסכוני בכסף ויחד עם זאת הכי חכם בעולם תוצרת ישראל. אני גאה לראות כאן את התוצרת הנפלאה של הנגב, ואת פיתוחי המדינה והצבא בתחום הטכנולוגיה. השנה הייתה שנה טובה לישראל מבחינה כלכלית, בעוד בעולם ישנו משבר. אני כבר לא ילד, אני זוכר את יומה הראשון של מדינת ישראל בו לא היה לנו כלום, והמומחים לא האמינו כי אלו ההישגים אשר יצמחו בארץ שלנו. מאותו כלום ממנו התחלנו, צמחה מדינה משגשגת ויפה".

הבית הפתוח נערך השנה בשיתוף עם משרדי החקלאות, הבריאות ומשרד המדע והטכנולוגיה. האורחים שהגיעו למשכן נהנו ממגוון פעילויות להורים ולילדים.



סוכת הנשיא הייתה אפשרות אחת מיני רבות לבילוי בחול המועד. עד שעת אחר הצהרים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים כ-150 אלף מטיילים. עוזי ברזילי, ראש חטיבת קהל וקהילה ברשות מסר כי הגנים המבוקשים ביותר היו קיסריה, תל דן, בניאס, נחל שניר, מגרסה, גן השלושה, בית שערים, מערת הנטיפים- שעברה לאחרונה עבודות שדרוג ונהנת מאז מזרם מטיילים גדול, ירקון- מתחם אפק, אשקלון, בית גוברין, עין חמד, נחל פרת, עיינות צוקים, עין גדי, ממשית, מצדה ושמורת האלמוגים.

רבים מהמטיילים הגיעו לפסטיבלים שארגנה הרשות ביחיעם ובבית שערים. גם בגן הלאומי ירקון נרשמה תנועה רבה של מטיילים שהשתתפו בפעילות "פקחים צעירים", במסגרתה אלפי ילדים למדו כיצד לשמור על הטבע ובעלי החיים ועברו טקס השבעה כפקחים צעירים, שאף זיכה אותם בתג מיוחד. הכניסה לאירועי הרשות ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה. מחר, חמישי, יתקיימו אירועים מרכזיים ברחבי הארץ, ביניהם: פסטיבל ימי הביניים במבצר נמרוד, פסטיבל קדמונים בשמורת טבע נחל מערות, "פסיפסיאדה" - אתר השומרוני הטוב ורבים אחרים. מידע באתר האינטרנט של הרשות או בטלפון *3639












מזכיר התנועה הקיבוצית: הסערה העולמית מסוכנת למשק הקיבוצי - הכנס השנתי של התעשייה הקיבוצית 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מזכיר התנועה הקיבוצית: הסערה העולמית מסוכנת למשק הקיבוצי


בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית שהתקיים היום (ה') ברמת גן התייחס מזכיר התנועה זאב שור להשלכות הסערה הכלכלית בשוק העולמי על כלכלת הקיבוץ, ואמר כי המצב מחייב יתר בקרה וזהירות בניהול. שר התמ''ת שלום שמחון: ''הנסיון של האוצר לנצל את ועדת טרכטנברג כדי לפתוח את הייבוא ללא בקרה תעצר באגרסיביות על ידי משרד התמת''

מערכת פורטל החקלאות  1-12-2011


''70% מהכנסות הקיבוצים מגיעות ישירות או בעקיפין מתעשייה, ולכן בעת הזו נדרשת יותר בקרה וזהירות בניהול כדי לצלוח בשלום את התקופה המסוכנת'' כך אמר הבוקר (ה') מזכיר התנועה הקיבוצית זאב (ולוולה) שור, בהתייחסו להשלכות הסערה הכלכלית בשוק העולמי על כלכלת הקיבוץ היחיד.

''כלכלת הקיבוץ נשענת בעיקר על מכירות התעשייה וגידולי החקלאות, משום כך אנו כה חרדים מהשפעות גלובליות על המשק הקיבוצי כאן בישראל.'' את הדברים אמר שור בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית שהתקיים ברמת גן.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בכנס כי לקראת 2012 מתכנן משרד החקלאות להעביר את חוק עידוד השקעות הון בחקלאות ובתעשיות חקלאיות. "מטרה זו חשובה במיוחד על רקע המשבר הכלכלי".

שר התמ''ת שלום שמחון שנכח בכנס קרא לתעשיינים לקבל החלטה אמיצה על רקע המשבר הכלכלי שבפתח, לדחות את הבחירות לנשיאות בשנה ולהותיר את שרגא ברוש בתפקידו לשנה הקרובה". שמחון ביקר את התנהלות התאחדות התעשיינים, ופנה לאמיר חייק, מנכ"ל ההתאחדות, ולדוד ארצי וצביקה אורן, המתמודדים לתפקיד הנשיאות, וביקש אותם ש"לא להיגרר לעסקנות אלא לקבל החלטה אחראית ואמיצה".

השר שמחון הזהיר כי ישראל עומדת בפני גל של פיטורים, בעיקר ברשתות השיווק וקרא שלא לפגוע בחלשים. "אם סדר היום החברתי החדש יביא לפיטורי עובדים שמשתכרים מעט - כולנו נפסיד. אני קורא לבעלי העסקים לא לשלוח את העובדים החלשים הביתה, בטענה שלכך גרמה המחאה החברתית. המחאה החברתית גרמה לנו להחליף דיסקט. אנו נמצאים בימים סוערים ותפקידנו לאזן. עלינו להיות זהירים כי השכבה החלשה נמצאת בסכנה קיומית. אף אחד לא יעמוד בזה שאוכלוסיה חלשה בעיקר בפריפריה תעמוד בפני פיטורים. זה הזמן שמדינת ישראל צריכה לגלות סולידאריות כלפי מי שמבקש לעבוד".

שמחון אמר כי התעשייה ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים והבהיר כי הנסיון של האוצר לנצל את ועדת טרכטנברג כדי לפתוח את הייבוא ללא בקרה "תעצר באגרסיביות על ידי משרד התמת". "אנחנו בעד תחרות, בעד לפתוח את השוק ולהתייעל. עם זאת, מי שחושב שאזרחי ישראל ייהנו ממוצרי "ג'אנק" אינו אלא טועה. מוצרים שלא יעמדו בתקני בטיחות ובריאות לא יכנסו לישראל. לא אאפשר שילד יחזיק צעצוע לא בטיחותי או שתלמיד יחזיק עפרון עופרת לא בטיחותי. לא יהיה שוק פרוץ לחלוטין.

בכנס השתתפו בין היתר כ-500 מנהלים מהקיבוצים, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית יונתן בשיא, ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת קדימה ציפי ליבני, יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ, יו"ר אסם דן פרופר, המשנה לנגיד בנק ישראל ד"ר קרנית פולג, וראש המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה פרופ' יוג'ין קנדל.












הודעה לחקלאים בנוגע להקצאות עובדים - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הודעה לחקלאים בנוגע להקצאות עובדים


מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר כי על מנת למנוע תהליכים כפולים יש להימנע כרגע ועד להודעה חדשה, מכל תשלום בעניין העובדים וכן לא לבצע כרגע איזון תיקים

התאחדות חקלאי ישראל  21-12-2010


איגרת לחקלאי

בהמשך לאגרת הקודמת ברצוננו להבהיר כי המשא ומתן עם המדינה עדיין לא הסתיים, ואנו נמצאים בשלבים האחרונים. אנו עדיין מתעקשים על מספר נושאים לגבי שנת 2011.

עד לסיום המשא ומתן אין לבצע שום פעולה מול משרדי הממשלה מכיוון שאנו חושבים שיהיו שינויים בהקצאה של 2011 לעומת ההקצאה שפורסמה.

בכדי למנוע תהליכים כפולים יש להימנע כרגע ועד להודעה חדשה מאיתנו, מכל תשלום בעניין העובדים וכן לא לבצע כרגע איזון תיקים.

כל הפעילות המסודרת תחל לקראת תחילת שנת 2011, וזאת בהתאם לסכום עם משרדי הממשלה השונים.

בברכה
חיים חדד, מרכז תחום עובדים
התאחדות חקלאי ישראל