הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פצצת אנרגיה צהובה כחול-לבן: 100 שנה לגידול הבננה בישראל


כנס מחקרים וחידושים אחרונים בענף הבננה הישראלי נערך באחוזת אוהלו בהשתתפות מגדלי בננות, חוקרים ואנשי מקצוע העוסקים בתחום. היה טעים, מתוק, מעשיר ועם הרבה תובנות לקידום הענף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-12-2022



מטע בננות צעיר בעמק הירדן, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מעל 100 מגדלי בננות, חוקרים ואנשי מקצוע העוסקים בתחום, נפגשו באחוזת אוהלו שעל שפת הכנרת לסיכום העונה. כנס המחקרים והחידושים האחרונים בענף, נערך ביוזמת שולחן הבננה במועצת הצמחים, ובשיתוף מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, צמח טכנולוגיות, ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

רוב מטעי הבננות בישראל נמצאים באזורים המתאימים אקלימית לגידול כמו עמק הירדן, חוף הכרמל והגליל המערבי. המטעים הראשונים נטעו בתחילת המאה, כאשר מטע הבננות הראשון ניטע בשנת 1922 בקבוצת כינרת בהובלת שמואל סטולר. במסגרת ציון 100 שנים לענף, הושק בכנס הכרך הראשון של 'ספר הבננה' במעמד המחברים ד"ר יאיר ישראלי וד"ר עמי להב, ממפתחי ענף הבננה בישראל לאורך 50 שנים - באמצעות מחקר תיאורטי מעמיק ועבודת שטח לצידם של המגדלים. השקת הספר, שיצא לאור ביוזמת 'צמח מ. טכנולוגיות חקלאיות' ובתמיכת שולחן הבננה במועצת הצמחים, התקיימה במקביל לציון 100 שנה לענף גידול הבננות בישראל.


כנס מחקרים וחידושים למגדלי הבננות. צילום: מועצת הצמחים

לדברי עפר אריאל, יו"ר שולחן הבננה במועצת הצמחים: "על אף ההערכות הראשוניות שיבול הבננות הארצי ירד העונה לכ-160 עד 170 אלף טון בעקבות הקרה, אנו מבשרים היום כי הצפי העדכני, עם תחילת הקטיף, עומד על כ-192 אלף טון פרי. בעקבות התועלת הרבה שמביאים המחקרים והפיתוחים הטכנולוגיים בענף לצמצום נזקי קרה ונזקים נוספים, בשולחן הבננה רואים חשיבות עליונה במתן תמיכה למו"פ (מחקר ופיתוח) ומייעדים לכך כ-90% מתקציב השולחן, הממומן על ידי המגדלים עצמם".

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון, ציינה את מחויבות פעילות המו"פ צפון בעמק הירדן בגידולים החשובים לאזור: "המו"פ משקיע משאבים רבים בעולמות הסובטרופיים, כמו גם בעולמות המטעים הנשירים בראיית המטע העתידי והתמודדות עם שינויים בסביבה האקלימית והעסקית".

ד"ר נבות גלפז, חוקר במו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל: "אחד מכיווני המחקר העתידיים בענף גידול הבננות, צפוי להתמקד בשיפור יעילות השימוש במים, על ידי בחינת ממשק משולב של השקיה מדייקת להפחתת מנת ההשקיה היומית, פריסת רשת פנינה 30% להפחתת ההתאדות, ושילוב הזן נמוך 'עדי' הצורך פחות מים ביחס לזן המשקי 'גרנד ניין''. ד"ר גלפז הוסיף כי כיוון נוסף יעסוק בשיפור ההכנסה למגדלים וצמצום כוח אדם, על ידי עיצוב מטע בממשק גידול שורותיים קצר-מועד, עם מחזורי גידול של 3-4 שנים בלבד למניעת עייפות הקרקע, ומרווחים של 6-7 מטר בין השורות, בהם יתאפשר לשלב גידולים נוספים במטע או להכניס מיכון מתקדם לייעול העטיפה, התמיכה והקטיף בצמחי הבננה.


ד''ר נבות גלפז, חוקר בננות במו''פ צפון. צילום: מו''פ צפון

ד"ר נבות גלפז תאר את המחקרים האחרונים בעמק הירדן והגליל המערבי, בהם שימוש ברשתות פנינה עם 30% הצללה לשיפור המיקרו-אקלים והבריאות במטע, העלאת היבול והפחתת אובדן המים;

אורי שפאץ, מ'בננות החוף', חשף מחקר באזור חוף הכרמל, בהשקיה מדייקת באמצעות טכנולוגיית טפטוף טמון (הטמנת ציוד ההשקיה בעומק בית השורשים).

ד"ר עידו אביאני, מנכ"ל ומייסד 'אביאני - חקלאות מחדשת', על בדיקת מוהל עלים (סאפ) לניטור עודפים וחוסרים בפרופיל התזונתי של הצמח, לקבלת צמח מאוזן מבחינה תזונתית המביא לעלייה ביבול, שיפור התוצרת, הארכת חיי מדף ועוד.


מימין: גל אור מדריך גידול בננות; אורטל בחשיאן שה"מ; חיה רק-יהלום מנהלת מו"פ צפון; ד"ר עמי להב וד"ר יאיר ישראלי, מחברי "ספר הבננה"; ראובן דור מנהל יחסי החוץ ומחקרים סובטרופיים במו"פ צפון; עפר אריאל יו"ר שולחן הבננה במועצת הצמחים; משה ברוקנטל יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים; ד"ר נבות גלפז מו"פ צפון

כרמית סופר-ארד, הגנת הצומח (שה"מ), על דרכי התמודדות עם כנימות במטעי בננות, הניזונות ממוהל השיפה ומפרישות טל הדבש העלול לגרום לפגיעה ברקמות הצמח וביעילות הפוטוסינתזה.

פרופ' אברהם גמליאל, המכון להנדסה חקלאית – מכון וולקני, על 'מיזם פנמה' ביוזמת מועצת הצמחים והמדען הראשי במשרד החקלאות ובשיתוף המגדלים, לגיבוש ויישום גישה מערכתית למניעת התפשטות פטריית הפוזריום הפוגעת במטעי בננות בכל העולם, הכוללת פיתוח אמצעים לדיכוי הפצתה, שיקום חלקות ופיתוח זנים עמידים.

אבירם ג'ונסון, אגרו-אקולוגיה (שה"מ), על שילוב קונסטרוקציות ומערכות סולריות מתקדמות במטעי הבננות שיאפשרו הפקת אנרגיה אגרו-וולטאית כהכנסה נוספת למגדלים, וכן שילוב של אמצעי הגנה בפני קרינת השמש ונזקים סביבתיים נוספים.

» פורסם בחדשות
 













כיצד תבחרו את האבוקדו המנצח ? - טיפים לקניית אבוקדו 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כיצד תבחרו את האבוקדו המנצח ?


החורף כבר כאן ובשווקים ניתן למצוא זני אבוקדו בשלים וטעימים. הפרי הבריא והחשוב הזה, מכיל בעיקר שומן בלתי רווי הבריא עבורנו, כמות גבוהה של ויטמינים חשובים, מינרלים וחומצות אמינו. הנה מספר המלצות לבחירת אבוקדו מושלם

אודי גפני, יועץ מקצועי ''אבוקדו גרנות''  13-01-2019



צילום: אורן אדלשטיין

האבוקדו הוא הפרי היחיד המכיל שמן, חוץ מזיתים ואגוזים. כ- 20% מהרכבו התזונתי הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים, השמנים הבריאים עבורנו, בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ובמיוחד חומצה לינולאית, המסייעת לגוף לייצר הורמונים חשובים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאחר ותכולת השמן בו גבוהה, הוא מכיל גם ויטמינים מסיסים בשמן, שעיקרי ביניהם הוא ויטמין E. זהו נוגד חמצון חשוב ביותר, שכמו תפקידו בטבע, להגן על רקמות הצמחים מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה, כך גם תפקידו בגופנו, בנוסף לתפקידיו האחרים.

האבוקדו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות, מה שהופכו לבעל חלבון מלא. יש לכך ערך רב לצמחונים, לטבעונים, לתינוקות, לילדים ולאנשים בתהליכי הבראה. הוא מכיל גם פחמימות – בעיקר סיבים תזונתיים שאינם מתעכלים, אך עוזרים לתהליך העיכול. האבוקדו עשיר מאוד באשלגן ודל בנתרן ובכל מתאים לבעלי נטייה למחלות לב, כולסטרול וטריגליצרידים. יש בו ברזל, סידן, מגנזיום וויטמין C.

כאשר בוחרים אבוקדו יש לזכור את 3 הפרמטרים הבאים:

עונה
בישראל נקטפים זני אבוקדו ונארזים החל מאוגוסט עד יולי. הזנים נבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ובאחוזי השמן שבהם. הזנים הפופולריים, דוגמת האס, נקטפים בין נובמבר לאפריל וזו תקופת השיא של העונה. כדאי להכיר את הזנים השונים ולדעת מהי ההעדפה האישית שלכם ובהתאם לבחור אבוקדו.

מראה
לרוב אין למראה השפעה על הטעם או על המרקם של פרי האבוקדו, שפשופים או כתמים קלים על פני הקליפה אינם פוגעים באיכות הפנימית של הפרי. אולם קורה שמכה חזקה במיוחד תשפיע על פנים הפרי ובמקום הפגוע עלול להתפתח ריקבון. רצוי לבחור אבוקדו ללא שריטות וצלקות עמוקות שמעידות הן על פגיעה של ברד או מכות חזקות.

מוצקות
רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה אבוקדו רך ונעים למגע , אך לא רך מאוד שעלול להיות בשל יתר על המידה. לכן, כשנעמוד מול ערימת האבוקדו אצל הירקן, או בסופרמרקט, רצוי לחשב את מועד אכילת האבוקדו ולבחור את רמת הקושי שלו בהתאם – לאכילה ב-24 השעות הקרובות נבחר אבוקדו רך ובשל לאכילה. לאכילה בעוד מספר ימים נעדיף אבוקדו קשה שיתרכך בימים הקרובים אט אט. אם קונים אבוקדו קשה רצוי להפריד את הפירות ולשמור כל פרי במקום אחר כדי להבטיח הבשלה הדרגתית ולא של כל הפירות ביום אחד. אבוקדו רך יש לשמור במקרר אולם למספר ימים מוגבל. מומלץ לא להתאפק יותר מדי ולאכול עם קצת מלח ולימון – בכפית, על פרוסה או בסלט. בתיאבון!

הכותב: אודי גפני, יועץ מקצועי "אבוקדו גרנות"












מחקר: עצי אקליפטוס פוגעים במיני צומח ובעלי חיים - רשות הטבע והגנים 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: עצי אקליפטוס פוגעים במיני צומח ובעלי חיים


המחקר בוצע בחולות מישור החוף - מערכת אקולוגית הנמצאת בסכנת הכחדה. מהמחקר עולה כי עצי האקליפטוס מזמנים לשטח פי 6 מיני צומח פולשים לעומת שטחים טבעיים ללא אקליפטוסים. הדבוראים: כריתת האקליפטוסים שמתבצעת ברחבי הארץ תגרום נזק לא רק למגדלי הדבורים, אלא לכל ענפי החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-01-2017



שטח נטוע אקליפטוסים. צילום: אביב אבישר - באדיבות רשות הטבע והגנים

על רקע מאבק מגדלי הדבורים נגד כריתת עצי אקליפטוס, מפרסמת היום רשות הטבע והגנים את תוצאותיו של מחקר אקולוגי חדש, שקובע כי עצי האקליפטוס פוגעים במיני צומח ובעלי חיים המוגדרים כערכי טבע נדירים וייחודיים לישראל 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המחקר שתוצאותיו הראשוניות הוצגו לאחרונה בכנס מדעי, מצביע על כך שבשטחים בהם נטועים עצי אקליפטוס, הרכב הקרקע וזמינות המים משתנה, בהשוואה למערכת האקולוגית המקומית.

מתוצאות המחקר שנערך בבית הגידול של חולות מישור החוף, עולה כי הרכב מיני הצמחים ובעלי החיים בשטחים הנטועים שונה גם הוא מהרכב החברות שנדגמו בשטחים הטבעיים. שטחי האקליפטוסים מתאפיינים במיעוט של צמחים ובעלי חיים חובבי חולות הנמצאים בסכנת הכחדה.

המחקר נערך על ידי אביב אבישר, כמחקר דוקטורט בהנחיית פרופ' תמר דיין מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר ג'יימס אהרונסון - הגנים הבוטנים במיזורי, בארה"ב, וד"ר יואל רסקין מאוניברסיטת חיפה.

המחקר בדק את ההבדלים בהרכב הקרקע ובהרכב חברת צמחים וזוחלים במערכת האקולוגית הנכחדת של חולות מישור החוף, והשווה בין המצאי בשטחים הטבעיים לבין המצאי בשטחים שבהם נטועים אקליפטוסים. המחקר נערך בדיונות החול בגן הלאומי נחל אלכסנדר בשיתוף רשות הטבע והגנים.

מתוצאות המחקר עולה כי עצי האקליפטוס משפיעים על הרכב הקרקע, והופכים את המערכת הטבעית, המאופיינת בקרקע דלה בחומר אורגני, בעלת חדירות גבוהה למים, למערכת המזכירה במאפייניה את החורש הים תיכוני, עם כיסוי עבה של עלים וקליפות ואחוז גבוה של לחות בפני הקרקע. תופעה מעניינת שנצפתה בשטח מיד לאחר אירועי גשם הינה הצטברות של נגר עילי לערוצי זרימה. תופעה זו מאוד נדירה בחולות, מאחר וחול מהווה תשתית מחלחלת. הסיבה לתופעה נעוצה בשכבת הרקבובית שתחת האקליפטוס היוצרת מעטה בלתי חדיר למים וגורמת להצטברות נגר עילי על פני הקרקע, במקום לאפשר את חילחולו לעומק הקרקע.


איקליפטוסים בנחל אלכסנדר, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסיבה

בסקר הזוחלים שבוצע, נמצא כי בעוד שבשטחי החולות 57% מהפרטים שנדגמו משתייכים למינים חובבי חולות, המותאמים לחיים החולות, תחת האקליפטוסים נדגמו רק 11% של מינים חובבי חולות. עוד נמצא כי 67% מהפרטים שנמצאו בשטח האקליפטוסים שייכים למינים המזוהים עם אקוסיסטמה של חורש ים תיכוני לעומת רק 8% שנדגמו בשטחי החולות.

כמו כן נמצא במחקר כי בשטחים הנטועים, עושר מיני הצומח היה נמוך - 26.8 מינים בממוצע, בהשוואה לשטחי החולות - 40.6 מינים בממוצע. ממצא חשוב נוסף מתייחס לעושר המינים הייחודים (אנדמיים). בשטחים הטבעיים נמצאו 8 מינים בעלי חשיבות לשימור לעומת מין אחד בלבד שנדגם תחת האקליפטוסים. תחת אקליפטוסים נמצאו גם מספר כפול של מינים רודרלים, צמחים שתפוצתם קשורה להשפעת הפרעות האדם, קרי צמחים מותאמים לקיום בתנאי הפרעה. להערכת החוקרים, ההבדלים בהרכב חברת הצומח ובעלי החיים משקפים את השינוי במבנה הקרקע וזמינות המים, ואת השינוי שעובר בית הגידול מבית גידול יובשני המאפיין חולות, לבית גידול בעל תנאים של חורש ים תיכוניים.

נתון מדאיג נוסף שנמצא במסגרת המחקר הוא כי בשטח האקליפטוסים שנדגם נמצאו פי 6 יותר מיני צומח פולשני בהשוואה לשטחים הטבעיים. חדירת מינים פולשים לשטח עשויה להעיד על פגיעה בעמידות של המערכת האקולוגית הטבעית באזורים הנטועים באקליפטוסים בפני מינים פולשים.


כריתת אקליפטוסים בדרום רמת הגולן, צילום: באדיבות ארגון מגדלי הדבורים

לדברי האקולוגית אביב אבישר, עורכת המחקר, "האקליפטוס הוא העץ הזר הנפוץ ביותר כיום ביערות נטועים ברחבי העולם, והוא ידוע כמין בעל השפעה נרחבת על משאבי מים וקרקע, על צומח ובעלי חיים בסביבתו. אמנת המגוון הביולוגי קובעת כי ייצוג נאות של יחידה אקולוגית בשטחים מוגנים הוא מעל 17%, אך במערכת האקולוגית של חולות מישור החוף מוגנים מבנייה כ- 12% בלבד. ומכאן החשיבות המכרעת בבחינה מחדש של מקומם של אקליפטוסים בשטחים מוגנים במישור החוף החולי"

ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, "חולות מישור החוף, על החי והצומח המאכלסים אותם הם נדירים וייחודיים. הרשות משקיעה משאבים רבים כדי לשמר אותם במסגרת שמורות טבע וגנים לאומיים. ממצאי המחקר הראשוניים מצביעים על כך שהימצאותן של חורשות אקליפטוס בשטחים אלה משנות את הרכב הקרקע ופוגעות בהישרדותם של מינים נדירים וייחודיים אלה. שטח חורשות האקליפטוס הצפופות בתוך שמורות טבע ושטחים מוגנים במישור החוף, עומד על כ-12,000 דונם שהם שטח השווה בגודלו לשטחה של עיר בינונית בישראל''.

לאור זאת, מוסיף ד''ר מליחי, ''רשות הטבע והגנים תידרש לבחון את המשך הדילול של חורשות העצים הצפופות בתוך השמורות והגנים וזאת כדי להגן על הצמחים ובעלי החיים הנדירים והייחודיים לישראל".

עצומת הדבוראים: ''אל תכרתו אקליפטוסים''

בתוך כך, ראשי רשויות בארץ הגישו בשבוע שעבר עצומה לנשיא המדינה, ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת - אשר קוראת להפסיק לאלתר את כריתת עצי אקליפטוס שמתבצעת על ידי רשות הטבע והגנים ללא תכנית חלופית, לטענתם. על העצומה חתמו גם בוטנאים, חוקרים, אקולוגים, חקלאים ודבוראים במסגרת כנס חרום שהתקיים תחת הכותרת - די לכריתת עצי האליפטוס בישראל. שר החקלאות ומנכ"ל משרדו שהוזמנו לכנס לא הגיעו.

''מדיניות כריתת העצים הגורמת לחיסול ענף הדבורים והאבקת הגידולים החקלאיים בישראל, הטבע הישראלי, מורשת ההתיישבות ובית לבעלי החיים, עד למציאת פתרונות חלופיים לשמירה על חיי הדבורים, שהן המאביקות העיקריות של המזון מהצומח''. נכתב בעצומה

לעצומה כבר הצטרפו 36 בוטנאים, חוקרים ואקולוגים בכירים אשר מתנגדים להמשך הכריתה ומגדירים את האקליפטוס כמין 'גר' אך לא כמין פולש. ''האקליפטוס אינו מסכן את צמחיית הבר בישראל וכי חובה להפסיק ולכרות אותו''. בשנה האחרונה ביצעה הרשות כריתות יזומות ועצומות של מעל אלפיים עצי אקליפטוס בוגרים בנחל אלכסנדר, רמת הגולן, נחל שורק, שמורת הדן ועוד.


הדבוראי נועם טור חותם על העצומה בכנס הדבוראים, צילום: תקשורות יעל שביט

בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל: "זו המלחמה של כלל אזרחי ישראל. אנו קוראים לראשי הרשויות שעדיין לא הצטרפו למאבק, לחקלאים ולציבור הרחב, לחתום על העצומה החשובה. לא ייתכן שהממשלה, וגוף הנחשב לירוק, יאשרו כריתת עצים צופניים שהם מזון הדבורים, בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור במזון הדבורים. אנו דורשים ממשרד החקלאות לעצור לאלתר את כל כריתות האקליפטוסים המתוכננות''.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: ''על כולנו להבין את משמעות ייצור מזון מהצומח בהקשר קיום הדבורה ולשמור עליה למען עתיד האנושות כולה: "כל צמח או עץ צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש ויתרום להמשך קיום החקלאות וייצור המזון. שליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, מופק בעזרת האבקתה של הדבורה ולכן אנו נאבקים למניעת כריתת עצי האקליפטוסים וקידום נטיעות צופניות ברחבי הארץ".

''בעולם הרחב כבר הבינו את מה שרשות הטבע והגנים אינה מבינה'' מוסיף אבידור. ''שמירה ומחקר בכל העולם כבר מתקיים בניסיון לשמר את ענף הדבורים- בשל תופעת היעלמות הדבורים המאביקות את גידולי החקלאות. שליש מאוכלוסיית הדבורים בכל רחבי הגלובוס נעלמה והסיבה הראשונה והעיקרית הינה התמעטות המזון לדבורים, בשל צמצום האזורים החקלאיים והבר, שהינו הגורם הישיר לירידה המתמדת בהיקף הייצור המקומי, של הדבש בכ- 30%- 50%, בשני העשורים האחרונים, בנוסף לכריתה אלפי עצי אקליפטוס. כיום פועלים בישראל כ- 500 דבוראים. דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה''.












לראשונה בישראל: קיט להקמת מערכת סולארית ביתית - מונה-נטו ביתי 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: קיט להקמת מערכת סולארית ביתית


בעקבות ההסדרה ליצור עצמי של חשמל סולארי ביתי, נערכים השחקנים בשוק למהפכה בתחום. בתערוכת קלינטק שתתקיים בסוף החודש, יוצג לראשונה בישראל 'קיט' למתקן סולארי ביתי, המייעל את תהליך ההתקנה ומפחית את עלויות המתקן למשקי הבית בעשרות אחוזים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-01-2015



מערכת סולארית ביתית בישראל, צילום: קרן שמש

רשות החשמל צפויה לאשר בקרוב הסדרה שתאפשר ייצור עצמי של חשמל סולארי למערכות ביתיות. ההסדרה שמכונה "מונה-נטו ביתי", פורצת דרך להקמה פשוטה ומהירה של מתקן סולארי פוטו וולטאי, שיוכל לספק את כל צריכת החשמל הביתית.

היתרון הוא בפשטות - לעומת הנהוג עד כה, יוכל כעת כל משק בית להקים מתקן ללא צורך בניהול עסק והתחשבנות עם חברת החשמל. כל מי שיש לו גג פנוי יוכל להקים מתקן סולארי, והחשמל שייצר המתקן יקוזז מחשבון החשמל הביתי. בכך יוכל משק הבית להפוך את חשבון החשמל מהוצאה שוטפת להשקעה חד-פעמית ולהביא את חשבון החשמל החודשי לכדי אפס. בחישוב רב שנתי חשמל סולארי זול בכ-30-40% לעומת מחירי חברת החשמל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי ערן קופל דירקטור Hanwha Solar בישראל, ההסדרה החדשה יוצרת מציאות חדשה ותאפשר לאלפי משפחות בכל שנה להפסיק לשלם על החשמל. ''האתגר העיקרי כעת לחברות הסולאריות הוא להוריד את עלות המתקן. לשם כך, יש לצאת מן הקופסא, לשנות את שיטת העבודה וללמוד ממה שנהוג בעולם". אומר קופל

התשובה לאתגר מוצגת במסגרת תערוכת קלינטק 2015, שתערך בתאריכים 27-28.1.15, שם יוצג לראשונה בישראל קיט מלא להקמת מערכת סולארית שניתנת לרכישה כקיט ביתי. שיטה זו מייעלת את התהליך ומורידה את עלויות המתקן למשקי הבית בעשרות אחוזים.

"כדי לייעל את התהליך, בנינו פתרון משותף שמבוסס על המודל האמריקאי" מסביר אורי גנני, מנכ"ל חברת קרן שמש, "הלקוח רוכש קיט מושלם ומתקשר עם מתקין לביצוע ההתקנה. לאחר שלב רישוי קצר, תתבצע התקנה ביעילות ובתוך זמן קצר. הקיט הוא בהספק של 8 קילו-וואט, המצריך גג של 60-80 מ"ר בלבד ומייצר חשמל בשווי של כ-8,000 ש"ח בשנה. במסגרת תערוכת  קלינטק 2015 נרשום לקוחות לקבוצת רכישה שיקבלו מחיר מיוחד, אשר יתממש ברגע בו תאושר סופית ההסדרה למשקי בית".

גיורא גליק, מנהל תחום הסולאר בחברת אדוויס מוסיף: "הצלחנו לבנות חבילה (קיט) למערכות ביתיות עם עלות-תועלת מעולה, תוך שימוש בציוד הטוב ביותר: פאנלים של האנווה סולאר הקוריאנית- החברה המובילה בעולם, וממירים של חברת סולאראדג' הישראלית עם יתרון ייחודי של אופטימיזציה ובקרה על כל פאנל ועל כלל המערכת".

חיים אלוש, מייסד ומנכ"ל משותף של קלינטק: ''בתערוכות קלינטק אנו מוכיחים משנה לשנה כי התנהלות מקיימת, ובמיוחד בתחום האנרגיה, מהווה דרך לצמצם את יוקר המחייה. בחירה בטכנולוגיות קלינטק מתקדמות יכולה לשחרר גם את משק הבית הרגיל מהתלות הכלכלית בחברת החשמל ולהגיע לעצמאות כלכלית".

תערוכת קלינטק והכנסים הנלווים מהווים מקום מפגש שנתי למקבלי החלטות בכירים מהתעשייה, השלטון המקומי ומשרדי ממשלה, ליזמים, משקיעים, אנשי אקדמיה וחוקרים, ארגוני סביבה וקניינים מהארץ ומהעולם. במסגרת התערוכה הבינלאומית מציגות עשרות חברות ישראליות בעלות פטנטים ייחודיים בתחומי הקלינטק לצד חברות בינלאומיות.

הוועידה והתערוכה הבינלאומית השנתית ה-19
לטכנולוגיות מים, התייעלות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת,
בנייה ירוקה, מיחזור ותחבורה ירוקה
28-27 בינואר 2015
מרכז האירועים Avenue שבקריית שדה התעופה












מחלוקת עם האוצר: המכללות הטכנולוגיות מאיימות בשביתת רעב - פורום המכללות הטכנולוגיות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחלוקת עם האוצר: המכללות הטכנולוגיות מאיימות בשביתת רעב


היום הודיעו משרדי האוצר והכלכלה על גיבוש מתווה רב שנתי לחיזוק המכללות הטכנולוגיות. בפורום המכללות דוחים את המתווה ואומרים: ''לא רק שאין חדש בהצעתם אלא ישנו טעם נפגם בהתנהלותם ערב פתיחת שנת הלימודים. אנו מתבצרים בעמדתנו ואם לא יושגו הסכמות מחר בועדה בכנסת, נשבות רעב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-10-2013



המכללה הטכנולוגית רופין, צילום: יח''צ

פורום המכללות הטכנולוגיות, המייצג 60 מכללות טכנולוגיות לא אקדמיות להכשרת הנדסאים ומהנדסים, ישבש מחר (ב') את הלימודים בחלק מהמכללות למשך שעתיים, וראשיהן מאיימים לפתוח בשביתת רעב מול הכנסת. הלימודים במכללות של אורט יתקיימו כסדרם.

היום הודיעו משרדי האוצר והכלכלה על על גיבוש מתווה רב-שנתי שנעשה במשותף עם ראשי המכללות הטכנולוגיות, אשר ייתן מענה נכון לצרכי המכללות הן בטווח הזמן המיידי והארוך. ''המתווה הרב שנתי יאפשר שיפור, יציבות וכן אופק תכנוני וניהולי'' נמסר היום בהודעה. ''במסגרת המתווה, יינתנו תוספות תקציביות בסכום מצטבר של 90 מיליון שקלים לבסיס התקציב למשך 5 שנים, תוספת שתגדיל את תקציבן ב-70%, זאת במקביל לביצוע שינויים שישפרו ויבססו את המערכת. בהם, בין היתר, מעבר לתקצוב על בסיס תפוקות, בדומה לאקדמיה (ולא על בסיס מספר תלמידים במערכת), העלאת מספר התלמידים במכללה ועוד''

שרי האוצר והכלכלה ציינו כי החינוך הטכנולוגי הוא בעל חשיבות אסטרטגית למשק, לכלכלה ולחברה והדגישו כי שכר הלימוד של הסטודנטים לא הועלה השנה. ''המאמצים הרבים שהושקעו בחודשים האחרונות והמתווה המוצע, שכולל שינוי סדרי עדיפויות והסטת משאבים משמעותיים לנושא, יצעידו את החינוך הטכנולוגי קדימה בשנים הקרובות'' ציינו השרים ןקראו לכלל מנהלי המכללות לאשר את המתווה. צביקה פלג, מנכ"ל רשת אורט, הרשת הגדולה מבין המכללות, שליווה את הדיונים, הביע שביעות רצון מהסיכום והערכה רבה לשרים על המתווה. פלג הודיע כי רשת אורט פותחת את השנה כסדרה. פלג קרא לעמיתיו ללכת בדרכי אורט.

המכללות הטכנולוגיות:  מתבצרים בעמדתנו ואם לא יושגו הסכמות - נשבות רעב

בפורום המכללות הטכנולוגיות דוחים את המתווה היום ואומרים : ''פורום המכללות הטכנולוגיות קרא בתדהמה את הודעת משרדי האוצר והכלכלה לפיה גובש מתווה רב שנתי יחד עם המכללות הטכנולוגיות שעומד על תוספת מצטברת לאורך שנים של 90 מלש"ח. הדבר לא נכון ומדובר על מחזור של הצעה שהוצעה במהלך המו"מ בין הצדדים עוד טרם חג סוכות האחרון. הבקשה של המכללות הטכנולוגיות רק לצורך פתיחה והחזקת שנת הלימודים הקרובה במכללות עמדה ועודנה עומדת על 80 מלש"ח לשנה הקרובה, ולכן מה שמוצע הוא לעג לרש וודאי שלא התקבל על ידי פורום המכללות הוא הפורום היציג, המוסמך והיחידי שיכול לקבל החלטות בנושא. כל הצגה אחרת של תמונת המצב היא חמורה ומטעה''

''בעינינו חמור מאוד שנציגי ממשלה מנסים לייצר איפה ואיפה מול רשת אורט ישראל, ולפעול בשיטת "הפרד ומשול" שמעדיפה אינטרס צר שמפלה ומזניח סטודנטים במכללות טכנולוגיות הפזורות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, בין היתר ב: מכללת תל חי בקריית שמונה, מכללת ספיר בשדרות, מכללת סכנין, המרכז החרדי מכללת רופין, מכללת כנרת בעמק הירדן, מכללת אריאל, מכללת עמק יזרעאל, מכללת באר שבע ונוספים.'' אומרים בפורום המכללות.

הפורום הצהיר כי בכוונתו להמשיך במאבק כפי שהודיעו בימים האחרונים ומחר עת יערך הדיון בועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת יושבתו הלימודים לשעתיים לצורך תדרוך סטודנטים על המאבק ומייד לאחרי הדיון יתכנסו כל מנהלי המכללות במאהל מחאה מול הכנסת וישבתו רעב.

יו"ר הפורום, דר' יוכבד פנחסי אדיב : "לא רק שאין חדש בהצעתם אלא ישנו טעם נפגם בהתנהלותם ערב פתיחת שנת הלימודים. אנו מתבצרים בעמדתנו ואם לא יושגו הסכמות מחר בועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אנו נשבות רעב כפי שאמרנו"

יו"ר התאחדות הסטודנטים אורי רשטיק: " רשת אורט צריכה להתבייש בחוסר נאמנותה למאבק ולסטודנטים שלה. הסטודנטים מצפים שהמדינה תיתן יחס שווה לסטודנטים להכשרת הנדסאים וטכנאים ולסטודנטים במוסדות האקדמאים. אנו קוראים למשרדי האוצר והכלכלה להפסיק לפזר הבטחות והצהרות ולהגיע למתווה המוסכם על כל הצדדים כך שיסתיים המשבר ויפה שעה אחת קודם".












חוות הדגמה חקלאית ישראלית תוקם ברוסיה - שיתופי פעולה בין ישראל לרוסיה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוות הדגמה חקלאית ישראלית תוקם ברוסיה


שר התמ''ת שלום שמחון נפגש היום ברוסיה עם שר החקלאות הרוסי, נִיקוֹלַאי פְיוֹדוֹרוֹב. השניים סיכמו כי תקודם הקמת חוות הדגמה ישראלית ברוסיה בתחום החלב, חממות, דגים ועופות. השר שמחון: ''פרויקט דגל לשיתוף פעולה בין המדינות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2012


שר התמ"ת שלום שמחון נפגש הבוקר (ג') במוסקבה עם שר החקלאות הרוסי נִיקוֹלַאי פְיוֹדוֹרוֹב, על רקע הגידול בייצוא החקלאי הטרי מישראל לרוסיה בשנים האחרונות.

במרכז הפגישה עמדה סוגיית הקמת חוות הדגמה חקלאית ישראלית ברוסיה על ידי חברות ישראליות. משרד החקלאות הרוסי תומך בפרוייקט והאקדמיה החקלאית הרוסית הקצתה שטח והסכימה לתת תמיכה מלאה לפרויקט זה. כמו כן לאחרונה הוגשה בקשה למשרד התמ"ת לצורך אישור מאגד של חברות ישראליות בנושא זה. שמחון ציין כי ישראל תומכת בהקמת חוות ההדגמה, שתתרכז בתחומי החלב, חממות, גידולי דגים וגידולי עופות ורואה בה פרויקט דגל לשיתוף פעולה בין המדינות. 

לדברי שמחון ניתן לנצל את היתרונות של שני הצדדים ולאפשר לרוסיה, בסיוע טכנולוגיות ישראליות, להפוך לספקית המזון הגדולה בעולם. פיודורוב ציין כי יש פוטנציאל גדול להגדלת הסחר בין המדינות וכי חוות ההדגמה תהווה מרכז ללימודי טכנולוגיות ישראליות. השרים סיכמו על הקמת צוות עבודה שיקדם את הקמת חוות ההדגמה, יקדם שיתוף פעולה האקדמיה, ויצירת סביבה עסקית תומכת לחברות העוסקות בחקלאות.

היקף היצוא החקלאי הטרי מישראל לרוסיה עלה בין 2003 ל- 2011 מ- 23.5 מיליון $ ל- 242.2 מיליון $ (פי 10). באותה תקופה עלה היצוא הכולל לרוסיה ב- 86% בלבד. עיקר היצוא לרוסיה הוא גזר, תפו"א, פלפל וצנונית.












​התגלתה כלבת בפרה בקיבוץ שדה אליהו - כלבת ברפת בקיבוץ שדה אליהו 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


​התגלתה כלבת בפרה בקיבוץ שדה אליהו


משרד הבריאות מבקש מכל מי שהיה במגע עם הפרה לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה. כמו כן מבקש משרד הבריאות להעביר את המידע על האירוע למטיילים והנופשים באזור עמק המעיינות - בקעת בית שאן וביישובים הסמוכים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-6-2012


בלשכת הבריאות הנפתית עפולה, דיווח על פרה שמתה אתמול (18/6) מכלבת ברפת של קיבוץ שדה אליהו שליד העיר בית שאן. מדובר בפרה שהמליטה לפני 10 ימים.

משרד הבריאות מבקש מכל מי שהיה במגע עם פרה זו, לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בעפולה, בטלפון 04-6099050 ,04-6099000 או ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו.

כמו כן מבקש משרד הבריאות להעביר את המידע על האירוע למטיילים והנופשים באזור עמק המעיינות - בקעת בית שאן וביישובים הסמוכים.

הורים לילדים מתבקשים לברר עם ילדיהם באם היו במגע עם פרה זו בשבועיים האחרונים ולפנות ללשכת הבריאות בדחיפות.

משרד הבריאות מזכיר שוב למי שננשך או נשרט על ידי בעל חיים, לשטוף באופן מיידי את האזור במים זורמים וסבון, לחטא בחומרי חיטוי ולגשת ללשכת הבריאות לבדוק האם יש צורך בקבלת טיפול מונע נגד כלבת.












אל על: נעמוד בהתחייבותנו ולא נטיס את הקופים מחוות מזור - הטסת קופים לביצוע נסויים בחו''ל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אל על: נעמוד בהתחייבותנו ולא נטיס את הקופים מחוות מזור


לאחר שבשבועיים האחרונים חודש הקמפיין הציבורי נגד חברת אל על, הודיעה החברה לארגונים למען בעלי חיים, כי לא תטיס קופים עבור חוות מזור, גם אם משמעות הדבר תהיה להתמודד עם הליכים משפטיים מצד החווה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-6-2012


לחץ ארגונים ופעילים למען בעלי חיים שדרשו מאל-על הצהרה חד משמעית עשה את שלו: החברה התחייבה אתמול (ב') כי לא תטיס את הקופים מחוות מזור, וכי תעמוד בהתחייבותה מחודש ספטמבר 2010. כך נמסר היום מעמותת ''תנו לחיות לחיות''.

החברה הצהירה כי תימנע מהטסת קופים למטרת ניסויים עבור חוות מזור או עבור כל גורם אחר, והבהירה שכל עוד לא יינתן פסק דין סופי חדש שיחייב אותה לפעול בניגוד להחלטתה מספטמבר 2010 לחדול מלהטיס קופים למטרת ניסויים, היא תימנע מכך. ''אל על, כמו גם הארגונים, כמובן משוכנעים שאין ולא ניתן לחייב את החברה להטיס קופים בניגוד לרצונה, כפי שקבע לאחרונה גם היועץ המשפטי לממשלה בחוות דעתו.'' אומרים בתנו לחיות לחיות.

כזכור, לאחר מספר שנים שבו הופעל על החברה לחץ ציבורי, הודיעה אל-על בחודש ספטמבר 2010 כי הנהלת החברה החליטה לשנות את מדיניותה ולהמנע מלהטיס בעלי חיים לתעשיית הניסויים. בהחלטה זו, הצטרפה אל על לעשרות חברות תעופה בעולם שנמנעות מלהטיס בעלי חיים, ובפרט קופים, לתעשיית הניסויים. באוקטובר 2010 אף שלחה אל על הודעה רשמית לארגון BUAV הבריטי, הכוללת התחייבות ברורה כי היא תמנע מלהטיס קופים המיועדים לניסויים.

למרות זאת, לאחרונה התפרסם כי אל על המשיכה להטיס קופים עבור חוות מזור, ואף שקלה להטיס את משלוח הקופים שכרגע נמצא בדיון בבג"צ, ככל שצו המניעה שמונע את הוצאתו יבוטל. לאור זאת, החל קמפיין ציבורי בינלאומי נרחב נגד החברה, ובימים האחרונים הגיעו למשרדי החברה בכל העולם עשרות אלפי אי-מיילים, טלפונים והודעות בפייסבוק, אשר קוראים לה לקיים את התחייבותה מספטמבר 2010.

מתנו לחיות לחיות, מעמותת מאחורי דלתות המעבדה ומהאגודה נגד ניסויים בבעלי חיים, נמסר בתגובה: "אנו מברכים על התחייבות אל על לא להטיס את הקופים מחוות מזור. הבהרנו לחברה שאם היא תפר את ההתחייבות שהיא נתנה לנו היום, כפי שעשתה ביחס להתחייבות מספטמבר 2010, אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת שאף אדם נאור ובעל מצפון לא יטוס שוב במטוסי החברה. אנו מבקשים להודות לציבור הרחב שהתגייס ותמך בקמפיין הזה, בישראל ובעולם כולו, ובמיוחד לארגונים הבינלאומיים PETA ו-BUAV שמלווים את התהליך הזה זמן רב בצורה מרשימה ומדהימה. אנו נמשיך לעקוב אחרי הנושא ולוודא שהתחייבות אל על מקויימת, ושאף בעל חיים לא יוטס על ידי החברה לגהנום שבמעבדות התופת".












ארגון מגדלי העופות: מימון הרפורמה יועלה בהצעת המחליטים לממשלה - תקנות צער בעלי-חיים - רפורמה בלולים 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי העופות: מימון הרפורמה יועלה בהצעת המחליטים לממשלה


לקראת הדיון בממשלה בנושא התקנות לחוק צער בעלי חיים, שינה משרד החקלאות את עמדתו ומתכוון להעלות בהצעת המחליטים את בעיית המימון החסר לביצוע הרפורמה בענף ההטלה, על מנת שהמגדלים יוכלו לעמוד בדרישת התקנות. מזכיר ארגון מגדלי העופות: ''נוכל להשיג את המטרה ביחד ולסייע למגדלים לעמוד בדרישות התקנות המחמירות מבלי שפרנסתם תיפגע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


משרד החקלאות שינה את עמדתו ומתכוון להעלות בהצעת המחליטים לממשלה את בעיית המימון החסר לביצוע הרפורמה בענף ההטלה. כך מסר היום מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן.

בתחילת החודש קיים בג"צ דיון בעתירות שונות שבעתיין מוקפאת הרפורמה המתוכננת על-ידי משרד החקלאות בענף הלול. יישום הרפורמה התקבל בהחלטת ממשלה בשנת 2007 והיא כוללת בנייה מחדש של הלולים בתעשיית הביצים.

בעקבות העתירות נגד המתכונת המוצעת, ניסח משרד החקלאות טיוטת תקנות חדשה, ואף ערך בה מספר שינויים, אך עדיין לא נמצא לה רוב בקרב חברי ועדת החינוך של הכנסת ב-7 דיונים שהוקדשו לנושא, בעיקר בשל מרחב המחייה המוצע לכל מטילה בגודל של 750 סמ''ר. בנוסף לכך, המשרד להגנת הסביבה דורש לאכוף את ביצוע התקנות תוך שנתיים מיום אישורן בניגוד לעמדת משרד החקלאות ולעמדת המגדלים שטוענים כי נדרשת להם תקופת מעבר של 7 שנים.

בית המשפט החליט להשאיר את צו הביניים על כנו, והורה לממשלה לדון בתוך חודש בטיוטה החדשה של התקנות לחוק צער בעלי חיים כדי למנוע סחבת נוספת, ועל מנת לאפשר את המשך עבודתה של ועדת החינוך של הכנסת בנושא.

בדיון בבג''ץ הפנה השופט רובינשטיין שאלה לפרקליטות ולמשרד החקלאות לגבי סוגיית המימון והאם היא תובא בהצעת המחליטים לממשלה. תשובתם היתה חד-משמעית כי נושא המימון לא יובא בהצעה.

"להפעתי, משרד החקלאות החליט לשנות באופן מפתיע את עמדתו ומתכוון להביא בהצעת המחליטים לממשלה את בעיית המימון החסר לביצוע הרפורמה בענף ההטלה, על מנת שהמגדלים יוכלו לעמוד בדרישת התקנות החמורות לגידול מטילות.'' אומר מזכיר מגדלי העופות יעקב כהן. ''במכתב ששגרתי לשרת החקלאות בירכתי אותה על השינוי המהותי בעמדת משרד החקלאות, לצורך השלמת המימון החסר ואף הצעתי לה ולמנכ"ל המשרד הצעה דומה לפתרון הבעיה, וביקשתי כי הדברים ייעשו בתיאום עם נציגי המגדלים ועל דעתם, על מנת שנוכל לעמוד בדרישות התקנות החמורות לגידול מטילות שנכפו עלינו.''

כהן הביע תקווה שעמדת המשרד השתנתה באופן מהותי ביחס למכתבו של מנהל לשכת ראש הממשלה בעניין, וכי המשרד באמת יפעל לתוספת מימון לצורך עמידה בתקנות. כמו כן הציע את עזרת הארגון מול שרי הממשלה למען השגת המטרה. ''ביחד נוכל להשיג את המטרה ולסייע למגדלים לעמוד בדרישת התקנות המחמירות מבלי שפרנסתם תיפגע.'' אומר כהן












עץ דובדבן הבר העתיק ביותר בארץ - עץ דובדבן עתיק בכפר באב אל הווא ברמת הגולן 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עץ דובדבן הבר העתיק ביותר בארץ


בסמוך להר בנטל שבגולן, עומד לו כבר מאות שנים עץ דובדבן-בר היחיד שהתגלה בישראל, שמתנשא לגובה של 15 מטרים. והוא אפילו נותן פרי

רונית סבירסקי, ynet  18-6-2012




זהו סיפורו של דובדבן הבר העתיק ביותר והיחידי שהתגלה עד כה בישראל - הדובדבן מבאב אל הווא. איך מגיעים: מכביש 959 בין צומת בנטל לצומת בראון בצפון הגולן. בנקודה שבה שביל הגולן חוצה את הכביש מבחינים בשער בקר ובסימון השביל. מחנים את הרכב בצד, והולכים ברגל לכיוון הכפר.
לכתבה המלאה על העץ המיוחד ב-ynet לחצו כאן












יו''ר ועדת הכספים גפני: לא ניתן יד למהלך גורף של הורדת מכסים - דיון בהמלצת דו''ח קדמי - מחירי המזון בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכספים גפני: לא ניתן יד למהלך גורף של הורדת מכסים


בדיון סוער שהתקיים היום בועדת הכספים של הכנסת בנושא דו''ח ועדת קדמי במחירי המזון, תקפו משתתפים רבים את המלצות הועדה וטענו כי הורדת מכסים תגרום לפיטורי אלפי עובדים ולא תבטיח הוזלת המחירים. חה''כ קירשנבאום: ''הרפתנים עובדים מארבע לפנות בוקר ומרוויחים 6,000 שקלים. הורדת מחיר המטרה תאלץ אותם לסגור את הרפתות. אנחנו בדרך לסגור את כל הענפים במשק מלבד ההיי-טק וענפי השירות. שרון קדמי: ''אין פתרונות קסם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


שנה לאחר פרוץ המחאה החברתית, ועדיין הדעות חלוקות לגבי הדרכים להורדת יוקר המחייה. בדיון סוער שנערך הבוקר (ב') בועדת הכספים בכנסת בנושא המלצות ועדת קדמי, תקפו חברי ועדה רבים את מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, באומרם כי הדו"ח שחיבר מפספס את המטרה, יגרום לפיטורי אלפי עובדים בתעשייה וגם לא יבטיח את הוזלת המחירים המיוחלת.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הזהיר כי יש להמנע מפגיעה קשה בתעשייה המקומית שתפגע רק בחלשים, העשירים לדבריו - הם יסתדרו. ''יש מקרים שהפחתת מכסים תגרום אמנם להורדת מחירים, אך זו לא תהיה משמעותית ותביא לפיטורי עובדים. יש להתמודד עם יוקר המחייה ברגולציה; לבחון כיצד יש קומץ שמרוויח המון כסף, שנהנה מהריכוזיות, מפיק רווחים עצומים. הם גם המייצרים, גם המשווקים והמוכרים וגם לא משלמים את כל המסים כראוי, והממשלה מצידה מתנגדת למס הייסף. נדרש טיפול שורש, אחרת נפספס את המטרה האמיתית. אם האוצר יחליט ללכת על מהלך גורף של הורדת מכסים, ועדת הכספים לא תתן לכך יד. הוועדה מקדמת חוק שיחייב את אישורה גם במקרים של הורדת מכסים".

מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי אמר בדיון: "מחירי המזון בישראל גבוהים משמעותית ביחס למדינות ה- OECD. השוק הישראלי קטן מאוד ויש בו ריכוזיות גדולה. מספר קטן של שחקנים ותנאים אוליגופולים. שיעור החדירה של מותגים פרטיים נמוך מאוד ונע בין 10% ל- 15% בהשוואה ל- 50% במדינות ה- OECD. עוד גורמים לעלויות גבוהות: הגבלות דתיות, גם אם לגיטימיות, כגון הצורך להכשיר מפעלים, בטיחות מזון מחמירה מאוד מאז פרשת רמדיה שמגבירה את העלויות. המדיניות הממשלתית תורמת גם היא את שלה בהתערבות ישירה באמצעות מכסים, מכסות וסובסידיות ובהתערבות עקיפה; ע"י רגולציה סביבתית שיש לה עלות ופיקוח על תחרות. קיימים גורמי מאקרו כמחירי התשומות שהתייקרו, הצמיחה הגלובלית שנפגעה ושער החליפין שמתבטא בייסוף השקל".

''התחרות היא בין משרדי הממשלה על מי ישא את דגל המהפכה החברתית''

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "אין תכנית כוללת; הורדת מכסים תפגע בתעסוקה. התעשייה לא תעמוד בתחרות בינ"ל ואין אלטרנטיבות תעסוקה. יש חשש לפגיעה בייצור מזון וחקלאות בישראל, בעוד מדובר על מחסור במוצרי מזון בעולם והדבר יגרום לתלות שלנו בעולם הגלובאלי. הורדת מכסים במקום עידוד התעשייה המקומית, איננה הפתרון ולא בטוח שתגולגל לטובת הצרכן.

עוד הוסיפה קירשנבאום כי המלצות הוועדה להורדת התמורה ליצרני החלב (מחיר המטרה) ופתיחת שוק מוצרי החלב ליבוא חופשי, יביאו לסגירת הרפתות הקטנות ולהגברת הריכוזיות. "הרפתנים עובדים מארבע לפנות בוקר ומרוויחים 6,000 שקלים. הורדת מחיר המטרה תאלץ אותם לסגור את הרפתות. אנחנו בדרך לסגור את כל הענפים במשק מלבד ההיי-טק וענפי השירות. התחרות היחידה שיש כאן היא בין משרדי הממשלה, על מי יישא את דגל המהפכה החברתית ואף אחד לא דואג באמת להורדת המחירים לאזרחים. ככל שהדבר תלוי בי, לא תהיה הורדה של מחיר המטרה לרפתנים.

יו''ר הלובי החקלאי בכנסת חה"כ שי חרמש (קדימה) טען כי מתכונת הפחתת המכסים לא תמיד עובדת, ואם היא תביא להוזלה של 10 עד 30 אגורות ופיטורי עובדים, אזי התועלת פחות מהמחיר שהמשק ישלם. ''על קפה ותה אין מכס ועדיין יותר זול לייבא מאשר לקנות בארץ. הבעיה ברמה הקמעונאית והיצרנית. מסתבר שניתן למכור קוטג' ב- 5.40 ₪ במקום 7 ₪ ואף אחד לא מפסיד. "מי שקובע את מחירי הקוטג' הן הרשתות הקמעונאיות וראינו שלאחר המחאה בדרך פלא ירד מחיר הקוטג' בצורה דרסטית מבלי שישתנה דבר. ענף החלב הינו הענף היחיד במדינה שהינו ברגולציה מלאה, לא ברור איך לאחר פרק זמן קצר בלבד, לאחר שהעומד בראש משרד התמ"ת כיום חתם על חוק החלב בתפקידו הקודם, חוק שעבדו עליו חמש שנים, הוא עצמו יצא נגד אותו החוק שיזם", אמר חרמש.

ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) טען בדיון כי הבעיה היא לא המכסים אלא הריכוזיות ואיתה יש להתמודד. ''אי שבירת המונופולים - זה הכשל של המשטר בישראל. יש תיאום בין היצרנים הגדולים ולא נותנים לאלו הקטנים להתמודד".

''בכל העולם מסבסדים את החקלאות באזורי הפריפריה''

ח"כ מירי רגב (ליכוד): "הוועדה קמה על מנת להוריד מחירים. על קדמי לבוא עם פתרונות מעשיים איך מורידים מחירים. צריך יותר המלצות על הגדלת כוחם של היצרנים הקטנים. בנוסף, יש להוריד את המיסוי העקיף. בכל העולם מסבסדים את החקלאות באזורי הפריפריה והפתרון לבעיית מחירי מוצרי החלב ומוצרי מזון אחרים הוא להסיר מהם את המע"מ".

ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) "אנחנו המדינה היחידה בעולם ששיעורי המכסים עלו כל הזמן ועכשיו צריך להוריד, אך כאן אנחנו מתנגדים. צריך לבדוק איפה הנזק יותר קטן ואז ללכת על המהלך".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק תומך בהורדת מכסים אך בצורה מסודרת, תוך הדדיות והתחשבות בהסכמי הסחר, ''שלא נהיה הפראיירים היחידים. כשהשותפים שלנו יפתחו בפנינו שווקים גם אנחנו נפתח. שלא נייבא לכאן אבטלה. מחיר הטעות של ועדת קדמי יקר מדי. עם כל הרצון לטפל בצורה נכונה ביוקר המחייה אם נלך עם ועדת קדמי, נשלם מחיר יקר מאוד אם הוועדה טועה ולא נרוויח הרבה אם היא לא טועה. יש פתרונות רבים, פשוט צריך לבחון אותם; הובלה לילית שיכולה להוזיל מחירים, מרכזי הפצה, וכד'".

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף: "עקרונית מסקנות הוועדה מקובלות. הפחתת המכסים על יבוא מוצרי מזון היא הדרך הטובה ביותר ליצירת תחרות במשק ולהוזלת מחירים. הדבר הוכח בשנות ה-90 עם ישום תוכנית החשיפה לייבוא, שתרם להוזלה משמעותית במחירי המוצרים. אנו מאמינים שכך יקרה גם כעת. יש לבצע את תהליך הפחתת המכסים באופן הדרגתי על מנת לאפשר ליצרנים זמן התארגנות". זייף ציין עוד כי "אסור להפוך את המע"מ למע"מ דיפרנציאלי ואין להפחיתו על המזון, שכן יש ענפים נוספים חשובים לא פחות דוגמת ענף התרופות". על כך הגיב יו"ר הוועדה גפני ואמר: "הורידו מכסים בענף הטקסטיל, הכל נפתח אך אופקים נסגרה, נסגרו מפעלים. אופקים לא יוצאת מזה עד היום. אל תהיה בטוח שהורדת מכסים היא הפתרון לחוסר תחרות".

הרפתנים: ''המחלבות ורשתות השיווק אחראיות לעליה במוצרי החלב''

בדיון הועדה השתתפו גם רפתנים שהגיעו מרחבי הארץ להביע מחאתם על המלצות ועדת קדמי בענף החלב. ''עליית מחיר מוצרי החלב הינה אך ורק בגלל חזירות ופערי תיווך של המחלבות ורשתות השיווק.'' אומר צביקה ורפל, רפתן מגבעת יואב שברמת הגולן. ''מחיר המטרה לרפתנים מפוקח על ידי המדינה, בעוד שמחיר זה כיום בהשוואה לשנת 2008 נשאר כמעט זהה ומחירי מוצרי החלב עלו בעשרות אחוזים. אם יפגע מחיר המטרה לא נוכל למכור את תוצרתנו, המשקים המשפחתיים יתמוטטו, הריכוזיות בענף תעלה ומחירי מוצרי החלב לא ירדו, בדיוק ההפך מכוונת המשורר''.

ארנון אשרי, רפתן מכפר ויתקין ציין, כי יצרני החלב הקטנים מהווים 35% מההכנסה בערבה ו- 25% מההכנסה ברמת הגולן, אשר יחד עם הפגיעה בנותני שירות ותעשיות נלוות לרפת כמו תעשיית המספוא, וטרינרים, מובילים, אנשי שירות ותחזוקה ונוספים מהווים 70% מהתעסוקה בפריפריה. "המשמעות של יישום המלצות ועדת קדמי לפתיחת שוק החלב ליבוא והורדת מחיר המטרה לרפתנים הינה פגיעה בלתי הפיכה בענף החלב ובפריפריה וצעדים אלו לא יורידו את המחירים לצרכן הקצה. רפת שמחסלים אי אפשר להקים מחדש ויישום ההמלצות יהיה בכייה לדורות", אמר אשרי.

הרפתנים הבטיחו, כי למרות שרוב שרי הממשלה הביעו בהם תמיכה, הם נערכים למאבק מחודש בכדי להסביר לציבור ''את ההחלטות הזרות והאומללות של ועדת קדמי במשרד התמ"ת''.












בג''ץ: קופות חוות מזור נשארות בינתיים בארץ - ניסויים בבעלי חיים - חוות מזור 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בג''ץ: קופות חוות מזור נשארות בינתיים בארץ


דרישת חוות מזור לאשר לה משלוח מיידי של 40 קופות לניסויים נדחתה על-ידי בג''ץ. דיון נוסף יתקיים בעוד כחודש. פעילי בע''ח: נמשיך המאבק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


בג''ץ הודיע אתמול (א') כי יקיים דיון נוסף בעניין משלוח הקופים לניסויים בחו''ל תוך חודש. בכך הוא דחה למעשה את בקשת חוות מזור, לאשר לה משלוח דחוף של 40 קופות שנולדו בחווה לניסויים בארצות הברית.

בעקבות הדיון שנערך בבג"צ לפני כשבועיים (5.6.2012), במסגרתו הבהיר בית המשפט כי לא יתיר לחוות מזור לייצא לניסויים קופים שניצודו בטבע, הודיעה החווה לפני כשבוע שהיא מוותרת על כוונתה זו, אך מבקשת כי בג"צ יורה לאפשר לה לייצא כ-40 קופים שנולדו בחווה.

בתגובה להודעת חוות מזור, טענה עמותת ''תנו לחיות לחיות'' כי על חוות מזור לפעול בדרכים המקובלות והחוקיות מול הרשויות ולהגיש בקשה רגילה להיתר חדש, והיא איננה יכולה לבקש מבית המשפט צווים כאלו. אתמול (17.6.2012) החליט כאמור בג"צ לקבוע את העתירה להמשך דיון בשבועות הקרובים.

מתנו לחיות לחיות ועמותת מאחורי דלתות המעבדה נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שבית המשפט לא נעתר לבקשת חוות מזור לייצא את הקופים שנולדו בחווה, ותחת זאת קבע את העתירה להמשך דיון. נמשיך להיאבק כנגד המשלוח הזה, אשר עומד בניגוד לדין, למדיניות הישראלית ולנהלים שנקבעו על ידי השר להגנת הסביבה. SNBL היא מעבדת רעילות, ואי אפשר לייצא אליה קופים מישראל, בין אם הם ניצודו בטבע, ובין אם נולדו בחווה".

מייד לאחר הודעתה של חוות מזור בשבוע שעבר, על פיה היא מבקשת לייצא את הקופים שנולדו בחווה, הבהירו הארגונים למען בעלי חיים כי הודעת חוות מזור עומדת בניגוד בולט להצהרותיה במסגרת ההליך המשפטי. כך נכתב בסעיף 21 לתגובת חוות מזור לעמדת היועץ המשפטי לממשלה רק לפני חודש אחד: "להסיר כל ספק, מבחינת המחקר הספציפי, אין כל אפשרות לקבל מהחווה משלוח חלקי בלבד, שכן על כל הקופים המיועדים למחקר להגיע מאותו מקור".
הארגונים טוענים, כי הפליק-פלאק שעשתה חוות מזור בהודעתה לבג"צ מטיל צל כבד נוסף על התנהלות החווה והמעבדה אליה מיועדים הקופים.












אכילה רגשית: גם בעלי-חיים זוללים פחמימות במצבי חרדה - בעלי חיים במצבי איום וחרדה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אכילה רגשית: גם בעלי-חיים זוללים פחמימות במצבי חרדה


מחקר חדש פורץ דרך מצא כי בעלי-חיים שונים משנים את הדיאטה שלהם וזוללים מזון עתיר פחמימות כשהם בסכנה. לשינוי בתזונה ישנן השלכות על המערכת האקולוגית. המחקר נערך בשיתוף פעולה בין חוקר האוניברסיטה העברית לחוקרים מאוניברסיטת ייל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-6-2012


מתברר שלא רק בני אדם מתמודדים עם מצבי חרדה באמצעות אכילת ממתקים וסוכרים: מחקר חדש פורץ דרך חושף לראשונה כי בדומה לבני אדם, גם בעלי חיים כגון חגבים, ''זוללים ממתקים'' במצבי לחץ (סטרס), למשל כאשר הם מרגישים מאוימים מנוכחותו של עכביש טורף.

את המחקר שמתפרסם החודש בכתב העת היוקרתי Science, ערך ד''ר דרור הבלנה מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות במכון למדעי החיים ע''ש סילברמן באוניברסיטה העברית בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת ייל בארה''ב.

הדעה הרווחת בקהילה המדעית היא שבעלי חיים יכולים להשפיע על מחזור החומרים במערכת האקולוגית בעיקר על ידי שליטה בכמות ואיכות החומר האורגני ממקור צמחי הנכנס לקרקע. המחקר הנוכחי הראה מנגנון חדש לחלוטין של השפעה, דרך האינטראקציות בין טורפים ונטרפים, למשל עכבישים וחגבים.

במהלך המחקר נמצא כי במצבי לחץ ישנה החגב את תזונתו ממאכלים עתירי חנקן למאכלים עתירי פחמימות. שינוי שכזה אצל החגב ישפיע על ההרכב הכימי של גופו ועל חומרי הפסולת אותם הוא פולט, ולכך יש השלכות על המערכת האקולוגית כולה. גוף החגב הנרקב המכיל פחות חנקן ישפיע על תפקודי חברת המיקרובים בקרקע, האחראים לפירוק החגב וכן לפירוקם של צמחים, וכך יווסת בהמשך את תהליך הפירוק של צמחים.

''מדובר במנגנון חדש לחלוטין בו יכולים טורפים לווסת את מחזור החומרים במערכת האקולוגית וכתוצאה מכך לשלוט למעשה ברמת השירותים האקולוגיים אותם מעניקה המערכת לאדם, כגון פליטת גזי חממה לאטמוספירה ופרודוקטיביות בית הגידול'', מסביר ד''ר הבלנה. ''כל שינוי קטן בהרכב הכימי של החיה משפיע באופן מהותי על כמות הפחמן הדו חמצני שהמיקרובים משחררים לאוויר בעת פירוקם של חומרים אורגניים ויש לכך השלכות על האקולוגיה העולמית''.

המחקר הראה שהתמקדות בתגובה הפיסיולוגית של הנטרף לפחד מפני הטורף יכולה לשמש כגשר בין הידע הקיים על יחסי הגומלין בין מינים לבין המחקר הגיאוביוכימי של מעברי אנרגיה וחומר. עוד מדגיש המחקר את החשיבות של תפקיד החיות במחזור של חומר אורגני, שבדרך כלל נתפס כחסר חשיבות. ''המחקר שלנו מצטרף לשורה של מחקרים המבססים את ההבנה בדבר החיוניות שבשמירה על כל מרכיבי מארג המזון, והטורפים בפרט, לשם שימור התפקודים תומכי החיים של המערכת האקולוגית. הבנת תפקיד הטורפים במערכת הוא צורך דחוף כיוון שאנחנו מאבדים את הטורפים מהמערכות הטבעיות בקצב גבוה בהרבה מזה בו נפגעים ונעלמים מינים אחרים שאינם טורפים'', מרחיב ד''ר הבלנה.

במהלך הניסוי חשפו החוקרים חגבים לעכביש טורף על מנת לעורר את אפקט הפחד, וכן הציבו קבוצת ביקורת של חגבים שלא נחשפו לטורף. נמצא שהיחס בין הפחמן לחנקן בגוף החגבים שנחשפו לטורף וכתוצאה מכך חוו מצב עקה פיזיולוגית היה גבוה לעומת היחס בגוף החגבים שלא נחשפו לטורף. בהמשך בדקו החוקרים בניסוי מעבדה ובניסוי שטח את ההשפעה של הרכב גוף החגבים משתי הקבוצות על תפקוד המיקרובים בקרקע על ידי הוספת ''אבקת חגבים'' (חגבים שיובשו ונטחנו) לאדמה. לאחר שהמיקרובים עיכלו את החגבים, הוסיפו החוקרים לאדמה עלים. בשני הניסויים נמצא שקצב פירוק העלים בדגימת הקרקע אליה נוספו בתחילה חגבים מקבוצת הביקורת היה מהיר ב-62%-200% מאשר בדגימת הקרקע אליה נוספו חגבים שחוו פחד מטורף. מדובר בהבדל מפתיע ומשמעותי מאוד, לדברי החוקרים.

עוד ערכו החוקרים ניסוי ביקורת בו הוסיפו לקרקע ''חגבים מלאכותיים'' - תערובת של סוכר, חלבונים וכיטין (חומר בשלד החיצוני של החגב) ביחס משתנה. גם כאן הראו התוצאות שאפילו כמות קטנה של חנקן זמין (המצוי בחלבון) שנוספת לקרקע מגבירה משמעותית את תפקוד המיקרובים האחראים על תהליך הריקבון והפירוק של חומר אורגני כגון עלים.

''מדובר בפריצת דרך חדשה באמצעותה יוכלו מדענים לחזות כיצד שינויים במגוון הביולוגי כתוצאה מפעילות אדם (כגון דייג יתר, ציד, התחממות גלובלית, אובדן בית גידול) יכולים לערער את השירותים תומכי החיים שמספקת המערכת האקולוגית'', מסכם ד''ר הבלנה.












אושר בממשלה: יוקם צוות לבדיקת הקמת איים מלאכותיים בים - איים מלאכותיים למתקני תשתית ושדה תעופה 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בממשלה: יוקם צוות לבדיקת הקמת איים מלאכותיים בים


צוות היגוי יבדוק היתכנות הקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל, שעליהם יוקמו תשתיות כמו שדה תעופה, מתקנים צבאיים תחנות כוח, מתקן להתפלת מי ים ועוד. עמותת אדם טבע ודין: ''להקמת איים בים פתוח וסוער אין תקדים בעולם. אנחנו עתידים להפוך לשפני ניסיון בקנה מידה עולמי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-6-2012


תוכנית להקמת איים מלאכותיים לצורך הצבת מתקני תשתית קיימת במשרדי הממשלה כבר מספר שנים, ועכשיו היא צפויה לצאת לבדיקת היתכנות ראשונה ומקיפה.

היום (א') אישרה הממשלה את הקמתו של צוות היגוי בראשות מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה מנחם גרינבלום. צוות ההיגוי, שבו יהיו נציגים ממשרדי הממשלה השונים, ייבחן את היתכנות הקמתם של איים מלאכותיים מול חופי ישראל שישמשו להקמת מגוון מתקני תשתיות ביניהם - תחנת כוח, מתקן ניסויים צבאי, תחנת כוח שרפת פסולת, מתקן התפלת מי ים, מחזור, מתקני אנרגיית רוח, שדה תעופה ועוד.

ועדת ההיגוי תזמן את כל הארגונים והגורמים הנוגעים לנושא ובכלל זה יועצים הידרולוגים, ארגונים סביבתיים ומומחים בתחום. הוועדה תבחן מספר פתרונות הנדסיים להקמה כגון הקמת אי צף, אי על כלונסאות, ייבוש שטחים ועוד, וכן תבחן את ההשפעה של כל אחד מהפתרונות על קו החוף הקיים. הצוות יגיש את המלצותיו לראש הממשלה בתוך שנה. עלות עבודת הוועדה מוערכת בכ-3 מיליון ₪. העלות הכוללת של הקמת אי בשטח 200 דונם מוערכת במיליארד וחצי דולר.

ההצעה להקמת הוועדה הוגשה על ידי שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ, אשר סבור כי הקמת האיים המלאכותיים יכולה לפתור את בעיית המחסור בשטחים להקמת מתקני תשתית גדולים. ''הפתרון של איים מלאכותיים נותן מענה להקמה של מתקני תשתית גדולים שאחרת היו מוקמים על החוף וגוזלים שטח יקר וכן פוגעים בסביבה. אנו נבחן נסיון שהצטבר במדינות שונות וכן טכנולוגיות חדשות ומקוריות'' אמר השר

עמותת 'אדם טבע ודין' שהייתה חברה בצוות הממשלתי שבחן את הנושא, העבירה חוות דעתה השוללת הקמתם של איים אלו. לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', הסקר הממשלתי שפורסם בעבר בנושא לקה בחסר ולא בחן מכלול היבטים ציבוריים וסביבתיים הנוגעים להשלכות האיים המלאכותיים. "הסכנות האורבות לסביבה הימית בישראל, כמו איים מלאכותיים וכמו כל קידוח גז ו/או נפט בסביבה הימית מחייבים הקמת רשות לאומית לניהול ימי, כמקובל בעולם, אשר תבחן, תפקח ותקבל החלטות בנוגע לקיומן של תשתיות ימיות, כאשר האינטרס היחיד שינחה אותה יהיה האינטרס הסביבתי והציבורי", כך לדברי עו"ד ברכה.

יעל דורי, ראש תחום תכנון ב'אדם טבע ודין' אומרת כי לבניית אי כמו זה המתוכנן בישראל אין תקדים בעולם. מקור ראשי של אי ודאות הנוגע לאי המתוכנן לקום מול חופי ישראל, הינו העובדה כי מדובר במקרה ראשון בעולם, ככל הידוע לנו, של תכנית לבניית אי מלאכותי בים פתוח וסוער. כל האיים המלאכותיים, מרביתם ביפן, המשמשים לשדות תעופה או לצרכים אחרים, ניבנו בתוך מפרצים או בתחום שטחי מים מוגנים אחרים. ביפן, כעקרון, לא בונים איים בים הפתוח, וגם בהולנד, שם נצבר ניסיון רב שנים בייבוש הים, אין בונים איים כאלה. מבחינה זו, אנחנו עתידים להיות שפני ניסיון בקנה מידה עולמי''.












הקרב האחרון על עתיד משק החלב בישראל ? - ועדת קדמי לבחינת מוצרי החלב בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקרב האחרון על עתיד משק החלב בישראל ?


מטה מאבק הרפתנים התכנס הבוקר (א') לדיון חרום בעקבות הפיצוץ במשא ומתן בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב בישראל. הוגשה בקשה להפגנת אלפים מול משרד ראש הממשלה במהלך ישיבתה ביום א' הבא. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''דוחקים אותנו אל הקיר ולא מותירים בידינו ברירה, נאלץ לנקוט צעדים דרסטיים, לצאת להפגנות ואולי אף לשבש את אספקת החלב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-6-2012


הימים הקרובים עומדים להיות קריטיים לעתיד ענף החלב בישראל. הממשלה עומדת לדון שוב בהמלצות ועדת קדמי למשק החלב בישיבתה ביום ראשון הקרוב, 24 ביוני.

ועדת קדמי הוקמה בהוראת שר התמ''ת שלום שמחון, בעקבות המחאה החברתית בקיץ האחרון, במטרה לבדוק את עליית המחירים בשוק החלב. הועדה פרסמה את מסקנותיה, והיא ממליצה להוריד את מחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי המשולם לרפתן) ביותר מ-30 אג' לליטר ולפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא. מחיר המטרה מפוקח על ידי הממשלה ומאז שנת 2008 כמעט ולא השתנה, ואף ירד ועומד כיום על 2.09 ₪. מנגד, עלו מחירי מוצרי החלב בתקופה זו בעשרות אחוזים כתוצאה מפערי תיווך אדירים שגובות המחלבות ורשתות השיווק.

בפעם האחרונה שהמלצות ועדת קדמי עלו על שולחן הממשלה, הן נתקלו בהתנגדות חזקה מצד הרפתנים והחקלאים, וגם מצד חברי כנסת ושרי ממשלה, וירדו מסדר היום. מבקרי ועדת קדמי טוענים כי ההמלצות פוגעות בעיקר ברפתנים, שהם החוליה החלשה, ולא מטפלות ברשתות השיווק ובמחלבות.

''המלצות ועדת קדמי יביאו לחיסולן המהיר של מאות רפתות, דירים ומחלבות משק בפריפריה, ולפגיעה קשה במקור פרנסתן של הנותרות וברור שגם הצרכן יפגע.'' אומרים הרפתנים. ''במשך שנה לא נעשה דבר על מנת לשנות את המסקנות האומללות של ועדת קדמי, על אף שהוכח גם על ידי הועדה עצמה, כי מחיר מוצרי החלב אינו מושפע כלל ממחיר המטרה אותו מקבלים הרפתנים, מחיר שממילא מפוקח על ידי הממשלה.''

''נמשיך להיאבק בדו''ח ההזוי בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו''

כינוס החירום היום בא בעקבות הפיצוץ במשא ומתן שהתקיים בשבוע שעבר בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, בהשתתפות שרי התמ''ת והחקלאות, ראש אגף תקציבים גל הרשקוביץ, מנהל רשות המסים דורון ארבלי וגורמים מקצועיים ממשלתיים נוספים. הישיבה התקיימה על-מנת לנסות ולהגיע לפשרה בין הצדדים ולהכריע במתכונת בה יקודמו ההמלצות. בסוף הישיבה הודיע מנכ''ל משרד ראש הממשלה כי אם בתוך 10 ימים לא יגיעו הצדדים להסכמות, ההמלצות יועלו במתכונתן המקורית לאישור הממשלה.

בפגישת החרום של מטה מאבק הרפתנים היום, נבחנו צעדי מחאה אפשריים כנגד הכוונה ליישם את מסקנות ועדת קדמי, כאשר בתור צעד ראשון הוחלט, על קיום הפגנת ענק מול משרד ראש הממשלה במהלך ישיבת הממשלה ביום א' הבא. בנוסף הועלו אפשרויות למספר צעדים דרסטיים במידה והרפתנים ''ידחקו לקיר'', ובכלל זה שיבוש ואף הפסקה של אספקת החלב למחלבות.

מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר אמר בישיבה היום, כי המשך הפעילות לאישור המלצות ועדת קדמי על ידי הממשלה מעלה תהיות על המניעים הלא ברורים של צעדיה. "מהלך זה ברור שאינו לטובת הצרכנים. זהו מהלך פופוליסטי לחלוטין הנוגד כל היגיון בריא. לא יתכן, כי שר אחד בממשלה הרוצה להחליף את שר האוצר יגרור אחריו את הממשלה לקבל החלטה אשר תגרום לאלפי משפחות בעוטף עזה, דרום הר חברון, בעמקים ובגולן לאבד את פרנסתן, תחריב את ענף החלב הישראלי המפואר ותותיר את מדינת ישראל כולה תלויה בחסדיהם של אחרים באספקת חלב" אומר בכר.

''פעמים רבות הוכיח ענף החלב את חוזקו ועמידתו הברורה על זכויותיו. הרפתנים ימשיכו את מאבקם הצודק עד אשר יוסרו מסדר היום ההמלצות האומללות של ועדת קדמי. הם הוכיחו את יכולת המאבק שלהם בקיץ שעבר וימשיכו להיאבק בדו"ח ההזוי בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו''. אמר בכר












חידוש ביטוח נזקי טבע באפרסמון, אנונה ופיטאיה זני חורף 2012 - ביטוח קנט - הקרן לנזקי טבע בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חידוש ביטוח נזקי טבע באפרסמון, אנונה ופיטאיה זני חורף 2012


קנט מחדשת בימים אלה את ביטוח נזקי הטבע בזני החורף לשנת 2012. במהלך שנת 2011 שילמה קנט למגדלי הפירות המבוטחים כ-50 מיליון ₪ עבור נזקי טבע ואסונות טבע כאשר מרבית הפיצויים שולמו במסגרת המסלולים המורחבים בביטוחים השונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-6-2012


בימים אלה החלה קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, בהרשמה לביטוח נזקי הטבע באפרסמון, אנונה ובפיטאיה זני חורף לשנת 2012.

בביטוח השנה הורידה קנט את סכום ההשתתפות העצמית בביטוח נזקי טבע בפיטאיה זני חורף ל-5% מהיבול הפוטנציאלי או מהיבול המבוטח בשטח הניזוק, הנמוך ביניהם (לעומת 10% בשנה שעברה).

במהלך שנת 2011 שילמה קנט למגדלי הפירות המבוטחים כ-50 מיליון ₪ עבור נזקי טבע ואסונות טבע כאשר מרבית הפיצויים שולמו במסגרת המסלולים המורחבים בביטוחים השונים.

ביטוח בסיסי - כמדי שנה קנט מציעה ביטוח בסיסי אותו רוכשת מועצת הצמחים ענף הפירות, וכן ביטוח מורחב הנרכש ישירות ע"י המגדלים. במסגרת הביטוח הבסיסי שרכשה המועצה, היבול המבוטח הינו בגובה היבול הנורמטיבי בלבד. ההשתתפות העצמית בביטוח הבסיסי עומדת על 15% מהיבול הפוטנציאלי או היבול המבוטח, לפי הנמוך מבניהם ועד 30% במקרים מיוחדים.

ביטוח מורחב - הביטוח המורחב, כולל שורה של שיפורים המיועדים לתת כיסוי מקיף וטוב יותר. ההשתתפות העצמית בביטוח המורחב נמוכה באופן משמעותי מההשתתפות העצמית בביטוח הבסיסי ושיעור ההשתתפות העצמית באפרסמון, בפאיטיה זני חורף ואנונה הוא 5%, למעט מקרים מיוחדים (לעומת 15% ואף למעלה מכך בביטוח הבסיס). בביטוח המורחב ניתן לבטח את היבול הצפוי למגדל בפועל, בכל חלקה וחלקה ובמקרה של נזק תשלום הפיצויים יהיה מהיר ויועבר ישירות אל המגדל.

המועד האחרון להצטרפות לביטוח לכל מין פרי הוא 28.6.2012. פרטים נוספים באתר החברה

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.












שר הביטחון אישר הורדת גיל העובדים הפלסטינאים בחקלאות - עובדים פלשתינים בחקלאות - היתר לעבודה לפלסטינים בחקלאות 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר הביטחון אישר הורדת גיל העובדים הפלסטינאים בחקלאות


לבקשת מועצת הצמחים ומשרד החקלאות, אישר שר הביטחון אהוד ברק, את הורדת גיל הכניסה לעבודה בישראל של עובדים פלסטינאים מ-30 שנה ל-26 שנים. לצעד זה יש משמעות גדולה בעבור כלל ציבור החקלאים ויכול לסייע לרבים מהם בהשגת כוח העבודה הנוסף הנחוץ להם בעונה זו

מערכת פורטל החקלאות  22-11-2011


לבקשת מועצת הצמחים ומשרד החקלאות, אישר שר הביטחון אהוד ברק, להוריד את גיל הכניסה של עובדים פלסטינאים לעבודה בישראל, מ-30 שנה ל-26 שנים.

הפחתת רף הגילאים הינה צעד נוסף בהקלות אשר אושרו ע"י המשרדים הרלוונטיים. הצעד הראשון היה הגדלת מכסות העובדים מיו"ש, ובמועצה מאיצים בחקלאים להמשיך לפנות ולהגיש בקשותיהם.

מועצת הצמחים, אחראית החל מינואר 2011 להנפיק המלצות להיתרים לעובדים פלשתינאים לחקלאות בישראל. במסגרת זו נקבע כי המועצה תרכז את בקשות החקלאים, תבדוק ותעביר הבקשות לטיפול מדורי התשלומים הרלוונטיים באזורים השונים וגם תעביר ריכוז מידע שוטף למשרד הפנים ומשרד החקלאות, ואילו האישורים יונפקו על ידי מדורי התשלומים האזוריים ישירות לחקלאים.

''זהו שינוי מהותי שיש לברך עליו. שינוי זה יאפשר לקלוט עובדים רבים יותר הדרושים לנו לקראת עונת הייצוא שהחלה זה עתה בירקות, פירות, הדרים ופרחים" אומר מנכ"ל מועצת הצמחים צביא אלון. ''שיתוף הפעולה המבורך בין מועצת הצמחים לבין רשות ההגירה האחראית על ההיתרים, וגורמי הביטחון האחראים על הביצוע, מביא לכך שבקשות החקלאים מטופלות ביעילות, ואם אין מגבלות ביטחון, העובדים זמינים תוך זמן קצר.''












ארגון עובדי המים: מכסת המים לאזרח אינה ריאלית - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון עובדי המים: מכסת המים לאזרח אינה ריאלית


מועצת רשות המים תאשר היום את הפעימה השלישית ברפורמה בתעריפי המים; המחירים יועלו ב-1 בינואר 2011. ארגון עובדי המים: ''עליית מחירי המים שתכנס לתקפה בימים הקרובים, לצד תכנית החירום שמאיימת רשות המים להשית עלינו שוב וקיצוץ מכסות המים לחקלאים, משלימים את המהלך שנוקטת רשות המים, במטרה להפוך את המים למוצר מותרות''

מערכת פורטל החקלאות  16-12-2010


''עליית מחירי המים לידתה בחטא, מאחר והיא בנויה על תמחור שמגדיר מראש כמות מינימלית לצריכה חדשית לנפש שאינה ריאלית. אין אדם שיכול לעמוד ברף של 2.5 קוב לחודש ולכן קביעת תעריף גבוה בעשרות אחוזים על כל צריכה מעבר לכך, תגרום לכל אזרחי המדינה לשלם בחשבונות המים שלהם סכומי עתק, ללא קשר לכמה יחסכו בשימוש במים. דוגמא ראשונה לכך ראינו כבר בחשבונות המים האחרונים וכעת הולכים חשבונות אלה לתפוח אף יותר.'' כך אומר היום ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים, בעקבות הייקור השלישי השנה של תעריפי המים בישראל

בארגון עובדי המים מדגישים כי מבנה תמחור המים צריך להיות מבוסס על 2 מדרגות, שהראשונה שבהן תכלול צריכה חדשית לנפש של מינימום 5 מ"ק וכל צריכה מעבר לכך תוגדר כמדרגה שנייה ותחוייב בעלות גבוהה יותר, תוך שמירה על רמת מחירים סבריה: "מים, ממש כמו אוויר, הם מוצר בסיסי ומחירם חייב להיות שווה לכל נפש. במדינה מתוקנת, כל אין הצדקה לכך שאזרחי המדינה ידרשו לממן את עלות הייצור של המים, בכסף שמועבר ישירות לקופת האוצר ולא משמש לשיקום משק המים".

בנוגע לכוונה לשוב ולקצץ במכסות המים לחקלאים אמר וייסמן: "לצערי ה"טרנד" היום במסדרונות הממשל הוא להציג את החקלאים כמי שגוזלים את המים מהציבור. זוהי הטעייה מכוונת על גבול השערורייתית. לאחר שעברו לשימוש במי קולחין, החקלאים הם היחידים במשבר הנוכחי שקיצצו במכסות המים שלהם ופינו כתוצאה מכך 600 מיליון מ"ק מים שפירים לאזרחים. לא ייתכן כי החקלאות תהיה שק החבטות של רשות המים בכל פעם שמתעורר חשש למחסור. מדינת ישראל התפילה בשנה האחרונה כמות חסרת תקדים של 300 מיליון מ"ק מים וזאת כאשר לא כל מתקני ההתפלה פועלים בתפוקה מלאה. כיום משלמים החקלאים את עלות המים המותפלים ולכן יש להתפיל מים בכמות שתספיק לתמוך בצריכת המים שלהם. אי אפשר להמשיך ולהפוך את החקלאים לשעיר לעזאזל של המשק כולו, אם המדינה מבקשת לחסל את החקלאות, שתקום ותאמר זאת בפה מלא".

התאחדות חקלאי ישראל: הנזק מהקיצוץ המיועד יגיע ל-1.4 מיליארד שקל

התאחדות חקלאי ישראל פנתה לרשות המים בתביעה לערוך בשנת 2011 קיצוץ שווה של 5% לכל המגזרים במדינת ישראל. מניתוח כלכלי שערכה ההתאחדות, עולה כי הטלת הקיצוץ על המגזר החקלאי על פי התוכנית המוצעת על ידי רשות המים תגרום לנזק כבד של 1.4 מיליארד שקל.

לפי הנתונים, יסתכם הנזק הכולל בגין ירידה בהכנסות ממכירת פירות וירקות ב-820 מיליון שקל (12 שקל למ"ק מקוצץ), ובגין עקירה והשבתת מטעים וגידולים חקלאיים אחרים ב-590 מיליון שקל (8.7 שקלים למ"ק מקוצץ).

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר שקיצוץ של 5% בקרב כל צרכני המים הוא הוגן ואפשרי לביצוע באמצעות תוכנית מקפת. אין זה הוגן לדבריו, שמגזר יצרני אחד ישא בחלק הארי של הנזק מהמחסור במים במדינת ישראל ועיכוב התוכניות הממשלתיות ליצירת מקורות מים חדשים. ''טבעו של החקלאי להיות אופטימי ואנחנו מקווים שהמשך החורף יהיה ברוך גשמים וייתר את הצורך בקיצוצים, אולם אם לא יהיה מנוס מכך מן הדין שהוא יתחלק בין כולם.'' אומר וילן