הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירוע הזפת בחופי ישראל: אושרה בקשת המדינה לקבלת פיצויים בגין זיהום הים והחופים


הקרן הבין-לאומית אישרה היום את בקשת המשרד להגנת הסביבה לקבלת פיצויים בגין זיהום חופי ישראל והים באירוע בו הושלכו ממכלית בים התיכון עשרות טונות של נפט בפברואר בשנה שעברה. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: ''אני מברכת את הצוות המקצועי של המשרד שהשתתף בתהליך, ובהזדמנות זו מודה לאלפי האזרחים, הארגונים והרשויות שנרתמו למבצע הניקוי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-07-2021



במהלך ביקור מומחים מטעם הקרן הבינלאומית בחופי ישראל. צילום: רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

במפגש החצי-שנתי של הקרן הבינלאומית (אמנת הקרן - FUND 1992) שבה חברה מדינת ישראל, שנערך היום (ה'), דן הוועד המנהל (FUND Executive Committee) במקרה זיהום חופי ישראל בזפת בחודש פברואר 2021, ובקשת ישראל לאשר קבלת פיצויים בגין הזיהום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים ? הצטרפו אלינו לווטסאפ / טלגרם / פייסבוק

כל המדינות החברות בוועד המנהל תמכו, פה אחד, בהצעת מנהל הקרן והמזכירות, לאשר את תשלומי הפיצויים לישראל בגין הפגיעה בחופים.

על-פי החקירה שערך המשרד להגנת הסביבה, הראיות הנסיבתיות הצביעו על מקור הזיהום שהוא מכלית נפט גולמי בשם Emerald, אשר לפי הניתוח שנערך שפכה עשרות טונות או אף יותר של נפט גולמי במרחק של כ-130 ק"מ מחופי ישראל וגרמה לזיהום החופים, בין התאריכים 1 ל-2 בפברואר 2021. מטבע הדברים, לא ניתן היה למצות הליכים מול המכלית ובעליה, אשר בנוסף התברר גם כי אינם מבוטחים.

משום כך, ישראל בחנה תביעת פיצויים מול הקרן הבין-לאומית לפיצויים זיהום משמן, כאשר טענת ישראל בתמיכת מנהל הקרן, היא כי מדובר בשטיפות מכלי נפט גולמי מאותו מקור, שנשפכו לים באופן ככל הנראה במכוון, בתחילת פברואר 2021. היום כאמור, התקבלה תשובתה החיובית של הקרן, המאשרת להתקדם עם מתן פיצויים לישראל.


חוף חדרה פברואר 2021. צילום: מפקחי היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה

המסמכים שהוצגו לוועד המנהל של הקרן הבין-לאומית כללו ממצאי בדיקות ודגימות של הנפט הגולמי (זפת) מחופי הארץ, ממצאי החקירות שביצע המשרד להגנת הסביבה, ממצאי מודל ימי שביצע המכון לחקר ימים ואגמים ונתוני לוויינים שאסף המשרד להגנת הסביבה המנתחים את המקרה.

את ישראל ייצגו במפגש רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה וצביקה שפירא מרשות הספנות והנמלים.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "ישראל תפוצה על אסון הזפת, לפי עיקרון 'המזהם משלם', ואני מברכת את הצוות המקצועי של המשרד שהשתתף בתהליך, ובהזדמנות זו מודה לאלפי האזרחים, הארגונים והרשויות שנרתמו למבצע הניקוי. הנזק לסביבה הימית ולבעלי החיים כתוצאה מאירוע הזפת היה משמעותי, והאירוע מדגיש את עמדתנו: עדיף למנוע נזקים במקור ולעבור באופן מהיר לאנרגיות מתחדשות, על חשבון הובלת נפט גולמי בים"

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה: "אחר אישור הוועד המנהל של הקרן הבין-לאומית נוכל לקבל החזר של ההוצאות הכספיות שנגרמו למדינה ולרשויות המקומיות ובכך למזער באופן משמעותי את הנזקים שנגרמו. אנחנו רוצים להודות לשותפי המשרד להגנת הסביבה בפעולה מול הקרן, בהם רשות הספנות והנמלים, חברת 'ענבל', משרד החוץ, אנשי חקר ימים ואגמים ואחרים. השלב הבא ייקבע על-ידי אנשי הקרן וכן ייקבעו עקרונות קבלת הפיצויים, קהלי היעד, לוחות הזמנים והמנגנון לפיצוי כספי."

פורסם בחדשות













משרד החקלאות דורש מהאוצר לפצות את החקלאים על הקיצוץ במים - קיצוץ רוחבי במכסות המים לחקלאות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות דורש מהאוצר לפצות את החקלאים על הקיצוץ במים


המשרד פנה לשר האוצר ולצוות משרדו בדרישה לפצות באופן מידי את החקלאים בגין קיצוץ המים הנרחב לחקלאות, וכמו כן להפעיל מנגנון פיצוי לוויתור מרצון על מכסות המים שהוקצו. המתווה המוצע אינו חדש ואושר על ידי הממשלה לפני 9 שנים לשביעות רצון כל הצדדים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-06-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משבר המים בחקלאות: משרד החקלאות הודיע הבוקר (ד') כי פנה שוב לשר האוצר ולפקידי משרדו בדרישה לפצות באופן מידי את החקלאים ב-90 מיליון ₪ בגין קיצוץ המים הנרחב לחקלאות ולהפעיל מנגנון פיצוי לוויתור מרצון על מכסות המים שהוקצו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקצאת המים לחקלאות לשנת 2018 עומדת על 261 מלמ"ק. לעומת זאת, ההקצאה לשנת 2017, הייתה 440 מלמ"ק. מאחר וישנם גידולים רב שנתיים ועתירי הון כגון מטעים, הדרים, וירקות בחממות, הוצע ע"י משרד החקלאות להפעיל בשנת 2018 את המודל המוסכם משנת 2009, במסגרתו ניתן פיצוי ותמיכה לחקלאים, שיוותרו מרצון על כמות מים מעבר להקצאה המקוצצת לשנת 2018.

הדבר מתאפשר מאחר וישנם חקלאים המגדלים גידולי שדה חד שנתיים, אשר יש באפשרותם לצמצם את שטחי הגידול ובכך את כמות המים ללא פגיעה ארוכת טווח בתוצרתם. אלו יפוצו בגין אובדן ההכנסה וכך יופנו המים להקטנת הקיצוץ ולהשקיית המטעים והגידולים הרב שנתיים. כמו כן, בצורה זו יצומצם הן הנזק המידי בכמות הפירות ובגודלם והן הנזק לטווח ארוך, שאינו בר שיקום. לעמדת המשרד, הפיצוי שיידרש בגין פגיעה שכזו יהיה גדול פי עשרת מונים.

יתר על כן, אומרים במשרד החקלאות, תקציב זה יאפשר לחקלאים לבצע שנטועים, וריענון המטעים, ומאחר שמטע צעיר צורך כמות מים קטנה יותר בשנים הראשונות, הדבר יביא לצמצום נוסף בצריכת המים השנה.

במסגרת מודל זה, ניתן יהיה לסייע לחקלאים תוך שמירה על משאב המים המצוי במחסור מתמשך, חקלאים אשר יוותרו מרצון על חלק ממכסת המים שלהם, יקבלו עבור כל קוב 3 ₪.

''המתווה נתון לאישור משרד האוצר ותקצובו בהתאם, ולכן אינו מתאפשר נכון לעכשיו. ככל שהזמן עובר, יכולת יישומו תצטמצם'' אומרים במשרד החקלאות.

כאמור, המתווה המוצע אינו חדש ואושר על ידי הממשלה בשנת 2009, במסגרתו אישרה הממשלה תמיכה בסך 258 מיליון ₪ על הפחתה בהקצאה של כ-100 מיליון מטר מעוקב, כיום נדרש פיצוי של כ-90 מלש"ח לניוד של כ-30 מלמ"ק, דבר שיאפשר את צמצום הפגיעה בחקלאים.

בתוך כך, אתמול קיימה התאחדות חקלאי ישראל כנס חקלאים ארצי בנושא הטרור החקלאי והקיצוץ הרוחבי במים לחקלאות אשר גורם לחקלאים לנזק ישיר, אותו עם תובעים מהמדינה. החקלאים הודיעו כי אם המדינה לא תפצה אותם, הם יפתחו את השיברים - גם אם חקלאים יילכו לכלא.












כחלון וליצמן מקדמים הוזלת מחירי מזון נטול גלוטן - מזון לחולי צליאק 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כחלון וליצמן מקדמים הוזלת מחירי מזון נטול גלוטן


המהלך נועד לסייע לחולי הצליאק אשר נאלצים לשלם כסף רב על מזון ייחודי שאינו כולל גלוטן. משרד הבריאות יקל על יצרני מזון מקומיים וכך יתאפשר למפעלים נוספים להצטרף למעגל הייצור, כל זאת לצד הקלות בתחום יבוא המזון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-10-2016



 צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר האוצר והכלכלה משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן מקדמים מהלך בשיתוף משרד הכלכלה, בכדי להביא להוזלה משמעותית של מזון נטול גלוטן, לטובת חולי הצליאק בישראל. לצורך כך הוקמה ועדה בין משרדית במשרד הבריאות, אשר פועלת במספר מישורים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת המהלך יקל משרד הבריאות על ייצור מקומי של מזון נטול גלוטן, במיוחד על ידי יצרנים קטנים ובינוניים, בכך שלא יידרש אישור GMP מיוחד למפעל המייצר מזון נטול גלוטן באופן בלעדי. מהלך זה יאפשר למפעלים נוספים להצטרף למעגל הייצור וכן ינקטו שורת הקלות נוספות בתחום היבוא, כדי לאפשר הגדלת היבוא.

משרדי האוצר והכלכלה יקצו תקציב מיוחד בהיקף של 9 מיליון ₪ באמצעות מרכז ההשקעות, לצורך תמיכה במפעלים אשר יתחייבו לייצר מזון ללא גלוטן. תקציב זה יביא גם להגדלה של מפעלים קיימים או תוספת של מפעלים חדשים אשר יצטרפו למעגל הייצור.

השלמת המהלך יביא להגדלת מגוון המוצרים של מזון נטול גלוטן, במקביל להורדת מחירי המוצרים, על מנת לאפשר לחולי הצליאק בישראל נגישות למזון הנדרש להם במחיר סביר.

שר האוצר והכלכלה, משה כחלון: "יוקר המחייה הוא אחד האתגרים המרכזיים בחיי הישראלים, על אחת כמה וכמה אם הם נדרשים לרכוש מוצרים מיוחדים מטעמים בריאותיים כמו אלו נטולי הגלוטן עבור חולי הצליאק. סל קניות זול הוא לא מותרות, הוא הכרח. מוצרי המזון נטולי הגלוטן הם צורך בסיסי עבור מי שזקוק להם ולכן אנו פועלים במרץ כדי להוזילם באופן משמעותי".

שר הבריאות יעקב ליצמן: "מדובר במהלך חברתי חשוב, מתוך מחויבות והכרה בזכויות אלו הסובלים ושנדרשים למזון ללא גלוטן. תודתי לשר האוצר משה כחלון ולמשרד הכלכלה על ההירתמות לטובת המהלך לרווחת ציבור החולים, עד להשלמתו בקרוב".

מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ': "אני צופה כי הגדלת כושר הייצור תגדיל את יכולת התחרות במשק ותגרום בטווח זמן בינוני להשפעה על נגישות וזמינות המוצרים ומקווה כי שינויים אלו יביאו להורדה ברמת המחירים בשוק המזון ללא הגלוטן, ובכך להביא להקלה בהוצאות משקי הבית של צרכני מזון ללא גלוטן".












ענף הזית זכה בפרס בתחרות ה'אפי 2014' - שמן זית נושא תו איכות 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף הזית זכה בפרס בתחרות ה'אפי 2014'


ענף הזית זכה בפרס על הקידום והעלאת המודעות לשמן הזית הישראלי הנושא תו איכות. ד''ר עדי נעלי: ''ענף הזית משקיע מאמצים רבים בקידום שמן הזית הישראלי. הביקוש האיכותי נמצא במגמת עליה ברורה, אך משמח לקבל על כך גם הכרה רשמית בצורת פרס יוקרתי זה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-10-2014


מנהל ענף הזית במועצת הצמחים ד''ר עדי נעלי, עם פרס האפי
ד"ר עדי נעלי, עם פרס האפי, צילום: באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים

משיבים את הגאווה לשמן הזית הישראלי: ענף הזית במועצת הצמחים נמנה על הזוכים בתחרות ה"אפי 2014" שהתקיימה לאחרונה בישראל, לצד חברות גדולות במשק כמו קוקה קולה, בזק, שטראוס, yes ומפעל הפיס. מדובר בהישג לא מבוטל לגוף מקצועי, ציבורי, הפועל בתקציבים מצומצמים לטובת המגדלים והציבור.

תחרות האפי - Effie Awards היא תחרות בינלאומית המתקיימת בכ-40 מדינות, ובהן ישראל. התחרות הפכה עם השנים למותג יוקרתי ולאות של הכרה והוקרה למהלכי שיווק מוצלחים ואפקטיביים בתעשיית השיווק והפרסום בישראל. זוהי השנה ה-14 שבה מתקיימת התחרות בישראל על-ידי איגוד השיווק הישראלי יחד עם איגוד חברות הפרסום והמרכז הישראלי לניהול (המי"ל). סגל השופטים כלל כ-80 שופטים, בתוכם אנשי שיווק, פרסומאים, יועצי תקשורת, אנשי יעוץ ומחקר ואנשי אקדמיה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ענף הזית זכה בפרס 'אפי הכסף' על הקמפיין 'להשיב את הגאווה לשמן הזית הישראלי'' אשר הביא להעלאת המודעות לשמן זית ישראלי הנושא תו האיכות של ענף הזית. צרכנים רבים כיום מחפשים שמני זית ישראליים, נושאי תו האיכות של ענף הזית, הן בשל איכותם והן בשל החשש מזיופים.

מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, ד"ר עדי נעלי אמר לאחר קבלת הפרס: "ענף הזית משקיע מאמצים רבים בקידום שמן הזית הישראלי. הביקוש לשמן הזית הישראלי האיכותי נמצא במגמת עליה ברורה. הצלחנו להגיע להישגים והתוצאות מורגשות בשטח, אך משמח לקבל על כך גם הכרה רשמית בצורת פרס יוקרתי זה. אני מבקש להודות לכל חברי ועובדי ענף הזית על העזרה והסיוע להגעה להישג המכובד".

במסגרת התחרות הישראלית למהלכי שיווק וקידום מוצלחים ואפקטיביים "אפי 2014", זכה הקמפיין "להשיב את הגאווה לשמן הזית הישראלי" של ענף הזית, יחד עם חברת Grey Content בראשות רמי רושקביץ ובסיוע חברת Together בראשות רונן משה, באפי הכסף.












משרד הבריאות: אזהרה מתגובות עוריות אלרגיות לקעקוע חינה - איסור שימוש בחנה שחורה לקעקועים 
הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד הבריאות: אזהרה מתגובות עוריות אלרגיות לקעקוע חינה


חינה טהורה נחשבת חומר בטוח מאוד ונדיר שיש תגובה אליה, אולם כאשר מדובר בקעקועים נהוג להוסיף אליה חומר כימי הידוע כאלרגן תעשייתי. משרד הבריאות מזהיר כי השימוש במוצר לקעקועים על העור אסור לשימוש בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-8-2012


במשרד הבריאות התקבלו לאחרונה דיווחים על תגובות אלרגיות לאחר שימוש בקעקועי חינה שחורה. משרד הבריאות מבקש להזהיר את את הציבור בפני הסכנות הכרוכות בחומר וממליץ שלא להשתמש בחינה שחורה לצורכי קעקוע.

חינה הינה צבע צמחי טבעי אדום-חום הנמצא בשימוש קוסמטי נרחב במדינות מזרח התיכון והמזרח. חינה טהורה נחשבת חומר בטוח מאוד ונדיר שיש תגובה אליה. אולם כאשר מדובר בקעקועי חינה, כדי לזרז את פעולת הצביעה ולהשאירה לזמן ממושך יותר נהוג להוסיף לחינה חומר כימי בעל צבע שחור בשם פרה-פנלינדיאמיה או PPD. חומר זה ידוע כאלרגן תעשייתי שכיח. חינה אליה מוסיפים PPD נקראת "חינה שחורה" וקעקועי חינה שחורה מעלים את הסיכוי לאלרגיה.

חינה שחורה אסורה לשימוש במוצר לקעקועים על העור בישראל. אזהרה זו מופיעה על גבי תווית המוצר.

השימוש בחינה לכתובות קעקוע זמניים נפוץ בארץ. תגובות עוריות של גרד, נפיחות אודם, התפתחות שלפוחיות שהופיעו מספר ימים לאחר אפליקציה של כתובות קעקוע מחינה דווחו בישראל ובמדינות רבות נוספות. תגובות אלו יכולות לגרום לצלקות.

הקעקועים הללו נפוצים בירידים ודוכני מכירות. במידה שמתפתחת תגובה אלרגית, יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם.












ועדת הכלכלה דנה בהצעה להגביל פרסומות ושיווק משקאות אלכוהוליים - צריכת אלכוהול בקרב בני נוער 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה דנה בהצעה להגביל פרסומות ושיווק משקאות אלכוהוליים


בתגובה להצעת מנכ''ל מועצת היין במשרד החקלאות ולבקשת ארגוני החקלאים להחריג את היין מתחולת החוק אמר חה''כ אורבך: ''אם נחריג את היין אז יעברו לשתות יין. החוק נועד להילחם בשכרות. אני מבין את הבעיה השיווקית, אבל אם משאירים פרצה זה אומר שלא נילחם בשכרות''

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום בהצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים. ההצעה שיזמו חברי הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב - נועדה להילחם במגיפת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער בישראל, על-ידי החלת ההגבלות על פרסום הקיימות על פי חוק על מוצרי טבק לעישון גם על פרסום של משקאות אלכוהוליים.

הדיון התקיים לקראת הכנסת הצעת החוק לקריאה ראשונה, אולם לנוכח העובדה שח"כ דנון הגיש אתמול הצעה מתוקנת וכדי לאפשר לו לתאם עמדות מול משרדי הממשלה החליטה הוועדה שלא להתחיל בהצבעה על הצעת החוק, ולקיים בשלב זה רק דיון עקרוני בהצעה.

אתמול שלחו ראשי הארגונים החקלאיים מכתב לחה''כ כרמל שאמה-הכהן לקראת הדיון בהצעת החוק,  בו הם מבקשים למנוע את הגבלת הפרסום על היין, ולהבחין בין היין לבין הבירות ומשקאות האלכוהול הכבדים, הנצרכים על ידי בני נוער. "תופעת השכרות הנה רעה חולה ומקוממת ויש להיאבק בה באמצעים שונים", כתבו במכתבם ראשי התאחדות האיכרים, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, תנועת האיחוד החקלאי, תנועת הקיבוץ הדתי, וארגון ישובי פועלי אגודת ישראל "עם זאת, נוסחה הנוכחי של הצעת החוק חורג באורח קיצוני מהנדרש לשם השגת תכליתה, ועלול לגרום לפגיעה קשה ביותר בחקלאות בישראל אשר אנו מניחים כי מציעי החוק לא התכוונו לה''

מנכ"ל מועצת היין במשרד החקלאות, צחי דותן, ביקש להחריג את היין מתחולת החוק, בטענה כי "יין הוא משקה תרבותי, דתי, עם סממנים מיוחדים. לא מצאו יין אצל בני הנוער". לדברים הצטרפה גם נעמי רייש מהסוכנות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת, שאמרה כי היקבים הקטנים ומבשלות הבירה הקטנות זקוקות לפרסם את מוצריהן כדי להתפתח. היא הציעה לאמץ את כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שקובעות מגבלות כך שהפרסום לא יופנה לקטינים ולא יעשה שימוש בקטינים.

ח"כ אורבך אמר מנגד כי "אם נחריג את היין אז יעברו לשתות יין". לדבריו, החוק נועד להילחם בשכרות. "אני מבין את הבעיה השיווקית, אבל אם משאירים פרצה זה אומר שלא נילחם בשכרות", הסביר.

מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, יאיר גלר, התנגד נחרצות להחרגת היין מהחוק. "אלכוהול זה אלכוהול זה אלכוהול", אמר. "הנתונים שבידינו קובעים שאין הבדלים בין צריכת האלכוהול. אסור לבלבל את בני הנוער, המסר חייב להיות חד משמעי וכמות האלכוהול היא המרכיב הקובע". לדבריו, 25.24% מבני הנוער אמרו שהם צורכים יין, 24% שותים בירה ו-27% צורכים משקאות חריפים אחרים.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, התנגד גם הוא להחרגת היין מהחוק. "אי אפשר להעביר מסרים כפולים לבני הנוער. מצד אחד לאסור עליהם לשתות ומצד שני לאפשר את הפרסום. אם הסכנה היא בכמות האלכוהול מה זה משנה איך קוראים למשקה?"

במהלך הדיון עלתה גם מחלוקת באשר לסוגית הפיקוח. יוזם ההצעה, ח"כ דנון אמר כי לדעתו החוק צריך להיות בפיקוח של משרד הבריאות. עו"ד מרינה אוסטפלד ממשרד הבריאות ציינה כי החוק מטיל על המשרד סמכויות אכיפה בנושא הפרסומות וסמכויות פיקוח בנושא תפיסת המשקאות האלכוהוליים שעליהם לא תהייה אזהרה. לדבריה, כל מה שקשור למשקאות המיובאים נמצא בידי משרד התמ"ת ולמשרד הבריאות אין סמכות לתפוס, לבדוק או לעשות שום פעולה אכיפתית בנושא. אוסטפלד ציינה כי הנושא יעלה היום לדיון בפגישה בין מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד התמ"ת וביקשה לתת למשרדים לבדוק את ולהכריע כדי לגשר על הפער שנוצר בהצעת החוק.













עיריית ירושלים מייעלת את מערכת ההשקיה בגנים הציבוריים - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עיריית ירושלים מייעלת את מערכת ההשקיה בגנים הציבוריים


המערכת הממוחשבת החדשה בגנים הציבוריים בעיר מושתתת על טכנולוגיה חדשנית לחסכון במים, שמטרתה לייעל את אספקת כמויות המים הנדרשות לצמחייה, תוך התחשבות באקלים וללא בזבוז של מים. שתי תחנות מטאורולוגיות המחוברות למרכז בקרת ההשקיה מספקות נתונים בזמן אמת על הטמפרטורה, לחות יחסית, עוצמת הקרינה ועוד

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


עיריית ירושלים פורצת דרך ומייעלת את מערכת ההשקיה הממוחשבת בגנים הציבוריים בעיר, כך שהחישובים וההפעלה שבוצעו עד עתה באופן ידני ונעדרו דיווח בזמן אמת, שודרגו למערכת הפעלה אוטומטית ומדויקת שמותאמת לאקלימה הייחודי של ירושלים.

המערכת הממוחשבת מושתתת על טכנולוגיה חדשנית לחסכון במים, שמטרתה לייעל את אספקת כמויות המים הנדרשות לצמחייה, תוך התחשבות באקלים וללא בזבוז המשאב היקר מכל - מים.

לטובת מערכת ההשקיה הממוחשבת הותקנו על ידי יחידת ההשקיה באגף שפ"ע שתי תחנות מטאורולוגיות האחת בגן הורדים והשנייה בפסגת זאב.

לאחרונה חוברו התחנות למרכז בקרת ההשקיה של עיריית ירושלים ברחוב ריבלין. התחנות אוטומטיות לחלוטין ומופעלות באמצעות אנרגיה סולארית , הן מספקות נתונים בזמן אמת על טמפרטורה, לחות יחסית, עוצמת הקרינה, מהירות הרוח, כמות המשקעים והתאיידות יומית מחושבת . כך מחשבי ההשקיה ניזונים אוטומטית ובזמן אמת בנתוני ההתאיידות היומיים.

עד היום מערכות ההשקיה הממוחשבות היו מעודכנות באופן ידני מנתוני השרות המטאורולוגי באזור ראש צורים, אשר היו מדווחים על נתונים ממוצעים רב שנתיים או נתונים יומיים באיחור של 3-4 ימים. מיקום התחנות המטאורולוגיות מותאם באופן אופטימאלי לאקלים הירושלמי, כאשר מושגים דיוק ויעילות מקסימאליים.

בעירית ירושלים אומרים כי ''חיבור זה של דיוק, התאמה וחסכון יביא את העירייה לחזית טכנולוגיות ההשקיה והיד עוד נטויה, כך שהמטרה הנעלה ביותר של שמירת משאב המים למען הדורות הבאים מתממשת לאיטה.''












סוף עונת הציידים - הפעם האחרונה ? - עונת הצייד 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוף עונת הציידים - הפעם האחרונה ?


עונת הציד מסתיימת היום (ב'), ואולי האחרונה שתתקיים בישראל. פקחי רשות הטבע והגנים יצאו לשטחים הפתוחים בכוחות מתוגברים על מנת לאכוף את חוקי הציד - גם בשבת האחרונה בה הוא מותר. בצפון נתפסה חוליית ציידי צבאים. תיקון לחוק הגנת חיית הבר, שיזמה רשות הטבע והגנים ושמקודם על ידי המשרד להגנת הסביבה, צפוי לבטל את הציד הספורטיבי בישראל - ואיתו את ''עונת הציד''

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


היום (שני, 31 בינואר) מסתיימת עונת הצייד בישראל. עשרות פקחים של רשות הטבע והגנים יצאו לשטחים הפתוחים בסוף השבוע האחרון, על-מנת לפגוש את הציידים, לבדוק את רישיונותיהם ואת ציודם, ובעיקר לוודא כי העובדה שמדובר בהזדמנות האחרונה לצוד בעונה זו לא תגרום לחלקם לעבור על חוקי הציד.

גם במהלך עונת הציד, שנפתחה ב-1 בספטמבר, יצאו פקחי רשות הטבע והגנים מידי שבוע לאכוף את חוקי הציד ולבדוק שהציידים פועלים עם רישיון - ובעיקר שאינם צדים חיות בר מוגנות.

תיקון לחוק הגנת חיית הבר, שמקודם בימים אלו על ידי המשרד להגנת הסביבה, צפוי להפוך את ישראל למדינה הראשונה בעולם בה הציד הספורטיבי אסור בחוק, ובכך להפוך את עונת הציד שנסגרה בסוף השבוע לאחרונה בישראל אי פעם.

אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה ברשות הטבע והגנים: "במהלך סוף השבוע תפסו פקחי רשות הטבע והגנים בגליל העליון חוליית ציידי צבאים לא חוקיים, שעל פי מידע מודיעיני שהגיע אלינו פעלה באזור לאורך זמן. השיטה של הציידים היא להחביא בשטח את הצבאים שניצודו במהלך הלילה, ולשלוח במהלך היום שותפים לדבר עבירה, על מנת שיאספו את הצידה. נשקם של הציידים הוחרם במקום ונפתחה כנגדם חקירה, במסגרתה נאספו דגימות דם מרכבם ובגדיהם ונשלחו לבדיקות DNA, על מנת לאשש את הטענה כי עסקו בציד צבאים, בטרם יוגש כנגדם כתב אישום חמור. כולי תקווה שבתי המשפט יחמירו עם הציידים הלא חוקיים- רק כך נוכל למגר את התופעה".

גל אריאלי, מנהל אגף חקירות של רשות הטבע והגנים: "אנו מקווים שהתיקון לחוק יעבור במהרה, שכן הוא מעניק לפקחי ואנשי האכיפה ברשות הטבע והגנים כלים נוספים, טובים יותר, לשמירה על הטבע- אם בתחומי אכיפת הציד הלא חוקי, הרעלות חיות בר, מניעת סחר לא חוקי בערכי טבע או טיפול במינים פולשים ומתפרצים. בשנים האחרונות הגבלנו עוד ועוד את הציד, בהתאם לנתונים שנאספים מהשטח לגבי גודל האוכלוסיות של המינים השונים ומצב הטבע. כך לדוגמא הצלחנו להביא לאיסור ציד בכל אזור מאגרי המים של שפלת יהודה- למען ברווז נדיר ומוגן בשם צחראש לבן, שעשירית מאוכלוסייתו העולמית חורפת באזור, וגם הוצאנו חיות נוספות מרשימת המותרות לציד, כמו צבאים, חוגלות, דרבנים וארנבות. בישראל כיום מותר לצוד במהלך עונת הצייד תורים, שלווים, אגמיות, וברווזים בלבד.

החל ממחר, הציד היחיד שיתקיים בישראל הוא ציד למטרות שמירת טבע - דילול מינים פולשים ומתפרצים, הגנה מפני התפרצות כלבת ונזקי חיות בר לחקלאות, ותחת היתרים פרטניים בלבד. אזרח שנתקל באדם העובר על חוקים אלו או פוגע בטבע מתבקש לדווח מיד למוקד הסביבה של רשות הטבע והגנים- 6911*.













סדרת ימי עיון לבוקרים בתחום הבקר לבשר - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סדרת ימי עיון לבוקרים בתחום הבקר לבשר


תוכנות ממוחשבות לניהול עדרי בקר, כיצד להשביח מזון במרעה וכיצד מסייע הבקר לייצור הדבש..? ימי עיון לבוקרים מטעם משרד החקלאות, מו''פ צפון וארגון מגדלי הבקר - פברואר-מרץ - חורף 2011

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


את ימי החורף מנצלים משרד החקלאות, מו"פ צפון ואמב"ל (ארגון מגדלי הבקר) לסדרת ימי עיון לבוקרים בתחום בקר לבשר, אשר תציג בפני המגדלים את תוצאות מערכת המחקר והפיתוח בענף הבקר לבשר. להרצאות מוזמנים חקלאים, בוקרים וכל מי שמתעניין בתחום.

אלקנה בן ישר, מנכ"ל מו"פ צפון אומר, כי ההרצאות והנושאים נבחרו בקפידה וכוללים מידע חדש ומעודכן שיסייע לבוקרים בניהול העדרים בפרט, ובמידע על התחום בכלל.

חיים דיין, מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר לבשר מציין כי כיום חייבים הבוקרים להבין בתחום המחקר, השבחת גזעים, ובמימשקי ניהול העדר. מדריכי שה"מ (שירות הדרכה של משרד החקלאות), עומדים לרשותם לאורך כל השנה, ומלווים אותם בטיפוח עדרי הבקר.

במסגרת ההרצאות יתארחו ניצב ישראל יצחק, מפקד מג"ב שידבר על פשיעה חקלאית, ד"ר מרדכי קדמון מהמועצה לייצור ושייווק דבש שיספר על חורשות צל צופניות בשטחי המרעה, שמוליק פרידמן מנהל רשות מרעה, אשר יסקור את פעילות רשות מרעה 2011.

חיים דיין מנכ"ל אמב"ל יסקור את ענף הבקר לבשר בישראל, אלקנה בן ישר מנכ"ל מו"פ צפון ידבר על התפתחות החקלאות בישראל, שחר האריס מדריך תכנת נעה לניהול עדרי הבקר ידבר על שיפורים בתוכנת נועה, ד"ר עמית דולב ורועי פדרמן ממו"פ צפון ירצו על השפעת צל על פיזור בקר במרעה, ד"ר נדב גלאון רופא ראשי ב"חקלאית" על מחלות חמות, ד"ר זלמן הנקין מנהל המחקר החקלאי ידבר על שימוש רב תכליתי במרעה, ד"ר בני שריר, "החקלאית" על דינמיקת ההדבקה בתחלואת ריאה בין עגלי יבוא לבקר מקומי, ד"ר יאן לנדאו, מנהל המחלקה למשאבי טבע, מנהל המחקר החקלאי על מה אוכלות הפרות במרעה שלך.. ועוד.

ימי העיון יתקיימו במלון פסטורל בכפר בלום, בימי שלישי, בין התאריכים 8.2.2010 ועד 8.3.2010 החל משעה 9:45 ועד השעה 14:00.

ההשתתפות ללא תשלום, פרטים ניתן לקבל אצל ניר בס - 057-3793830













אבשלום (אבו) וילן מונה לנשיא תערוכת ''אגרו משוב'' - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אבשלום (אבו) וילן מונה לנשיא תערוכת ''אגרו משוב''


הנהלת התערוכה החקלאית הבינלאומית, אגרו משוב ה-21, החליטה למנות את אבשלום (אבו) וילן, מזכ''ל התאחדות החקלאים, לנשיא התערוכה, שתתקיים בתחילת חודש מרץ בתל אביב. חיים אלוש: ''עם כניסתו לתפקיד מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל, שם לו וילן למטרה לשפר את תדמיתה של החקלאות הישראלית לכיוון של חקלאות מודרנית''

מערכת פורטל החקלאות  31-1-2011


הנהלת תערוכת, אגרו משוב, הודיעה הבוקר כי בחרה באבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, לשמש כנשיא התערוכה הקרובה.

אבשלום וילן, חבר קיבוץ נגבה, שימש במשך שנים רבות כיו"ר הלובי החקלאי בכנסת, והגן על זכויות החקלאים ואף יזם חוקים והצעות חוק שונות, בתחומי החקלאות וההתיישבות. בהנהגת וילן הפך הלובי החקלאי לאחד מהגופים החשובים ורבי ההשפעה בפוליטיקה הישראלית. אבו וילן, אשר שימש כח"כ מטעם מר"צ, השכיל לשתף פעולה עם ח"כים מכל הסיעות בכנסת, וזה היה יתרונו הגדול של הלובי החקלאי. עוד כשהיה יו"ר הלובי החקלאי, יזם אבו וילן את "יום החקלאות" בכנסת, במסגרתו הוצגה תערוכת כלים חקלאים, פירות וירקות חולקו לחברי הכנסת ואף התקיימו דיונים בנושאים חקלאיים שונים.

חיים אלוש, מנכ"ל קבוצת משוב, היוזמת והמארגנת של תערוכת אגרו משוב ה-21, הסביר את הסיבות להחלטה למנות את וילן לנשיא התערוכה: "עם כניסתו לתפקיד מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, שם לו וילן למטרה לשפר את תדמיתה של החקלאות הישראלית לכיוון של חקלאות מודרנית. מזה 20 שנה שתערוכת אגרו משוב רואה בחדשנות חשיבות רבה לפיתוח מעמד החקלאות הישראלית בארץ ובעולם. פעילותו של וילן לטובת החקלאות עולה בקנה אחד עם פעילותה רבת השנים של תערוכת אגרו משוב".

התערוכה החקלאית הבינלאומית, אגרו משוב ה-21, תתקיים ב 02 וב 03 במרץ 2011, בגני התערוכה בתל אביב. בתערוכה צפויות להציג כ-200 חברות מהארץ ומחו"ל את מיטב הפיתוחים החדשים שבעולם החקלאות. לצד המציגים בתערוכה יתקיימו כנסים עיוניים בצל משבר המזון העולמי ההולך וגובר והפתרונות החקלאיים להתמודדות איתו, בהשתתפות שרי ממשלה, שרי חקלאות ממדינות שונות, אנשי משק בכירים, שגרירים ממדינות שונות ומנהלי חברות מחו"ל.

פרטים נוספים אודות התערוכה: www.agromashov.net













מחקר: סכנת הכחדה לעשרות מיני עצים עקב ההתחממות הגלובלית - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: סכנת הכחדה לעשרות מיני עצים עקב ההתחממות הגלובלית


מחקר באוניברסיטה העברית צופה כי ההתחממות הגלובלית עלולה להביא להכחדה של עשרות מיני עצים, אם האדם לא יתערב בזמן. המחקר, שממצאיו התפרסמו השבוע בכתב העת היוקרתי Ecology Letters, מתבסס על מודל מנגנוני חדשני שפיתחו החוקרים כדי לחזות מגמות בתחום התפשטות צמחים. ייחודו של המודל בכך שהוא מאפשר לראשונה לבחון כיצד ההתחממות הגלובלית עתידה להשפיע על תהליכים אקולוגיים המכתיבים את התפשטות העצים

האוניברסיטה העברית  30-1-2011


ההתחממות הגלובלית משפיעה על כדור הארץ במגוון דרכים המחייבות היערכות. מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית צופה שבעשרות השנים הקרובות עלולים להיכחד עשרות מיני עצים בעקבות שינויי האקלים אם האדם לא יתערב בזמן. על פי המחקר, עצים המפיצים את זרעיהם בעזרת הרוח יתפשטו בעתיד הקרוב בקצב שלא יתאם את קצב שינויי האקלים.

המחקר, שבחן את השפעתם האקולוגית של השינויים הצפויים באקלים ובסביבה על אוכלוסיות צמחים, נערך על-ידי פרופ' רן נתן, ראש המכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, תלמידו ניר הורביץ וחוקרים מחו''ל.

שינויי האקלים, אשר מורגשים כבר היום וצפויים להמשך ב-50 השנים הקרובות, כוללים תופעות כמו עליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני באוויר והיחלשות מהירות הרוח בחלקים רבים בעולם. על פי מחקרים קודמים, עליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני תגרום לעצים לייצר יותר זרעים ולהגיע לבגרות מוקדם יותר, באופן שיגביר את קצב התפשטותם בעתיד. מנגד, החלשות הרוח באזורים מסוימים צפויה להאט את קצב ההתפשטות בעתיד. השאלה אם שני האפקטים המנוגדים הללו יקזזו זה את זה נותרה ללא מענה. זאת ועוד, עד כה לא נבחן האם במקרה ה''אופטימי'' ביותר, שבו באזורים בהם הרוח צפויה להתגבר, ייצור הזרעים המוגבר, ההתבגרות המוקדמת והרוחות החזקות יותר יאפשרו לעצים להתפשט מהר יותר בעתיד באופן שיתאים לקצב המשוער של שינויי האקלים.

''המחקר שלנו צופה כי קצב ההתפשטות הטבעי של מרבית מיני העצים שזרעיהם מופצים ברוח יגבר, אולם גם באזורים בהם הרוח צפויה להתגבר קצב התפשטות העצים עדיין יהיה נמוך באופן משמעותי מקצב התפשטות הנדרש לאור השינויים בטמפרטורת פני השטח,'' מסביר פרופ' נתן. ''מצב זה עלול לגרום להכחדה בעתיד של אוכלוסיות ומינים של עצים שלא יצליחו לעקוב אחרי תזוזת בית הגידול שלהם, המספק תנאים נאותים לצמיחה ולרבייה, לכיוון הקטבים. עקב כך, הרכב היערות צפוי להשתנות ושטחם יצטמצם, התוצרים והשירותים שיערות אלה מעניקים לאדם עלולים להיפגע, ותידרשנה פעולות רחבות היקף של הפצת זרעים באופן מבוקר''.

המחקר, שממצאיו התפרסמו השבוע בכתב העת היוקרתי Ecology Letters, מתבסס על מודל מנגנוני חדשני שפיתחו החוקרים כדי לחזות מגמות בתחום התפשטות צמחים. ייחודו של המודל בכך שהוא אפשר לראשונה לבחון כיצד ההתחממות הגלובלית עתידה להשפיע על תהליכים אקולוגיים המכתיבים את התפשטות העצים. תחזיות שנעשו עד כה התבססו על מגמות העבר ולא לקחו בחשבון את השינויים הצפויים בעתיד באקלים ובסביבה.

בישראל, ממצאי המחקר תקפים למיני עצים מקומיים כגון מילה, אדר ואורן, שזרעיהם מופצים בעזרת הרוח. כמו כן, מודל זה יאפשר לחזות דגמי התפשטות של צמחים בתנאי סביבה שונים יכולים לסייע בקבלת החלטות כגון הדרכים להתמודד עם התפשטות מינים זרים, כמו עץ האילנתה הבלוטית, הפולשים לבתי גידול טבעיים.

עצים שזרעיהם מופצים על-ידי הרוח נפוצים בעיקר ביערות בצפון אמריקה, באירופה ובאסיה. המחקר הנוכחי מצביע על ההכרח במציאת חלופות למנגנון ההתפשטות הטבעי כדי למנוע הכחדת עצים בעוד כחמישים שנים, עקב השינויים הצפויים באקלים ובסביבה. ''יש חשיבות לכך שרשויות הייעור באזורים הרלוונטיים ברחבי העולם יבינו שהטבע לא יעשה את שלו'', מסביר פרופ' נתן. ''צריך לנקוט בצעדים מבוקרים כדי למנוע הכחדה של עצים אלו, החשובים מאוד לתהליכים אקולוגיים גלובליים, לתפקוד האקולוגי של יערות, וכן לתוצרים ולשירותים השונים שיערות אלה מספקים לאדם כגון תעשיית העץ, שמירת איכות המים, נופש ותיירות''.












הממשלה אישרה תכנית חירום להגדלת ייצור מים מותפלים - התפלת מים בישראל 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה תכנית חירום להגדלת ייצור מים מותפלים


הגדלת כמות ההתפלה תביא לייצור כולל של כ- 420 מליון קוב מים בשנת 2013, כמות הגדולה יותר מהשאיבה השנתית מהכנרת. ההחלטה התקבלה לאור ירידה מתמשכת בהיצע המים הטבעי בישראל, שמקורה הן בירידה ניכרת בכמות המשקעים והן בניצול המים שהצטברו במאגרים. כמו כן, הוחלט לקדם תכנית להקמת מאגרי מי קולחין לשימוש מספר יישובים חקלאיים

מערכת פורטל החקלאות  30-1-2011


הממשלה אישרה היום (א') תכנית חירום של שר התשתיות עוזי לנדאו, להגדלת ייצור המים המותפלים בישראל באמצעות הפעלת מתקני הייצור בכל שעות היממה. זאת, במטרה להתמודד עם המשבר במשק המים ועל מנת להבטיח הספקת מים סדירה לתושבי המדינה, תוך שמירה על מקורות המים הקיימים.

הגדלת כמות ההתפלה תביא לייצור כולל של כ- 420 מליון קוב מים בשנת 2013, כמות הגדולה יותר מהשאיבה השנתית מהכנרת.

ההחלטה התקבלה לאור הירידה המתמשכת בהיצע המים הטבעי בישראל, שמקורה הן בירידה ניכרת בכמות המשקעים והן בניצול המים שהצטברו במאגרים.

בנוסף, הוחלט כי רשות המים תפעל לצמצום השפעת הזיהום ולשיקום מקורות המים בישראל. כמו כן, הוחלט לקדם תכנית להקמת מאגרי מי קולחין לשימוש מספר יישובים חקלאיים.

ראש הממשלה נתניהו הנחה להביא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים הצעה בדבר הקמת מתקן התפלה נוסף באשדוד, כמו גם צעדים נוספים לטיפול במשבר במשק המים. "המשימה שלנו היא להתמודד עם המשבר במשק המים ולהבטיח הספקת מים סדירה לכל אזרחי ישראל. הצלת משק המים היא עניין קריטי בחשיבותו ולכן נקדם את העניין במלוא הרצינות, כדי שהציבור ייהנה ממים מותפלים בהקדם".

בארגון עובדי המים ברכו על החלטת הממשלה לאשר את צעדי החירום של שר התשתיות עוזי לנדאו, לשיקום משק המים. מנכ"ל הארגון, ארז וייסמן: "אני שמח לראות שסוף-סוף נמצא שר בממשלת ישראל שלוקח אחריות על תשתיות המדינה ואינו מנסה לגלגל את עלותן על ציבור האזרחים. משק המים זקוק כיום, במקביל לתכנית החירום, גם לתכנית ארוכת טווח לייצור מקורות מים חדשים וטיוב המקורות הקיימים".

בארגון עובדי המים ציינו בנוסף כי החלטת הממשלה למנוע מידיים פרטיות להשתלט על שוק ההתפלה הינה בעלת חשיבות ראשונה במעלה.












קסלמן את קסלמן: שווי אגרסקו לצורך ההפרטה 600 מיליון ₪ - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קסלמן את קסלמן: שווי אגרסקו לצורך ההפרטה 600 מיליון ₪


כיום, אחזקות הממשלה במחברה מסתכמות ב30%, אחזקות החקלאים - 59% ותנובה מחזיקה ב-11%. לקראת ההפרטה, שמועדה עדיין לא נקבע, הקים מנכ''ל החברה צוותים העוסקים בייעול החברה ופעולותיה העסקיות

עמירם כהן, דה מרקר  30-1-2011


דירקטוריון אגרקסקו אישר בסוף השבוע לחברה לשכור שירותי ייעוץ אסטרטגי מחברת "טריגר 4 סייט", שבהם יגובש מתווה אסטרטגי לפעולתה העתידית לאחר הפרטתה הצפוייה במהלך השנה. חברת הייעוץ תבחן את מערך היצוא של אגרקסקו, תפעל לייעולו ופיתוחו ותציע דרכים לחדירת החברה לעיסוקים נוספים המתאימים לליבת העסקים שלה.

לכתבה המלאה ב-The Marker












ארגוני החקלאים לח''כ שאמה: למנוע הגבלות פרסום על היין - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגוני החקלאים לח''כ שאמה: למנוע הגבלות פרסום על היין


ראשי הארגונים החקלאיים שגרו מכתב לחה''כ כרמל שאמה-הכהן לקראת הדיון מחר בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים, בו הם מבקשים למנוע את הגבלת הפרסום על היין. נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: ''עצירת הפרסום על היין היא מכת מוות לתעשיית היין בישראל ולא תקדם את מטרות החוק הראוי למניעת שכרות בני נוער''

מערכת פורטל החקלאות  30-1-2011


"הכללת היין בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים תגרום לנזק חמור ובלתי מוצדק לחקלאות ולתעשיית היין בישראל", כך אומרים ראשי הארגונים החקלאיים בישראל, בראשות נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי. במכתב ששיגרו לקראת הדיון מחר (ב') בוועדת הכלכלה אל יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דורשים ראשי הארגונים להבחין בין היין לבין הבירות ומשקאות האלכוהול הכבדים, הנצרכים על ידי בני נוער.

"תופעת השכרות הנה רעה חולה ומקוממת ויש להיאבק בה באמצעים שונים", טוענים ראשי התאחדות האיכרים בישראל, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, תנועת האיחוד החקלאי, תנועת הקיבוץ הדתי, וארגון ישובי פועלי אגודת ישראל. "עם זאת, נוסחה הנוכחי של הצעת החוק חורג באורח קיצוני מהנדרש לשם השגת תכליתה, ועלול לגרום לפגיעה קשה ביותר בחקלאות בישראל אשר אנו מניחים כי מציעי החוק לא התכוונו לה".

מטרת הצעת החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, התש"ע–2009 (עליה חתומים חברי הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אבי דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב) היא להלחם במגיפת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער בישראל באמצעות החלת הגבלות הפרסום הקיימות בתחום העישון גם על פרסום ושיווק של משקאות אלכוהוליים.

לדברי נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, "85% מהיינות המופקים בארץ משווקים לשוק המקומי. משבר המים והמחסור בכוח אדם בחקלאות גרם לעקירת מאות דונמים של מטעים ולמעבר לגידול גפנים הנחשבים חסכניים במים ובכח אדם. עצירת הפרסום על היין היא מכת מוות לתעשיית היין בישראל ולא תקדם את מטרות החוק הראוי. זאת במיוחד לאור העובדה הפשוטה כי בני נוער אינם קהל היעד של תעשיית היין משום שהם צורכים משקאות אלכוהולים אחרים".

לדברי מנכ"ל המועצה לגפן היין, צחי דותן, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול מעידה כי כלל הצעירים נוהגים לשתות בירה ומשקאות אלכוהולים כבדים וכי היין אינו נמצא בין הגורמים לשכרות בני נוער. "צריך לזכור כי היין בישראל משמש בעיקר לצרכים דתיים ולאירועים חברתיים ומשפחתיים וכי צריכת היין השנתית בישראל עומדת על כ-5-6 ליטר לאדם בהשוואה ל-20 ליטר במקומות אחרים בעולם".













וטרינרים ותלמידי בית ספר התגייסו למען החי-בר בכרמל - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


וטרינרים ותלמידי בית ספר התגייסו למען החי-בר בכרמל


מתגייסים לשיקום הכרמל: תלמידי בית ספר באבן יהודה התרימו מחבריהם יותר מ-3,000 ₪ לשיקום החיבר בכרמל; צוות הווטרינרים של בית החולים הווטרינרי ''מדי-וט'' תרמו מתקן ''אומנת'' משוכלל לגרעין רביית הדורסים. רשות הטבע והגנים: ''ישנן עשרות יוזמות פרטיות למען שיקום הכרמל ואנחנו משתדלים להיענות לכמה שיותר מהם''

מערכת פורטל החקלאות  30-1-2011


לאחרונה הגיע לבית ספר "בכר" באבן יהודה מנהל קשרי החוץ של רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוכון, על מנת לקבל תרומה כספית גדולה שנאספה ע"י תלמידי בית הספר היסודי, בעקבות אסון הכרמל לפני כחודשיים. אך גם הוא הופתע מהדרך שבה גייסו הילדים את התרומה.

הרעיון קרם עור וגידים כאשר מועצת התלמידים של בית הספר הצליחה לגייס סכום נכבד מהפעלת קפיטריה שהופעלה בימי ההורים. בית הספר שאף לתרום את הכספים לאחד המקומות שנפגעו באסון השריפה והועלתה ההצעה לתרמו לשמורת החי-בר בכרמל.

מספרת יעל הרץ מצוות בית הספר: "במקביל ליצירת קשר עם נציגי החי-בר, חיפשנו בבית הספר רעיון נוסף, על מנת להגדיל את סכום התרומה. התלמידים העלו רעיון מקורי, אשר יושם בהצלחה בהמשך השבוע: אחת מההפסקות הוארכה במעט ותלמידי בית הספר הוזמנו לצפות בסרטים ובשירים בחמש הכיתות המתוקשבות של בית הספר. במקביל לצפייה החינמית הוזמנו הילדים לרכוש שקיות פופקורן בעלות של 5 ₪, אשר הוכנו ע"י הורה מתנדב מבית הספר. ההיענות של התלמידים הייתה אדירה וההכנסות זרמו וזרמו. על תהליך מכירת הפופקורן היו אחראים נציגי מועצת התלמידים, נאמני פינת החי של בית הספר ומספר מורים מצוות בית הספר פיקחו על הנעשה".

בסופו של דבר הצליחו לגייס בבית הספר סכום של מעל 3,000 ₪, אשר הוגשו לסלמאן במפגש מרשים ומרגש בבית הספר. סלמאן שיתף את הילדים בחוויותיו מהאסון, כאיש רשות הטבע והגנים וכתושב עוספייה, תיאר לילדים את תחושת האחריות לבעלי החיים שהרגישו הוא וחבריו לעבודה, סיפר על הטבע שמתחיל לשקם את עצמו בכרמל וריתק את הילדים בסיפוריו. כמו כן, שמע את הילדים שהביעו את תחושת ההצלחה והסיפוק שלהם והתרגש מהמחווה של תלמידי בית הספר לעזור ולסייע לנפגעים, גם כאשר הם אינם חלק מהם.

"כולנו בבית הספר הרגשנו את מהותה של הנתינה והעזרה ההדדית לאחינו בשעת צרה ומשבר, ומקווים כי אסונות כאלה לא יחזרו על עצמם בעתיד" מוסיפה יעל מצוות בית הספר.

תרומה נוספת שהגיעה מאזרחים אכפתיים היא "אומנת" חדישה, בשווי של כ-5,000 ₪, שהועברה היום בבוקר לגרעין הרבייה של העופות הדורסים - הגדול והמוצלח מסוגו בעולם, על ידי ד"ר ידין ישורון, מבית החולים הווטרינרי "מדי-וט", שבחיפה. ה-"אומנת" היא המתקן המיוחד בו מגודלים הגוזלים שבוקעים בגרעין הרבייה. "אנשי המרפאה נהגו להתנדב ולסייע לצוות החיבר גם בימים שבשגרה, כאשר לא אחת הגיעו במיוחד על מנת לסייע לטיפול בדורסים וביונקים הנדירים - כולל במהלך השריפה, עת היה צורך לפנות את חלקם מהשמורה למקום מבטחים" מספר סלמאן אבו רוכון. "באומנת שתרמו יגודלו דורסים נדירים בסכנת הכחדה, שגרעין הרבייה בחיבר כרמל הוא היחיד בעולם שמצליח להביא לרבייתם בשבי ולשחרורם חזרה לטבע. אין מילים לתאר את ההתגייסות של הציבור - ישנן עשרות יוזמות פרטיות למען שיקום הכרמל ואנחנו משתדלים להיענות לכמה שיותר מהם. אין ספק שיוזמות כמו של תלמידי אבן יהודה או צוות מרפאת "מדי- וט" הם קרן אור בתוך כל השחור שנותר לאחר השריפה הקשה".













מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% - 

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3%


סעיף הדיור ירד בחודש שעבר ב-1.1%. המדד הושפע בעיקר מעליות מחירים שנרשמו בסעיפי הלבשה ( 7.5%), ירקות טריים (7.3%), מלונות ובתי הבראה (5.5%) וצורכי רחצה וקוסמטיקה (4.5%). האינפלציה במשק מסתכמת כעת בפועל ב-2.5%

מערכת פורטל החקלאות  15-11-2010


מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד המחירים לצרכן עלה כצפוי ב-0.3% בחודש אוקטובר והגיע ל-107.5 נקודות.

סעיף הדיור הדומיננטי משך את המדד הכללי כלפי מטה מאחר והמדד ללא דיור עלה בחודש האחרון ב-0.7%.

עליות נרשמו במיוחד בסעיפי הירקות הטריים
(7.3%) הלבשה וההנעלה (6.1%) שונות
(1.5%) מזון (0.7%), אחזקת הדירה (0.7%), החינוך התרבות והבידור (0.6%) והריהוט (ב-0.5%)

ירידות נרשמו בסעיפי הדיור (1.1%), פירות טריים (1.0%) והתחבורה (0.9%)

מדד מחירי הירקות הטריים עלה ב 7.3 אחוזים; לעומתו ירד מדד מחירי הפירות הטריים באחוז אחד.

מדד מחירי הירקות הקפואים, הכבושים והמשומרים עלה ב-3.9% אחוזים ומדד מחירי הפירות המשומרים והיבשים עלה ב-1.7%

מבין הירקות הטריים התייקרו במיוחד:
שומר (ב-94.6 לעומת אפריל 2010), עגבניות (ב-19.8%), כרוב (ב- 18.8%) שום טרי (ב- 11.1%), גזר (ב-10.7%), פלפלים (ב-10.3%), קישואים (ב-9.9%), בצל (ב-5.3%) ומלפפונים (ב-3.1%).

מבין הירקות הטריים הוזלו במיוחד: חצילים (ב-14.1%), כרובית (13.9%), צנון וצנונית (9.0%), חסה (8.2%) וקלחי תירס (ב-4.4%).

מבין הפירות הטריים הוזלו במיוחד:
אבוקדו (ב 14.8- אחוזים), בננות (ב 12.4- אחוזים), תפוזים (ב 9.3- אחוזים לעומת אוגוסט 2010), קלמנטינות (ב 6.6- אחוזים), לימונים (ב 6.2- אחוזים), רימונים (ב 5.2- אחוזים) וקיווי (ב-3.7% אחוזים לעומת מאי 2010)

מבין הפירות הטריים התייקרו במיוחד:
ענבים (ב-18.9%), אשכולית (ב-18.6% לעומת מאי 2010), אפרסמון (ב-15.3% אחוזים לעומת פברואר 2010), מלונים (ב-8.2%), שזיפים (7.8%) ופומלה (ב-5.5% לעומת מרס 2010)

מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.2% וב-12 החודשים האחרונים מסתכמת האינפלציה ב-2.5%. על פי נתוני המגמה לתקופה זו, קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-3.2%, של המדד ללא דיור ל-3.3% ושל המדד ללא דיור וללא ירקות ופירות ל-2.1%. יעד האינפלציה הממשלתי עומד על 1%-3% בשנה.