הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



פארק המעיין במטולה נחנך מחדש


האמפיתאטרון והנביעה שבפארק שוקמו לאחרונה ע''י קק''ל, המועצה המקומית מטולה ומפעל הפיס. המושבה הצפונית בישראל, מציינת השנה 120 שנות התיישבות, ובראשית דרכה היה המעיין מוקד לאספקת מים לתושבי האזור

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


פארק המעיין המשוקם במטולה, צילום: אנג'ו גוש - באדיבות קק''ל

פארק המעיין במטולה שוקם לאחרונה על-ידי קרן קימת לישראל, מפעל הפיס ומועצה מקומית מטולה ונחנך מחדש בטקס שנערך בחודש שעבר. הפארק הוא פרויקט שחזור ושיקום של מעיין המושבה מטולה, שהיה מוקד לאספקת מים לתושבי האזור לפני יותר ממאה שנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השיקום בפארק המעיין היה בעיקרו בחידוש האמפי, הנגשה וסידור השבילים, הסדרת מערכת המים והחשמל וחשיפת הנביעה. כמו כן, העבודות שנמשכו מספר חודשים על ידי צוותים של קק"ל, כללו הרחבת הבמה, שתילת מרבדי דשא חדשים, ריצוף דרכי גישה, התקנת מערכת השקיה חדשה ושדרוג מערכת התאורה.

מועצה מקומית מטולה והמושבה הצפונית ביותר בישראל, מציינת השנה 120 שנות התיישבות בנקודה אסטרטגית וחשובה. לפיכך, קרן קימת לישראל, שחרטה על דגלה את טיפוח וחיזוק הפריפריה, רואה חשיבות גדולה בתמיכה בהתיישבות.

שיקום הפארק נעשה בהשקעה של 850 אלף שקל - 500 אלף ₪ תרומת קק"ל בלגיה, 250 אלף ₪ מפעל הפיס ו-100 אלף ₪ המועצה המקומית מטולה.

"מטולה נמצאת בתנופת פיתוח משמעותית במהלך השנה האחרונה, האירוע בפארק המעיין העתיק שחודש בזכות תרומה משמעותית של ידידנו מקק"ל בלגיה ומפעל הפיס החזירו עטרה ליושנה במלוא מובן המילה", אמר ראש מועצה מקומית מטולה, דוד אזולאי, "הפארק היה מרכז החיים במושבה בימיה הראשונים. כאן היה מקור המים, לכאן הביאו את הבקר וכאן הילדים שיחקו וכעת הוא יחזור להיות מרכז שאליו יגיעו התושבים וייהנו ממרחביו ומהאירועים שנערוך פה".

האירוע החגיגי נערך במעמד שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו"ר קרן קימת לישראל דניאל עטר, ראש המועצה המקומית מטולה דוד אזולאי, נשיא קק"ל בלגיה ז'קי בן זינו, אורחים נוספים ותושבי המושבה. האירוע המושקע כלל בין היתר ברכות, סרטונים, מצגת של תמונות היסטוריות, טקס הענקת אות יקיר המושבה ליו"ר קק"ל והופעה של להקות מקומיות.


פארק המעיין במטולה, צילום: אנג'ו גוש - באדיבות קק''ל

בראשית דרכה לפני 120 שנה, שימש המעיין את מתיישבי מטולה כמקור מים. מיקומו היה בשולי המושבה ותהליך הובלת המים היה מייגע והצריך הליכה יום יומית לאיסוף המים והובלתם למושבה על גבם של בעלי חיים.

לאחר שסבלו שנים רבות, נרתמו פקידי הברון רוטשילד והקימו במקום טחנת קמח ומשאבת מים, אך כמות המים לא הספיקה לשני המפעלים יחדיו ולצורך זאת נחפרה בריכה, שלתוכה אגרו את המים וחזרו להובלת מים ע''י בעלי חיים. רק בשנת 1958, חוברה מטולה לרשת המים הארצית.

כשהמקום שוקם בעבר, נחשפה הבריכה שאליה זרמו מי המעיין. הבריכה שוקמה, וזרימת המים בתעלות הוסדרה ממנה לעבר בית השאיבה. מי המעיין משקים עצי תות גדולים, עצי תאנה, רימון ודובדבן, וזורמים בצמחייה סבוכה. במקום נסללו שבילים לטיול ונבנו מדרגות לטיפוס במפלסים על מנת שהמבקרים יוכלו לבקר בנקודת הנביעה המשמשת כנקודה מרכזית בפארק.

מסביב למעיין נשתלה מדשאה, המשמשת כאמפיתיאטרון למופעים שונים הנערכים במקום, ניטעו עצים להצללה על פינות המנוחה ונבנו ספסלים ושולחנות לפיקניקים, פינות מנוחה ותצפית נוף לכוון עמק החולה ועמק עיון.