הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



אירועי יום העצמאות 2017: פעילויות, טיולים, אטרקציות בכל הארץ


לכבוד חגיגות ה-69 למדינת ישראל, מגוון פעילויות מומלצות ברחבי הארץ. סיפורי חלוצים, ביקור בחינם באתרי מורשת, סיורים בעקבות לוחמים, טיולים בחיק הטבע, בשמורות ובגנים הלאומיים, מרכזי מבקרים, חוות חקלאיות, ביקור במוזיאונים ועוד המלצות לכל המשפחה

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2.5.2017



אירועים כלל ארציים  I  אירועים בצפון  I  אירועים במרכז  I  אירועים בדרום

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אירועים כלל ארציים

מדינת ישראל חוגגת בפארקים וביערות קק''ל
קרן קיימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לחגוג בפארקים וביערות כמיטב המסורת - בחניוני הפיקניק, בפארקים, ביערות ובמסלולי האופניים ושבילי ההליכה. בגליל המערבי תקיים קק''ל בשיתוף אוצרות הגליל טיולים בחינם באתרי היסטוריה ומורשת
לכל הפרטים לחצו כאן

חג שמח למדינה - 69 אתרי מורשת נפתחים ללא תשלום
ביום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים פותחים דלתות ב-69 אתרי מורשת שמספרים את סיפורה של הארץ על פני ציר זמן ארוך במיוחד, מימי בית ראשון, דרך ימי המנדט הבריטי, מלחמת העצמאות ועד ימינו בהווה.

אתרי המורשת פזורים ברחבי הארץ ומציגים את הדברים הייחודים ביותר, שאי אפשר לראות במקום אחר: תצוגות נשק, מזכרות היסטוריות, פריטי לבוש אותנטיים, חפצי ראשי הממשלה, קרונות רכבת עתיקים ומשוחזרים, תעלות ובונקרים, חותמת המלך, כלים משוריינים, סרטים דוקומנטריים נדירים ועוד. המטיילים שיגיעו ביום העצמאות יוכלו להנות מחידונים ומשחקים לכל המשפחה, על גבי טאבלטים במשחק 'חפש את המטמון' בשטחי האתר, סיורים מודרכים, תצפיות מרהיבות מראש מצודות ומעל בתי כנסת עתיקים, סדנאות יצירה ואיור קריקטורות ועוד פעילויות רבות.

זו הזדמנות נהדרת להבין את האירועים שעיצבו את הקמת מדינת ישראל, את הקשיים שבדרך, את המאבק נגד תנאי השטח והיעדר המים, נגד האיומים מבפנים ומבחוץ, והקרבות הקשים. השנה מציינים 50 שנים לאיחוד ירושלים - פתיחת אתרי המורשת ללא עלות נותנת אפשרות להכיר סיפוריהם של גיבורים וגיבורות ששרדו בנו והצליחו, וגם אפשרות להוקיר את אלה שהעזו ונפלו בקרב.


יד לשריון בלטרון, צילום: באדיבות יד לשריון

אתרי המורשת שייפתחו ללא תשלום ביום העצמאות: מוזיאון חצר הישוב הישן – ירושלים, גבעת התחמושת בירושלים, בית ילין במוצא, מרכז המבקרים למורשת גוש עציון בכפר עציון, מוזיאון מגדל דוד, מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים, בית ש"י עגנון, מרכז מורשת מנחם בגין, יד לשריון בלטרון, בית הכנסת 'החורבה' בירושלים, הרובע ההרודיאני ברובע היהודי בירושלים, בית לוי אשכול בירושלים, יד לאשה הלוחמת – ניצנים, המוזיאון הפתוח – נגבה, מוזיאון 'משואה לתקופה' – יד מרדכי, מוזיאון המים והביטחון – ניר עם, צריף בן גוריון – שדה בוקר, מעוז מול עזה – קיבוץ סעד, מרכז ג'ו אלון – יער להב, מצפה רביבים, מצודת יואב, מתחם הקטר 70414 בעיר העתיקה באר שבע, מרכז המבקרים בארות בנגב – קיבוץ עלומים, בית העצמאות בתל אביב, המוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין – תל אביב, בית בן גוריון בתל אביב, בית ז'בוטינסקי, בית יוסף באו, בית רוקח, מרכז המבקרים 'שרונה' בתל אביב, מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל, מוזיאון האצ"ל, מוזיאון ההגנה, מוזיאון לח"י ע"ש אברהם שטרן, מוזיאון האצ"ל בתש"ח, מוזיאון נחום גוטמן בתל אביב, מוזיאון חוסמסה בחולון, מרכז המקרים מקווה ישראל, מוזיאון ראשון לציון, מוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר – מזכרת בתיה, מכון איילון ברחובות, מוזיאון העיר בנתניה, מוזיאון בית הגדודים – אביחיל, מוזיאון בית השומר בכפר גלעדי, חצר תל-חי, מצודת ביריה, מוזיאון הרעות, אתר מושבת הראשונים בראש פינה, בית המאירי, חצר כנרת, נהריים בגשר הישנה, מערת הפלמ"ח, משטרת נהלל, הסליק בנהלל, מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת, בית שטורמן בעין חרוד, תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח, קיבוץ חניתה, רכבת העמק בכפר יהושע, מחנה המעפילים עתלילת, מוזיאון אוצרות בחומה – עכו, מוזיאון אסירי מחהתרות בעכו, בית פישר בקרית אתא, מוזיאון העליה הראשונה בזכרון יעקב, מוזיאון החאן בחדרה, בית פיינברג, מוזיאון האצ"ל בשוני ומוזיאוני חיפה.
מתי: יום העצמאות, משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים המאוחרות, לכל אתר שעות פתיחה שונות.
לפרטים נוספים: www.shimur.org או בפייסבוק 'מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל'


אתר מורשת מגדל דוד, צילום: תמר אפלבוים

חוגגים עצמאות במוזיאונים הפתוחים - ללא תשלום
ביום העצמאות, 2 במאי, מזמינים המוזיאונים הפתוחים בתל חי, תפן ועומר את הקהל הרחב לביקור ללא תשלום! זוהי מסורת רבת שנים שמנהיג יוזם גני התעשייה והמוזיאונים, התעשיין סטף ורטהימר מלוחמי הפלמ"ח, שבחר להקים את גני התעשייה בפריפריה, כתפישה ציונית לחיזוק הנגב והגליל! את המוזיאונים בגני התעשייה פותח ורטהימר בחינם, למען הקהילה וקירוב הקהל לתעשייה ואמנות. בכל ימות השנה פתוחים המוזיאונים ללא תשלום לחיילי צה"ל!
המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי
תערוכת צילום - 'מוזיקת רקע'- תצלומים מארכיון התזמורת הפילהרמונית הישראלית, המוצגת בשנת השמונים לייסודה של התזמורת. פרי יוזמתה של טלי גוטליב, מנכ"לית קרן התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומבוססת על ארכיון התצלומים של התזמורת המכיל כ- 15,000 תצלומים.
תערוכה של צלם הטבע רועי גליץ- 'עולם הולך ונעלם'- צילומים שעוסקים בתיעוד בעלי חיים נדירים. סיפורים אישיים של בעלי החיים שבסכנת הכחדה. תערוכה של הצלם דויד מונסונגו- 'בגובה העיניים'- צילומי ענק של בעלי חיים וטבע. החיה הניבטת מהתצלום מישירה אל הצופה מבט נוקב ומשתפת אותו ברגע האינטימי מול המצלמה. צילומי התקריב של דויד כמעט ומבקשים מהצופה לגעת בצבע העז בקשר עין מול החיה והצמחייה.
תערוכת צילומים- 'מסע אל חיים שנגדעו - מקרית שמונה לפולין', רגעים ומראות דרך עדשת המצלמה, של תלמידי כיתות יב' מתיכון 'דרכא דנציגר' ו'ברנקו וייס', מקריית שמונה, במהלך מסעם למחנות ההשמדה בפולין.
עוד במוזאון- צילומדע- אגף אינטראקטיבי מרתק וחוויתי לכל המשפחה- בעזרת מתקני הפעלה, משחקים טכנולוגיים, טאבלטים ותצוגות מצלמות מכל הזמנים, חוויה לימודית הממחישה את עולם הצילום על מכלול היבטיו.
יום העצמאות בין השעות 11:00-14:00.
המוזיאון הפתוח בגן התעשייה תפן
"המופע הגדול"- תערוכה מקיפה של עבודותיה של עפרה צימבליסטה ז"ל. בתערוכה מוצגות עבודות הפיסול של האמנית לאורך השנים, המתארות קבוצות. לתערוכה הובא בשלמותו הסטודיו שלה מאשדוד.
תערוכה במוזיאון ליהדות דוברת גרמנית- "חפצים מגלים", המספרת את סיפורם של העולים מארצות מרכז אירופה, שהגיעו לארץ ישראל בין השנים 1933-1938. עוד במוזיאון- אוסף מכוניות קלאסיות- שכולן נסעו על כבישי הארץ, תערוכת הגלגל- תערוכה אינטראקטיבית, ושלל מכשירים העשויים מגלגלים להפעלה, מוזיאון ליהדות דוברת גרמנית מורשת הייקים. גן פסלים רחב ידיים, חנויות מפעל ומשחקיה.
יום העצמאות בין השעות 11:00-16:00.
המוזיאון הפתוח בגן התעשייה עומר
תערוכה של האמן ארדין הלטר, ציורי שמן והדפסים (אותם הוא מדפיס במכון הדפס בלונדון), המשקפים מעבר למיומנות בטכניקות, אמנות ברמה גבוהה של רישום וצבע, גם הלך רוח אותו מבטא הלטר באמצעות עבודותיו- אנושיות ויצירה תחת איום ורצח עם, על העניין הקיומי שלנו כבני אדם. צילומים מחיי ראשי ממשלה מבעד לעדשה - מארכיון צלם לשכת העיתונות הממשלתית משה מילנר. בתערוכה שלושים ושבעה צילומים של רגעים ציבוריים ואישיים, המאפשרת לקהל לראות מקרוב ללא איפור ותפאורה את המנהיגים כמות שהם במבט קרוב שהתאפשר למילנר כצלמם הרשמי והאישי.
"סיפורים עגלגלים"- מתחם פעילות בנושא עיגולים וגלגלים המשלב אמנות, סיפור ודמיון.
עוד במוזיאון: חדר אמנות מדע "בין מציאות לדמיון, חדר "המצאות על גלגלים, גן פסלים ועוד.
יום העצמאות בין השעות 10:00-15:00.
לפרטים נוספים- המוזיאונים הפתוחים: www.omuseums.org.il


המוזיאון הפתוח בתל-חי, צילום: אריה שגיא


אירועים בצפון

מכוורת דבורת התבור - בשדמות דבורה
מזמינה לפעילות יום עצמאות כחול לבן, הכוללת: ביקור במכון רדיית הדבש, סיור במצפה הדבורים, הסבר וצפייה בשיא עונת גידול זחלי המשי, פעילויות יצירה לילדים הכוללות: הכנת שכמיית דבורה כחול לבן, שוקולד דבש אינדיאני ונרות ריחניים ועוד.
בסיום הפעילות יעמדו לרשות המבקרים מנגלים דולקים לשימוש חופשי. ניתן להביא בשר, ירקות או כל דבר שטעים ולהכין אותו על האש. בדבורת התבור יכינו רוטב דבש, שום ושמן זית מדהים לשימוש חופשי.
עלות: 49 ₪ לילד, 39 ₪ למבוגר.
שעות פעילות: 2.5 בין השעות: 09:00-18:00
לתיאום: 04-6769598, 050-5637645 אתר: www.dvorat-hatavor.co.il


יום העצמאות במכוורת דבורת התבור- צילום: באדיבות דבורת התבור - שדמות דבורה

"מכוורת גליל" - קיבוץ שמיר
במכוורת גליל מזמינים ללמוד על סגולות בריאות הכוורת ולשלב הסבר על מסיק שמן הזית במקום, נהנים מטעימות מוצרי הכוורת המשובחים הישר מהמקור- פרופוליס, מזון מלכות, פולן וכמובן דבש, וצופים בפעילות הדבורים בכוורת מזכוכית.
שעות הפעילות: 2.5- בין השעות 7:30 עד 14:00
טלפון לתיאום: 04-6947826

מכוורת הבוסתן - פקיעין
ג'מאל חיר הקים את המכוורת בשנת 1977, מזמין ליהנות ביום העצמאות משילוב של אירוח כפרי דרוזי בחיק הטבע ופעילויות מגוונות להכרת עולם הדבורה- תהליך ייצור הדבש, ההיסטוריה של כפר פקיעין והעדה הדרוזית. במכוורת- סדנת יצירת נרות, קליעת סלים, מילוי בקבוקים בחול צבעוני, פינת חי ופינת ליטוף, רכיבה על גמלים ועוד. עלות: 15-25 ₪ לסדנא. כניסה לאתר ולפינת החי + סיור- ללא עלות.
שעות פעילות: 2.5 בין השעות-10:00-18:00.
טלפון לתיאום: 052-2477897

יערת הדבש - אלוני אבא
סיור במכוורת ובמרכז המבקרים, צפייה בסרט על חיי הדבורה, לבישת חליפת דבוראים, צפייה בכוורת זכוכית והתנסות ברדיית דבש עם חלות דבש אמתיות, תוך הפעלת צנטריפוגה ידנית קטנה. הדבש זורם לחבית ומוזמנים לטעום.
עלות: למשתתף מעל גיל 5- 25 ₪.
שעות פעילות- 2.5 בתאום מראש בלבד
טלפון: 054-4437402


עצמאות באלוני אבא, צילום: מכוורת יערת הדבש

 חוגגים עצמאות ביבנאל - חקלאות היא שורש המהות
ארגון 'השומר החדש' יערוך השנה את אירוע יום העצמאות המסורתי ביער לוי אשכול הסמוך לשטחי המרעה של החקלאי יהודה מרמור ביבנאל, כחלק ממפגן עוצמה ותמיכה בחקלאים.
ארגון השומר החדש עורך מדי שנה אירוע עצמאות המוני בסימן אחדות. בשנים הקודמות נערכו האירועים בשכונת ארמון הנציב, בעוטף עזה וביער לביא. השנה התאחד ארגון השומר החדש עם מספר רב של מועצות אזוריות וארגונים חברתיים כדי לחגוג יחד את יום העצמאות בסימן חיזוק החקלאים.
בימים אלו ניצבים החקלאים והחקלאות בישראל מול אתגרים גדולים העשויים להשליך על עתיד החקלאות בארץ כולה - עתיד התלוי באחדותם של החקלאים ושל כלל אזרחי המדינה שרואים ״בתלם האחרון של המחרשה״ גם את המשך קיומה של המדינה.
מיקומו של האירוע הוא סמלי למצבם של חקלאי ישראל. יהודה מרמור שבשטחי המרעה שלו יתקיים האירוע, הוא חקלאי המתמודד מזה עשרות שנים עם פשיעה חקלאית ומצליח למרות כל הקשיים להישאר נחוש ואיתן על אדמתו.
האירוע ללא תשלום ופתוח לקהל הרחב, ובמסגרתו יתקיימו שלל פעילויות לכל המשפחה ללא תשלום: סיורים, פינות יצירה, הפעלות לילדים. לצד, פאנל בנושא: "בניית דור העתיד בחקלאות", שירה בציבור, מעגלי לימוד ועוד.
לפרטים נוספים - www.israel.agrisupportonline.com


חוגגים עצמאות ביבנאל, צילום: באדיבות ארגון 'השומר החדש'

יום העצמאות בקייקי מעין הגושרים
ב'קייקי מעין-הגושרים', הממוקם על גדות נחל החצבני, מזמינים את הציבור הרחב לחגוג את יום העצמאות עם מגוון רחב של אטרקציות בסמוך לקו המים, באחת מפינות החמד הקסומות של הגליל. באתר הושלם לאחרונה שדרוג- מלתחות חדשות מרווחות עם מים חמים ושירותים חדשים, כניסה נפרדת לבאים ללינת שטח, חנייה חדשה ועוד.
במתחם ניתן ליהנות משייט קייקים מרענן במימיו הצלולים של הנחל, משחקי פיינטבול מקצועי, לינה בחיק הטבע, מתחם למנגלים ועוד. 'קייקי מעין-הגושרים' מציעים אטרקציה חדשה בארץ- ליווי מצלמות המתעדות את חוויות השייט מרגע העלייה לקייק ועד לסיום מסלול השייט
אטרקציית השייט בשני מסלולים- מסלול משפחתי- המתחיל בקיבוץ הגושרים, אורכו כ- 5 ק''מ והוא נמשך כשעה וחצי, שייט במים רגועים מלווה בנוף פסטורלי, צמחייה טבעית (מגיל 5 בסירה).
מסלול אתגרי- מתחיל בחניון מעין ברוך, אורכו כ-6 ק''מ והוא נמשך בין שעה וחצי לשעתיים, חוויה במים קופצים ובמפלים, דרך עצי צפצפה ואקליפטוסים, לאחר כקילומטר ( מגיל 10 בסירה).
סמוך לחניון, ניתן ליהנות מחוויית ספורט אתגרית במגרש פיינטבול חדש, חווית אקשן אמיתית לקרבות צבע, כולל הציוד המשלב מחסות מלאכותיים וכן מחסות טבעיים בתוך הפרדס.
'חניון מעין ברוך'- חניון יום ולילה המאפשר פיקניקים, לינת שטח במרחבים הירוקים על גדות נחל החצבני, בין מדשאות מטופחות, פינות צל ופלגי מים צוננים.
בחניון- מבני שירותים ומקלחות חדשים שנחנכו זה עתה, מים חמים, שולחנות ישיבה, חנייה מסודרת, נקודות חשמל, תאורה ועוד. בנוסף לשלל האטרקציות ובסמוך לקו המים, החניון מותאם להבערת מנגלים.
החניון פתוח 24 שעות ביממה, מגודר עם שמירה בשעות היום והלילה (מגיל 3 ומעלה).
אתר השייט פתוח בין השעות 09:30-15:30.
ליום העצמאות- מחיר בלעדי לרוכשים באתר או בטלפון- שייט במסלול משפחתי- 69 ₪ (במקום 97 ₪)
תוספת למסלול אתגרי- 20 ₪
מחירים לאדם- לינת שטח- 75 ₪, פיינטבול- 115 ₪
לפרטים והזמנות: קייקי מעין הגושרים- 077-2717500 באתר: www.kayak.co.il


צילום:  קייקי מעין הגושרים

עצמאות בכינרת - בילוי חוויתי בחופים שקטים ומותאמים למשפחות
באיגוד ערים כינרת מזמינים את הציבור הרחב למגוון חופים משודרגים סביב האגם הלאומי. כמו כן מספר חופים הותאמו לבילוי משפחתי, אז רגע לפני שמגיעים לחגוג את יום העצמאות סביב הכינרת, עשינו לכם סדר- החופים המשפחתיים סביב האגם הלאומי.
חוף צאלון- למשפחות פסטוראליות
אחד החופים הקסומים בכינרת הינו חוף צאלון. בחוף חורשות מוצללות, צמחייה ייחודית ופינות חמד רבות ההופכות את החוף לפופולארי בקרב זוגות המחפשים פינה שקטנה ונעימה ומשפחות. מדובר בחוף שקט בו נאסרת הפעלת מערכות שמע והשמעת מוסיקה, דבר המשמר את אופי החוף כנעים ורגוע. לחובבי הקמפינג ממתין בחוף מתחם המותאם ללינה באוהלים, מדשאות, תאורה, שמשיות, שירותים ומלתחות ואף עמדת הטענת טלפונים ניידים.
מבחינת נגישות לנכים- בחוף חניית נכים, שירותים ומלתחות נגישות, פינות פיקניק וברזיות מונגשות. בחוף מזנון המופעל על ידי זכיין.
חוף חוקוק צפון- למשפחות הצמחונים
החוף הירוק של איגוד ערים כינרת, המכונה בקרב הציבור כ'החוף של הצמחונים' בשל העובדה, כי מדובר בחוף היחיד סביב האגם הלאומי בו נאסרת הבערת מנגלים!.
החוף ממוקם על כביש 90 כ- 3 ק"מ צפונית לקיבוץ גינוסר, חוף שקט בו נאסרת הפעלת מערכות הגברה, חל איסור להדליק מדורות ומנגלים וכן נאסרת הכנסת בעלי חיים וגנרטורים. בחוף מגוון אטרקציות לפעוטות, מתחם כדורעף חופים, שולחנות פינג-פונג וכו'. כמו כן מדשאות, משטחים מוצללים, שירותים ומלתחות, תאורה, ברזיות, נקודה להטענת טלפונית ניידים.
ניתן להשכיר בחוקוק צפון החל מכיסאות ומיטות שיזוף ועד לאוהלים וקרוואנים ללינה. בחוף תהינו גם מאינטרנט אל-חוטי ומסעדה הפעילה לאורך שעות היום.
חוף חוקוק צפון הינו נגיש לנכים החל מרמת החניה, שירותים ועד לגישה לקו המים המתאפשרת על ידי כיסאות גלגלים אמפיביים לנגישות וציפה במים.
חוף מפרץ אמנון- למשפחות הדגל
חוף מפרץ אמנון הינו חוף דגל כחול היחיד באגם הלאומי. הדגל הכחול הינו סטנדרט בינלאומי בתחום חינוך סביבתי, איכות מי הרחצה, בטיחות, ניקיון, שירותים וניהול סביבתי. מדובר בחוף מרהיב עם מפרץ מרשים במיוחד הנחשב למבוקש מאוד בקרב משפחות רבות מכל חלקי הארץ הנוהגות להגיע אליו מידי שנה. החוף ממוקם על כביש 87, כ- 2 ק"מ מערבית לגשר אריק. החוף הינו חוף שקט בו נאסרת הפעלת מערכות הגברה, במקום שירותים, מלתחות, צליות, שולחנות, מדשאות, נקודת חיבור לתאורה ולמכשירי ניפוח.
כמו כן, מדובר בחוף נגיש לנכים החל מרמת החניה, שירותים, פינות הפיקניק ועד לגישה לקו המים המתאפשרת על ידי כיסאות גלגלים אמפיביים לנגישות וציפה במים וכו'. בחוף מזנון המופעל על ידי זכיין.
חוף גופרה- למשפחות חמישה כוכבים
חוף גופרה מצטרף השנה לראשונה לניהול איגוד ערים כינרת ויופעל על ידי זכיין חיצוני. שמו של החוף נגזר מהנביעה המינראלית הטבעית שבו וייחודית לכינרת. גופרה נחשב לאחד החופים המבוקשים ביותר באגם הלאומי, המשתרע על שטח רחב של 65 דונם, עם רצועת חוף באורך של כ-900 מטרים. בחוף מדרון מותאם להורדת כלי שייט, אופנועי ים וסירות ומתחם מסודר לקרוואנים בחלקו הצפוני.
מלבד חניית הקרוואנים עם כל החיבורים הנדרשים, בחוף גם מתחם אוהלים מאובזרים (עם חיבורי חשמל, מים, מקררים וכו') להשכרה, כך שהנופשים יוכלו להגיע לחוף ולקבל את כל השירותים במקום ולנפוש על שפת הכינרת ברמת חמישה כוכבים.
החוף מאופיין בריבוי עצי אקליפטוס היוצרים אווירה פסטוראלית וקסומה שנשמרת בשל היותו חוף שקט בו נאסרת השמעת מוסיקה. בגופרה עובר גם 'שביל סובב כינרת', המיועד לטיול רגלי סביב הכינרת.
קו סובב כינרת
לנוחיות הנופשים יופעל קו סובב כינרת, שינייד את ציבור הנופשים לחופי האגם הלאומי, מבניין גליל סנטר בטבריה, ללא עלות, בין השעות 10:00 ועד 20:00. בכל שעתיים יצא שאטל המקיף את הכינרת פעם מצפון ופעם מדרום ומאפשר לנופשים להתנייד בקלות ובחינם אל החופים ובחזרה.
במקביל צוותי ההסברה יפעלו בחופים בצוותים נרחבים, יחלקו שקיות לאיסוף אשפה, יסבירו לנופשים על חשיבות השמירה על ניקיון חופי הכינרת והסביבה ויתנו צ'ופרים לרוחצים שישתפו פעולה ויסייעו לשמור על האגם הלאומי נקי. הציבור הרחב מוזמן להגיע, לנפוש וליהנות בכינרת ומתבקש להישמע להוראות המצילים ולשמור על הניקיון!.


חוף גופרה בכינרת, צילום: רשות הכינרת


אירועים במרכז

חוגגים את יום העצמאות ב'מעלית הזמן בירושלים'
יש אלטרנטיבה למנגל! האטרקציה המחודשת מעלית הזמן בירושלים, שהשתדרגה ועברה למתחם חדש בקניון הסגור בשד' ממילא, מזמינה את הקהל הרחב להגיע ביום העצמאות ולבלות עם כל המשפחה במסע מדהים ורב חושי הכולל 2 מיצגים חדשניים בהם משולבים אפקטים ייחודיים: מסע במעלית הזמן אל סודות ירושלים, ו'אני ירושלים' על ההווה והעתיד של בירת ישראל.  באולם המעוצב והחדשני בקניון הסגור בממילא הכולל 250 מ"ר של מסכי לד היקפיים העוטפים את הקהל ב-180 מעלות, מערכות שמע ותאורה מהמתקדמות בעולם, 104 מושבים כאשר 98 מהם נעים על 6 צירי תנועה ו- 6 מהם נייחים (כאשר עפ"י דרישה מראש ניתן לקבע מספר מושבים רב יותר). המיצגים הייחודיים מעניקים לצופה חוויה עוצרת נשימה ויחד עם המושבים החדישים והנעימים ומסכי הענק העוטפים את המבקר מכל עבר, יוצרים אצל הצופה תחושה מרתקת ורב חושית, עד כדי תחושה שהוא נמצא בתוך המיצג.
יום העצמאות במעלית הזמן בירושלים - שד' ממילא ירושלים
2.5.2017 בין 11:20-17:20
כניסה מגיל 5 ומעלה - בתיאום מראש בלבד
עלות: 54 ₪ ברכישת כרטיס בקופת האתר. 46 ₪ לרוכשים דרך האתר.
חיילים בהצגת תעודת חוגר 15 ₪ בלבד
לפרטים נוספים: 02-6248381 או באתר www.time-elevator.co.il


מיצג ים חיים טופול, צילום: באדיבות: מעלית הזמן בירושלים

שומר הדרך לירושלים - גן לאומי הקסטל
לכבוד יום העצמאות ברשות הטבע והגנים מזמינים אתכם לחוויה לכל המשפחה בהר שכיבושו היה נקודת תפנית בקרב על ירושלים במלחמת העצמאות. בפעילות נקודות הדרכה לאורך "דרך הערכים" ובה משימות מאתגרות, מיצג קרב מרגש, מדורה עם קפה שחור ברוח הפלמ"ח, תצפית, ודמויות פלמ"חניקיות שיכניסו אותנו לאווירת חג העצמאות.
היכן: גן לאומי הקסטל
מתי: שלישי 2.5 (יום העצמאות) בשעות 10:00–14:00.
לרגל יום העצמאות, הפעילות והכניסה לאתר ללא תשלום.

נבי סמואל בתש"ח - גן לאומי נבי סמואל
בליל ערפל כבד באפריל 1948, יצאה פלוגות לוחמים מחטיבת הראל של הפלמ"ח לכיבוש נבי סמואל. בבוקר, כשהפלוגה של "פוזה" עמדה להסתער התפוגג הערפל והיא נחשפה לאור היום בשטח חשוף לאש הערבים, נשמע סיפורי גבורה על פלוגה אמיצה שרובה לא שרדה.
היכן: גן לאומי נבי סמואל
מתי: יום העצמאות, שלישי 2.5, בשעות: 11:00, 13:00, 15:00.
ללא תשלום.

חוגגים עצמאות בעיינות צוקים
סיור בשמורה החבויה המסתתרת בין מעיינות וצמחייה עשירה. נשמע את סיפורן של הנמלה האורגת וברקנית האשל שחיות על שפת האגם הנמוך בעולם ומתמודדות עם נסיגתו. בשמורה מקום מוצל לפיקניק ובריכות לשכשוך במים. הבריכה הגדולה תהיה פתוחה להנאתכם.
היכן: שמורת טבע עיינות צוקים
מתי: יום הזיכרון 1.5 ויום העצמאות 2.5 , בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.


שמורת טבע עינות צוקים, צילום: דורון ניסים - רשות הטבע והגנים

המטבע של הורדוס - פארק לאומי הרודיון
בתקופות קדומות הטבעת מטבעות נעשתה לצורכי מסחר, תעמולה, שליטה והצהרת עצמאות.
ביום חגנו נצא למסע בעקבות הורדוס, שהרבה במפגני כוח ושאף להאדיר את אישיותו, וננסה להבין – מדוע לא הטביע מטבעות בדמותו? נבקר בארמון המבצר שבהרודיון, נרד למערכת המים והמסתור, ונסיים בשרידי מבנה הקבר המפואר. בואו לגלות מה צופן בחובו ההר.
היכן: פארק (גן לאומי) הרודיון
מתי: יום העצמאות, שלישי 2.5, בשעות: 10:00, 12:00 ו-14:00.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

משחקי ענק, ערסלים ומציאות מדומה - אתר שילה הקדומה
אתר 'שילה הקדומה' הוא מקום המשכן הקדום במשך 369 שנה, לפני תקופת בית המקדש הראשון.  אתר המורשת הלאומי פותח את שעריו ללא תשלום ביום העצמאות והוא מושלם לפיקניקים, מנגל, וגם למנוחה. במקום ייתלו ערסלים וייפתח מתחם משחקי הקופסא הענקיים – 'שילהדודס' - פאזלים, סולמות וחבלים, באולינג ענקי ועוד.
סיורים מודרכים משולבים עם משקפי מציאות מדומה ייצאו במהלך היום (בתוספת תשלום) ויכניסו את המטיילים אל מגדל הרואה שמשקיף על מקום המשכן ומציג סרט פנורמי שמטשטש את הגבול בין המציאות לדמיון ומתחתיו מוזיאון 'דברי ימי שילה' שבו אפשר לגעת במוצגים וחרסים שונים אמיתיים ולא רק לראותם מאחורי זכוכית. מדריכי המקום מספרים על הטקסים השונים ועל הפולחן של בני ישראל שהתבצע במקום לפני כ-3,000 שנה! במקום ספסלי פיקניק, מתקנים למנגל, שירותים מוסדרים, מזנון ועוד.
האתר פתוח גם לבעלי חיים, לרוכבי אופניים ונגיש בחלקו לנכים.
לפרטים נוספים: 02-5789111 www.telshilo.org.il


מבלים בשילה הקדומה, צילום: שחר כהן

עצמאות בשטח - ניווט משפחתי בפארק נאות קדומים
כניסה למערה עתיקה וחיפוש אחר "סליק" סודי, שאיבת מים ממתקני מים קדומים, בניית חומה מלבני בוץ על פי מודל חומה ומגדל ועוד שלל הפעלות, הם חלק מסדרת המשימות המחכות למשפחות במהלך הניווט המיוחד שיתקיים ביום העצמאות בפארק נאות קדומים.
הניווט יתחלק לשני מסלולים, ארוך וקצר, כאשר בכל אחד מן המסלולים יהיה על המשפחות לענות על שלל חידות לילדים ולמבוגרים, לצלוח משימות מיוחדות ברוח התנ"ך וסמלי המדינה, ובעיקר – לשתף פעולה ולנווט בנופיה הקדומים של ארץ ישראל, בין עצים וצמחייה האופייניים לישראל מתקופת התנ"ך ועד ימינו, מתקנים חקלאיים קדומים ואגמים קסומים.
כל משפחה תקבל מפת ניווט לפני היציאה. מומלץ גם להגיע עם מצפן מהבית
בסיום הניווט, כל משפחה תקבל מגילת עצמאות משפחתית מיוחדת ויחולקו פרסים למשפחות שענו נכונה על החידות.
המעוניינים יוכלו להישאר בפארק גם לאחר הניווט, לפיקניק או "על האש" כמיטב המסורת, במתחם מוצל עם מים ושירותים.
יום העצמאות, יום שלישי, 2 במאי, בין השעות 9:00-14:00.
עלות כניסה למשתתף – 30 ₪ מעל גיל 3.
לפרטים והרשמה: 08-9770770 ובאתר: www.n-k.org.il


ניווט משפחתי בנאות קדומים, צילום: חסן עליאן

הדגל הגדול בעולם ועליו סמל העיר ירושלים נחשף ביום העצמאות
הדגל הגדול בעולם, עליו הוטבע סמל העיר ירושלים – אריה יהודה – יושק וייפרס ביום העצמאות, 2 במאי מהשעה 09:00 למרגלות פסל עמודי הזית מול קיבוץ רמת רחל. מדובר בדגל באורך 110 מטר ורוחב 60 מטר, דגל המשתרע על 6,600 מ"ר כגודל מגרש כדורגל והוא ניתן במתנה לעיר ירושלים לרגל 50 שנות איחוד העיר ולרגל יום העצמאות של מדינת ישראל.
את הדגל הגדול בעולם, יזמה, הפיקה ותרמה גרייס גלינדס גופנה, אשת עסקים נוצרייה בת 55 מהפיליפינים, אוהדת ותומכת גדולה של מדינת ישראל והעם היהודי. גופנה, אשר לרשותה נזקפים 10 שיאי עולם רשומים בספר השיאים של גינס, ביניהם גם דגל מדינת ישראל הגדול בעולם שנחשף מול המצדה ב- 2007, דגל העיר ירושלים שנחשף באצטדיון טדי ב- 2009, דגם לוחות הברית עשויים אבן ודגם ארון הברית הגדול בעולם שדגם שלו יוצג לציבור בצד הדגל מול קיבוץ רמת רחל.
לצד הדגל הענק יוצב גם דגם ארון הברית הגדול בעולם שנחשף לפני 4 שנים בירושלים. דגם ארון העדות, שנבנה על פי המתואר בפרק כ"ה בספר שמות כולל שני כרובי זהב, דגם בגובהה של 5 מטר ובמשקל של 800 ק"ג , יובא לרמת רחל על גבי משאית ויוצב למרגלות פסל עמודי הזית שעיצב הפסל רן מורין ב-1991 ובראשו 3 עצי זית המסמלים את שלושת הדתות: היהדות, הנצרות והאיסלם והם חלק מהפארק בו נטועים 200 עצי זית ב-27 שורות בתוכנית מעגלית שבצידם ייפרס הדגל הענק. גופנה מדגישה כי האירוע הססגוני והדגל החדש שיצרה והביאה כמתנה הוא דרכה להביע את אהבתה ותמיכתה בירושלים ובמדינת ישראל ביום איחוד העיר ויום העצמאות.
האירוע פתוח לציבור הרחב


הדגל הגדול בעולם, מתנת גרייס גלינדס גופנה

אירועים בדרום

מוזיאון מחוזות ילדות - מושב עין הבשור
מסע בארץ ישראל של פעם. מסע של חפצים שפעם היו בכל בית
בין השעות 10:00-17:00 טלפון 0777295775
הצריף של יענקל'ה איתן, מסע בארץ ישראל טרם הקמתה, תקופה העותמנית, המנדט הבריטי, מלחמת העולם השנייה, ולמרות כל מה שקרה מדינת ישראל קמה. במקום אוסף פריטים נוסטלגיים מלווים בסיפורים מרתקים. טלפון מבית דיזנגוף שבו בן גוריון הודה לטרומן נשיא ארה"ב.
מה הקשר בין כסאות בית הכנסת של אוהל מועד בתל אביב לגנרל אלנבי ולששת הימים?
משקפיים לתרנגולת מי יודע ולמה?
מה באמת אכלה זהבה בסיפור עם שלושת הדובים....סיפור בפנס קסם...סרט חינוכי משנות החמישים.... מאת משרד החינוך חולון.
מעילים ששימשו את צבא נפולאיון במלחמתו ברוסיה לפני קום המדינה והשומרים בצבא בראשית ימיו...רכב סוסיתא ששימש לחלוקת דואר לישוב, ולמה סוסיסתא נקראת כך?,סיפורו של טייס במלחמת יום כיפור, שולחן של הנשיא ויצמן, דגל מדינה מבד לפני שנים רבות, ארון תרופות שהיה בסרט ספיחס, יומנים של מלחמת יום כיפור של חיל האויר, יחידת מורס שאותת לרן פקר הטייס שמחזיק בשיא הפלות, תוכניות של נמל תל אביב. שירותים בור קליעה, טלפון ציבורי, כיסא ספרים ועוד אוסף של פריטים נוספים מלווים בסיפורים.
המוזיאון הוקם על מנת לשמר ולהראות לדורות הבאים איך הסתפקנו במועט.. להראות כלים וציוד של העבר ומאחורי כל חפץ ישנו סיפור.
הכניסה בעלות של 25 ₪ לאדם
ברחבת המוזיאון תתקיים מכירה של בגדים, מוצרי ווינטאג' ויד שניה .


מוזיאון מחוזות ילדות, צילום: באדיבות תיירות צפון הנגב

טיול קטן וחוויה לפני הפיקניק המסורתי - גן לאומי בית גוברין
קיסר רומא קרא לה אלווטרופוליס (עיר בני החורין) והעניק לה מעמד חדש של עיר מרכזית וחשובה השולטת במרחב. גם אנחנו חשבנו שהגיע הזמן להעצים את בית גוברין (שיבוש של השם בני חורין) והכנו לכם מערך מרשים של המחשה ופעילות חווייתית לכל המשפחה.
היכן: גן לאומי בית גוברין מתחם העיר הצפונית
מתי: שלישי 2.5 בשעות 10:00–14:00 (סיורים יצאו בכל שעה עגולה).
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

חוגגים עצמאות בקיבוץ יד מרדכי
אתר שחזור הקרב, מוזיאון "משואה לתקומה" ופעילות לכל המשפחה - בחינם
סיורים מודרכים בין השעות 10:00, 12:00 ו- 14:00. 077-7295701
קיבוץ יד מרדכי שהינו אחד הסמלים הבולטים של גבורה ועצמאות, מזמין אתכם לשחזור חוויתי של הקרב ההיסטורי מול צבא מצרים במלחמת העצמאות, ולביקור במוזיאון של הקיבוץ. ביום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים פותחים דלתות ב-69 אתרי מורשת , ובניהם מוזאון יד מרדכי ואתר שיחזור הקרב.
השנה קיבוץ יד מרדכי מזמין אתכם לחגוג בביקור באתר שחזור קרב תש''ח המשופץ ובמוזאון הקיבוץ "משואה לתקומה". באתר שיחזור הקרב יוכלו המבקרים לשמוע על תולדות הקרב, לרוץ בתעלות ההגנה והקשר, לטפס על טנקים, לעלות לגבעת הפסל של מרדכי אנילביץ ולצפות על האזור ולהנות מחוויה קיבוצית ייחודית.
אתר שחזור הקרב, שבזכות חשיבותו הוכרז כאתר הנצחה לאומי המיועד לשימור, משחזר את סיפור הגבורה הייחודי של לוחמי יד מרדכי בקרב מול צבא מצרים. באתר שדה הקרב דגמים של עשרות לוחמים, עמדות התגוננות, מחילות קשר ותצפית מרהיבה על האזור.
ביום העצמאות יתקיימו סיורים מודרכים באתר, שמתארים את הקרבות וסיפורי הלוחמים. בנוסף, באתר יוכלו הילדים להתחפר בעמדות ההגנה של קומץ חברי הקיבוץ ואנשי הפלמ"ח, לשחזר את מהלך הקרבות באזור וללמוד על הלחימה העיקשת שנמשכה 6 ימים. המבקרים יתרשמו מכלי הנשק מהתקופה, יתגנבו בתעלות הקשר ואף יטפסו על הטנק ההיסטורי.
בנוסף, יוכלו המבקרים להתרשם ממוזיאון משואה לתקומה המספר את סיפורו של העם היהודי באירופה טרם למלחמת העולם השניה, מלכמת העולם והחיים בגטו, מרד גטו וורשה ותקומת העם היהודי כל זאת בעזרת תצוגות חדשניות של גטו ורשה ובונקר המורדים ברחוב מילא 18
הסיורים יצאו בשעות : 10:00, 12:00, 14:00
ביום זה לא תתקיים פעילות חוויה קיבוצית ובית הדבש יהיה סגור למבקרים


אתר שחזור הקרב בקיבוץ יד מרדכי, צילום:גלעד קוורלציק

חוגגים עצמאות בקיבוץ עלומים
רכבת בקיבוץ ומיצג אורקולי- בחינם
10:00-14:00, 077-7295747
לכבוד יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל-מרכז המבקרים בארות בנגב בקיבוץ עלומים פתוח לקהל הרחב. סיורי מורשת וציונות מרתקים לכל המשפחה. בכל שעה עגולה יצא סיור סובב ברכבת הקיבוץ, הדרכה, מיצג אורקולי ותצפית משקפות באתר המגדל בארות יצחק הישנה.
החל מהשעה 10:00 ועד השעה 14:00
הכניסה חופשית. בתמיכת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומשרד התרבות והספורט.
מספר המקומות מוגבל
ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נקיים הדרכה באתר ההנצחה – בארות בנגב בשעה 11:00 (צפירה באתר המגדל והדרכה מיד לאחר מכן). בתאום מראש בתשלום סמלי.

חגיגה ישראלית ב"מחלבת צאלה"
חוות משק צאן, חצי ק"מ דרומית לעין הבשור
בין שעות: 10:00-16:00 077-7295712
פעילות לכל המשפחה- סדנאות גבינות קלילה וטעימה. הכנת פיתות על סאג'. וסיור מודרך במשק בשעה 11:00. עלות: 20 ₪ למשתתף בסיור, הכנת פיתות 15 ₪, הכנת כדורי גבינה – 25 ₪. או 40 ₪ לחבילה של כל הפעילויות ( לא כולל ארוחות) חנות הגבינות וגלריית העץ פתוחות ברצף.
במסעדה - תפריט מיוחד ליום העצמאות .מומלץ להירשם מראש.


מחלבת צאלה, צילום: באדיבות תיירות צפון הנגב

מוזיאון המים והביטחון - ניר עם
בין השעות 10:00-16:00 (סיור אחרון ב-15:00, סגירת האתר בשעה 16:00)- בחינם 077-7295714
מוזיאון המים והביטחון הינו אתר ייחודי בתחומו העוסק בתולדות ההתיישבות היהודית בנגב. האתר מהווה את שער הכניסה לנגב הן מהבחינה הגיאוגרפית והן מהבחינה הרעיונית. הביקור במוזיאון יספק למבקרים הצצה ייחודית בתהליך ההתיישבות, המים, החקלאות ומלחמות ישראל בנגב משנות ה-30 ועד ימינו ראש הטופס. מבנה המוזיאון יושב במאגר המים המקורי של קיבוץ ניר- עם, ששימש לאגירת המים ושליחתם ל-11 נקודות ההתיישבות החדשות בנגב. האתר ממוקם דרומית לקיבוץ ניר-עם, בלב חורש טבעי החולש בתצפית על צפון הנגב. האתר נגיש לנכים ומלווה בהדרכה.
המקום מתאים לפיקניקים ומנוחה לכל המשפחה בלב הטבע
הכניסה חינם סיור בכל שעה עגולה


מוזיאון המים בניר עם, צילום: דורון הורוביץ

מבוך מרים: בשביל התבלינים והבשמים - מושב ניר משה
בין השעות 11:00 ל – 18:00 0777295715
הנכם מוזמנים לפעילות מלאה ריחות, טעמים וצבעים בסיור מודרך שייצא כל שעתיים בהרשמה מראש)
נזהה ונכיר צמחי תבלין שונים בעזרת חוש הריח וחוש הטעם, נכין שקיות ריח מפרחים ועלים של צמחי הבושם הריחניים, בתום הסיור נעבור בשדרת עצי שסק לקטיף ואכילה במקום ונקנח בכוס חליטת לימונדת הבית. במתחם יש כסאות ושולחנות, וניתן לעשות מנגל
הכניסה בתשלום: 32 ₪ לאדם מעל מגיל 4 ,27 ₪ לאזרח וותיק.


מגוון צבעים במבוך מרים, צילום: מרים שדה

חוגגים עצמאות בשביל הסלט - מושב תלמי יוסף
סיור בשעה 10:30 0777295702
"שביל הסלט" מזמין אתכם לחוויה חקלאית ציונית בלתי נשכחת בין יבולי חבל הבשור- כשעה ורבע מת"א. במהלך הסיור נלמד נטעם ונקטוף הישר מהשתיל לפה. הסיור יודרך בצורה חווייתית ע"י צוות שביל הסלט בהנחיית האגרונום אורי אלון. ונבקר במגוון שדות וחממות:
1.חממת עגבניות- איך העגבנייה מטפסת למעלה ומה עושות שם דבורים ענקיות? קטיף עצמי של מלפפונים, עגבניות בשלל צבעים ופלפל חריף במיוחד. (הקטיף לאכילה במקום).
2.חממת תות ביולוגי תלוי- למה התות טפס לשמיים? נעקוב אחר אויבים טבעיים ונטעם את התותים העסיסיים והבריאים של הנגב.
3. נכין ונאכל פיתה בדואית מייצור עצמי בשילוב עם תבליני המשק.
4.מרוץ יוני דואר- בעקבות סיפרו של "מאיר שלו" נשלח יוני דואר בצרוף משאלות/ברכות.
5.שדה תפוחי אדמה-מי מוציא מהר יותר תפודים מהאדמה? מה אפשר לעשות איתם חוץ מאוכל?
6.משק תבלינים-תבלינים ירוקים מתבלים לא רק מאכלים אלא גם סיפורים ואגדות, נמולל נריח ונטעם. נטעם מהמרור והכרפס בחממת התבלינים.
7. שדה גזר צבעוני- נפשיל את השרוולים , נשלוף את הגזר מהאדמה ונגלה מה צבעו וטעמו.
אין מכירה והוצאת ירקות ופירות מהחווה (למעט תפ"א).
מחיר 50 ₪ למשתתף הרשמה באתר

השנה מעדכנים את מגילת העצמאות - צריף בן-גוריון בשדה בוקר
לכבוד יום העצמאות ה-69 של המדינה, פורסים מחדש את "מגילת העצמאות" בצריף בן-גוריון, ויחד עם המבקרים הופכים אותה, וכתוצאה מכך גם את המדינה, למתאימות יותר לרוח התקופה.
כל אחד מן המבקרים יוכל להוסיף את הפסקה שלדעתו היא בדיוק מה שחסר למגילה, ובסופה של הפעילות יעבור צוות צריף בן-גוריון על כל התוספות החדשות שהוצעו, והרעיונות הטובים ביותר ישלחו מטעם האתר ישירות אל משרדי ראש הממשלה בירושלים, ואולי יובילו לשינוי אמיתי במדינה.
בנוסף, במהלך היום יקבלו המבקרים עותקים מדויקים של מגילת העצמאות, אליה יוכלו להוסיף גם את שמם וחתימתם לצד 37 החותמים המקוריים על המגילה, בהם כמה מגדולי האומה כמו גולדה מאיר, יצחק בן צבי, אליעזר קפלן וכמובן, ראש הממשלה הראשון – דוד בן-גוריון. לאחר החתימה יקבלו המבקרים את המגילה הביתה למזכרת.
ביום העצמאות, ה-2 במאי, הכניסה לצריף בן-גוריון, וכל הפעילויות במקום – ללא תשלום!
הצריף יהיה פתוח בין השעות 10:00-16:00. יש להגיע עד שעה לפני הסגירה.
הפעילות "חותמים מחדש" תתקיים בין השעות 10:30-13:30.
לפרטים נוספים: www.bgh.org.il או בטלפון 08-6560469


מעדכנים את מגילת העצמאות בצריף בן גוריון, צילום: חנן אפשטיין