הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



מסלולי טיול במפלים ובנחלים בסובב כינרת ובגליל


אזור הגליל משופע בנחלים ממקורות הירדן ולאחר שהזרימה בנחלים התחדשה והתעצמה כפי שלא נראתה בצפון מזה שנים, זה הזמן האידיאלי לצאת לחיק הטבע וליהנות ממסלולי טיול לאורכם של הנחלים והמפלים השופעים מים בגולן ובגליל

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: עונת החורף


שפך נחל סמך אל הכינרת - לכיוון חוף כורסי, צילום: באדיבות רשות הכינרת

מלבד תרומתן למפלס הכינרת, מערכות הגשמים האחרונות החזירו לחיים את נחלי ומפלי הצפון וחידשו בהם את זרימת המים. ב'רשות הכינרת' ממליצים על מסלולי טיול לכל המשפחה לאורך הנחלים ומפלי המים באזור סובב כינרת והגליל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''אזור הגליל משופע בנחלים ממקורות הירדן. לאחר שהזרימה בנחלים התחדשה והתעצמה כפי שלא נראתה בצפון מזה שנים, זה הזמן האידיאלי לצאת לחיק הטבע וליהנות ממסלולים בצפון הארץ, הכוללים מים השוצפים את המפלים והנחלים'' אומרת יעל סלע מרשות הכינרת.

מסלול נחל עיון: מפלי עיון, האשד, הטחנה והתנור

מדובר במסלול שאינו מעגלי, לכן יש להשאיר רכב איסוף בכניסה הדרומית לשמורת הטבע עיון ועם הרכב השני להגיע לחניה בכניסה הצפונית, בסמוך לאנדרטת הספארי. נכנסים בשער השמורה וצועדים דרומה לאורך השביל המוביל לעבר מפל עיון שגובהו כ- 9 מטרים. אגב, בראש המפל ניתן להבחין בקיר בטון ממלחמת העולם השנייה ששימש כסכר ליצירת בריכת מים לשאיבת מים של הבריטים.

בהמשך השביל נגיע למפל נוסף, הפעם בגובה רב עוד יותר של 21 מטרים. זהו מפל הטחנה, ע"ש הטחנה הממוקמת בצידו, אותה טחנת הקמח שנמכרה לברון רוטשילד יחד עם אדמות מטולה ושימשה את תושבי מטולה עד מלחמת העולם הראשונה.

ממשיכים לצעוד לאורכו של השביל דרומה ומתחילים להיחשף לצמחייה ייחודיות: רקפת מצויה, קיסוסית, עירית, הרדוף וכדומה, עד שמגיעים למפל השלישי במסלול, האשד כשהמפל העליון הינו בגובה 9.5 מטרים ואילו התחתון כ-חמישה מטרים.

חולפים על פני בית העלמין הוותיק של מטולה ויורדים עם השביל מטה עד למפל המרכזי, המרשים והידוע ביותר במסלול, מפל התנור שזרימתו במהלך מערכת הגשמים האחרונה הייתה החזקה ביותר מזה 3 שנים!. מהמפל ממשיכים לעבר נקודת הסיום לאורך השביל עד לנקודת הכניסה הדרומית לשמורה.

אורך המסלול כ-2.5 ק"מ ונחשב למסלול קל המתאים למשפחות.


מפלי מים בגליל, צילום: באדיבות רשות הכינרת

מסלול חורף ב'שביל סובב כינרת': עתיקות כורסי ושפך נחל סמך

אל המסלול יש להגיע בשני כלי רכב. את רכב האיסוף להשאיר בחניון חוף צאלון ואילו עם הרכב השני להגיע לנקודת ההתחלה בגן הלאומי כורסי.

לאחר צעידה קצרה מהחניון, מגיעים אל אתר העתיקות כורסי. באתר ניתן לבקר במנזר ובכנסייה מפוארים עם רצפת פסיפס ובה תיאור ההיסטוריה של תושבי המקום. חוצים את הכביש לכיוון חוף כורסי, חולפים על פני תחנת השאיבה של מקורות מדרום לכיוון קו החוף. במקטע זה, שביל סובב כנרת מסומן היטב ועובר בין הגדר של המשאבה למים. צועדים צפונה עם השביל שמטפס בסבך של קנה, פטל ועצי אזדרכת וקיקיון. מדובר בטיפוס קל וקצר שמוביל לראש תל ארכיאולוגי -תל ג'ריסה.

ניתן לרדת לעבר קו המים, שם קיימים שרידי המעגן הקדום של כורסי, את שובר הגלים ואת בריכת הדגים מצפון. אגב, בנקודה זו נמצא בשנה שעברה ממצא ארכיאולוגי שהדהים את עולם הארכיאולוגיה, לוח שיש עליו נכתב באותיות עבריות בשפה הארמית, המצביע על קיומו של ישוב עברי בכורסי. מי שעיניו חדות יוכל למצוא עוגנים ומשקולות דיג עתיקות בשטח (במוזיאון העוגנים בעין גב ישמחו לקלוט עתיקות שכאלו באם אכן תמצאו) כיוון שסביב הכנרת הוקמו לאורך ההיסטוריה ערי נמל וכפרי דייגים רבים.

ממשיכים לצעוד צפונה כ-800 מטר ומגיעים ללגונה של נחל סמך, שם ניתן להתרשם מנופי מים מרהיבים וייחודים. כמו כן בנקודה זו ניתן להבחין בזרימה מואצת של הנחל לאחר מערכת הגשם האחרונה. השביל חוצה את נחל סמך מעט מזרחה מנקודה זו בנקודה נמוכה יותר של המים.

ממשיכים לצעוד לעבר הגדה הצפונית. הצומח השולט באזור זה הינו 'שוש הקרח'- צמח ממשפחת הפרפרניים, רב שנתי הגדל בבתי גדול לחים, גובהו 80- 100 ס"מ. גבעוליו גבוהים וזקופים ועליו מנוצים. מתמצית שורשיו המתוקים מכינים במזרח התיכון משקאות מתוקים, בארצות רבות מקובל להכין ממנו סוכריות ליקריץ ואף משתמשים בו בתעשיית התבלינים, הטבק, התרופות ולכיבוי אש.

צועדים עוד כ- 800 מטר בסבך של פטל שוש וקנה ומגיעים לנקודת הסיום בחוף צאלון.

המלצות נוספות לטיולים בנחלי הגליל ושביל סובב כינרת:
באתר- www.kineret.org.il ובעמוד הפייסבוק - "זורמים לכינרת".