הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



טיילת חדשה נחנכה סמוך לטחנת הנזירים בנחל ציפורי


הטיילת שאורכה כ-2 קילומטרים, מחברת את אזור טחנת הנזירים אל הכפר ראס עלי, במסלול יפהפה של הנחל הזורם, מפלי מים, צמחיה עשירה ופינות ישיבה. מנכ''ל רשות ניקוז ונחלים קישון שהובילה את הפרויקט בשיתוף התושבים: ''הוכחנו שתהליך של דיאלוג ושותפות מלאה הוא הטוב ביותר עבור בני אדם ועבור הסביבה''

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


הטיילת החדשה ליד נחל ציפורי, צילום: אלון לויטה - באדיבות רשות ניקוז ונחלים קישון

אתר טיולים חדש לרשות המטייל הישראלי: בנחל ציפורי, שהינו אחד היפים והמעניינים בנחלי הגליל התחתון, נחנכה לאחרונה טיילת חדשה בקטע שבין טחנת הנזירים לכפר ראס עלי. מדובר בפרוייקט קהילתי שאותו הובילה רשות ניקוז ונחלים קישון בשיתוף עם תושבי האזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הטיילת, באורך של כשני קילומטרים, יוצרת שילוב מרתק ויפהפה של הנחל הזורם, מפלי מים, צמחיה עשירה המצלה ומחזקת את גדת הנחל ופינות ישיבה לטובת המטיילים שירצו להגיע למקום בכל עונה של השנה.

תהליך התכנון כלל שורה של מפגשים עם מגוון בעלי עניין - תושבים, חקלאים, רועים, ועוד בהנחייתו של ברוך קומפנו, מומחה לאיכות סביבה וקייימות בקהילה, אשר זכה ב-2014 בפרס 'הגלובוס הירוק'. הליך שיתוף ציבור מן הסוג הזה הינו חדשני בקרב האוכלוסיה הערבית ובמהלכו החליטו אנשי הקהילה לקבל אחריות ולהתחייב להחלטות מורכבות. החקלאים, שאדמותיהם גובלות בגדת הנחל, נרתמו לסייע והסכימו שקטעים מן הטיילת יעברו ליד ובתוך נחלותיהם. בעלי העדרים, אשר רועים את הצאן והבקר באזור במשך שנים רבות – נטלו חלק בתהליך שיתוף הציבור וקיבלו על עצמם מגבלות שמטרתן לשמור על הנחל ועל סביבתו.

הטיילת נחנכה בטקס נטיעות ובמפגש יהודי ערבי, שבמהלכו מדריכים ערבים תושבי המקום סיפרו על ההסטוריה של האזור ועל המצווה הדתית לשמור על הסביבה. רבים מן המשתתפים באירוע, ערבים ויהודים מעמק יזרעאל, מהכפרים הערביים ומהמועצה האזורית זבולון, הדגישו בדבריהם את הצורך להדק את שיתוף הפעולה בין ערבים ויהודים, בעיקר על רקע אירועי השנאה והפיגועים הרבים ברחבי הארץ.


טחנת הנזירים ליד נחל ציפורי, צילום: רשות ניקוז ונחלים קישון

על גדת נחל ציפורי, שוכן מבנה אבן מרשים בעל מספר מפלסים הנראה למרחוק כאחוזה החולשת על נופיו הקסומים של עמק נחל ציפורי. מבנה זה הידוע כ"טחנת הנזירים" הוא טחנת קמח בת 250 שנה הנמצאת בבעלות מנזר 'הכרמליטים היחפים' בחיפה. רשות ניקוז ונחלים קישון, אשר שכרה את הטחנה מהמנזר לפני מספר שנים, הקימה באתר מרכז הדרכה ראשון מסוגו בארץ לשיקום נחלים וחיים מקיימים לצד הנחל. המרכז ממחיש בעצם פעילותו את האופן בו יכול האדם לחיות חיים מלאים ומקיימים לאורך הנחל - המפגש בין האדם לסביבתו ויחסי הגומלין בין האדם לנחל לאורך ההיסטוריה.

קטע הנחל במתחם הטחנה עבר שיקום על מנת לאפשר למבקרים לחוות את הטבע ואוצרותיו . המתחם כולו מתפקד כמתחם "ירוק " ומדגים את עיקרון הקיימות. לצד שיקום הנחל, שוקמו גם המבנה המרהיב של הטחנה והבוסתן סביבו. טחנת הנזירים מהווה מרכז שיחבר את הקהל הרחב אל הנחל וסביבתו וכאתר הפתוח לרווחת הציבור. בנוסף, משמש המתחם גם כמוקד יציאה לטיולים באזור, ובית לפרויקט החינוכי הפועל בבתי ספר וקהילות הלוקחות חלק בשיקום הנחל.

המבקרים באתר יוכלו להמשיך את הביקור בטיול לאורכו של נחל ציפורי וליהנות מנופים פסטוראליים של חקלאות מסורתית, בתי גידול מגוונים ועשירים בבעלי חיים וצמחיית גדות, שבילי הליכה ורכיבה ופינות ישיבה ופסיפס מרתק של ישובים ועדויות להתיישבותיות עבר.

בטקס חנוכת הטיילת החדשה, נכחו מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון חיים חמי, ראש המועצה האזורית זבולון דבל'ה ישורון, יו"ר הוועד המקומי של הכפר נימר סומרי, הצוות שהוביל את התהליך מקרב תושבי ראס עלי ושכנים יהודים וערבים מכל הסביבה.

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, חיים חמי, אמר בטקס: "אנחנו מגשימים היום חלום בנחל ציפורי, לשקם אותו ולהחזירו למה שהיה פעם, כמו שזוכרים אותו זקני הכפר. בעיצומה של סערה שעוברת על האזור ועל החברה שלנו, אין כמו היום הזה להוכיח שנועדנו לחיות ביחד ושתהליך של דיאלוג ושותפות מלאה הוא הטוב ביותר עבור בני אדם ועבור הסביבה. אנחנו נוטעים את השתילים הללו על מנת להצמיח כאן שלום אמת, שיש לו גזע יציב, ענפים רחבים ושורשים חזקים".

ברוך קומפאנו, שהנחה את המפגשים במסגרת התהליך, אמר: "הפרויקט כולו נמצא בתחילת דרכו. צפויה לו דרך ארוכה ובכוונת רשות ניקוז ונחלים קישון להמשיך בליווי הקהילה לאורך שנים רבות".