הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



פריחת הבאובב בגן הבוטני בעין גדי


זה הזמן להגיע לקיבוץ עין גדי ולבקר בגן הבוטני השוכן לשפת ים המלח, ובו צמחיה מקומית מגוונת ועשירה וגם כזו שהגיעה מיבשות אחרות. בתקופה זו של השנה תוכלו לראות את פריחת הבאובב לצד פריחת ורד המדבר ושלל פריחות הקקטוסים

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


רגע אינטימי בין עטלף הפירות ופרח הבאובב שאולי בעוד שנים יצמיח עץ נוסף, צילום: יונתן פתאל

בשנת 1961, כשנתיים לאחר שעלו מתיישבי עין-גדי אל נקודת הקבע על הגבעה שמדרום לאפיק נחל ערוגות, הגיעו לקיבוץ מהמכון לחקר הנגב 3 שתילים צעירים של עצי באובב. השתילים נקלטו וצמחו והיום הם כבר בני 45 שנה. שניים מהם נותרו במקום נטיעתם הראשון, ואילו השלישי נעקר ממקומו פעמיים בגלל בנייה שלא נצפתה מראש, אך למרות הלם העקירה נקלט מחדש, ואף השלים את החסר בגדילה מהירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

צוות הנוי בעין גדי הצליח במרוצת השנים להנביט ואף להשריש את הבאובב ולייצר ממנו שתילים חדשים. כיום נטועים ברחבי הקיבוץ כ-40 עצי באובב - הריכוז הגדול ביותר בארץ, במקום הנמוך ביותר בעולם, ואולי גם הצפוני ביותר על פני כדור הארץ כולו. לצידם, גדלה צמחיה מגוונת ועשירה בגן בוטני מיוחד - הצומח בין בתיו של ישוב קהילתי, שראשיתו בקיבוץ שיתופי חלוצי, אשר הולך ומשתנה עם הזמן.

הבאובב שהפך לסמלה המסחרי של עין גדי, פורח ברחבי הגן הבוטני בחודשי הקיץ. פריחתו לילית, והוא מושך את מאביקיו הטיפוסיים - העטלפים, אשר מגיעים ממערות מדבר יהודה אל ריח הצוף והאבקה של הפרחים. כל פרח בעץ פורח ללילה אחד בלבד. תמונה נפלאה זו שצולמה על ידי יונתן פתאל הנציחה רגע אינטימי בין עטלף הפירות ופרח הבאובב.. מפגש שאולי בעוד כמה שנים יצמיח עץ נוסף.

זה הזמן להגיע לעין גדי וליהנות מהחיבור בין המדבר הקדום לצמיחה, בין חום, ירוק וכחול. בגן השוכן לשפת ים המלח, צמחיה מקומית מגוונת ועשירה וגם כזו שהגיעה מיבשות אחרות ומאזורי אקלים שונים. בתקופה זו של השנה תוכלו לראות את פריחת הבאובב לצד פריחת האדניום (ורד המדבר) ושלל פריחות קקטוסים נוסח מלכת הלילה ואחיותיה.

הגן שהוקם על ידי חברי הקיבוץ בעבודה מאומצת ומלאת אהבה, מהווה היום נווה מדבר ייחודי ויפיפה אשר מבליט את ניצחון המים והחיים על צחיחות המדבר.

הגן מקבל תמיכה מקצועית והכרה מצוות הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, ומסתייע במינים חדשים ע"י הקרן הקיימת לישראל. מחקרים שונים בתחומי צמחי המרפא של אזורנו ועצי הבושם הקדומים נעשים בשיתוף עם מחלקת המחקר והפיתוח של המועצה האזורית תמר ותחנת הנסיונות בנוה-יער.

תוכלו גם לשלב את החופשה במלון שנמצא בלב ליבו של הגן הבוטני או לחוות את נפלאות ספא סינרגיה שחלק מטיפוליו הם על בסיס צמחי הגן.