הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



פארק נהריים באשדות יעקב - היסטוריה נופים וסיפורים


תצפית וסיפור תחנת הכוח המרשימה שהפיקה חשמל מכוח המים ו'רכבת העמק' שעברה בנהריים. הסיור משלב היסטוריה, נופך ציונות, טבע ונופים מדהימים, פכפוך מי הירדן והירמוך, הכול אמיתי ומוחשי ובהדרכתו המיומנת והמקצועית של חבר קבוץ אשדות יעקב עפר לוין

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


מפעל החשמל של פנחס רוטנברג

פארק נהריים באשדות יעקב, 'אי השלום' וסביבותיו - הצעה מיוחדת ליום של בילוי, כיף ופעילות במקום בו תוכלו לחוש את פעמי ההיסטוריה, לנשום את ריחותיו של העבר הקסום, לחוות את ההווה ולשמוע על העתיד שמצפה לנו... הסיור ב'אתר נהריים' משלב היסטוריה, נופך ציונות, טבע ונופים מדהימים, ריח פריחות וצבעים, ופכפוך מי הירדן והירמוך.

בדיוק לפני 82 שנה, ביום קיץ לוהט, ערב חג השבועות בחודש יוני 1932, אחרי שנים של חלום מחשבה תכנון ובנייה, נחנכה בטקס צנוע ובנוכחות המלך עבדאללה - תחנת החשמל שהקים פנחס רוטנברג בנהריים. מים רבים זרמו בירדן ובירמוך, הפעילו את הטורבינות העצומות, סובבו גלגלי ברזל ענקיים, הניעו כוחות ויצרו את החשמל של חיפה, תושבי העמק וחלק קטן לחצר המלוכה הירדנית. היום, המבנה התעשייתי העצום החולש על נופים מרהיבים, עומד דומם, מצפין סודות פוליטיים מדיניים ורומנטיים למכביר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גם לאחר שנסגר המפעל והחשמל סופק ממקורות אחרים, נהגו ילדי העמק לנסוע באופניים עם הוריהם, לחצות את הגשר, להשקיף על המים הזורמים, להתרשם משיטפונות החורף שהציפו את הסכר, לנער את הטיפות שהרטיבו את הפנים, להצטלם במצלמה של אבא שצילם בפילם שחור לבן ואחר כך לטייל בשדות ולקטוף חמציצים, חרציות וסביוני סבא.

בשנת 1994, כשנחתם הסכם השלום עם ירדן עבר השטח לריבונות ירדנית אבל על פי הבטחתו של המלך חוסיין ליצחק רבין הותר לחברי הקיבוצים להמשיך לעבד אדמותיהם שמעבר לגבול ולתיירים ישראלים להמשיך לטייל בנופים היפים באופן גלוי וחופשי.

במעבר הגבול הוקם ''אי השלום'', לטובת מבקרים רבים שטיילו ומבקרים באתר מדי יום, ומופקדים באחריות תיירות אשדות יעקב ובהדרכתו המיומנת והמקצועית של חבר הקבוץ עפר לוין.

בשנת 1997 נורו שבע בנות מבית שמש ע"י חייל ירדני כשיצאו לטיול שנתי באי השלום. אורנה שמעוני מאשדות יעקב הקימה לזכרן את גלעד הבנות שהפך גם הוא יעד מבוקש למבקרים.

20 שנה מאז הסכמי השלום חצו מבקרים רבים את מעבר הגבול, ראו ושמעו, למדו, צילמו ונהנו מסיורים מרתקים ומרהיבים. בין נופים קסומים, מים זורמים, היסטוריה מרתקת וסיפורים המתחילים בימי קדם, דרך שנות ההתיישבות בארץ ישראל, בעמק הירדן, סיפור הקמתן של חברת ותחנת החשמל הראשונה בארץ, סיפורה של רכבת העמק המיתולגית ומסילתה הצרה, שנסעה בין חיפה לדמשק.


סכר העודפים

לפני שישה חודשים, בהוראת הצבא, נסגר ''גשר הכביש'' המהווה את גשר הכניסה ל'אי השלום', בשל מצב תחזוקתי רעוע. סגירתו הממושכת מונעת כעת את המעבר משטח ישראל לירדן, את הסיור המיוחד והקרבה הממשית להיסטוריה של רוטנברג ומפעל החשמל.

אבל לא איש כמו עֹפר לוין ייכנע למצב!! כשאין לחם אוכלים עוגות וכשאין מעבר - יש מעקף! 

לוין, שמכיר את שבילי ודרכי נהריים כמו את כף ידו הגדולה, מוביל עכשיו את מבקרי האתר בדרכים ישנות-חדשות, לאורך מערכת התעלות והסכרים שהקים רוטנברג, חוצה את מפגש שני הנהרות (ירמוך וירדן), עוצר לתצפית על מפעל החשמל, מטפס ועולה במעלה ההר עד תצפית מיכל - נקודה קסומה באמצע ההר המשקיפה למרחוק, אשר מתחתיה נפרשים מראות מרהיבים ונופים עוטי הוד. עפר, ששנותיו כשנות המדינה (כמעט...) פורש את ידיו ומפליג בתיאורים, סיפורים וזיכרונות....

מדרום מערב נשקפת אחוזתו של מאיר הר ציון במעלה כוכב הרוחות, ממזרח הרי גלעד וגולן, ביניהם תצפית ירדנית פעילה, בתי הפטרייה שהקים פינחס רוטנברג לפועליו ודאג לגגות רחבים להצל מהשמש החזקה, דקלים שניטעו לפני שמונים שנה, אורות היישוב עדסייה המהבהבים מרחוק וקצת יותר קרוב מציץ, ריק ממים - האגם הגדול ותעלת המים העליונה שהובילה את המים אל הטורבינות הענקיות, ומתחת לתצפית - עצום דומם ושותק, מצפין אגדות וסודות נשקף במלוא הדרו – מפעל החשמל הגדול. הקיץ שהקדים ייבש את השדות, הצהוב שולט מסביב ובאוויר עפות חסידות.

עֹפר מלא סיפורים, אנקדוטות וזיכרונות של חלוצים וחולמים שבאו עם חזון, ייסדו מפעל, ייצרו חשמל, יצרו חלום וכתבו היסטוריה מפוארת לתפארת.

את כל הסיפורים האלה ועוד תוכלו לשמוע, לראות, לגעת למשש ולחלום כל יום, בקבוצות, כיחידים, בזוגות ועם משפחות.
יש לתאם את הביקור מראש.
פתוח: כל יום, בכל עונה, כל השנה
ימים א'- ה' ושבת: 09:00- עד 16:00
יום שישי: 09:00-14:00
פרטים נוספים בדף הפייסבוק

איך מגיעים:
בכביש 90 בצומת אשדות יעקב איחוד פונים מזרחה, לפי שלט חום 'נהריים'.
ממשיכים דרומה עד לאתר ההנצחה לזכר הבנות מבית שמש ומשרד האתר