הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



צילומי טבע למען איכות הסביבה - המוזיאון הפתוח לצילום תל-חי


במסגרת פסטיבל חורף של ציפורים, מוצגות בימים אלו שלוש תערוכות צילומי טבע במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל חי - 'ארץ אחרת' של צלם הטבע אייל ברטוב, 'החולה - תמונות מאגם נעלם' - צילומים היסטוריים מייבוש האגם של ארכיון קק''ל והתערוכה 'עם הסתיו חזרו הציפורים' של הצלם רובי זילברשטיין ז''ל

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 16.11.2013 - 14.12.2013


צילום: אייל ברטוב - יח''צ

המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל חי מציג בימים אלה שלוש תערוכות צילומי טבע חדשות: "ארץ אחרת" של צלם הטבע המוערך ובעל המוניטין בתחום צילום הטבע - אייל ברטוב, "החולה- תמונות מאגם נעלם" - צילומים היסטוריים מייבוש אגם החולה שנשמרו ונאספו בארכיון קק"ל,  והתערוכה "עם הסתיו חזרו הציפורים..." של הצלם רובי זילברשטיין ז"ל. התערוכות מוצגות במסגרת אירועי פסטיבל "חורף של ציפורים". הצילומים בשלוש התערוכות משקפים את כוחו ויופיו של הטבע. הצילומים זועקים את המסר להגן על מרכיב הטבע שנותר בסביבה הטבעית, לשקם ולטפח את הקיים ולשמור מכל משמר על איכות הסביבה. התערוכה תנעל ב- 14.12.2013.

"ארץ אחרת" - צילומי טבע אייל ברטוב

בתערוכה מציג ברטוב מניפה רחבה המכילה סביבה וטבע וגופי עבודה איכותיים המתעדים את עולם החי בארץ ישראל, עם דגש על עמק החולה. ברטוב, פעיל במאבקי שמירת הטבע והסביבה, מעביר דרך תצלומיו את הניגוד החריף בין היופי הגלום בטבע לבין ההרס הקיים בו. עבודותיו משלבות סצנות רבות יופי, מעוגנות בתשתית אמינה של ידיעת אמנות מהי, לצד סצנות הנוגעות בכאב ובדריסה של נופי הטבע. תצלומיו מציעים מבט על השפע שמציע הטבע, מרחביו, העוצמה וההיגיון. ברטוב איש שטח המחפש אחר עקבות הציפורים, עופות, יונקים וזוחלים, שוהה ימים ארוכים בטבע, ספון בשתיקתו, מחכה לרגעים אותנטיים וכך לוכד מראות עוצרי נשימה של הבריאה, קרני אור האצורות בכנפי המעופפים, קסמם של טקסים ולהקות בטבע. לצד הצילומים יוצגו סרטי וידאו מרתקים המציגים את אורח החיים של שוכני הטבע בין החרמון לאגמון, ריקודי נחשים ועוד.

תערוכת הצילומים "ארץ אחרת" בנויה ממספר פרקים המרפררים אל השפה הצילומית, כאשר בכל פרק תופנה תשומת הלב לצילום ממוקד הקשור בהרס הטבע. חיה אור, אוצרת התערוכה מהמוזאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי עומדת על הייחוד והדואליות המאפיינים את עבודותיו של ברטוב: "אין ספק שתצלומיו גדושי יופי ועניין, חושיו מחודדים וראייתו מקצועית לעילא, אך לצד המקצועיות מדובר בלוחם לצדק, בצלם טבע שבחר להעמיד את העדשה מול עוולות שנעשות על ידי האדם בתוך וכלפי החי, הצומח והנוף. אלה דימויים המערערים על השלמות, מטרידים ולא נותנים מנוח", אומרת אור ומוסיפה: "המבקר בתערוכה אינו יכול להתערסל מול הפאר שבטבע. הוא באחת יידרש לדימוי מטריד שאורב לו בשולי כל סדרה ומטלטל את תודעתו".

אייל ברטוב צלם סטילס ווידיאו, מתמחה בעיקר בנושאי טבע, זואולוגיה ואנתרופולוגיה, במאי סרטים, מצלם ומפיק סרטים עבור הנשיונל ג'יאוגרפיק העולמי וארגוני טבע וסביבה בישראל. פעיל ידוע במאבקי שמירת הטבע והסביבה. פעילותו באה לידי ביטוי בתמונות, סרטים, הרצאות ומעורבות חברתית-ציבורית. עבודותיו מתפרסמות במגוון רחב של מגזינים, ספרים, אנציקלופדיות ותכניות טלוויזיה. כמו כן, ברטוב הדריך למעלה מ- 120 מסעות ליבשת אפריקה.


צילום -רובי זילברשטיין

"עם הסתיו חזרו הציפורים..." תערוכת צילומים של הצלם רובי זילברשטיין ז"ל

מרבית צילומי הטבע בתערוכה צולמו בבריכות הדגים במעין צבי, עמק בית שאן, שכניה, כפר מסריק והכנרת. הצילומים מציגים פעילות רציפה של עופות מים מקומיים בנופי המים וכן את תופעת הנדידה של עופות גדולים כשקנאים.

מרגע שגילה זילברשטיין את המצלמה, נשבה בקסמו של הצילום והתרכז בעיקר בצילומי טבע. לא החמיץ שום הזדמנות לצאת למדבר, להר או לנחל כשהוא נושא עמו תמיד תיק כבד, עמוס במצלמות ועדשות. בכל טיול, בכל מסע, מצא לעצמו את רגעי השקט וההתבוננות שנדרשו לו כדי להגיע לפריים הנכון.

רובי זילברשטיין אמר לפני מותו: "אני מעוניין להעביר את התחושה של המקום, את הייחודיות שלו. מדובר פה ביופיו של הטבע ואנשים לפעמים לא מעריכים או לא מכירים אותו. מעבר לכך, זו פשוט הזדמנות להראות, כי הטבע הוא משהו ייחודי שצריך לשמור עליו".

שני מרכיבים מרכזיים בלטו באישיותו המיוחדת של רובי- חינוך ויצירה אמנותית. זילברשטיין עמד בראש "פרויקט נערי רפול" יחד עם רפאל (רפול) איתן וכאיש חינוך הקדיש את מרבית שנות חייו הבוגרים לטיפוח וקידום נוער כמנהל בית ספר. במשך שנים ארוכות התמודד באומץ, בשקט ובאיפוק אין-קץ עם מחלה קשה. בספטמבר 2013 הוא נפטר.


ביצות עמק החולה 1923, צילום: יעקב בן דב

"החולה - תמונות מאגם נעלם"- תערוכת צילומים מרגשת מארכיון הצילומים של קק"ל

התערוכה מציגה צילומים היסטוריים שצולמו בין השנים 1918-1960 בהם נראה אגם החולה טרם ייבושו, שנות המאבק במלריה, מפעל ייבוש החולה על ידי קק"ל בשנות החמישים וצילומים מחיי הבדואים שעסקו בטוויית מחצלות גומא.

לפני יותר מ-60 שנה הטילה ממשלת ישראל על קק"ל משימה כבדה, לייבש את האגם והביצות שבעמק החולה, להילחם במחלות ולהביא להגשמת החזון הציוני. ייבוש החולה היה המבצע ההנדסי הגדול ביותר שמדינת ישראל התמודדה אתו עד אותם ימים. עובדי קק"ל ביצעו את העבודה בנחישות רבה, כשהם נאבקים לא רק בכוחות טבע, אלא גם בירי מצד הסורים.

מיטב הצלמים, אשר שמותיהם הפכו לאגדה בתולדות הצילום העברי תיעדו את המבצע, ביניהם: זאב וילנאי, יעקב בן דב, אברהם מלבסקי, זולטן קלוגר, פטר מירום, פריץ שלזינגר ורודי ויסנשטיין.

ארכיון הצילומים של קק"ל הוא אוצר בלום של צילומים. שמורים בו כ-500,000 צילומים, חלקם עתיקים ובעלי ערך היסטורי שלא יסולא בפז.

המוזיאון הפתוח לצילום, גן התעשייה תל-חי- 04-6816702, www.omuseums.org.il