הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



נטיפי לילה במערת הנטיפים


רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לגלות את יופיה של מערת הנטיפים בשמורת טבע שורק גם בשעות הערב. בימי חמישי, במהלך החודשים יולי-אוגוסט, השמורה תהיה פתוחה עד השעה שמונה בערב. התאורה החדשה, שהותקנה לפני כשנה, מדגישה את הצורות המעניינות והופכת את הביקור לחווייתי במיוחד לכל גיל

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: ימי חמישי בחודשים יולי-אוגוסט 2013


מערת הנטיפים המתחדשת, צילום: רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים מזמינה אתכם לגלות את יופיה של שמורת טבע מערת הנטיפים גם בשעות הלילה. בימי חמישי, במהלך החודשים יולי-אוגוסט 2013, השמורה תהיה פתוחה עד לשעה 20:00 בערב, כך שניתן לסירי בה בשעות אחה"צ והערב, במזג האוויר הנעים ולאחר שהילדים חוזרים מהקייטנות.

מערת הנטיפים, הקרויה גם מערת שורק, נמצאת בליבה של שמורת טבע הממוקמת במורדותיהם המערביים של הרי יהודה בסמוך לבית שמש. מערת הנטיפים התגלתה במקרה בשנת 1968, בעת פיצוץ שיגרתי במחצבה סמוכה, אשר חשף מערה שאורכה כ-82 מטרים ורוחבה כ-60 מטרים. למרות ששטחה קטן יחסית, קיים בה עולם מופלא של נטיפים וזקיפים במגוון שלא היה מבייש מערות גדולות בהרבה. במערה זוהו נטיפים וזקיפים שגילם 300 אלף שנים לפחות. מדענים נעזרים בהם כדי לעקוב אחר שינוי האקלים באזורנו מאז ועד היום. אין זה אומר כי אין נטיפים "קשישים" יותר, אך שיטות המדידה בימינו אינן מסוגלות לאמוד את גילם במדויק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הנטיפים היורדים מתקרת המערה מגיעים לאורך של עד ארבעה מטרים, חלקן בקוטר של מילימטרים אחדים, וחלקם אף בקוטר של מטרים אחדים. לעיתים נפגשים הנטיפים עם זקיפים שעולים מן הקרקע. אזורים רבים במערה עדין פעילים והנטיפים והזקיפים המצויים בהם עדיין גדלים. בנוסף, במערה ישנן צורות השקעה נוספות כמו אלמוגי מערה, הלקטיטים, מדפים ואשכולות. למעשה, מלבד הנטיפים שצורתם מוגדרת היטב, יוצרים משקעי המערה שלל צורות כיד הדמיון הטובה על הטבע.

התאורה החדשה, שהותקנה במערה לפני כשנה, מדגישה את הצורות המעניינות והופכת את הביקור לחוויתי במיוחד לכל גיל. הילדים יוכלו למצוא במקום למשל את "רומיאו ויוליה" - הזקיף והנטיף שאולי לעולם לא יפגשו ודמויות מוכרות אחרות. כמו כן, בכניסה למערה ישנה פינה בה תוכלו לנגוע בנטיפים, שהרי בתוך המערה זה אסור.

המערה שומרת על חום ולחות קבועים, 22-23 מעלות, מעל 90 אחוזי לחות. טוב לראותה בכל עונות השנה ואולם בחורף, כשטיפות המים מתנפצות על הקרקע ברסיסים רעשניים ומבריקים, ניתן להרגיש כי עולם שלם ממשיך לצמוח לנגד עיננו.

הירידה למערה היא דרך כ- 150 מדרגות ואורכת כ- 10 דקות. בדרך נשקף נוף מרהיב.
נגישות: נכים אינם יכולים לראות את כל המערה. ניתן להגיע עד לרחבת התצפית ממנה רואים את רוב המערה. קיים מעלון לנכים.
מחיר: 29 ₪ למבוגר, 15 ₪ לילד. עד גיל 5 - הכניסה חינם!

הגעה: מכביש מספר 1 במחלף שער הגיא מכיוון ירושלים/תל-אביב פונים לכביש 38 לכיוון בית שמש, עוקבים אחר השילוט לכיוון מערת הנטיפים- שמורת שורק.