הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



לא רק בתאילנד: מלפפון ים וארנבון ים בלגונה באכזיב


אם המילה לגונה מעוררת בכם תחושות של חופש, ים, מרחבים וטבע, כדאי שתשמעו על בריכת הלגונה שבחוף אכזיב. צוות בית ספר שדה אכזיב מזמין אתכם למגוון פעילויות קיציות לכל המשפחה בגליל המערבי, במחירים מיוחדים - אל תפספסו !

החברה להגנת הטבע
תאריכים: קיץ 2013



הלגונה באכזיב. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

אכזיב. רצועת חוף ים תיכוני מלטפת בגליל המערבי, מצפון - ראש הנקרה, מדרום עכו ונהריה. חוף הים הצפוני ביותר בישראל מזמין את השוהים בו לצפות במצוקים הלבנים של ראש הנקרה, לחוש באווירה הרומנטית שבאיזור כזוג, או להנות עם כל המשפחה לאורך השנה, ובעיקר בחודשי הקיץ, מרצועת החוף הנגישה והטבעית, לא דבר מובן מאליו בישראל של 2013..

השם אכזיב טומן בחובו עולם מגוון של טבע ונוף: החל מ'מדינת אכזיב' המיתולוגית, ניסוי תרבותי שלא היה שני לו בישראל, דרך הגן הלאומי אכזיב, וכמובן בית ספר שדה אכזיב של החברה להגנת הטבע - בו פועלים אנשי ומדריכי החברה לאורך כל השנה, המארחים ומדריכים את המטיילים והנופשים שמגיעים למקום.  צוות בית ספר שדה אכזיב מזמין אתכם למגוון פעילויות קיציות בגליל המערבי, במחירים מיוחדים - אל תפספסו!

הלגונה הכחולה

תעצמו את העיניים ותחשבו על המילה הבאה: לגונה. אילו תחושות חולפות כעת בכם? חופש? מרחבים? ים וטבע? אם זה הכיוון, כדאי שתשמעו על בריכת הלגונה שבחוף אכזיב. נתחיל מהתחלה ונסביר שלגונה הוא איזור שגובל בין חוף הים לבין הים הפתוח. הלגונה היא מעין "בריכה" בתוך הים, מגודרת בסלעי כורכר, ובינה לבין הים ישנם פתחים מאד צרים, לכן הזרימה בה מאד חלשה, אך עדיין מתקיימת תחלופה של זרמי מים ומינרלים. הודות למבנה הלגונה הייחודי מתקיימים תנאי מחיה אידיאליים לבעלי חיים מסוימים, וכך מתקיים אצלנו בחוף אכזיב בית הגידול הייחודי הזה - הלגונה!

מלפפון ים, ארנבון ים - צמדי מילים שלא בהכרח מוכרים לכולנו ובשמיעה ראשונה נתפסים אולי כיצורים מהאגדות, אך המציאות בבריכת הלגונה באכזיב מוכיחה אחרת ומפגישה את המטיילים עם כמה הפתעות:

מלפפון הים לא נע הרבה, אבל כשמגיע טורף ומנסה לטרוף אותו הוא מפריש את הקיבה שלו, בצבעים חזקים של צהוב וורוד. הצבעים הבוהקים מגרים את הטורף יותר מהמלפפון עצמו, וכך הראשון נמשך אל הקיבה, מה שנותן למלפפון זמן לברוח ולהסתתר. מלפפון הים נכנס לתרדמת של כשלושה חודשים, ובהם מצמיח מחדש קיבה חדשה.

יצור נוסף שמוצאים בתקופה הזאת בלגונה, הוא ארנבון ים. ולא, הוא לא פרוותי ואין לו אוזניים, הוא בעצם רכיכה, שהייתה לה פעם קונכייה, אך היא התנוונה במהלך האבולוציה. הוא נצמד באמצעות רגלו הרירית אל סלעים, ושוחה על מנת לחפש מזון בעזרת זוג "כנפיים" שנמצאות על גבו. שריד הקונכייה נמצא בין הכנפיים, ומתחתיו הזימים. נגלה לכם סוד קטן- אם מדגדגים לו מתחת לזימים, הוא מפריש כמות אדירה של דיו סגול.. בואו לראות בעצמכם - לחצו כאן ללוח הפעילויות בלגונה.


קיפוד ים. צילום: חנן אזולאי, החברה להגנת הטבע


למעלה ממחצית מהחמצן שאנו נושמים נוצר ע"י אצות הים

חנן אזולאי, מדריך בבית ספר שדה אכזיב מעביר בחודשי הקיץ הדרכות בלגונה למטיילים והנופשים באזור. חנן מספר על תפקיד החיות בלגונה: "יש בלגונה מגוון של מינים בעלי תפקידים שונים ומדובר בבית גידול של ממש. מלפפוני הים מסננים חול, תולעי הזכוכית אוכלים רקב וטורפים דוגמת כוכבי ים אוכלים בע"ח קטנים ומתים, וכך אנו מקבלים בית גידול נקי ושמור".

מה חשיבותו של בית הגידול בלגונה? "איכות חיים טובה יותר. הרוחצים מקבלים ים נקי, כך למשל מי ביוב לא קיימים ברצועת החוץ שנפרשת מראש הנקרה ועד אכזיב. הים הוא אחד מבתי הגידול הסמויים יותר מעין האדם, ולמעטים ידועה העובדה שמעל ממחצית מהחמצן העומד לרשות בני האדם ובעלי החיים הקרקעיים, נוצרים על-ידי אצות הים בתהליך הפוטוסינתזה.

ההדרכה בלגונה, שכוללת אסטרטגיות רביה ושרידה של היצורים הימיים השונים, וכן מידע על הנזקים הנגרמים לים על-ידי בני האדם בעידן העכשוי, מביאה למודעות את חשיבות בית הגידול המיוחד של הלגונה באכזיב בפרט, והים התיכון בישראל בכלל."

תאר לנו יום הדרכה טיפוסי בלגונה. "קבוצת המטיילים והמדריך יוצאים מבית ספר שדה אכזיב ומתחילים לצעוד דרומה על הרכס שמוביל לחוף הים. בדרך נצפה בצמחים, עקבות בע"ח ובפריחת החבצלת. לאחר הליכה קלה של כ20 דקות, מגיעים לבריכת הלגונה".

הגעתי ללגונה. מה אעשה ואראה שם? "לפני תחילת הפעילות בלגונה אנו מעבירים כללי בטיחות שימנעו פציעות בתוך המים. במהלך הפעילות, אוספים בע"ח קטנים כמו ארנבון ים או סרטני ים בתוך כלים מיוחדים המיועדים לכך. המדריכים, יחד עם המטיילים, הופכים אבנים שמונחות בים, מסתכלים עליהן ומתחתן, ואז מתחיל הכיף האמיתי! בכל פעם שמוצאים יצור ימי, מוציאים אותו בעדינות ומניחים בקופסת פלסטיק מלאה במי ים. בתום איסוף בעלי החיים, כולם מתרכזים להדרכה במקום אודות החיים בלגונה".

למטייל שיצא להדרכה בלגונה מובטחת חוויה מפעימה וקצת אחרת בנוף הארץ ישראלי ובחוף הים, ולא פחות חשוב מכך - היכרות אישית ומודעות לקיומם של בע"ח בלגונה ותרומתם לסביבה.

הוצאת בעלי חיים מהלגונה מותרת למדריכים מוסמכים בלבד עם היתר. הוצאת בע"ח מהלגונה ללא אישור מהווה עבירה על החוק.