הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



מרכז המבקרים מכתש רמון


מרכז המבקרים המחודש במצפה רמון, מציע מסע מרתק אל חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, לצד פלאי הטבע באזור הייחודי של מכתש רמון. בין המייצגים במרכז - חליפת האסטרונאוט של אילן, שרידים מהמעבורת, יומניו האישיים וסרטים שצילם בחלל לצד מייצגים בתחום הגיאולוגיה והטבע

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: כל השנה


מרכז המבקרים, צילום: רשות הטבע והגנים

מרכז המבקרים מכתש רמון מציע חווית ביקור מדהימה, המשלבת בין סיפור חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, לצד היכרות עם המכתש הגדול בעולם, המציג תופעות נוף וגיאולוגיה ייחודיות בקנה מידה עולמי. הקונספט הרעיוני שהנחה את מתכנני הפרויקט היה החיבור בין שמיים לארץ ובין אדמה לחלל. בין מכתש רמון - במלוא הדרו ועוצמתו, לבין סיפורו של אילן רמון המעורר השראה בכולנו. בין המייצגים במרכז: חליפת האסטרונאוט של אילן, שרידים מהמעבורת, יומניו האישיים וסרטים שלו מהחלל לצד מייצגים בתחום הגיאולוגיה והטבע

מרכז המבקרים מציג את סיפורו המרתק של אילן רמון, משירותו בחיל האוויר, דרך תקופת האימונים בנאסא ועד המשימה בחלל וסופה הטראגי, עת התרסקה מעבורת החלל קולומביה בשבת, 1 בפברואר 2003 בזמן שעשתה את דרכה חזרה לכדור הארץ לאחר 16 ימים בחלל. באופן טבעי ומתבקש מופיע בהנצחה, בתמונות ובסיפורים בנו של אילן רמון - סרן אסף רמון ז"ל, שבחר ללכת בדרכי אביו, סיים בהצטיינות מגמת קורס טיס בחיל האוויר ואף דיבר על שאיפותיו להיות אסטרונאוט. אסף נהרג בתאונה כאשר מטוסו התרסק במהלך אימון טיס בהר חברון.

המרכז בנוי על שפת מצוקו של מכתש רמון, בפאתי היישוב מצפה רמון. מיקומו זה הצופה אל נופיו מהווה למעשה את מבואת הכניסה אל המכתש. מכתש רמון הוא שמורת טבע פתוחה שבה עוברים מאות אלפי מבקרים בשנה. חלקם מטיילים, השוהים בו לילה או יותר וחלקם חולפים בדרכם לאילת ובחזרה. מאחר ולמכתש רמון אין שערי כניסה, אלא דרכים ושבילים רבים הפתוחים לקהל, משמש מרכז המבקרים כשער למכתש. כך המבקרים מקבלים מידע על השטח ועל תופעת המכתש הייחודית, מתעדכנים בכללי ההתנהגות הנדרשים בשמורת טבע ומקבלים המלצות על שלל מסלולי הטיול ואפשרויות הבילוי במכתש ובסביבותיו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכניסה למרכז המבקרים המחודש עוברת דרך בניין מבואה שנבנה לאחרונה. הסיור מוביל את המבקרים דרך מעבר החצוב בסלע מתחת לפני הקרקע. ההליכה בינות לקירות הסלע החשופים מעוררת את תחושת העוצמה הן של הסלע הטבעי והן של מעשה ידי האדם המשתלבים כאן זה בזה. מהמעבר החצוב נכנסים אל חלל גבוה ומרשים וכאן פוגשים בסיפורם של אילן ואסף רמון. שניהם - בתחנות המקבילות בחייהם, בחיל האוויר ובקורס הטיס. ואילן בהמשך דרכו כטייס שנבחר לייצג את ישראל בתכנית החלל של נאסא. בצילומים ובמילותיו של אילן מתוארות שנות האימונים בנאסא, ההכנות הארוכות לקראת המשימה בחלל, ושבעת חבריו לצוות.

דגם גדול ומרשים של מעבורת החלל קולומביה המוצב כאן מחזק את אווירת ההכנה לטיסה אל החלל. משם עולים המבקרים במעלית עגולה אל מרום החללית המוצבת כשחרטומה מעלה במצב של הכנה לשיגור. היציאה מהמעלית - בקומה השנייה וברקע צלילי ההכנה של האסטרונאוטים בדרכם אל כן השיגור. מכאן נכנסים אל אולם הקרנה לצפייה בסרט מרגש על אילן רמון, התחנות בחייו, והתחנה האחרונה והדרמטית ביותר - המסע לחלל. קטעי סרטים וצילומים מקוריים מתארים את גודל החוויה ועוצמתה עד סופה הטרגי. עם סיום הסרט עולה המסך ומאחוריו, מבעד לקיר הזכוכית העגול, ניגלה לעינינו מכתש רמון במלוא תפארתו.

ביציאה מן האולם, במסלול היורד מהקומה השנייה אל קומת הקרקע המבקרים מתוודעים אל נפלאותיו של מכתש רמון. התופעות הגיאולוגיות הייחודיות במכתש רמון מוצגות באמצעות תערוכה, צילומים, ודגמים מכניים הניתנים להפעלה על ידי המבקרים. מייצג חווייתי הפועל באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, ממחיש באופן ברור ומרהיב עין מהו מכתש, כיצד נוצר מכתש ומדוע תופעה זו היא ייחודית בעולם.

בתום מסלול התצוגה הגיאולוגית עוברים לאודיטוריום לצפייה בסרט על הטבע במדבר. מכתש רמון, שהוא אזור מדברי וצחיח נראה חסר חיים ושומם. אך במבט מעמיק מתגלה בו עולם חי עשיר ומגוון. הסרט נותן הצצה מזווית אחרת אל עולם החי והצומח המופלא המתקיים באזור זה.

מתחמי קרית פארק הרמון: המרכזים שפועלים בקרית פארק הרמון מוסיפים ידע והנאה למבקרים באזור. המרכזים העיקריים: מרכז מבקרים, חי רמון, יצירמון, חניון בארות, מרכז הדרכה. "חי רמון" פותח למבקרים במכתש רמון חלון לטבע במדבר. המבקרים ב"חי רמון" יגלו שבמדבר מתקיימת מערכת אקולוגית עשירה, מורכבת ומיוחדת. ב"חי רמון" מתאפשר מפגש מרתק עם בעלי החיים הנדירים הנסתרים מעיני המטיילים באזור והכרות עם המנגנונים המאפשרים לבעלי החיים להתקיים ולהתרבות בתנאים הקשים. במוקד הזואולוגי מוצגים כ- 40 מינים של בעלי חיים קטנים מדבריים, בפינות מחייה המדמות את סביבות מחייתן הטבעיות.  בתצוגה מיני זוחלים: נחשים, לטאות, זיקיות וצבים, מכרסמים: קוצנים, פסמונים ודורבנים, וכן קיפודים, שבלולים ועקרבים. סביב המוקד גן בוטני-אקולוגי שבו מיוצגים שישה בתי גידול אופייניים לאזור, על מגוון הצמחים, המסלע והנוף שלהם.

לפרטים נוספים, שעות הביקור, המלצות לטיולים בסביבה ועוד לחצו כאן