הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



שומרים על המים בבתי גידול לחים


רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור הרחב ליום חווייתי ומיוחד - היום הבינלאומי לשמירת בתי גידול לחים, שיתקיים ביום שבת ה-2 לפברואר 2013. ברחבי הארץ יערכו שלל פעילויות לכל המשפחה ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר. אתם מוזמנים לפעילות חוויתית לצד למידה ערכית, וגם תוכלו להצטרף לפעולות השימור והאישוש בבתי הגידול

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 2.2.2013

עינות צוקים, צילום: דורון ניסים
עינות צוקים - צילם: דורון ניסים

רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור הרחב לשלל אירועים ופעילויות במסגרת היום הבינלאומי לשמירת בתי גידול לחים, שיצוין ברחבי העולם ביום שבת ה- 2.2.13. השנה, ייערך היום בסימן שומרים על המים בבתי גידול לחים.

בישראל ובעולם כולו, לבתי גידול לחים יש חשיבות מכרעת לסביבה ולאדם. כך למשל, הם משפרים את איכות המים ומסייעים במניעת שיטפונות, מעשירים את מי התהום, מספקים מוצרים מהחי והצומח - מדגי מאכל ועד גידולי אורז, ואף נחשבים אתרים פופולאריים לפעילות פנאי, נופש, למידה ומחקר. אך למרות תרומתם האדירה לעולמנו, סובלים בתי הגידול הלחים מפגיעות קשות, יותר מכל מערכת אקולוגית אחרת. ניקוז המים לטובת מיזמי בנייה וחקלאות, פגיעה במשטר המים הטבעי וזיהום המים הם רק חלק מגורמי הפגיעה.

על מנת לשקם בתי לחים פועלת רשות הטבע יחד עם שותפיה, רשות המים והמשרד להגנת הסביבה להשבה של מקורות המים הטבעיים וחידוש הזרימות בנחלים, שהיא פעילות הראשונה והמרכזית בשיקום של בית גידול לח. לעיתים כולל השיקום גם טיפול פיזי בבית הגידול עצמו, למשל באפיק או בגדות, כמו גם שימור מיני הצומח והחי שאופייניים לבתי הגידול הלחים בישראל. סילוק של מינים שזרים לישראל מבתי גידול לחים נדרש לא פעם על מנת להגן על המינים המקומיים. במקרים מיוחדים בהם נפגעו אוכלוסיות החי והצומח המקומי עד כמעט לסף הכחדה, משמרת אותם רשות הטבע והגנים בתנאי שבי ומרבה אותם עד אשר נוכל להשיבם לבתי הגידול הטבעיים או לבתי גידול חלופיים.


להציל את הצפרדע - צילם: איתן ניסים

במסגרת היום הבינלאומי לשמירת בתי גידול לחים, ייערכו שלל פעילויות לכל המשפחה ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר. הקהל מוזמן לפעילות חוויתית לצד למידה ערכית, ויוכל להצטרף לפעולות השימור והאישוש.

שמורת טבע תל דן
יום הסלמנדרה ה- 5
הסלמנדרה, אחד מדו החיים שנמצא בסכנת הכחדה בעקבות הפגיעה בבתי גידול לחים, נעלמת מנופי הארץ! יום ייחודי המוקדש לסלמנדרה ובני מינה הדו-חיים.
כתבי חידה, תחנות הפעלה והדרכה, סדנאות יצירה, מפגש עם "מר סלמנדרה". המשתתפים ילמדו על מאמצי האישוש והשיקום ועוד הפתעות...
היכן: שמורת טבע תל דן
מתי: בין השעות 10:00-15:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

שמורת טבע החולה
"בית גידול לח - גם לי גם לך"
שמורת החולה הכלולה באמנת רמסר מציינת את יום בתי הגידול הלחים העולמי במגוון פעילויות למשפחה: הדרכות לליבו של בית הגידול הלח, פינות יצירה, אוהל בו נספר את סיפורו של בית הגידול הלח ומי שוכן בו, תערוכת צילומים, פוסטרים ברחבי השמורה, דגמים ודו חיים משומרים ועוד.
היכן: שמורת טבע החולה
מתי: בין השעות 10:00-15:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

שמורת טבע עין אפק
"לשמור על הירוק והמים בין ארץ לשמים" - מסע לשמירה על בתי גידול לחים
שחקנים מספרים את סיפורם של צמחי המים בשמורה , הדרכות בין בריכות המים להכרות עם שמורת טבע קסומה, טיבוע ציפורים - חוויה לכל המשפחה להכרות וצפייה בציפורי הסבך של בריכות המים, הרצאת פקח מפיו נשמע על פעילות מעשית לשמירת טבע.
היכן: שמורת טבע עין אפק
מתי: בין השעות 10:00-15:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

גן לאומי ירקון
להציל את הצפרדע - יום בתי גידול לחים בישראל
הצצה אל החיים בבריכת החורף, תערוכת דו חיים, מצגת לכל המשפחה, סיורים מודרכים סביב בית הגידול הלח ומאפייניו , משחק סולמות וחבלים בנושא הדו חיים, תערוכת דגמי דו חיים, מצגת הממחישה את חיי הדו חיים, סיורים, אקווריום, זכוכיות מגדלת כולל הסברים ועוד...
היכן: גן לאומי ירקון- מתחם תל אפק אנטיפטרוס
מתי: בין השעות 11:00-15:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

שמורת טבע עינות צוקים
יום הצפרדע
פעילות לקידום המודעות לשימור על בתי גידול לחים והכרות עם מגוון החי והצומח הקיים בם בשמורה החבויה . סיור בשמורה החבויה, פעילות חווייתית בתחנות, חידונים והפעלות מגוונות והכל בסימן הצפרדע, אחד מדו החיים שנמצא בסכנת הכחדה בעקבות הפגיעה בבתי גידול לחים.
היכן: שמורת טבע עינות צוקים
מתי: בין השעות 09:00-16:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

גן לאומי הבשור (פארק אשכול)
"החיים במים "
עין הבשור הוא מקור חיים לקטנים וגדולים, נפגש סביב המעיין ונבצע פעילות חקר של בע"ח במים. נהנה גם מהפעילות של "שוק על המים", הכולל שוק ססגוני של איכרים ואומנים, פעילות יצירה, מתקני שעשועים ,מוזיקה והפעלות שונות להנאת המבקרים.
בפארק מתקני פיקניק ,בריכות שכשוך,מדשאות ופינות חמד .
היכן: גן לאומי הבשור(אשכול)
מתי: בשעות 11:30 ו- 14:00
מחיר: ללא עלות נוספת על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים

למידע נוסף ניתן להתקשר למוקד המידע של רשות הטבע והגנים *3639 או לאתר האינטרנט של הרשות בכתובת www.parks.org.il


סלמנדרה כתומה- צילם: איתן ניסים