הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



טיול בשוויצריה הקטנה - פנינת הטבע בלב הכרמל


שוויצריה הקטנה שבכרמל היא בין המקומות בארץ בהם אפשר להנות מטיול כייפי שמספק מפלט מחום הקיץ. תצפיות לעבר נוף הרים מיוער ונפלא, הליכה בתוך חורש ים תיכוני עשיר, בין מצוקים סלעיים וצנירים אדירים, בערוצים קרירים ובקטע אתגרי קצרצר ומהנה בערוץ ''הגיא הנעלם''

אתר הטיולים ''טבע ונופים בישראל''
תאריכים: 9-8-2012


שוויצריה הקטנה, צילום: עמית מנדלסון

בקיץ החם ושטוף השמש שיש בארצנו, אנשים רבים פשוט נשארים בבית וממעטים לצאת לטיולים. עם זאת, לא חסרים מקומות בארץ - מעיינות, נחלים זורמים, מערות קרירות, חורש מוצל ועוד, שכדאי לטייל בהם אפילו בשיא העונה החמה (ובלבד שלא בשעות החמות של היום). שוויצריה הקטנה שבכרמל היא אחד המקומות הללו בהם אפשר להנות מטיול קייצי כייפי בטבע שמספק מפלט מהחום.  שוויצריה הקטנה היא פנינת טבע בלב הכרמל, למזלנו האזור היפה הזה ניצל מהשריפה הגדולה שהשתוללה בכרמל בדצמבר 2010.

המסלול המתואר הינו מעגלי באורך כ-2.5 ק”מ (לא עביר לעגלות), ומשלב תצפיות לעבר נוף הרים מיוער ונפלא, הליכה לאורך נחלים יבשים בקיץ אך קרירים ונעימים בתוך חורש ים תיכוני עשיר, בין מצוקים סלעיים וצנירים אדירים. המסלול כולל גם קטע אתגרי קצרצר ומהנה בערוץ “הגיא הנעלם” אך מי שמתקשה יכול לוותר על קטע זה ולעשות מסלול “הלוך חזור” כך שניתן להתאים מסלול זה גם למשפחות עם ילדים קטנים.

נתחיל בחניון הצוק, משם מתחיל שביל שיוביל אותנו לנקודת תצפית מרשימה (מצפור הצוק) בה נביט על כל מה שיש לשוויצריה הקטנה להציע: הרים מיוערים, גיאיות עטורי חורש ירוק, מצוקים נישאים ועוד.

לאחר שסקרנו את האזור, נמשיך בדרכנו בירידה מתונה אל חניון מבוא נחל כלח, זוהי נקודת מפגש של ארבעה שבילים מסומנים ואנו נלך על השביל המערבי, המסומן אדום, שיוביל אותנו דרך יער עצי אלון מצוי, אורנים ואלת המסטיק. השביל מתעקל לכיוון דרום ובדרך נצפה על המצוקים המרשימים של מצוקי נחל כלח.

בהמשך השביל נגיע לאחת האטרקציות המעניינות באזור זה: "שער סלע" מרהיב, המורכב משני צנירים (מצוקים סלעיים קעורים כלפי פנימה) המקבילים אחד לשני ומתנשאים לגובה 15 מטר. נעבור מעל לראש המצוקים ונרד לעבר נחל כלח.

בדרכנו לנחל נבחין בשביל הפונה צפונה דרך ערוץ צדדי - “הגיא הנעלם” - ממנו נחזור לחניון בהמשך. המעבר לאורכו דורש מעט טיפוס ומעבר בין סלעים, תוך הסתייעות בשורשי עצים הנאחזים היטב בסלעים. כאמור, המתקשים יכולים לוותר על מעבר זה ולחזור בשביל ממנו הגענו.

תחילה נרד עם השביל הרחב עד לאפיק נחל כלח. בנקודה זו יש גשר אבן מתקופת המנדט הבריטי שמאפשר לחצות את הנחל לגדה השנייה. בקיץ אין מים בנחל אך זהו נחל יפה שמוצל ברובו וכדאי לטייל לאורכו - המסלולים לאורך הנחל עצמו הם נפרדים, אינם מעגליים ומיועדים למשפחות עם ילדים גדולים. השביל במורד הנחל כרוך בשימוש בדרגיות כדי להתגבר על כמה מדרגות סלע באפיק הנחל. לאחר שמיצינו את הטיול, מנקודה זו נחזור אחורה ונשוב אל החניון, דרך ערוץ הגיא הנעלם או בשביל ממנו הגענו.


הצניר בגיא הנעלם, צילום: עמית מנדלסון

אפשרויות בסביבה:

ניתן לשלב את הביקור בשוויצריה הקטנה עם ביקור משפחתי בחי הבר שבכרמל, המשתרע על שטח טבעי של כ-6,000 דונם ואשר משמש כגרעין רבייה ואקלום לבעלי חיים ארצישראליים (כגון אייל הכרמל והיחמור הפרסי) שנעלמו מנופי הארץ לקראת השבתם לטבע, חלקם כבר שוחררו לטבע. חשוב לציין שחי הבר בכרמל אינו פתוח לציבור בקביעות, ולכן יש לתאם מראש את הביקור עם הנהלת המקום.

איך מגיעים:

כדי להגיע לשוויצריה הקטנה, הדרך המהירה היא בכביש החוף עד מחלף חיפה דרום, משם להמשיך לכיוון אוניברסיטת חיפה. חולפים על פני מתחם האוניברסיטה (משמאלנו) בכביש 672 ועוברים כיכר קטנה. במרחק 300 מטר מהכניסה יש כניסה לקופות של פארק הכרמל (הכניסה בתשלום בסופי שבוע וחינם בימי חול).

לחילופין, ניתן לפנות במחלף עתלית, לנסוע דרך כביש 721 ההררי והמפותל עד צומת דמון, משם שמאלה בכביש 672 לכיוון חיפה עד לפני הכניסה לאוניברסיטת חיפה ואז פנייה שמאלה לקופות פארק הכרמל.

לאחר הקופות מגיעים לצומת טי. נפנה שמאלה כדי להגיע לחניוני הצוק ומבוא נחל כלח (הפנייה ימינה בצומת זו היא לחי הבר כרמל). מכאן נסיעה של כקילומטר וחצי בכביש הררי מפותל תביא אותנו שוב לצומת טי ממנה נפנה ימינה לחניון מבוא כלח או שמאלה לחניון הצוק - אנו ממליצים לפנות שמאלה בצומת וכעבור כקילומטר מגיעים לחניון הצוק.

הכתבה באדיבות אתר הטיולים "טבע ונופים בישראל”. הנכם מוזמנים לבקר באתר להמלצות נוספות על טיולים בצפון, או להצטרף לדף הפייסבוק שלנו.