הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



המדבר המתעורר: ביקור אביבי בערבה


האביב האילתי הוציא את החרדונים אל הסלעים, איות הצרעים עוצרות להתרעננות, גורי ערודים וקרקלים בחיבר יטבתה מתרגלים עצמאות ועושים את צעדיהם הראשונים, ואליהם הצטרפה לאחרונה הברדלסית ''אייבורי''. זה הזמן לטייל באזור ולהנות מחופשה בלתי נשכחת וממפגש בלתי אמצעי עם חיות הבר

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 22-5-2012

צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגניםבאזור אילת כבר מרגישים את הקיץ: מי שיגיע בימים אלו לאזור אילת והערבה יגלה את הטבע המתעורר מתרדמת החורף ואת הדור הבא של חיות המדבר עושה את צעדיו הראשונים.

במצוקי ההרים מסתובבים עדרי היעלים, מחוזקים בעשרות גדיים שלומדים לראשונה כיצד לשרוד בטבע; בשמורת הטבע חיבר יטבתה עושים את צעדיהם העצמאיים הראשונים גורי הקרקל שנולדו בחורף האחרון, ולצידם ערודים צעירים, ראמים לבנים, שועלים בני חודשיים, יפי זנב ובזים מצויים, שכבר שוחררו לטבע לאחר שבקעו בגרעין הרבייה בשמורה; על הסלעים הלוהטים מתחרדנים ומרהיבים בצבעיהם חרדוני הצב ההדורים, מין בסכנת הכחדה; מאות אלפי ציפורים חולפות בשמיים, ביניהם איות צרעים אשר שבות באפריקה ועוצרות לתדלוק חשוב בדרום ישראל.

לכל אלו הצטרפה לאחרונה הברדלסית ''אייבורי'', שבשנים האחרונות נדדה בין גני חיות והתקשתה להיקלט, ומאז שהועברה לחיבר בפסח האחרון נראה כי מצאה את ביתה במדבר. שי קבסה, מנהל שמורת טבע חיבר יטבתה, היה זה שדאג להעברתה של הברדלסית, והוא מספר כי אייבורי נולדה בשבי בצרפת, כחלק מתוכנית רבייה עולמית. היא הספיקה לעבור בשבע שנות חייה שמונה גני חיות ולא הסתדרה באף אחד מהם. בשנה וחצי האחרונות שהתה בגן החיות התנ"כי בירושלים, אך לאחר שסירבה להיכנס שם לכלוב עם ברדלסית נוספת, הוחלט למצוא לה בית אחר. בתום היום הראשון בחיבר יטבתה נראה כי בניגוד לציפיות אייבורי נרגעה והחלה להתרגל במהירות לביתה החדש. לברדלסית נבנה כלוב ענק בגודל 670 מטרים, ומצידו השני היא יכולה לראות ראמים, מה שגורם לה למצב רוח מצויין.

''הטבע באזור אילת שונה וייחודי, ואפילו המדבר אינו אותו מדבר שהישראלים מכירים מאזור הנגב.'' אומר דורון ניסים, מנהל מחוז אילת של רשות הטבע והגנים. ''כאן כמעט ואין משקעים, וכל החי והצומח התאים עצמו במשך אלפי שנות אבולוציה לאקלים ולשטח. בתקופה הזו הטבע מתעורר מתרדמת החורף, וכל מי שינצל את הימים האלה כדי לטייל בשמורות הטבע שסובבות את אילת ייהנה מחופשה בלתי נשכחת וממפגש בלתי אמצעי עם חיות הבר.''

ברשות הטבע והגנים מזמינים אתכם לבקר באזור ומזכירים שחשוב לשמור על כללי הטיול, לאסוף את האשפה, לתת לחיות הבר את הכבוד המגיע להן ולהתריע לרשות הטבע והגנים במידה ונתקלים בחיית בר במצוקה או במפגע בשמורת טבע או גן לאומי, דרך מוקד הסביבה 6911*".

צילום: