הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



''חווה ואדם'' החווה האקולוגית חינוכית במודיעין


חווה ואדם, החווה האקולוגית במודיעין, הינה מרכז חינוכי-אקולוגי המשלב חינוך סביבתי וחברתי בראייה הוליסטית, בדגש על צמיחה אישית ויחסי הגומלין בין אדם לסביבתו הטבעית והאנושית. חווה ואדם הינה מקום בו חברה מקיימת חיי קהילה המושתתים על עקרונות סביבתיים - חברתיים. החווה מגשימה עקרונות אלו ופותחת את שעריה בפני כל המאמינים ביכולת לשנות

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 28-5-2011

חווה ואדם- חווה אקולוגית במודיעין"חווה ואדם" החווה האקולוגית חינוכית במודיעין נוסדה ב-2003 כתנועה לקידום מודעות אישית, חברתית וסביבתית, המונחית על ידי עקרונות כיבוד הפרט, מודעות ואחריות למעשיו, והשפעתם על סביבתו האנושית והטבעית.

חווה ואדם היא חווה אקולוגית-חינוכית המשתרעת על שטח של כ-32 דונם הממוקמת באזור הפארק הטכנולוגי של העיר מודיעין.

מייסדי החווה - אנשי חינוך, פעילי סביבה, אדריכליים, מדענים ופעילים חברתיים-הקימו את המקום כפלטפורמה לחקר ושיפור יחסי הגומלין בין פעילות האדם וסביבתו הטבעית.

החווה מהווה מרכז מדגים, הלכה למעשה, של צורת חיים ברת קיימא;
• איננו מפנים פסולת מהחווה.
• אנו משתמשים בשירותי קומפוסט.
• החשמל בחווה הוא חשמל "ירוק" ועוד.

החווה מפעילה תכנית חינוכית:

לחווה מגיעות קבוצות מכל רחבי הארץ ומהעולם לביקורים חד פעמיים להכרות ולהתנסות ראשונית. קבוצות המונות, סטודנטים, חיילי צה"ל, תלמידי בתי ספר, ילדי גנים ועוד. כמו כן מועברות השתלמויות למבוגרים, למורים ולכלל האוכלוסייה ביניהן:
השתלמות למורים בשנת שבתון.
קורס פרמקלצ'ר.
קורס בניה באדמה.
קורס ביופאלחה.

כחלק מראייה חברתית רחבה אנו מלווים בתי ספר בתהליך של מעבר לחינוך סביבתי או בית ספר ירוק.

בחווה מתקיים גרעין נחל, וכן קהילה של צעירים נוספים בני שירות לאומי, אקו ישראל תוכנית משתלמים מחו"ל וכן מתנדבים נוספים. קבוצה איכותית זו פועלת עובדת ומתחזקת את החווה.

התוכנית החינוכית פועלת במספר מישורים:

למידה במרחבים בבתי הספר והגנים - "מרחב מאפשר צמיחה"

הפעילות מתקיימת "במרחב - מאפשר צמיחה", במסגרתו מתנסים הילדים בלימוד ובעבודה בנושאים הקשורים במדע,תודעה, סביבה וטבע.

חשיבות רבה ניתנת לתפיסת השלם [הוליזם] , לתחושת המסוגלות ולרמה הערכית. אחת המטרות העיקריות היא לפתח בילדים מודעות אישית, חברתית וסביבתית, מתוך הבנה כי אדם מודע הוא גם אדם אחראי המסוגל לקח אחריות על עצמו ועל סביבתו.

מטרת הפעילות להרחיב את עולם הידע של הילדים בתחומי הדעת המשיקים לנושאי הפעילות של החווה. הלימוד ברובו הינו חוויתי ומתרחש תוך כדי פעילות ועבודה במרחב. דוגמא אישית של המדריך, כאמת ולא כאמירה, היא מעמודי התווך של הפעילות במרחבים.

מדריכי החווה נותנים מקום חשוב לגילוי יכולות חדשות -ישנות של הילדים, ולפיתוח וחיזוק תחושת המסוגלות. עקרון האינטליגנציות המרובות מקבל מקום בעשייה/ למידה היומיומית במרחב. ההתייחסות אל הילדים הינה התייחסות מכבדת, תוך ניהול דיאלוג מתמשך, ומתן תשומת לב אישית לכל ילד וילדה.
• צוות המדריכים עבר ועובר תהליך הכשרה וחיבור לרעיון באופן שוטף אחת לשבוע ובהשתלמות קיץ, והוא מחויב לרוח החווה ועקרונותיה.

תוכנית הגנים מתחלקת לפעילות בגנים פעילות שבועית, דו שבועית או חודשים, או לפעילות חודשים לפני נושאים/עונות השנה/חגים בחווה עצמה.




תוכנית הדרכה חד פעמית בחווה

ההדרכה בחווה כוללת סיור ופעילות. הסיור בחווה כולל הכרות עם נושא האקולוגיה והדגמתה בשטח, שיטות בנייה ירוקה ושימוש בחומרים טבעיים וממוחזרים (קש, אדמה, סיד, עץ, צמיגים, נייר, פסולת דחוסה ועוד) , המרת אנרגיה, אגירת מים ושימוש חוזר במים, גינון וחקלאות אורגנית, הכרות עם הצמחייה המקומית ושימושיה, מחזור, מיון אשפה ושיטות לטיפול בפסולת ביתית ושילובה בבניה או הפיכתה לחומר אורגני לדישון והכנת קומפוסט.

סדנאות :

אמנות האקולוגית -  במסגרת סדנאות אלו המבקרים עובדים עם חומרים ממוחזרים וטבעיים וכך מודגש הפן החשוב של מחזור ואיכות הסביבה.

סדנאות צמחי מרפא -  הכנת חליטת צמחים לתה, הכנת שקיות ריחניות מצמחים מיובשים, הכנת קטורת ממרווה הכנת תערובות של שמנים ארומטיים

עבודה בבניה באדמה- אחד מיסודות החווה הוא שימור ידע ומלאכות מסורתיות, ובנייה באדמה הינה אחת ממלאכות אלו.

צמחי מרפא - הכנת חליטת צמחים לתה, הכנת שקיות ריחניות מצמחים מיובשים, הכנת קטורת ממרווה הכנת תערובות של שמנים ארומטיים .

עבודה בחקלאות אורגנית - המבקרים יעבדו בחקלאות אורגנית בהתאם לצורך ולעונות השנה. תוך כדי עבודה הם ילמדו כיצד לגדל את מזון בכוחות עצמנו ובקהילה הקרובה אלינו, וילמדו גם על יתרונות צריכת מזון שגודל על ידיי חקלאים אורגנים ואקולוגיים המתחשבים בסביבה ואינם משתמשים ברעלים ועל הדרך האקולוגית לפתור בעיות בגידולים חקלאיים באמצעים טבעיים.

פרטים נוספים ויצירת קשר באתר ''חווה ואדם'' www.havaveadam.org