הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

תיירות כפרית - חדשות ואירועים



חג השבועות ברפתות תיירותיות ברחבי הארץ


התאחדות מגדלי הבקר בישראל ממליצה על חוויה לכל המשפחה בשבועות - סיור ברפתות התיירותיות ברחבי הארץ - לראות, לטעום, ללטף וללמוד - מהיכן בא החלב?

מערכת פורטל התיירות הכפרית
תאריכים: 22-5-2011

שבועות ברפת שלאו בניצני עוזכמעט כל הילדים בישראל צורכים מידי יום מוצרי חלב למיניהם, ובעידן המחשב בו ישנה התרחקות מהמקורות והטבע, חשוב מאוד שיחשפו אליהם וילמדו מהיכן מגיע חומר הגלם, החלב הטרי ממנו מכינים את מוצרי החלב, ואיך מייצרים ממנו את המוצרים השונים .

הרפת של היום שונה מאוד מהרפת שמצטיירת בסיפורי הילדים הישנים, היא משוכללת יותר - בחלק מהמשקים משתמשים ברובוטים חולבים והרפתות הן חברות היי-טק של ממש הנעזרות בתוכנות ייחודיות שפותחו עבור ענף החלב ונבנות על פי קריטריונים מחייבים של המשרד לאיכות הסביבה בהשקעה כספית גדולה.

כיום מתוכננות הרפתות החדשות בראייה תיירותית המאפשרת צפייה במכוני החליבה החדשים מבעד לזכוכית באופן היגייני ואסטטי, תאי מרבץ הפרות נקיים ובריאותיים לפרות ולעגלים.

הרפת הראשונה בישראל הוקמה לפני 100 שנים בקיבוץ הראשון דגניה שבעמק הירדן. כיום ישנן בארץ 969 רפתות וכ-3000 רפתנים. עדר החלב הישראלי מונה כ- 125,000 פרות אשר תייצרנה בשנת 2011 כ- 1,325 מיליון ליטר חלב.

התאחדות מגדלי הבקר והרפתנים בישראל, מזמינים בשבועות את כל המשפחה אל הרפתות התיירותיות המשתמשות ברובוטים לחליבת הפרות, בעלות טכנולוגיה מתקדמת וממוחשבת לניהול הרפת ובריאות הפרות, רפתות עם מוזיאון, רפתות היסטוריות עם התנסות חווייתית, חנות מוצרי פרה ועוד.

חליבה עם ילדים רפת כפר יחזקלפרובוט - מרכז המבקרים בכפר יחזקאל
רפת רובוטית ללא מגע יד אדם, הכל עובד "על אוטומט": הרובוט חולב את הפרות בעצמו, מאכיל ובודק את איכות החלב. אין שעות חליבה, כל פרה באה בזמנה. ב"פרובוט" מתקיים סיור מודרך ברפת הרובוטית, הכרות והתנסות עם שיא הטכנולוגיה בחליבת פרות, הגמעת עגלים קטנים מבקבוק, פינת יצירה ופעילות חווייתית לילדים מעולם הפרות והמשק החקלאי, סרט משעשע על הרפת, מתנה לכל ילד. במקום ישנה חנות המשק בה ניתן לטעום ולקנות גבינות ממחלבה ביתית ומגוון מוצרים מיבולי הכפר והעמק.
עלות הפעילות: 30 ₪ למבקר מעל גיל 3.
זמני הפעילות: כל יום חוץ משבתות וחגים - בתאום מראש בלבד.
פרטים נוספים: 04-6531651, 054-4396406  www.parobot.co.il

שביל פרות החלב - מושב בית לחם הגלילית
משק ברנדס מציע פעילות שמתאימה לכל המשפחה עם דגש מיוחד לילדים. הפעילות משלבת עבודה ברפת עם הסברים על חיי הפרה, מההמלטה ועד היותה פרה בוגרת.
הפעילות מתחילה בהסבר על משפחת היונקים, על הריון והמלטה, למה הפרה נותנת חלב ולמי? הילדים מקבלים כלי עבודה ונותנים אוכל לעגלים הגדולים. ההורים מקבלים הסבר על גנטיקה והזרעה מלאכותית. במכון החליבה לומדים לחלוב בידיים, מרכיבים יחד מכונה חשמלית, ומתרשמים מכמויות החלב בצנצנת. מוזגים חלב לבקבוקים ומגמיעים את העגלים הקטנים בחלב. מכינים יחד שוקו וחמאה ואוכלים.
עלות הפעילות: 35 ₪ למבקר.
זמני הפעילות: כל השבוע בין השעות 10:00 ועד לחשכה.
טלפון לבירורים ותיאום מראש: 04-9832437, 0523275682

מי ומו - משק קרמר במושבה יבניאל
משק קרמר הוותיק פועל כבר למעלה מ- 100 שנה. בבקעת יבניאל הוקמה המושבה בתחילת המאה ה- 20. אבי המשפחה, עמנואל קרמר, הקים רפת קטנה כדי לפרנס את משפחתו. שלושת בניו בחרו להמשיך את דרכו ועם חלוף השנים התרחבה הרפת והתפתחה מאוד. כיום פועלות במשק שתי רפתות כשהחדשה שבהם פועלת בשיטת החליבה הרובוטית, זו אחת מהרפתות המושביות הגדולות בארץ. הרפת ממשיכה לגדול וכל העת נולדים עגלים ועגלות חמודים. המבקרים מכינים גבינות טעימות ושוקו מחלב טרי.במשק נמצא מרכז מזון ובו מכינים את המזון הטוב ביותר מיבולי שדות הבקעה, עבור העגלים והפרות. בעת הקציר מחמיצים את הירק על מנת לשמרו, ריח הירק הרענן מתפשט במשק והרפת שוקקת פעילות.
עלות הפעילות: 27 ₪ למשתתף מגיל שנתיים ומעלה.
שעות הפעילות: בשבתות ובחופשות מ-10:00 בוקר, במשך השבוע-על פי תיאום מראש.
פרטים: 04-6708141  052-4696128, עמנואל קרמר 052-8775272  www.me-v-moo.net

שבועות ברפת שלאו בניצני עוזרפת הלן שלאו - ארז חוות חלב - ניצני עוז
ארז חוות חלב הינה מרכז מבקרים חדש יחסית ומאוד ייחודי. החווה החקלאית הוקמה כעסק משפחתי של משפחת שלאו, הרפת נותנת דגש על רווחת חיי הפרה בשילוב עם נוחות ופעילות ענפה למשפחות המבקרות במקום. במהלך הביקור כל המשפחה עוברת סיור חוויתי הנקרא "בעקבות הזמן" בו המבקרים לומדים להכיר את הפרה על כל שלבי גידולה, הכנת מוצרי חלב וטעימות, ליטוף עגלים ועוד. האטרקציה המרכזית הינה רובוט חליבה החולב פרה ללא מגע יד אדם וסביבו מתקיימת פעילות ענפה של האכלת עגלים, סדנאות יצירה והפעלות מיוחדות לכבוד חג השבועות.
עלות הפעילות: 30 ₪.
זמני הפעילות: לקבוצות פתוח כל השבוע בתיאום מראש. למשפחות ולבודדים פתוח בימי שישי, שבת וערבי חג בין השעות 10:00-16:00.
פרטים נוספים: 054-6629666 - הלן שלאו  www.erezfarm.co.il

"דרך החלב" משק קורלנדר - מושב בית הלל
הסיור עובר בין כל תחנות החיים של הפרה, מעגלים בני יומם, דרך מבכירות צעירות ועד פרות ותיקות. את העגלים מניקים הילדים המשתתפים בסיור מבקבוקי ענק ומקבלים על כך תעודת רפתן. הסיור מתאים לכל הגילאים: ילדים קטנים מלטפים, נוגעים ומבקרים "בבית של הפרה" (הרפת), ילדים גדולים יותר שואלים שאלות ומתנסים בחליבה כמו פעם, וההורים, שבעצמם לא היו ברפת מזמן, יקבלו הסברים מעמיקים. האורחים ברפת קורלנדר חווים מקרוב את התפתחותה של רפת החלב המודרנית. הסבתא הרפתנית הותיקה לילי קורלנדר, שגרה עדיין בבית ליד הרפת, מספרת על החליבה הידנית שם פעם. האורחים שמצטרפים לחליבת הצהריים או הערב, רואים בעצמם איך המערכת האוטומטית עם התג הממוחשב לכל פרה.
עלות הפעילות: 30 ₪ למבקר
זמני הפעילות: בכל ימות השבוע - בתיאום מראש, ישנה נגישות לנכים.
טלפון לברורים ולתאום מראש: 052-4585058, 3672758 052.

רפת רובוטית אבנ"י אית"ן - משק עסיס
ברפת רובוטית עם מחשבה אקולוגית, מחכה לכם חוויה ערכית לכל המשפחה עם טעימה מהעתיד! כי ברפת הרובוטית באבנ"י אית"ן הפרה מחליטה מתי מתאימה לה חליבה. הפעילות כוללת צפייה בסרט קצר שמפיח חיים ברפת הישנה וסוקר את ההתפתחות הרפת מימי החליבה הידנית ועד לחליבה ברובוט שחולב אוטומטי. אחרי הסרט נכנסים לחדר החליבה הרובוטית ורואים איך הפרות בוטחות ברובוט ומגיעות לחליבה, ואת פעילות הרובוט החולב בפלזמות. ממשיכים להגמעת עגלים חמודים מבקבוק יונקים, פינת חשיבה יצירתית: תשבצים, תפזורת, פרה בינגו, דפי צביעה והכל בהשראת הפרות החולבות ועוד. בסיום הסיור מוזמנים כולם לחבוץ חמאה אישית טעימה וטרייה, ולטעום את השוקו העסיסי.

עלות: 28 ₪ למבקר.
זמני פעילות: בימי חול - בתיאום מראש.
טלפון לבירורים ולתיאום מראש: 050-4060311, 04-6763563 לא בשבת.

בברכת חג שמח ולבן !